[GamePc / Allround] Twee schermen, budget 850 euro

Pagina: 1
Acties:

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem voor een vriend van mij. Aangezien mijn kennis wat roestig is, toch even dit topic:
Het wordt een allround systeem. Er moeten in ieder geval twee 1920x1080 schermen aan komen van minimaal 21,5". Het systeem wordt gebruik voor office, videos kijken, muziek draaien, en af en toe gamen. Als er gegamed wordt, moet het wel goed draaien. Voor dit geld verwacht niemand een topsysteem dat alles op 1080p op hoogste settings draait, maar 720p en medium/high moet wel lukken zo denk ik?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is een absolute maximumprijs van €850.
Van dit bedrag moeten worden aangeschaft:
Kast, 2 beelschermen, DVDlezer, CPU, GPU, Werkgeheugen, SSD, HDD, Mobo, Assemblage, PSU

Wat heb je zelf al gedaan?
Onderstaand PC samengesteld. Ik heb mezelf hierbij behoorlijk in moeten lezen.
Twijfelpunten :
  1. De CPU bottleneckt wss 2-6fps. Klopt dit, of is het erger dan dat?
  2. Is het systeem krachtig genoeg om twee schermen aan te sturen. De bedoeling is video/office/internet op 1 scherm, en een game fullscreen op de andere.
  3. Voeding stevig genoeg?
  4. Veel goede verhalen gelezen over de BenQ GL2250. Komt in Google extensief postief voor, is de 2250M noemenswaardig anders? De specs op website van fabrikant zijn 100% identiek.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC moet besteld worden bij Azerty. De prijzen zijn daarom aangepast in onderstaand lijstje om de Azerty prijzen te matchen.

Ga je overklokken?
Nee. Wel zal er veiligheidshalve een Scythe Shuriken RevB worden geinstalleerd omdat Google leert dat de X4 760k standaard een 'brakke' koeler heeft.

Concrete vraag?
Voldoet onderstaand systeem aan de wensen, en zijn er verbeteringen mogelijk of nodig die binnen het budget passen. Kritiek is gewenst.

LET OP : De lijst is aangepast
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 72,90€ 72,90
1MSI A78M-E45€ 50,37€ 50,37
1Club3D Radeon R9 270 '14 Series€ 151,90€ 151,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 52,99€ 52,99
1Cooler Master K280€ 34,98€ 34,98
2BenQ GL2250M Zwart€ 94,95€ 189,80
1Scythe Shuriken Rev. B€ 26,90€ 26,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 69,90€ 69,90
1Samsung SH-224DB Zwart€ 19,90€ 19,90
1XFX TS Series 550W€ 58,90€ 58,90
1"]Crucial MX100€ 67,91€ 67,91
1Assemblage€ 59,00€ 59,00
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,46

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• Aleksej
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-03 09:06
SSD: pricewatch: Crucial MX100 128GB ( Goedkoper en gaat hoogst waarschijnlijk langer mee)

Videokaart: pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost ( Eigenlijk een R9 280)

Voeding: pricewatch: XFX 550W Pro ( 450 is waarschijnlijk te weinig)

Mooie openingspost trouwens :+

• DutchManticore
Aleksej schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:09:
SSD: pricewatch: Crucial MX100 128GB ( Goedkoper en gaat hoogst waarschijnlijk langer mee)

Videokaart: pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost ( Eigenlijk een R9 280)

Voeding: pricewatch: XFX 550W Pro ( 450 is waarschijnlijk te weinig)

Mooie openingspost trouwens :+
Heeft die GPU upgrade zin? Wat ik begrijp bottleneckt de CPU deze iets langzamere GPU al?
Ja er zat wat werk in. Lijstje handmatig aangepast naar prijzen van Azerty 8)

[ Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 14-08-2014 22:10 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 18:51
Eens met Aleksej.

Maar .... Waarom niet zelf in elkaar zetten? Moeilijk is het niet en het scheelt je toch weer € 59,-- die je in onderdelen kan stoppen. Bovendien kun je dan ook besparen doordat je bij diverse bedrijven kan bestellen zodat je nog meer over houdt om aan hardware te besteden.

En heb je al een Windows licentie, of hou je die buiten het budget? (Of ga je een ander OS draaien?) En hoe zit het met muis en toetsenbord, heeft je vriend die al?

• DutchManticore
Eric70 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:16:
Eens met Aleksej.

