Toon posts:

Aanbevolen tussenruimte av receiver (home cinema)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of ik mijn vraag hier moet stellen of in het topic: "Post hier foto's en specs van je home cinema!"
Ik volg dit topic al een aantal jaren met plezier. Ik heb nu onlangs een kleine update gedaan van mijn home cinema, maar zit met een heel belangrijke vraag.
Mijn av receiver zit sinds maandag in een nieuw meubel, maar links en rechts heb ik geen tussen ruimte meer over. De binnenruimte van het meubel (van links naar rechts) bedraagt exact 43,5 cm, dat is exact de lengte van mijn receiver.
Bovenaan de receiver is er wel vrije ruimte en staat er geen andere apparatuur opgesteld. Daar bedraagt de tussenruimte iets van een 6 à 6,5 cm.
Nu maak ik mij toch zorgen of dit voldoende is, want er staat namelijk in de gebruikershandleiding dat er minstens bovenaan én langs de zijkanten 10 cm tussenruimte moet zijn. Bovenaan heb ik te weinig en links en rechts heb ik niets! Wel zijn er op het achterpaneel rechts en links met een klokboor 2 extra gaten gemaakt, bovenop de enkele in het midden. Moet ik terecht schrik hebben dat de receiver zou over verhitten?
De receiver is geen recent toestel, stel dat ik ooit van plan ben een nieuwe te kopen is deze regel dan ook weer van toepassing?
Wat mij vooral opvalt bij het topic "Post hier foto's en specs van je home cinema!" is dat er op heel veel foto's ook weinig tot bijna geen tussenruimte is bij receivers en andere toestellen die verluchting vragen.
Graag had ik van jullie experten :P uw reacties gehoord :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Warme lucht gaat omhoog, daarom is ruimte aan de bovenkant het belangrijkst. Dat vooropgesteld. Deze lucht, die omhoog gaat, zal ergens langs naar binnen moeten komen. Doorgaans gebeurt dat door de zijkanten, zodat er circulatie ontstaat. Toch is de warmte-ontwikkeling niet dusdanig hoog dat het apparaat vacuüm zal trekken, koelere lucht komt écht wel binnen.

Wat je ook in de peiling moet houden: in hoeverre wordt het apparaat écht belast? Gaat die voluit over een paar grote speakers, waarbij het maximale vermogen van de versterker wordt gebruikt én waarbij de DSP aanstaat voor een 7.1 set óf wordt er op normaal volume gedraaid op stereo. Het maakt nogal een groot verschil.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Een receiver heeft doorstroom nodig om warmte kwijt te kunnen. Nu zal 10cm rondom wellicht wat veilig gekozen zijn en in een meubel niet snel te realiseren, maar alleen zes centimeter van boven is wel erg weinig.
Nu zul je dat waarschijnlijk niet direct merken, maar langdurig op hogere temperatuur komt de levensduur niet ten goede.

Je zou een stille ventilator in kunnen bouwen om de doorstroom te verbeteren.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 00:23:
Warme lucht gaat omhoog, daarom is ruimte aan de bovenkant het belangrijkst. Dat vooropgesteld. Deze lucht, die omhoog gaat, zal ergens langs naar binnen moeten komen. Doorgaans gebeurt dat door de zijkanten, zodat er circulatie ontstaat. Toch is de warmte-ontwikkeling niet dusdanig hoog dat het apparaat vacuüm zal trekken, koelere lucht komt écht wel binnen.

Wat je ook in de peiling moet houden: in hoeverre wordt het apparaat écht belast? Gaat die voluit over een paar grote speakers, waarbij het maximale vermogen van de versterker wordt gebruikt én waarbij de DSP aanstaat voor een 7.1 set óf wordt er op normaal volume gedraaid op stereo. Het maakt nogal een groot verschil.
Ik gebruik deze av receiver vrij intensief. Als ik thuis ben speel ik er altijd mijn muziek mee af (stereo). Dat kan soms enkele uren zijn en dan 's avonds voorziet deze ook nog eens surround sound met mijn tv. Vooral als ik films kijk. Het gebeurt wel vaker dat ik soms 2 films (of soms 3 :P ) na elkaar kijk van bv 2 u lang. Dit wil dus zeggen dat de receiver 4 à 6 uren draait. In mijn oud meubel die meer ventilatie had, heeft de receiver nooit problemen gegeven.
Ook is er dus een 5.1 luidsprekersysteem aangesloten die Dolby Digital of DTS kan afspelen.
Dus zoals ik ook al dacht, op het maximum van zijn kunnen zal hij waarschijnlijk meer warmte produceren.
Vandaar mijn ongerustheid...

Verwijderd

Topicstarter
mr.paaJ schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 00:25:
Een receiver heeft doorstroom nodig om warmte kwijt te kunnen. Nu zal 10cm rondom wellicht wat veilig gekozen zijn en in een meubel niet snel te realiseren, maar alleen zes centimeter van boven is wel erg weinig.
Nu zul je dat waarschijnlijk niet direct merken, maar langdurig op hogere temperatuur komt de levensduur niet ten goede.

Je zou een stille ventilator in kunnen bouwen om de doorstroom te verbeteren.
Die tip van die ventilator had ik ook al aan gedacht, maar daar ken ik wel niets van.

Nu is het wel zo dat ik het grotere model van dit nieuw meubel in de winkel gezien had.
Ik had toen de binnenmaten opgemeten en toen had ik links en rechts enkele centimeters over.
Ik vroeg duidelijk of bij het kleiner model die afmetingen dezelfde waren. De verkoopster verzekerde mij dat dit het geval was.
Afgelopen maandag zijn ze dit meubel komen leveren. Ik zag meteen dat dit gat veel kleiner was dan bij dat groter model.
Ik heb nu wel in diezelfde winkel een ander meubel gezien die veel groter is en waar je veel meer tussenruimte heb.
Als jullie vinden dat ik perfect het huidige meubel kan houden zonder enig risico dan laat ik het zo, anders zou ik deze proberen in te ruilen voor het andere ruimere meubel.

