HDD met 8GB NAND Flash : partitioneren?

Pagina: 1
Acties:

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:18
Ik heb net een Toshiba mq01abd100h schijf aangeschaft voor in mijn laptop. Dit is een 1TB 2.5" HDD met 8GB ingebouwd NAND Flash geheugen (een SSHD dus).

Nu is het zo dat de schijf dus de meest en recent gebruikte gegevens in dat flash-geheugen bewaard.

Wellicht domme vraag, maar het is nogal een gedoe als mijn aanname onjuist is: ik neem toch aan dat dat onafhankelijk van de partitionering gebeurt? Ik wil de graag de schijf opdelen in twee a drie partities (1x OS, 1x algemene data en 1x foto's).
Het lijkt mij dat de OS-partitie het interessantst is om in dat NAND-geheugen te gebruiken, maar moet ik daar nog iets voor doen om dat te laten gebeuren?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:12

Cyphax

Moderator LNX
Die hybride schijven regelen dat intern, in de firmware. Je OS weet daar niets van en de schijf wordt als 1 schijf gezien in je OS. Je hebt niet een aparte 8GB partitie. Bestanden die veel gebruikt worden gecachet in die 8GB en dat zullen over het algemeen wel de nodige bestanden van je OS zijn (maar zeker niet alle -- genoeg bestanden die je nooit gebruikt).

Saved by the buoyancy of citrus

• mikekiwi
OK, geen aparte 8GB partitie snap ik, maar als ik dus de overige 1TB ga opdelen regelt hij in de firmware dat hij (ongeacht gebruik vanaf de C, D of E schijf) de meest gebruikte bestanden in het flash geheugen bewaart.

Klinkt zoals ik het zou willen ;)

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Dit soort caching wordt gedaan op LBA niveau, dus wordt gekeken welke bits op de disk het meest worden opgevraagd.
Dan boeien partities niet, want een HDD weet normaal ook niet wat partities zijn...
Een file systeem maakt pas partities en bestanden van alle wirwar aan data op de HDD :P.

Dus gewoon gebruiken dat ding, komt vanzelf goed.

[ Voor 77% gewijzigd door Swordlord op 14-08-2014 09:49 ]

• mikekiwi
Ah, ik begin het te begrijpen...denk ik :)

Ik ga lekker aan de slag, bedankt voor de reacties!