Maar .... Waarom niet zelf in elkaar zetten? Moeilijk is het niet en het scheelt je toch weer € 59,-- die je in onderdelen kan stoppen. Bovendien kun je dan ook besparen doordat je bij diverse bedrijven kan bestellen zodat je nog meer over houdt om aan hardware te besteden.

En heb je al een Windows licentie, of hou je die buiten het budget? (Of ga je een ander OS draaien?) En hoe zit het met muis en toetsenbord, heeft je vriend die al?
Omdat ik een druk bedrijf heb en al 70 uur per week werk.
Hij wil zelf een Medion PC voor 799 halen, en dan 1 scherm.

Heb ondanks mijn drukke schema aangeboden zelf iets samen te stellen. Hij heeft zelf geen hout verstand van computers, en daarom moet hij geassembleerd worden.

Zoals aangegeven is het budget van 850 bedoeld voor de in de OP beschreven producten.
Windows Licentie heb ik hier nog liggen. Hij wil perse Windows 7. Heb hier nog een ongeactiveerde liggen van de zaak. Mobo / muis hoeven niet gekocht te worden.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchManticore op 14-08-2014 22:19 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Mag ik eigenlijk eens vragen waarom 2 schermen, aangezien hij eerst van plan was één scherm te kopen?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02 12:24
Mee eens met hierboven. Zelf bouwen is niet zo heel moeilijk en alles is zo gemaakt dat je ook bijna niks fout kunt doen. Ook de adviezen voor andere hardware hierboven zijn op hun plaats.

GIMJ

• DutchManticore
MK1998NL schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:20:
Mag ik eigenlijk eens vragen waarom 2 schermen, aangezien hij eerst van plan was één scherm te kopen?
2 schermen was een wens, maar werd gezien als budgettair geen optie.
Blijkt nu dus wel te kunnen. Hij werkt veel in meerdere office programma's tegelijk.
Werkt wel degelijk productief-verhogend, heb ik bij mezelf ook gemerkt.

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
Maar goed met een Windows Licentie pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit, gaan die 2 schermen niet binnen budget passen. En om eerlijk te zijn vind ik die Medion http://www.medion.com/nl/...pc-p5321-g-410019057.html niet eens zon slechte deal, hij is een stuk sneller dan de pc die jij hier samenstelt.

[ Voor 30% gewijzigd door Elaynegalad op 14-08-2014 22:30 ]

• DutchManticore
Gorateron schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:20:
Mee eens met hierboven. Zelf bouwen is niet zo heel moeilijk en alles is zo gemaakt dat je ook bijna niks fout kunt doen. Ook de adviezen voor andere hardware hierboven zijn op hun plaats.
Ik wil jullie vragen dit advies verder niet meer te geven. Het gaat hier over iemand die bij wijze van nog net z'n drivers kan updaten zonder hulp. Een PC bouwen zit er niet in, en in het leerproces heeft hij geen zin.
Ik wil het wel voor hem doen, maar dan ben ik bovenop de 70 uur die ik al in mijn eigen zaak stop nog weer extra tijd kwijt en ik wil mijn vriendin ook nog af en toe zien.

Nieuw lijstje komt eraan. Rest mij de vraag, heeft een GPU upgrade zin?
Het is meer value for money dat begrijp ik, maar haal je met deze CPU de extra performance eruit?

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 18:51
In dat geval zou ik de SSD en voeding die Aleksj voorstelde bestellen bij Azerty, en de GPU los bij een ander bestellen en alleen die er zelf in zetten (5-10 minuten werk). (Azerty verkoopt die GPU niet.)

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Jammer dat de HD7950 geen optie is, en een 280 is al weer wat duurder.

Als SSD inderdaad een MX100.

Een Gelid of 212 als koeler.

De XFX is inderdaad een betere voeding.

TN is niet echt geweldig... Misschien een 22650M?

Ik zou voor een N300 gaan als case.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• MK_
  • Niet online

MK_

Eric70 heeft een goed punt. GPU gewoon los kopen en zelf inbouwen, duur toch niet lang. Dan heb je voor net een 10tje meer een 10x betere GPU.

Koelertje vervangen naar een CM 212 Evo of Gelid Tranquillo, SSD naar een 128GB MX100. PSU naar een XFX 550W PRO.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:08
Je bedoelt voor 10 euro een IETS betere gpu. Zoveel verschil zit er echt niet tussen de 270X en de 7950. Ja de 7950 heeft meer VRam, valt heerlijk te overclocken (iets wat hier toch niet gaat gebeuren), en heeft meer bang for the buck. Maar de 270X houdt zichzelf prima staande:
http://www.anandtech.com/bench/product/1033?vs=1043

Ik sta er zelf ook van te kijken.

