Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn Dell U2312HM IPS Monitor is aan het einde van zijn leven: kleuren aan de linker helft van het scherm kloppen niet (bijvoorbeeld groen tinten bij wit/grijs), en flikkeren bij bepaalde kleuren, zoals rood (Ik noem het flikkeren maar het is meer alsof het word opgenomen door een camera. Horizontale 'strepen' gaan van boven naar beneden).

Nou heeft het monitor als het goed is nog garantie (dit moet ik nog checken op de bon) en kan ik dus een vervangend monitor terug krijgen. Maar toch overweeg ik een nieuwe monitor aan te schaffen.

Ik wil niet terug naar TN panelen maar ik ben wel geïnteresseerd in 120 Hz. Vanwege dit ben ik geïnteresseerd in de Eizo Foris FG2421.

Maar nu vroeg ik me eigen af hoeveel slechter kleurweergave is op een (P)VA paneel in tegenstelling tot een IPS paneel. Ik weet dat PVA geen last heeft van 'glow' en een betere zwartwaarde heeft dan IPS. Ook weet ik dat PVA beter is dan TN en slechter dan IPS (kleuren), maar hoeveel? Mijn vraag is dus:

Hoe groot is het verschil in kleurweergave tussen een gemiddeld (P)VA paneel en een gemiddeld IPS paneel?

Bedankt voor het lezen.
Raiserfist

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
IPS: kleurbereik, uitstekende kijkhoek en weinig kleurvervorming aan de randen

PVA: diep zwart, hoog contrast, minder glow.

Voor een 24" monitor waar je relatief dicht op zit zou ik persoonlijk voor een IPS panel gaan. Mooie kleuren en de betere kijkhoeken maken het een stuk prettiger kijken vind ik. Verder is eizo wel een zeer goed merk met vaak goede kleurencalibratie.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