Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Professioneel Powerline ethernet?

Pagina: 1
Acties:

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:49
Hallo tweakers,

Ik vroeg me af er zoiets bestaat als professionele powerline ethernet apparatuur. Ik vraag me namelijk af of het mogelijk is om naar een groep vakantiehuisjes op strand te voorzien van een wifi-verbinding. Omdat er geen internet is, dacht ik aan de mogelijkheid het internet over de bestaande stroomkabel te verplaatsen.Zover ik weet zit er in de buurt van de huisjes geen transformator. Het gaat om zo'n 30 huisjes en zo'n 2 hectare strand.

De lengte waarover het internet verplaatst moet worden is 500-1500m, afhankelijk van het aansluitpunt, etc.

Ik ben trouwens niet de gene die dit plan in uitvoering gaat brengen, maar ik weet dat ze al geld hebben verspild met mislukte pogingen. Advies uitbrengen aan de organisatie kan altijd.

Andere mogelijkheden zijn:
p2p wifi straalverbinding
p2p non-wifi straalverbinding (SHF ofzo?)
glas
cat5e-cat7 kabel met repeaters?

Wat denken jullie dat het beste is? persoonlijk denk ik aan iets met een kabel.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:59
Over de coax kabel zou ook moeten kunnen.

• necessaryevil
Ja, maar die moet dan nog wel gelegd worden.
Ik heb even zitten kijken, met een km glasvezel kom je al gauw uit op zo'n 2000 euro. En dan zit je nog krap met maximale lengte en/of bandbreedte. (40gbit&10 gbit: 550 meter, 1 gbit: 1 km)

't zou mooi zijn als je echt een berg data over 't elektra kan verpompen. Ik weet eigenlijk ook niet of het punt waar het elektriciteit vandaan komt ook "dichtbij het internet ligt"

[ Voor 81% gewijzigd door necessaryevil op 14-08-2014 16:44 ]

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 15:19
een goeie powerline set heb je voor 40 euro ofzo dus daarmee zou je eventueel al een test kunnen doen.
als je even googled dan lees je veschillende dingen 200-300meter maar ook wel 300 - 1000m

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik heb nog nooit van zoiets als 'Professioneel' powerline gehoord.

Ik zou voor een straalverbinging/mesh netwerk gaan als kabels leggen écht geen optie is.

Powerline is zo onbetrouwbaar in instabiel als het maar zijn kan, wordt door alle apparaten beïnvloed enz.

Ik zou het je ten strengste afraden

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Glas is altijd het beste maar met zoveel graven en lengte kabel kom je al snel erg duur uit.
Ik zou voor een goede straalverbinding gaan, zoiets: V&A aangeboden: Ubiquiti AirFiber 24Ghz Point to Point 1.4Gbps (set van 2)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 20:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Al eens bij BlockBox gekeken of die iets dergelijks hebben?
Al vraag ik me af of je er echt verstandig aan doe om een dergelijk product in te zetten ..

Tijd voor een nieuwe sig..

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 08:28
Ik ben thuis aan het stoeien met Powerline met verschillende setjes. Het gaat bij mij om hemelsbreed 5 meter, stroomkabel waarschijnlijk 15 meter.

Uit testen blijkt bv dat het AV600 setje 70-80 Mbit haalt. Plaats ik echter mijn laptop adapter in een stopcontact 4 meter verderop, dan valt de throughput terug naar 3 Mbit. Je kan het dus niet vertrouwen: zelfs als je het mooi werkend hebt, dan kan 1 gast met een laptop/fohn/spelcomputer of iets anders de hele performance om zeep helpen.

Straalverbinding of glas (singlemode) lijkt me de weg te gaan. Eventueel kan je dan naar een paar 'knooppunten' via bekabeling/straalverbinding de internetconnectie brengen en dan met goede wifi buitenantennes de aangerenzende huisjes voorzien van dekking. Je hoeft niet overal perfecte dekking te hebben, gasten heb het het nu snel genoeg door waar ze wel en geen dekking hebben. Het ligt aan het prijssegment waar de huisjes in zitten wat er redelijk aan Internet dekking kan worden verwacht.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-11 21:21
De energieleverancier gebruik dit al, maar niet in de snelheden die jij zoekt.
Ik verwacht ook niet dat de hogere frequenties ver zullen dragen, en mocht dat wel gebeuren, dan ben je afhankelijk van de apparatuur die de is aangesloten.
Alles wat stoort onder de 100 MHz is een probleem.
Laat alles nu tegenwoordig een switch mode power supply hebben, vaak onder de 100 MHz.

