Om de waarde van een occasion te bepalen gebruik ik een halfwaardeformule. Er is namelijk een bepaalde kilometerstand en een bepaalde leeftijd waarbij de auto exact de helft waard is. In de praktijk is het echter al een combinatie van een bepaalde kilometerstand en leeftijd, en om dan de huidige waarde te berekenen gebruik ik deze formule:
Waarin A de halfwaardekilometerstand is en B de halfwaardeleeftijd. A en B zijn modelafhankelijk. Laten we in dit geval een BMW 1-serie 118i nemen.
Om A en B te bepalen heb ik een grote dataset te koop staande BMW 118i's. Hiervan heb ik zowel de nieuwprijs als de vraagprijs, de kilometerstand en de leeftijd. Hoe kan ik dmv deze dataset, A en B bepalen?
code:
1
| occasionwaarde = nieuwprijs * 0.5^(kilometerstand/A) * 0.5^(leeftijd/B) |
Waarin A de halfwaardekilometerstand is en B de halfwaardeleeftijd. A en B zijn modelafhankelijk. Laten we in dit geval een BMW 1-serie 118i nemen.
Om A en B te bepalen heb ik een grote dataset te koop staande BMW 118i's. Hiervan heb ik zowel de nieuwprijs als de vraagprijs, de kilometerstand en de leeftijd. Hoe kan ik dmv deze dataset, A en B bepalen?
[ Voor 28% gewijzigd door mrwiggs op 14-08-2014 22:29 ]