Misschien niet onbelangrijk, mijn huidig meubel is van hetzelfde gamma als mijn eettafel en salontafel en verkiest dus puur visueel gezien mijn voorkeur.

huidig meubel:
Afbeeldingslocatie: http://www.molenaarmeubelen.nl/media/products/normal1zoom_336.jpg

alternatief ruimer meubel:
Afbeeldingslocatie: http://mooiwonenonline.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/i/vigo_tv_kl.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2014 00:59 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:02

FeaR

In GoT we trust

Ruimte aan de zijkanten kan belangrijk zijn maar het hangt ook van de receiver af. Zo staat mijn receiver relatief krap qua zijruimtes maar mijn eindversterkers niet:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/peHkRpM0h1UPl798ZBQVISij/full.jpg

Reden is dat mijn receiver koele lucht van onderen haalt en niet van de zijkant. De eindversterkers hebben aan de zijkant wel koelribben en staan daarom meer vrij. Dat soort eigenschappen maken dus ook uit voor de plaatsing. Idem met als je receiver bijvoorbeeld een ventilator heeft, geforceerde koeling komt ook al wat minder nauw. En over het algemeen: wordt je receiver überhaupt warm? Als je een Klasse D hebt of eigenlijk altijd op laag volume speelt loopt het ook minder krap. De waardes uit de manual zijn altijd van die veilige waardes om fabrikanten in te dekken. Zo zal je ook vaak zien dat je speakers met maximaal minimaal 6 Ohm aan moet sluiten, maar in praktijk zal 4 Ohm over het algemeen goed gaan zolang je geen grenzen op gaat zoeken. Enkele centimeters zal ik zeker afraden, idem met mensen die bijvoorbeeld de pootjes onder de receiver weg willen halen. Maar zes centimeter met de receiver in originele staat lijkt mij echt geen issue.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 15-08-2014 10:38 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Om nog even toe te voegen... Versterkers moeten toch wel goed gekoeld worden. Mijn versterker staat vrij in de ruimte, maar de CD speler stond er altijd direct bovenop. Dat heeft uiteindelijk (na 10 jaar!) toch problemen gegeven, in de vorm van uitvallende kanelen en gekraak. Tweemaal in reparatie geweest, maar het probleem blijft terugkomen. Ik heb het uiteindelijk kunnen oplossen door de CD speler een extra voetje van 2 cm te geven, waardoor er meer ruimte boven de versterker zit. Sindsdien geen problemen meer....

Hoewel die 10cm rondom overdreven is, is het dus toch wel belangrijk dat er genoeg koeling is.
Een stille ventilator zou perfect kunnen helpen... alleen lijkt me dat lastig bij de kabel wirwar die je altijd bij een versterker hebt...

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Als je te weinig ruimte hebt om de warmte op een behoorlijk manier af te voren (1cm bijvoorbeeld), kan je ook gebruik maken van een active 120mm fan (liefst 2 naast elkaar), die hebt rondslingeren van een oude systeemkahttp://tweakimg.net/g/forum/images/icons/toolbar/sub.gifst.
Ik ken een voorbeeld waarbij dit al jaren achter elkaar goed gaat met een Onkyo tx-sr507

Iemand was mij al voor :(

[ Voor 13% gewijzigd door Lip op 15-08-2014 13:39 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. Jullie hebben mij goed geholpen.
Maar zit nu nog te twijfelen wat ik zou doen...
Als ik mijn huidig meubel houd en ik koop een nieuwe receiver, dan vraag ik me af of die er dan ook zo vlot zou in gaan. Het was nu al een beetje duwen om deze er in te krijgen.
Bij mijn receiver spreken ze van bovenaan en aan de zijkanten 10 cm speling.
Bij een nieuwe receiver dat ik gezien heb, bv Yamaha spreken ze van bovenaan 30 cm en links en rechts elk 20 cm.
Ik weet niet of een fan voldoende zal zijn om de boel af te koelen...?

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
Heb je uberhaubt al gekeken hoe warm het wordt? Ik heb jaren een versterker + humax strak op elkaar met misschien 3cm koelruimte erboven en totaal geen ruimte aan de zij- en achterkant. Daarbij ook zeer intensief gebruikt. Ik heb me ook wel eens zorgen gemaakt over de temperatuur maar het werd nooit zo heet dat mijn hand er niet tussen kon en alles werkt nog steeds prima. Dus ik zou me niet teveel zorgen maken, helemaal niet als je goede luchtgaten aan de achterkant van je meubel hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Malt007 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:42:
Heb je uberhaubt al gekeken hoe warm het wordt? Ik heb jaren een versterker + humax strak op elkaar met misschien 3cm koelruimte erboven en totaal geen ruimte aan de zij- en achterkant. Daarbij ook zeer intensief gebruikt. Ik heb me ook wel eens zorgen gemaakt over de temperatuur maar het werd nooit zo heet dat mijn hand er niet tussen kon en alles werkt nog steeds prima. Dus ik zou me niet teveel zorgen maken, helemaal niet als je goede luchtgaten aan de achterkant van je meubel hebt.
Bedankt voor je reactie! :)
Sorry als ik wat vervelend overkom, maar ik wilde ergens toch zeker spelen. Ik weet dit moeilijk in te schatten is, zoals FeaR al aangaf, omdat dit scheelt per toestel.
Ik weet trouwens niet of de winkel mijn huidig meubel nog wil ruilen voor een ander model.
Pagina: 1