Toon posts:

Twee volumes op één HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Uit een oude, kapotte NAS heb ik de nog functionerende harddisk gehaald.
Als ik de disk via USB aan een PC koppel zie ik dat de schijf opgedeeld is in twee volumes. Windows Schijfbeheer, maar ook diskpart, ziet de HD dan ook als volume 5 (2TB) en volume 6 (1TB).
De schijven heb ik helemaal leeggemaakt en bevatten dus ook geen partities meer.
Ik wil van de HD één volume maken van 3TB maar krijg de bestaande volumes niet weg.

Welke tool kan ik hiervoor gebruiken?

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-01 16:25
Als het via volumebeheer niet lukt, wil het meestal wel lukken via Diskpart. Zo niet, gewoon even gparted live cd downloaden en vanaf booten. Daarmee lukt het altijd wel :)

http://gparted.org/livecd.php

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
fdisk

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Met livecd gparted starten,
Je hebt de raid kenmerken nog op de schijf staan.

Let op harde schijf wordt nu helemaal leeg gemaakt:

Nu booten van de ubuntu livecd,(of gparted livecd of parted magic(hier zit gparted en clonezilla in)).
Gparted starten,
kies rechtsboven je hd,
unmount hd,
verwijder alle partities,
boven in gparted de pulldown menu, kiezen device, Create partion table(mbr wissen),
(boven in gparted de pulldown menu, kiezen partition, manage flags, vink hier alles uit,)
doe dit voor alle hd's, reboot en installeer ubuntu of windows.

Zo maak je de hd ook schoon van virussen, formateren is niet genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
DiskPart had ik al geprobeerd:
Bij een LIST DISK krijg ik het volgende te zien:

Disk 0 (Mijn Windows-schijf met twee partities)
Disk 1 -> Online -> 2047GB
Disk 2 -> Online -> 746GB

Zowel disk 1 als disk 2 staan op één harde schijf en hebben geen partities. Als ik SELECT DISK 2 ingeef en vervolgens DELETE DISK krijg ik de foutmelding "The disk you specified cannot be deleted. Please select an empty missing disk to delete".
De disk offline halen biedt geen verbetering.

Met gParted krijg ik vergelijkbare problemen.
Ik zien de disks: /dev/sdb en /dev/sdc met als kenmerken voor Partition en Filesystem: unallocated.
De enige optie die ik heb is het aanmaken van een nieuwe partitie. De opties voor UNMOUNT en DELETE zijn uitgegrijsd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2014 16:05 ]