• DutchManticore
<snip>

[ Voor 95% gewijzigd door DutchManticore op 14-08-2014 22:51 ]

• DutchManticore
Ardjee schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:48:
Je bedoelt voor 10 euro een IETS betere gpu. Zoveel verschil zit er echt niet tussen de 270X en de 7950. Ja de 7950 heeft meer VRam, valt heerlijk te overclocken (iets wat hier toch niet gaat gebeuren), en heeft meer bang for the buck. Maar de 270X houdt zichzelf prima staande:
http://www.anandtech.com/bench/product/1033?vs=1043

Ik sta er zelf ook van te kijken.
Samen gestelde systeem beschikt over een 270, geen 270x.
Jongens, is een GPU te installeren zonder dat ik de CPU/CPU koeler weer moet demonteren?

[ Voor 8% gewijzigd door DutchManticore op 14-08-2014 22:52 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

DutchManticore schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:51:
Jongens, is een GPU te installeren zonder dat ik de CPU/CPU koeler weer moet demonteren?
:F

Zo te zien aan je signature heb je een best bad-ass systeem, nog nooit in de binnenkant gekeken? Ja, dat kan. Geen idee waarom je daarvoor een koeler los zou moeten halen, laat staan een CPU!

[ Voor 52% gewijzigd door MK_ op 14-08-2014 22:55 ]

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

(Sorry, even offtopic: dit is bijna de (IRC-)chat, zo snel volgen de reacties elkaar op :P)

¯\_(ツ)_/¯

• DutchManticore
Mijn welgemeende excuses voor de dubbelpost. Foutje, ben al sinds 6u vanochtend aan het werk.
Ik zou een inhoudelijke reactie meer waarderen moet ik eerlijk zeggen :P

• MK_
  • Niet online

MK_

Geedit, refresh de pagina effe :)

• DutchManticore
MK1998NL schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:52:
[...]

:F

Zo te zien aan je signature heb je een best bad-ass systeem, nog nooit in de binnenkant gekeken? Ja, dat kan. Geen idee waarom je daarvoor een koeler los zou moeten halen, laat staan een CPU!
Ah op die fiets.
Nou mijn PC heeft waterkoeling. Dat was een drama..even de GPU vervangen. Met de aftermarket fan, wilde ik toch even voor de zekerheid vragen of het zonder demonteren van de CPU kon. Met de koeler, bedoelde ik vooral of de koeler in de weg zou zitten bij het plaatsen van de kaart. Dat de koeler niet fysiek van de CPU afhoeft snap ik haha.

Het trieste is dat mijn PC voor niets anders meer gebruikt word als webbrowsing, building, Autosoft en andere lightweight applicaties. Gekocht voordat ik zelfstandig begon, met een goede gamehobby. Dat is nog steeds zo maar ik heb geen tijd meer. Stukje background info, en een verklaring waarom mijn kennis roestig is. Laatste aanpassing die k zelf aan mijn PC gedaan heb is mijn 290x Crossfire terugbouwen naar R9 290 Tri-X OC.

• MK_
  • Niet online

MK_

Tsja, waterkoeling, daar zeg je ook wat :)

Serieus? Pff, wat zonde! Je PC word nog eens lui!

Anyway, zover ik weet is bet gewoon 2 plaatsjes wegschroeven, GPU erin, stroomkabels erin en klaar!

• Jofairden
DutchManticore schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:26:
[...]

Ik wil jullie vragen dit advies verder niet meer te geven. Het gaat hier over iemand die bij wijze van nog net z'n drivers kan updaten zonder hulp. Een PC bouwen zit er niet in, en in het leerproces heeft hij geen zin.
Ik wil het wel voor hem doen, maar dan ben ik bovenop de 70 uur die ik al in mijn eigen zaak stop nog weer extra tijd kwijt en ik wil mijn vriendin ook nog af en toe zien.

Nieuw lijstje komt eraan. Rest mij de vraag, heeft een GPU upgrade zin?
Het is meer value for money dat begrijp ik, maar haal je met deze CPU de extra performance eruit?
Je post hier om advies te vragen, en advies geven we je. Of je aanneemt dat zal mij een zorg zijn, maar bedenk wel: er is natuurlijk een reden dat wij het advies geven.

GIMJ

• DutchManticore
MK1998NL schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:09:
Tsja, waterkoeling, daar zeg je ook wat :)

Serieus? Pff, wat zonde! Je PC word nog eens lui!

