mini-ITX NCASE m1 gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

• broc85
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09-2025
Hallo tweakers!

Al een tijd lang ben ik aan het overwegen om mijn eigen systeem in elkaar te zetten en nu er een nieuwe ronde is om de NCASE m1 (http://www.ncases.com/v2/m1.php) te kopen is en zeeën van tijd binnenkort heb dacht ik dat nu een goed moment is om te kijken of ik deze ambitie kan verwerkelijken. De NCASE m1 heb ik gekozen omdat ik hem er erg mooi vind uit ziet en omdat ik nog wel eens heen en weer wil bewegen het handig is dat hij zo klein is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen (van EUIV tot Far Cry 3) en foto's bewerken (Photoshop/Lightroom).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is zo rond de 1000e, maar het staat niet in steen geschreven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Aangezien ik voornamelijk met laptops heb gewerkt heb ik weinig tot geen randapparatuur, die zijn ook niet bij het budget inbegrepen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen voorkeuren, daar ik geen ervaring heb met een systeem zelf in elkaar te zetten. Wel ben ik van plan om voor de NCASE m1 te gaan. Hieronder de lijst met wat ik tot nu toe zelf gevonden heb. Ik vraag me vooral af of dit allemaal bij elkaar past en wat ik qua CPU koeling/verdere koeling nodig heb. Heb ik verder nog iets gemist wat betreft het systeem? Zijn er componenten die ik beter kan kiezen dan degene in mijn lijst?

edit: deze post heb ik gevonden dat deze versie van de R9 290 past ondanks dat hij iets te breed is: http://hardforum.com/show...1040534557&postcount=9739)
edit2: aangepastte lijst met een HDD en 16GB RAM.
edit3: voeding aangepast, kabeltje voor voeding toegevoegd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,98€ 169,98
1ASRock B85M-ITX€ 65,67€ 65,67
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 359,-€ 359,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 68,-€ 68,-
1Silverstone SST-PP05-E€ 26,46€ 26,46
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 144,99€ 144,99
1Silverstone SFX Series SX600-G€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 89,99€ 89,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 924,09

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Met de NCASE m1 ga ik voor een 12.6l case wat natuurlijk aan de kleine kant is. Met de weinige ruimte is er ook minder ruimte om alle warmte weg te dragen en dat is momenteel mijn voornaamste zorg. Liefst zou ik het zo regelen dat het geluidsniveau ook zo laag mogelijk is.

Ga je overklokken?
Dat was ik niet van plan.

De informatie/lijst heb ik met name samengesteld op basis van de afgelopen 2 BBG's, de NCASE m1 site en hier en daar reviews en informatie van bijv. tomshardware.com en hardforum.com.

[ Voor 9% gewijzigd door broc85 op 19-08-2014 07:29 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

zou je niet liever voor een blower style kaart gaan? om direct de hitte van je GPU de kast uit te krijgen.
je gaat geen HDD erbij draaien? want met die GPU is dat niet makkelijk. ik zou sowieso voor waterkoeling opteren; een H60 of Seidon 120V, hoger heeft vrij weinig nut imo als je niet gaat overklokken. verder kun je misschien 2 fans kwijt in de bodem (intake) om de luchtstroom naar boven wat te helpen, en frisse lucht naar de GPU te voeren.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 18:51
Ik weet niet hoe intensief je bezig gaat zijn met fotobewerking, maar wellicht loont het de moeite om de hoeveelheid geheugen te verhogen naar minimaal 16GB. Photoshop profiteert het meest van vergroting beschikbaar geheugen boven andere aanpassingen van de hardware. Als je meerdere bestanden opent in PS en het past niet meer in het geheugen dan zal PS je HDD/SSD als scratchdisk gebruiken; volgens Adobe is dan zelfs bij gebruik van een SSD de werking van PS merkbaar trager.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat ik van die kast zie, is dat hij zo open mogelijk is. Dat moet ook wel omdat die zo klein is en de boel anders te warm wordt. Resultaat is natuurlijk dat dit absoluut niet stil is.

De gekozen voeding kan wel (gpu zal 250 watt trekken) hele systeem tegen de 400 full stress, maar ik zou in dit geval toch voor een 550 watt gaan.

Het is overigens ook wel een erg dure voeding.

• broc85
Bedankt voor de reacties!
Mijn kennis wat betreft GPU's reikt niet zo ver dat ik weet wat het verschil tussen een blower style kaart en normaal is. De kaart heb ik gekozen gebaseerd op een review op tomshardware, dat hij in de case past en eigenlijk niet veel meer. Waterkoeling heb ik links laten liggen omdat me dat meer complex leek en er op reddit.com/r/buildapc de builds met lucht koeling ook als goed werden ervaren. Mocht waterkoeling niet al te ingewikkeld zijn dan sta ik er zeker voor open. HDD ben ik vergeten toe te voegen en zal ik asap ook toevoegen aan het lijstje. Wat betreft die tip over de 2 intake fans onder is precies de reden dat ik hier ben. Zal daar naar kijken. Bedankt!
Thanks, zal ik aanpassen.
De voeding heb ik gekozen omdat hij modulair is, wat aangeraden werd ivm de beperkte ruimte, en een SFX voedingtype omdat dat op de site van NCASE werd aangegeven. Mocht er een andere voeding in passen dan hoor ik het graag :) zo een, twee drie kon ik niet een andere SFX voeding vinden met gold+ standaard van 450+ watt.

