9600GT niet hdmi 1.4 kabel compatible?!

Pagina: 1
Acties:

• Djoster
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-01 20:50
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje met betrekking tot het gebruik van een hdmi 1.4 kabel.
Afgelopen week heb ik zo één gekocht met een lengte van 10 meter.
Tot mijn "grote" verbazing werkt deze echter niet.

Ik gebruik hem om van mijn PC naar TV.
Het is niet de kabel zelf aangezien hij wel op mijn Playstation werkt.

Ik vermoed dat mijn videokaart een hdmi 1.4 kabel niet ondersteunt aangezien ik een oudere hdmi high speed kabel wel kan gebruiken.(is te kort)

Is er iemand die dit voor mij kan bevestigen? Danwel uitleggen?
Ze zeggen dat die kabels backwards compatible moeten zijn.....

Het betreft een 9600gt. En is aangesloten op de kaart dmv een dvi -> hdmi adapter.
Indien het aan de kaart ligt wil ik mijn videokaart (en later de rest van mijn systeem) alvast upgraden naar een gtx 760, ervan uitgaande dat deze wel werkt.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Ik denk dat de lengte van de kabel het probleem is, in combinatie met de beeldresolutie en eventueel de kwaliteit van de kabel.

Voor een hoge resolutie moeten meer bits per seconde verstuurd worden, dat betekent een hoge signaal frequentie. Hoe hoger de frequentie en hoe langer de kabel, hoe sterker de demping van het signaal.
Wikipedia: HDMI Cables
Ook de kwaliteit van het signaal van je videokaart, de adapter en het beeldscherm zelf kunnen een rol spelen. In elke stap degradeert de kwaliteit van het signaal totdat het onder een drempelwaarde komt en de monitor het niet meer kan decoderen.

Probeer het eens met een lagere beeldresolutie, ik gok dat het dan wel werkt.
Als dat het probleem is en je hebt echt die lengte nodig, dan lukt het misschien wel met een kwalitatief betere, dikkere kabel (categorie 2), of anders misschien een kabel met signaal versterker er tussen.

• Djoster
Hallo Ploink,

Bedankt voor je snelle antwoord. Heb direct even de lagere resolutie geprobeerd, maar nog steeds geen signaal. Opzich zou de kwaliteit van de kabel goed moeten zijn (HQ profi). Opzich heb ik daar geen verstand van, maar de reviews van mensen die hem voor hetzelfde gebruik zijn erg goed. Het is in elk geval een goed dikke kabel, niet zo'n dun fluttertje.

Ook het signaal van mijn playstation is nog steeds erg goed. Met mijn ongetrainde ook zie ik geen verschil tussen de 1,5 meter en de 10 meter kabel in elk geval.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:57

D4NG3R

kiwi

:)

Als je geen verschil ziet is er ook geen verschil, dit neemt echter niet weg dat een GPU uit het tijdperk dat HDMI pas net breed geaccepteerd was waarschijnlijk niet genoeg power heeft om over die afstand een signaal af te geven.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Djoster
Dat gezegd hebben zouden de kaarten van tegenwoordig, in principe, geen moeite moeten hebben om de huidige afstand te overbruggen?

Indien ze, in principe, dit zouden moeten kunnen zal ik de kaart bestellen. Anders is het al vast voor de later geplande upgrade

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Heb je de mogelijkheid om een kortere kabel te proberen?
Als ik een beetje Google op GeForce 9600 en HDMI lijkt de combinatie niet echt ideaal te zijn: het lukt de kaart wellicht in zijn geheel niet om een signaal te maken waarmee de tv wil werken.

• Djoster
Hallo dcm360,

Bedankt voor je reactie. Met een kortere kabel werkt probleemloos. Naar beide tv's die ik hier heb staan.
Die stukken heb ik inderdaad ook gelezen...Maar korte versie werkt goed.

Zul je zeggen, waarom dan een langere eraan hangen?
Nou moet nu mijn computer door het halve huis heen slepen niet echt ideaal.

• Ploink
Ik realiseer me nu dat als je een DVI-HDMI adapter gebruikt, dat het voor je kaart eigenlijk een DVI kabel is.
In princiepe zijn de signalen hetzelfde, HMI is eigenlijk gewoon DVI + audio signalen, waar in latere versies nog meer functionaliteit aan toegevoegd is. Maar zoals D4NG3R al zegt, de kaart is ouder en gemaakt voor DVI, dat vrijwel uitsluitend met korte lengtes gebruikt werd. Vermoedelijk is die interface niet echt ontworpen om een zo strak mogelijk signaal in langere kabels te kunnen stoppen.
Wikipedia: Digital Visual Interface
Cable length