Anyway, zover ik weet is bet gewoon 2 plaatsjes wegschroeven, GPU erin, stroomkabels erin en klaar!
Echt he. En ik heb twee vrienden blijgemaakt met die 290x kaarten. Allebei 1.
Wat meer bescheiden 290 Tri-X teruggekocht.

Ja PCI-E afdekkingen in de kast zullen eruit moeten. Ff klooien met de voedingkabels, en dan moet t goed zijn ja. Ik ga eens even overleggen.

K ga hem ook nog eens vragen of hij echt 2 schermen nodig heeft. Hij werkt voor/bij de gemeente.
Zo hard werken die niet, laat staan thuis ;) Geen twee schermen nodig. Kan van die 90 euro beter een upgrade kopen in CPU/GPU.

• DutchManticore
Gorateron schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:14:
[...]

Je post hier om advies te vragen, en advies geven we je. Of je aanneemt dat zal mij een zorg zijn, maar bedenk wel: er is natuurlijk een reden dat wij het advies geven.
Oh begrijp me goed. Ik sla advies geenszins af. De componenten zijn vervangen.
Maar een complete technofoob (de dadelijke eigenaar van het systeem) voorstellen om eens even te leren een PC te bouwen is geen advies.

Dat is, als analoge vergelijking, zoiets als iemand die alleen rijbewijs voor een automaat heeft adviseren om een handgeschakelde auto te nemen, en dan maar nieuwe rijlessen te nemen terwijl diegene advies komt vragen over een automaat. Niet handig, en niet de reden dat iemand hulp vraagt.

Ik bedoelde het geenszins stuurs.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 14-08-2014 23:23 ]

• Jofairden
DutchManticore schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:20:
[...]

Oh begrijp me goed. Ik sla advies geenszins af. De componenten zijn vervangen.
Maar een complete technofoob (de dadelijke eigenaar van het systeem) voorstellen om eens even te leren een PC te bouwen is geen advies.

Dat is, als analoge vergelijking, zoiets als iemand die alleen rijbewijs voor een automaat heeft adviseren om een handgeschakelde auto te nemen, en dan maar nieuwe rijlessen te nemen terwijl diegene advies komt vragen over een automaat. Niet handig, en niet de reden dat iemand hulp vraagt.
Ik dacht dat jij hem (eventueel) ging bouwen..
Bovendien het is maar advies, niemand verplicht je om de pc zelf te bouwen of de ander de pc te laten bouwen. Je kunt ook gewoon simpel zeggen 'nee dat kan niet' ipv iets als 'dat advies wil ik niet meer horen'. Het komt namelijk voor mij nogal arrogant over, and hey, yet again: het is maar advies..

GIMJ

• DutchManticore
Gorateron schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:25:
[...]

Ik dacht dat jij hem (eventueel) ging bouwen..
Bovendien het is maar advies, niemand verplicht je om de pc zelf te bouwen of de ander de pc te laten bouwen. Je kunt ook gewoon simpel zeggen 'nee dat kan niet' ipv iets als 'dat advies wil ik niet meer horen'. Het komt namelijk voor mij nogal arrogant over, and hey, yet again: het is maar advies..
Ik snap de verwarring.
Mijn ietwat, toegegeven, nukkige reactie ontstond waarschijnlijk omdat letterlijk de vierde en vijfde post ingaan op waarom er niet zelf gebouwd word.

Daarnaast, als ik om wat voor reden dan ook aangeef niet zelf te willen bouwen, en op basis daarvan advies vraag, waarom dan toch adviseren om zelf te bouwen. Ik heb niet voor niets dat lijstje handmatig aangepast naar alle Azerty prijzen en Assemblage toegevoegd.

Klein beetje frustratie van twee kanten, begrijp ik.
Mijn excuses, ik blijf er bij dat mijn opmerking niet vervelend bedoeld was.
Ik vond het alleen wel even nodig om te verduidelijken aangezien niet iedereen het hele topic leest blijkbaar.
Omdat ik een druk bedrijf heb en al 70 uur per week werk.
Heb ondanks mijn drukke schema aangeboden zelf iets samen te stellen. Hij heeft zelf geen hout verstand van computers, en daarom moet het geassembleerd worden.
Dit heb ik direct nadat het eerste advies om zelf te bouwen kwam gezegd. Dat is toch de 'nee dat kan niet' die jij suggereert?

[ Voor 13% gewijzigd door DutchManticore op 14-08-2014 23:35 ]

Pagina: 1