[ Voor 16% gewijzigd door broc85 op 15-08-2014 20:04 ]

• Kezert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-03 19:25
Ik denk dat je het meeste informatie krijgt op het forum van de Ncase zelf, ook wat betreft de opstelling van de extra fans, al zijn dat natuurlijk wel dik 600 pagina's.. :|

Over de voeding; binnenkort (2/3 weken?) is er een nieuwe generatie SFX voeding van silverstone beschikbaar:
Zie hier, deze heeft een betere fan loop (de 450w versie is nogal luidruchtig bevonden), en 600w i.p.v. 450w. Ik zou dus even wachten en die kopen.

Waterkoeling is met een blower style GPU niet gelijk noodzakelijk. Al zorgt het wel voor een degelijke daling van de hitte. Ik zou voor temperaturen en bevindingen van andere M1 bouwers even op het Ncase forum kijken/zoeken. ;)

• TFBlunt
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-03 11:49
Ik heb een tijdje geleden ook een systeem in een M1 (v1) gebouwd, dus hierbij wat tips op basis van mijn ervaringen!

Wat betreft de lucht/waterkoeling voor je CPU is dat naar mijn mening vooral een persoonlijke keuze. Zorg er in ieder geval voor dat er voldoende airflow is voor je CPU heatsink. Je kan volgens mij het best kijken naar een koeler die lucht vanaf de zijkant van je case trekt, aangezien de M1 geen openingen aan de voorkant heeft. Waterkoeling zul je altijd aan de zijkant monteren, voor luchtkoeling zul je je iets moeten beperken in welke heatsinks je gebruikt. Bijvoorbeeld deze (weet niet of 'ie past trouwens):

pricewatch: be quiet! Shadow Rock Top Flow SR1

Zelf heb ik gekozen voor waterkoeling (swiftech h220), maar dat is wel wat prijziger. Gezien je budget kun je dat geld denk ik beter stoppen in je andere compenenten.

Wat je grafische kaart betreft wil je echt een blower type koeler. Dat is het type koeler dat standaard door amd/nvidia op de kaarten geleverd wordt. Zo'n koeler zorgt ervoor dat de warme lucht uit de achterkant van je case geblazen wordt. Op die manier blijft de warme lucht niet in je case hangen. Andere koelers blazen de warme lucht dus wél je case in. Dat is voor een grote case met voldoende airflow prima, maar in de M1 niet aan te raden. De grafische kaart krijgt trouwens meer dan genoeg lucht zonder extra fans aan de onderkant, en zolang je zorgt dat er frisse lucht door je CPU koeler door het rooster aan de zijkant getrokken wordt heb je die extra fans aan de onderkant echt niet nodig :) Dan kun je daar bijvoorbeeld je HDD/SSD monteren.

Kijk ook eens naar dit kabelsetje van silverstone. Doordat ze lekker dun zijn kun je kortere bochten maken en wordt het een stuk makkelijker om je kabels weg te werken. Ik ben iig blij dat ik ze besteld heb!

pricewatch: Silverstone SST-PP05-E

Daarnaast kan ik de voeding die Kezert noemt ook aanbevelen. De voeding is met stip het luidste component in mijn systeem (idle) en ik overweeg ook om deze te vervangen met de nieuwe stillere versie. De M1 is behoorlijk open, dus je hoort je systeem goed. Dat was trouwens voor mij de doorslaggevende reden om voor een nvidia kaart te gaan i.p.v. een amd. Die zijn namelijk ook iets stiller (en ook koeler). Als je extra ruimte kan vinden in je budget (nvidia is doorgaans wel iets duurder voor dezelfde performance) is die overweging denk ik ook voor jou de moeite waard.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel :) Ik ben in ieder geval zeer enthousiast over de M1 (ziet er gewoon geweldig uit!)

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 18:51
TFBlunt schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:45:
....
Kijk ook eens naar dit kabelsetje van silverstone. Doordat ze lekker dun zijn kun je kortere bochten maken en wordt het een stuk makkelijker om je kabels weg te werken. Ik ben iig blij dat ik ze besteld heb!

pricewatch: Silverstone SST-PP05-E
....
Kijk, daar had ik nooit bij stilgestaan, handig om zoiets te weten voor toekomstige builds. (Als m'n vrouw het toelaat O-) )

• broc85
Kezert bedankt voor de tip over de voeding, ik zal hem vervangen. 600 watt lijkt me een zekere optie.

TFBlunt, ik heb zelf ook vooral de M1 op basis van uiterlijk gekozen. Net genoeg impuls gegeven om dit project op te starten. Dat kabelsetje ziet er inderdaad handig uit en zal hem toevoegen.

Dan rest de vraag: Is er een handige manier om grafische kaarten op blower type te zoeken? Voor zover ik heb kunnen zoeken kan je dat nergens selecteren. Is dat gewoon een kwestie van reviews afgaan? edit: na even rond gekeken te hebben, zijn alleen reference coolers blower style? Dat laatste iig zelf weten te achterhalen: http://hardforum.com/show...040943040&postcount=12281 :)

[ Voor 15% gewijzigd door broc85 op 19-08-2014 17:39 ]

• broc85
Ja :) Ik ga er naar kijken!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:39
Je hoeft bij de SX600-G geen PP05-E aan te schaffen!
Besides the power increase, the SX600-G comes standard with flexible, flat modular cables similar to those in the PP05-E short cable kit for vastly improved cable management in smaller cases.
Pagina: 1