Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waar wordt een attachment gebruikt?

Pagina: 1
Acties:

• koekiemonster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 11:02

koekiemonster

want a cookie

Topicstarter
Vreemde titel en misschien niet de beste plek.

Ik beheer diverse websites en op veel van die sites plaatst het webteam pagina's documenten / attachments. Dusdanig veel dat overzicht verloren gaat. Nu staat er op de server een map met documenten en zou ik graag willen weten of deze ergens zijn gelinkt op de betreffende site.

De vraag is hoe ik dit op de beste manier kan doen?
De documenten zijn gewoon benaderbaar via een url; dus ik kan me voorstellen dat er gewoon websites zijn waar ik een dergelijke check kan doen.

Wat is de meest efficiente aanpak? Nadeel is dat ik wel gebruik kan maken vanb clientside scripting, maar niet server-side. Hiermee denk ik dat een mogelijke script-oplossing buiten bereik valt.

Wellicht bestaan er eenvoudige oplossingen? Iemand?

[webhero.nl]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je niet op de server kan komen zijn je opties beperkt. Stel dat je site goed geïndexeerd is kan je nog via Google wat zoekparamters per bestand gebruiken om te kijken waar er naar die bestanden gelinkt wordt.

Stel dat je misschien nog je access logs van je server kan bereiken en kan instellen, dan zou het helpen om de referrers van alle downloads er uit te filteren, dan weet je ook hoe mensen je bestanden gedownload hebben.

Daarnaast zou je er goed aan doen een CMS te gebruiken met centrale attachment administratie zodat je de inkomende links kan zien. Zelfs iets simpels als Concrete5 heeft dat ingebouwd.

Stel dat je site statisch is, dan kan je hem downloaden en dan een scriptje maken dat voor elke download filename een rgrep doet op je site. Dan krijg je alle pagina's met die bestandsnaam in een link.

Stel dat je site dynamisch is, dan kan je een database dump maken en daar weer op rgreppen met een scriptje dat na elke grep de volgende bestandsnaam doet.

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-11 20:36

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Ik weet niet of ik je uitleg goed interpreteer, maar volgens mij zoek je interne links?

M.a.w, links naar de betreffende documenten op de eigen sites, en niet links naar documenten vanaf andere sites?

Als mijn opvatting klopt, dan zou je - bij een statische site - via FTP alle html files binnen kunnen halen, en dan via een search & replace in alle documenten kunnen zoeken naar waar die links precies voorkomen.

Voor een dynamische site kun je in dat geval zoals johnkeates hierboven al aangeeft gewoon een database dump maken, al dan niet i.c.m. de eerder genoemde search & replace om te zoeken waar naar de betreffende files wordt gelinkt.

Voor externe links denk ik inderdaad dat er niet veel anders op zit als via je webstats de referrals nalopen. Ik weet niet of je analytics gebruikt, maar die geeft e.e.a. volgens mij net wat gedetailleerder aan als de standaard "webmaster tools" die je bij de meeste hosters krijgt.

Edit: In het geval dat mijn opvatting betreffende de interne links klopt, maar je geen toegang hebt tot FTP, kijk dan eens naar een website ripper zoals Winhttrack, of een van de diverse Firefox plugins (mits je Firefox gebruikt ofc.).

[ Voor 11% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 15-08-2014 07:43 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Verwijderd

Met een simpele wget -r --mirror en vergelijkbare tools kun je de gehele website en alles waar naar gelinkt wordt binnen trekken.
Als je toegang hebt tot de access logs kun je de referrers daar uit halen. Maar zoals de heren hierboven al zeggen zou je eventueel een statistieken-tool kunnen gebruiken.

• reshi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-11 21:26
Misschien kan je iets met http://home.snafu.de/tilman/xenulink.html, dat gebruik ik zelf altijd om dode links, alt teksten, pagina titels, etc te controleren. Tool crawled je hele site (interne links) door en eventueel ook externe links.