Zal ik maar even met de deur in huis vallen en de olifant in het porseleinkabinet uit hangen?
Als ik starter was, zou ik hier met een wijde boog omheen lopen.
Simpelweg omdat ik als starter een handjevol behoeftes heb:
- (carriere)perspectief.
- geld (starten kost nu eenmaal klauwen met knaken)
- vastigheid.
En met dat laatste bedoel ik: als starter sta ik op het punt om een huis te kopen, en daarvoor heb ik een vast contract nodig bij een bedrijf dat er volgend jaar ook nog staat. En zoals ik nu even over de website blader, heb ik er een hard hoofd in, dat het er over 2 jaar nog staat.
Niet zozeer omdat de website uit het jaar kruik is (even een vrindje een gelikte SEO-vriendelijke wordpress in elkaar laten zetten is niet duur, maar het feit dat dat nog niet gedaan is wil ook gelijk zeggen dat de focus op een hele andere plek ligt). Maar vooral omdat de producten en diensten uit het jaar kruik zijn.
MKB Office Server? Hosted Exchange kost bijna niks tegenwoordig, daar kun je de stroom nog niet eens mee betalen die een on-premise server staat te verstoken.
Hosting en installatiehulp? Een beetje hostingtoko heeft daar portals voor waar je in 1 klik 435340 (ik overdrijf) CMS-en geinstalleerd kan krijgen.
Dedicated server? Leuk al die opsommingen van hardware
(ik heb trouwens nog een paar werkeloze SuperMicro's staan, mocht je geinteresseerd zijn), maar niks over OpenStack?
Je hebt nu het voordeel dat je al een flink klantenbestand voor dergelijke diensten hebt, hierdoor kun je bij de redelijke cloud/hostingaanbieders om staffelkortingen gaan zeuren. Kan die "junior" gelijk zijn LinkedIn aanpassen naar "manager inkoop"

.
Heeft die daarna ook tijd vrij om zich bezig te houden met die maatwerk software en de buitendienst.
Het feit dat je focus niet op de toekomst en innovatie hebt gericht, zou bij mij, als ik starter was, alle alarmbellen doen afgaan.
Sowieso, als ik starter was, zou ik er echt niet voor kiezen om voor een schamel loontje (ja, ik weet dat er iets van fuzzy beloftes kunnen komen over "zodalijk als de economie aantrekt" of "het zit momenteel even in een dipje, maar",
been there, done that, grabbed my stuff and ran) de eerste periode te moeten betalen om te komen werken (je eigen auto, waarmee je naar klanten onderweg moet, rijd ook niet op zonnestraaltjes). Het feit dat je investeringen als een nieuwe website of een bedrijfswagen niet durft te doen, zou namelijk ook tekenent zijn voor het vertrouwen dat je in de toekomst van de onderneming hebt.
En de starter die snapt wat ik net hierboven heb beschreven, gaat sowieso niet solliciteren. Die ritselt een vrindje om een mooie site te maken, terwijl hij naar de KvK fietst. Gaat praten met verschillende cloud-aanbieders, en leent de representatieve auto van zijn pa om vervolgens ook bij jullie klanten op de koffie te gaan om ze te vertellen dat ze goedkoper en beter af zijn, als....
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!