The maximum length recommended for DVI cables is not included in the specification, since it is dependent on the pixel clock frequency. In general, cable lengths up to 15 feet (4.6 m) will work for display resolutions up to 1920 × 1200. Longer cables up to 50 feet (15 m) in length can be used with display resolutions 1280 × 1024 or lower. For greater distances, the use of a DVI booster – a signal repeater which may use an external power supply – is recommended to help mitigate signal degradation.
Deze specs zijn ook wat minder dan voor HDMI, dus dat steunt deze hypothese.
Ik weet niet welke lagere resolutie je hebt geprobeerd, misschien kan het nog lager?
Djoster schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 21:33:
Ook het signaal van mijn playstation is nog steeds erg goed. Met mijn ongetrainde ook zie ik geen verschil tussen de 1,5 meter en de 10 meter kabel in elk geval.
Het is een digitaal signaal. Met het analoge VGA heb je steeds slechter beeld bij langere kabel, maar bij digitale signalen is dat anders. Het is een kwestie van 1 of 0. Het signaal kan slechter worden, maar zolang de monitor de enen en nullen nog correct kan onderscheiden is het beeld perfect. Pas als het zo slecht wordt dat de monitor niet meer elke 0 of 1 goed gokt, dan krijg je sterke artefacten of het beeld valt helemaal weg.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:57

D4NG3R

kiwi

:)

Ploink schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:35:
Ik realiseer me nu dat als je een DVI-HDMI adapter gebruikt, dat het voor je kaart eigenlijk een DVI kabel is.
In princiepe zijn de signalen hetzelfde, HMI is eigenlijk gewoon DVI + audio signalen, waar in latere versies nog meer functionaliteit aan toegevoegd is. Maar zoals D4NG3R al zegt, de kaart is ouder en gemaakt voor DVI, dat vrijwel uitsluitend met korte lengtes gebruikt werd. Vermoedelijk is die interface niet echt ontworpen om een zo strak mogelijk signaal in langere kabels te kunnen stoppen.
Niet helemaal. Deze kaart ondersteunt audio over DVI met een speciaal DVI>HDMI blokje en een klein kabeltje wat van je HD_AUDIO op het mobo naar de GPU zelf gaat. Dit neemt echter niet weg dat dit een beetje een 'hack' oplossing van Nvidia was en dus suboptimaal.

Zo'n setje kreeg je vaak bij je GPU:

Afbeeldingslocatie: http://www.evga.com/PRODUCTS/IMAGES/GALLERY/W000-00-000070_MD_1.jpg

Of dit met een moderne GPU wel gaat werken? In de meeste gevallen ja, een goedkope HD6450 zou ruim moeten voldoen. Dit neemt echter niet weg dat 10M kabels vaak net op het randje zitten, officieel hoeft HDMI ook maar tot 5M een fatsoenlijk signaal te leveren.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 14-08-2014 22:41 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Djoster
Ploink,
Ik heb een resolutie van 1280x1024 en 800x600 geprobeerd lager kan ik niet.
Het is inderdaad met bovenstaande adapter die D4ng3r beschrijft samen met het spdif kabelte voor de audio.

Ik ga vanavond bij thuiskomst een nieuwe kaart bestellen en kijken of het al dan niet werkt. Computer moet toch een forse upgrade hebben... q6600 met 9600gt is echt niet meer van deze tijd. De processor zal tijdelijk een bottleneck zijn maar grafisch zal er heus het een en ander vooruit gaan.
Later een I5 4xxxk en mobo erin schroeven en kunnen we weer een poosje vooruit.

Wanneer de kaart draait zal ik nog even een bericht plaatsen of hij het wel of niet doet. Zo niet zal ik naar een andere oplossing moeten gaan kijken.

Bedankt voor jullie input en de moeite die jullie gedaan hebben.

groeten,
Michiel

• Ploink
Aan de resolutie ligt het dus niet blijkbaar. Een nieuwe kaart zal het probleem waarschijnlijk oplossen, dus we hoeven het nu niet verder te debuggen, maar ik kreeg net toch een idee dat ik even wil melden.

De monitor detectie gaat via aparte I2C communicatie. Als het hier fout gaat, dan zal de computer het hele display niet detecteren, het display verschijnt niet in device manager en niet in de graphics instellingen. Er wordt dan ook geen video signaal uitgestuurd. Als dit het probleem is dan zou je, als je handig bent met de soldeerbout, de I2C pull-up weerstanden kunnen aanpassen.

• Djoster
Hallo Ploink,

Maar dat verklaart dan vervolgens niet dat een korte kabel wel direct werkt. Toch?

• Ploink
Is een beetje ingewikkeld verhaal van I2C, pull-up weerstanden en capaciteit van de kabel.
http://www.i2c-bus.org/termination-versus-capacitance/
De elektrische capaciteit van de kabel is evenredig met de lengte.
I2C is het onderliggende protocol voor DDC. Het is in feite een directe communicatie link met een I2C EEPROM geheugen chippie waar alle relevante info over de monitor in staat. Identificatie van PCI kaarten en geheugen reepjes werkt net zo.