WiFi hops maken lijkt me het beste. Channel 1 in -> Channel 11 -> Channel 1 out.
Moet kunnen met duo/triple radio router, wat sma kabel en richt antenne's.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 15-08-2014 23:19 ]

• leuk_he
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

necessaryevil schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 12:52:

Andere mogelijkheden zijn:
p2p wifi straalverbinding
p2p non-wifi straalverbinding (SHF ofzo?)
glas
cat5e-cat7 kabel met repeaters?
of (zoekterm) Ethernet extenders...

http://nl.startech.com/en...rters/Ethernet-Extenders/

glas en wifi (als je zicht verbinding hebt en niet door een duin/boom heen moet) heeft als voordeel dat de boel electrisch gescheiden is als de bliksem een keer inslaat.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• necessaryevil
Koffie schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:53:
Al vraag ik me af of je er echt verstandig aan doe om een dergelijk product in te zetten ..
Interessante site!
Op welke producten doel je met "een dergelijk product"?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:46
1500 meter afstand op 2 hectare? Dat zou een strook van ongeveer 10 meter breed zijn, liggen die huisjes in een rijtje of iets dergelijks?

Eerlijk gezegd zou ik ook voor wifi of glasvezel gaan. De ervaringen welke ik met powernet setjes heb zijn nu niet bijzonder goed en dat is een understatement. Binnenshuis classificeer ik het als bruikbaar voor internet, maar voor langere afstanden zou ik het zeker niet gebruiken.

Glasvezel is wat mij betreft de beste oplossing maar ook duur. Je hebt het voordeel dat de apparatuur tegenwoordig redelijk compact is. Je zou dus een aparte ruimte bij het meest centrale huisje kunnen inrichten en van daaruit gaan verdelen. Lijkt mij overigens ook als je kiest voor wifi het beste plan.

Wifi met richtantennes gaat best aardig. Heb zelf goede ervaringen met Engenius (vroeger Senao) voor campings en overbruggingen buiten. Met die dingen red je afstanden in de honderden meters makkelijk. Die sets gebruik je dan voor point-to-point verbindingen en daarachter zet je accesspoints neer voor het gasten wifi. Bij voorkeur een router/firewall welke de netwerken tussen de huisjes verdeelt.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

necessaryevil schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 11:19:
[...]

Interessante site!
Op welke producten doel je met "een dergelijk product"?
Die Ethernet over Power dingen .. daar gaat je topic toch ook over? 8)7

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-11 17:11

FreakNL

Well do ya punk?

Koffie schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:53:
Welke site is dat? Urltje?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Typo, bedoelde BlackBox ;) http://www.blackbox.nl/nl-nl/

• necessaryevil
Hmm, ik denk dat je toch gauw bij glasvezel of CAT6 kabel uitkomt. Ik geloof nu wel dat er niets is voor powerline dat voldoet en die AirFibers zijn alsnog duurder, bovendien heb ik meer vertrouwen in een kabel.

Punt is wel dat ik alsnog even moet uitzoeken waar het internet daadwerkelijk vandaan moet komen. Ik heb de afstand naar de eerstvolgende bebouwing berekend; omdat het om een paar gebouwen gaat die verder ook in de middle-of-nowhere liggen is de vraag natuurlijk of daar ook een internetverbinding ligt die snel genoeg is. Want ik vermoed dat je toch minstens 100 mbit nodig hebt, en dat is eigenlijk al een absoluut minimum.

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-11 16:07

doc

Welke snelheid wil je in de huisjes? Als het niet al te belachelijk hoog is kan je prima een eigen DSLAM neerzetten, en dan VDSL modems in de huisjes.

Zyxel heeft mooie 24 en 48 poorts uitvoeringen. http://www.zyxel.com/uk/e...er-msan___dslam.shtml?t=c die niet al te duur zijn en anders Patton http://www.patton.com/dslam/ff3210p/

Een 2 draads verbinding naar de huisjes is dan voldoende, stuk voordeliger dan glas of heel veel wifi spul.

[ Voor 7% gewijzigd door doc op 20-08-2014 15:47 ]

Me Tarzan, U nix!

• necessaryevil
Geen gek idee, ik zal het eens bekijken.

Het is overigens niet de bedoeling dat elk huisje een eigen aansluiting krijgt. . De ~30 huisjes zijn vergelijkbaar met een caravan en staan in een rij met een lengte van ca. 100m. Als iedereen een eigen aansluiting en wifi neemt dan wordt de ether nogal druk lijkt me.

De snelheid moet gewoon in orde zijn. In principe hoeft het niet echt snel te zijn, maar het is gewoon zonde om moeite te doen voor iets dat net niet werkbaar is; vandaar dat ik het absolute minimum op 100 mbit stel. En dat is eigenlijk nog krap.

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-11 16:07

doc

Dan is een 16 poorts dslam misschien voldoende, vdsl modems in bridge mode en dan op elk modem een access point zetten, met bijvoorbeeld ubiquity unifi access points, je hebt dan om het huisje een access point, dat zou wel een aardige dekking moeten geven. Ze bepalen zelf wel de kanalen.

Me Tarzan, U nix!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 10:54
Indien het een redelijke zicht verbinding is kun je eens kijken naar de Engenius ENH-500 serie.
Dit zijn accespoints op 5 ghz, eventueel kun je er 4 gebruiken indien de afstand te ver is voor 1 setje.
Indien je er 4 gebruikt is het belangrijk dat je accespoint 1 en 2 op een ander kanaal zet als 3 en 4.

