Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN Glasvezel zonder Experiabox

Pagina: 1
Acties:

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-10 00:06
Ik heb een glasvezelverbinding van KPN van 100MM up/down en heb inmiddels door een verhuizing de experiabox V9 verkregen. Ik had gehoopt dat hiermee een deel van mijn problemen (slechte wifi, wegvallende airplay) verholpen zouden worden maar niets is minder waar. Ook de interface en mogelijkheden tot instellingen vind ik teleurstellend.

Gisteren heb ik een netgear nighthawk gekocht en ik hoopte dat hiermee in ieder geval mijn wifi problemen over zouden zijn. Ook was het mijn plan om de experiabox te vervangen of in ieder geval te by-passen. Beneden, dicht bij de router komt ik tot 100MB UP/DOWN. Een verdieping hoger (woonkamer is op de gehele 1e verdieping) is dit al gereduceerd tot 50MB en nog een verdieping hoger zit ik onder de 10MB en is het niet meer mogelijk om bijvoorbeeld itv van KPN op de ipad te gebruiken.

Nu zou dit kunnen komen doordat de netgear zich in de meterkast bevind. Ik twijfel nu wat verstandig is om te doen.

In de meterkast bevinden zich een philips hue bridge en mijn synology NAS, dit wil ik graag zo laten. Op de 1e verdieping hebben de volgende apparaten ethernet nodig: TV, DENON versterker, Mediaspeler, XBOX360/PS4, en misschien nog een apple TV. Ook heb ik nog 2 aparte ethernetkabels nodig voor de motorola decoders in woonkamer en slaapkamer.

Ik kan het advies van netwerkje.com opvolgen en gelijk een switch plaatsen na de NTU, hierop de HUE en synology aansluiten en vervolgens met een utp kabel, boven de netgear nighthawk aansluiten met hoop op beter bereik maar ik weet niet of de HUE/synology zich dan op hetzelfde netwerk als de router bevinden, met andere woorden, kunnen ze elkaar zien?

Een andere optie is toch het gebruik van de experiabox V9 in de hoop dat airplay e.d. allemaal goed gaat werken en ik genoeg heb aan de V9 voor o.a. bluray streaming. Ik had het idee dat de V8 hierin een beperkende factor was (schokkend beeld op mediaspeler, aangesloten met gbit ethernet). Ik zou dan op de 1e verdieping een wifi accespoint bedraad aan kunnen sluiten.

Zijn er nog andere opties of tips, ik hoor het graag.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Als je je HUE, syno en al je 'eigen' apperatuur op een 'intern' vlan plaatst wel

Lees de uitleg van netwerkje.com even volledig door, dan snap je wat beter hoe het zit. Ook is het hiervoor handig om te weten hoe een VLAN werkt

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Machlah
ShadowAS1 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 21:45:
Als je je HUE, syno en al je 'eigen' apperatuur op een 'intern' vlan plaatst wel

Lees de uitleg van netwerkje.com even volledig door, dan snap je wat beter hoe het zit. Ook is het hiervoor handig om te weten hoe een VLAN werkt
Als ik het goed begrijp... kan ik op de switch een poort VLAN6 toewijzen voor internet/router. Ik heb dan nog 2 poorten nodig voor de HUE en SYNOLOGY. Als ik op deze poorten ook VLAN6 toewijs, hebben ze dan een verbinding met de router via de switch?

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-11 11:18
Nee, VLAN6 is alleen voor je internet... je hue+synology kun je in het standaard VLAN laten zitten van de switch.

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 21:02
Je zult op het moment dat je meerdere apparaten achter je glasvezel wilt plaatsen toch iets van een router moeten plaatsen die je verkeer routeert.

Je hebt immers maar één publiek IP-adres. KPN en een aantal ander providers bieden het internet-verkeer aan op VLAN 6 op de NTU, mocht je router niet met VLANs kunnen omgaan kun je een switch die VLANs begrijpt VLAN6 laten untaggen op een poort waar dan je nieuwe router opzit. Ik denk dat je die twee dingen even doorelkaar haalt.

• Machlah
Ik begrijp dat wel, maar mijn vraag is of de apparaten die vóór de router maar wel óp de switch zitten elkaar kunnen zien

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Als ze op de zelfde switch zitten in het zelfde interne netwerk (lees: zelfde IP reeks) dan kunnen ze elkaar zonder problemen zien.

Ik heb thuis methode 2 gebruikt en heb dus vanaf de NTU een kabel rechtstreeks in de Mikrotik router.. Vandaar uit 1 port toegewezen voor het lokale netwerk (waar dus internet op moet komen) en deze gaat naar een 16 port switch. Alles wat hierop zit kan elkaar zien en kan dus ook gewoon internetten en alles wat je normaal gesproken ook kan met de Experia box.

3 Andere porten op de Mikrotik heb ik toegewezen voor 2 x TV en 1 x telefonie. Dit op het 100 Mbit gedeelte.

[ Voor 64% gewijzigd door Brummetje op 14-08-2014 23:12 ]

• Machlah
Beetje vervelend dat de netgear r7000 geen vlans ondersteund want dan had ik het met deze router ook kunnen realiseren, nu toch maar terug brengen en of de switch of direct een andere router met vlan ondersteuning. Wil het liefst zonder experiabox werken...

• Machlah
Brummetje schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:10:
Als ze op de zelfde switch zitten in het zelfde interne netwerk (lees: zelfde IP reeks) dan kunnen ze elkaar zonder problemen zien.

Ik heb thuis methode 2 gebruikt en heb dus vanaf de NTU een kabel rechtstreeks in de Mikrotik router.. Vandaar uit 1 port toegewezen voor het lokale netwerk (waar dus internet op moet komen) en deze gaat naar een 16 port switch. Alles wat hierop zit kan elkaar zien en kan dus ook gewoon internetten en alles wat je normaal gesproken ook kan met de Experia box.

3 Andere porten op de Mikrotik heb ik toegewezen voor 2 x TV en 1 x telefonie. Dit op het 100 Mbit gedeelte.
Als ik dan een switch gebruik voor de router.. en hier andere apparatuur op aan sluit, hebben deze dus geen verbinding met de router omdat de router op de wan poort word aangesloten?

• screamercjo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-10-2022
jmbosch82 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:51:
Beetje vervelend dat de netgear r7000 geen vlans ondersteund want dan had ik het met deze router ook kunnen realiseren, nu toch maar terug brengen en of de switch of direct een andere router met vlan ondersteuning. Wil het liefst zonder experiabox werken...
Als je alleen de VLAN IPTV en Internet willen gebruiken, dat kan, zie deze http://www.ceesoskam.nl/2...ruiken-bij-kpn-glasvezel/

Als je ook gaat bellen, dan moet je wel de experiabox v9 gebruiken.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-11 21:48
jmbosch82 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:51:
De R7000 ondersteund VLANs als je er DD-WRT firmware op zet.

Verwijderd

Een redelijke basic uitleg van een VLAN configuratie en tekening kun je hier vinden:
http://www.wanonzin.nl/2013/01/08/glasvezel-is-100-werkend/
Pagina: 1