Wordt het display met de lange kabel wel of niet gedetecteerd? Indien wel, dan is dit alleen maar een theoretisch verhaal en niet de oorzaak van het probleem. Uiteraard kun je dat alleen zien als je nog een ander display hebt aangesloten dat wel werkt ;)

• Djoster
Je hebt er wel aardig verstand van of niet?

De computer herkent inderdaad het beeldscherm niet. Bij beeldschermen staat bij gebruik met korte kabel:
1: iiyama...
2: standaard PNP scherm (de lcd)

en bij lange kabel enkel en alleen de iiyama...

Deze chipjes voor de communicatie zou dus op de videokaart moeten zitten? of juist op de TV aangezien het de informatie betreffende de "monitor" betreft?
Overigens is bovenstaande puur uit interesse aangezien ik voor de toekomstige upgrade zojuist een nieuwe kaart hebt besteld, overigens niet de eerder genoemde maar een r9 280 ivm de 3gb, en dus niet meer deze kaart ga gebruiken.

Handigheid met de soldeerbout heb ik wel.. maar om straks op de nieuwe kaart (als het zelfde zich voordoet) de bout ter hande te nemen weet ik niet;) En of op één van mijn tv's?.. ik weet niet hoor:P

• Ploink
Djoster schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 19:35:
Je hebt er wel aardig verstand van of niet?
Van elektronica ja, maar niet specifiek van graphics kaarten. De types die je noemt zegt mij niks ;)
Weet ook niet alles uit mijn hoofd, maar daar hebben we internet en wikipedia voor :)
De computer herkent inderdaad het beeldscherm niet. Bij beeldschermen staat bij gebruik met korte kabel:
1: iiyama...
2: standaard PNP scherm (de lcd)

en bij lange kabel enkel en alleen de iiyama...
Probleem zit dus idd bij de identificatie
Deze chipjes voor de communicatie zou dus op de videokaart moeten zitten? of juist op de TV aangezien het de informatie betreffende de "monitor" betreft?
In de monitor ja, want er staat info in over fabrikant, serienummer, ondersteunde refresh en resoluties, etc. Vroeger was het een passief geheugen chippie met read-only informatie, maar met latere versies van DDC kun je ook dingen instellen zoals backlight en kleurbalans.
Met het programma softMCCS kun je al die info opvragen en instellen. Ik gebruik het als alternatief voor het klooien met de knopjes op de monitor. Een van mijn monitoren heeft geeneens knopjes, instellen moest via een vreselijk slechte utility van samsung.

Misschien dat softMCCS wel de display kan identificeren, omdat deze zelf communiceert met de monitor en misschien tragere timing gebruikt zodat het wel werkt met een lange kabel. Je zou dan ook kunnen kijken naar firmware en driver updates van nvidia, misschien dat ze ooit een fix hebben gemaakt voor het probleem.
Handigheid met de soldeerbout heb ik wel.. maar om straks op de nieuwe kaart (als het zelfde zich voordoet) de bout ter hande te nemen weet ik niet;) En of op één van mijn tv's?.. ik weet niet hoor:P
Je zou twee pull-up weerstanden kunnen toevoegen tussen +5V en de DDC clock/data communicatie pinnen. Dit kan in theorie in in videokaart, kabel of monitor, maar dat is een idee dat ik nooit geprobeerd heb, dus ik geef geen enkele garantie :+

• Djoster
Hallo Ploink,

Het probleem zat hem inderdaad in de identificatie. Heb zojuist mijn nieuwe kaart erin gehangen... en ja hoor ik heb beeld! Waarschijnlijk was het toch de eerste hypothese dat mijn 9600gt niet genoeg vermogen had om te verzenden. Kan nu genieten van een prachtig beeld, en een mooie bijkomstigheid dat ik een goed excuus heb om de rest van mijn pc te gaan upgraden.

Een monitor zonder knopjes ben ik gelukkig nog niet tegengekomen, maar ik zal het programmaatje eens bekijken want mijn iiyama knopjes zijn in het schemerlicht niet te zien, en ik onthoudt niet zo goed welke functie bij welk knopje hoort:P

Ik wil je graag bedanken voor de moeite die je hebt gedaan en ik heb er nog weer wat van geleerd ook. Dacht altijd digitaal signaal werkt of het werkt niet.. maar het is toch een klein stukje ingewikkelder bij grotere lengtes.

Mijn firmware en drivers waren overigens up-to-date. Het zat hem dus echt in de GPU zelf.
Ik ga dit topic nu sluiten.. en straks een filmpie/voetbal kijken op PCTV;)

Groeten,
Michiel

• Ploink
Graag gedaan. Daar is dit forum voor, om kennis uit te wisselen.
Veel plezier met je nieuwe GPU :)
Pagina: 1