Een goed alternatief voor powerline (indien er coax aanwezig is) zijn deze setjes. Deze gebruiken wij vrij veel voor klanten waar powerline niet werkt.

http://www.cablers.nl/epa...44000000#RemoteViewAction

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
een hybride oplossing?
Als je bv 500m moet naar het eerste huisje zou ik kijken naar een straalverbinding, of WIFI met richtantennes op 5GHz. Vervolgens kan je een netwerkkabel tussen de huisjes leggen als de onderlinge afstand onder de 100m blijft. Vervolgens hang je weer AP's op en zorg je voor een goede dekking op 2.4GHz (en evt 5GHz op vrije banden). Het hoeft niet al te prijzig te worden op die manier.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
necessaryevil schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:52:
Geen gek idee, ik zal het eens bekijken.

Het is overigens niet de bedoeling dat elk huisje een eigen aansluiting krijgt. . De ~30 huisjes zijn vergelijkbaar met een caravan en staan in een rij met een lengte van ca. 100m. Als iedereen een eigen aansluiting en wifi neemt dan wordt de ether nogal druk lijkt me.
Druk? Hoeveel wifi-accesspoints dacht je dat er in het gemiddelde flatgebouw staan? Het zal echt geen probleem zijn hoor.
Maar wat is nu de situatie? Net had je het over 500-1500 meter. Dat is al een aardig verschil. Nu ineens over 100 meter. Wat is het nou? Kun je misschien een schets maken van de situatie ofzo? (evt. een linkje/screenshot van google maps)
De snelheid moet gewoon in orde zijn. In principe hoeft het niet echt snel te zijn, maar het is gewoon zonde om moeite te doen voor iets dat net niet werkbaar is; vandaar dat ik het absolute minimum op 100 mbit stel. En dat is eigenlijk nog krap.
Dan zul je óf kabels moeten gaan trekken, óf een redelijk professionele straalverbinding moeten regelen.
Ik heb zelf geholpen bij het aanleggen van een wireless verbinding met Ubiquity Nanostations, daarmee halen we nu iets van 80Mbit, over een afstand van ongeveer een kilometer line-of-sight.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik zou kiezen voor een Ubiquiti Point2Multipoint wifi oplossing, wij gebruiken dit bij ons hoofdkantoor om internet aan te bieden en gebruiken de oplossingen nog her en der bij klanten door het land.

Afhankelijk waar je internet uplink zit heb je 1 of meerdere sectoren nodig om je dekking op orde te hebben, vervolgens kies je voor een nanostation loco voor de mensen dichtbij en de normale nanostations voor de verdere locaties, die stel je in als router/client, op dat moment heeft elk huis een bekabelde verbinding, klik er nog een airgateway op en je bent per huisie voor een goede honderd euro klaar aan hardware, snelheden per sector antenne gemiddeld 60mbit doorvoer, ruim zat voor dat soort huisjes.

edit:
Als je trouwens graven wilt zou je ook kunnen kiezen voor een GPON glas oplossing, weet zo niet wie en of dat in NL makkelijk leverbaar is, maar dat kan je een hoop graafwerk schelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Powermage op 17-09-2014 20:55 ]

Join the club

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 15:05
Wat ik heb gezien is dat men om het huisje een wifi accesspoint plaatst dus dan heb je de helft van de huisjes voorzien van wifi en de huisjes die er tussen hangen kunnen van beide buren wifi gebruiken.
Voor de aanvoer zou ik voor een geschikte oplossing gaan om bij het dichstbijzijnde huisje te komen en vanuit daar met een switch en utp naar alle andere huisjes met een wifi spot

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Als er genoeg interesse is voor internet kun je ook de huisjes aan elkaar daisychainen met een zooi goedkope switches, bijvoorbeeld de Netgear GS205. Waarschijnlijk zal dit niet de beste performance opleveren, maar het is natuurlijk een uitzonderlijke situatie.

En mocht er iemand niet mee willen doen dan sla je gewoon dat huisje over met een wat langere kabel. Dat lijkt mij makkelijker en goedkoper dan met vezel, stroom of draadloos aan de slag te gaan :)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-11 09:40
Goedkope switches daisychainen is misschien niet de beste optie.
Er is geen galvanische scheiding, dus je maakt daarmee tussen de huisjes een elektrische verbinding. Dat gaat naast veiligheidsproblemen ook problemen met ground potential opleveren.

Daarnaast, je introduceert daarmee een hoop single points of failure.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat voor een strand praten we over? Het maakt nogal wat uit of je een stuk strand langs de Noordzee wil voorzien van een bekabelde internet aansluiting óf dat je een strand rond een zanduitgraving in eigen beheer wil voorzien van internet/kabels.

Powerline spullen zou ik persoonlijk niet zakelijk in gaan zetten doordat je daarmee te afhankelijk wordt van de overige gebruikers op je stroomkring waardoor jij een probleem kunt gaan krijgen met betrekking tot levering.

Wat is er overigens allemaal al eerder geprobeerd, gezien je mededeling dat er vaker geld op stuk geslagen is?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 10:54
ik zou zeggen kom is met een plattegrond van de sitautie, met daarin ook de afstanden en eventuele opstakels.
Pagina: 1