Fractal Design Node 304 game build (mini-ITX)

Pagina: 1
Acties:

• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:40
Ik wil een compacte game pc bouwen, die moderne games moet kunnen draaien. Niet alles hoeft perse op ultra, het moet wel goed te draaien zijn. Verder heb ik het idee om hem in m'n tv meubel te plaatsen om zodoende een soort xbox/playstation vervanger te hebben. Dan kom je al snel op mini-ITX uit natuurlijk. Mocht ik dan eens een game spelen die echt beter te spelen is achter een monitor kan ik het hele geval oppaken en ergens inpluggen bij een monitor. Of wellicht via remote desktop oid naar m'n laptop(geen idee of dat fatsoenlijk werkt btw). Desktop/media gebruik is hij niet voor, daar heb ik al een goede laptop voor.

Vreemde wens wellicht, maar ik zoek eigenlijk gewoon een manier om relaxt de kunnen gamen zonder gelijk m'n hele woonkamer te verbouwen tot pc hol. En op deze manier lijkt me dat te bereiken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals gezegd, puur en alleen (casual) gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 700. (is geen harde grens)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem zelf

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Fractal Design Node 304 kast spreekt me erg aan. Niet opvallend, maar is goed(iets groter mag ook nog evt).Heb goede dingen gelezen over pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
-SSD
-Compact
-Wifi(5gz bij voorkeur). Hij zal voornamelijk bekabeld draaien, wil wel gewoon wifi hebben als optie.
-Moet zoals gezegd recente games fatsoenlijk kunnen draaien, als niet alles op ultra kan is dat niet erg.

Ga je overklokken?
De 7950 wel wat, aangezien dat vrij makkelijk lijkt te zijn. De CPU blijf ik af.

Dus na een hele tijd zoeken kwam ik op dit uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 155,95€ 155,95
1MSI H97I AC€ 92,-€ 92,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,05€ 66,05
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 46,90€ 46,90
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 675,54

Ik denk dat het vrij standaard is, en voor zover ik heb zitten kijken moet alles passen.
Graag zou ik feedback krijgen of dit inderdaad past, of er misschien betere/slimmere keuzes zijn etc.

Specifieke zaken die ik niet helemaal 100% zeker weet:
  • Ik heb ergens een calculator gevonden qua power consumption en kwam op 380W uit, vandaar de 430W voeding. Of zou een 550W slimmer/veiliger zijn?
  • De HD7950 boost versie zou erg goed qua prijs kwaliteit zijn omdat met wat overclocken de prestaties naar die van een R9 280X te krijgen zijn(lees ik meermaals hier op het forum). Maar als je een 280X gaat overclocken is die toch ook weer veel sneller dan? Of is deze 7950 gewoon erg goed qua overclocken?
  • Het mobo heeft een H97 chipset, ietsje goedkoper is vrijwel dezelfde met H87 chipset, op de Intel site lijkt H97 wat meer te kunnen, heb alleen geen flauw idee wat het voordeel is.
  • Loont het in deze setup om te investeren in een aftermarket CPU cooler?
Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb omschreven, bedankt alvast!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou zelf voor die paar euro extra een 520w/550w voeding halen.

Die HD7950 heeft een zeer goede prijs voor zijn prestaties, vandaar dat ie zeer interessant is.

Een cpu koelertje zou ik altijd aanraden, zeker in de wat kleinere kasten.

Verder prima setje.

People as things, that’s where it starts.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Eigenlijk een prima setup!
Ik heb ergens een calculator gevonden qua power consumption en kwam op 380W uit, vandaar de 430W voeding. Of zou een 550W slimmer/veiliger zijn?
Ik zou in wel voor een 550W PSU gaan, zoals de XFX 550W Pro. Zeker de als je de GPU gaat overclocken (wat ik ten zeerste aanraad).
De HD7950 boost versie zou erg goed qua prijs kwaliteit zijn omdat met wat overclocken de prestaties naar die van een R9 280X te krijgen zijn(lees ik meermaals hier op het forum). Maar als je een 280X gaat overclocken is die toch ook weer veel sneller dan? Of is deze 7950 gewoon erg goed qua overclocken?
Tsja, een €159 PSU die even snel loopt dan een €250 GPU, dat js toch wel heel verleidelijk...
Het mobo heeft een H97 chipset, ietsje goedkoper is vrijwel dezelfde met H87 chipset, op de Intel site lijkt H97 wat meer te kunnen, heb alleen geen flauw idee wat het voordeel is.
H97 is nieuwer, met native ondersteuning voor Haswell Refresh CPU's.
Loont het in deze setup om te investeren in een aftermarket CPU cooler?
Zou ik wel doen, koelt beter en is stiller. Ik raad de Gelid Tranquillo aan.

Edit: verdorie VasZaitsev, je bent me net voor :(

[ Voor 4% gewijzigd door MK_ op 13-08-2014 23:19 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02 12:24
Precies wat hierboven is gepost.

GIMJ

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wordt de geluidsproductie van de setup niet volledig gedomineerd door de videokaart? Helemaal als die tot de grens wordt overgeklokt? Is een aftermarket koeler dan wel zinvol?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

joepP schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 08:22:
Wordt de geluidsproductie van de setup niet volledig gedomineerd door de videokaart? Helemaal als die tot de grens wordt overgeklokt? Is een aftermarket koeler dan wel zinvol?
Er zijn ook taken waarbij de GPU niks doet en de CPU volle bak moet werken. En tijdens gaming geeft de GPU dan veeo warmte af, dan wil je dat je CPU toch koel blijft? Zeker in zo'n behuizing!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Pepperoni
Bedankt voor de reacties tot dusver!
Goed, PSU is aangepast(ging me niet om te besparen, maar ik dacht dat het dan koeler/stiller was, wat achteraf natuurlijk helemaal niet logisch is maargoed). En zal een koeler toevoegen, just to be sure. Heb ook een tandje vlottere CPU genomen. Kom ik hierop uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,98€ 169,98
1MSI H97I AC€ 92,-€ 92,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 29,-€ 29,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,05€ 66,05
1XFX 550W Pro€ 52,-€ 52,-
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 723,67

Overigens ga ik hem niet tot het maximale overclocken, gewoon wat nog te doen is qua warmteproductie en geluid. Moet dat haalbaar zijn in deze setup?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:59
Airflow in de Node 304 is goed genoeg voor die hardware. Ik zou overwegen een semi modulaire voeding te gebruiken (maar dan wel een korte) omdat je relatief weinig plek hebt. Maar de modulaire kabels zijn dan weer redelijk lang en stijf, dus kan de boel net moeilijker maken. Iemand met ervaring met die behuizing weet daar misschien meer over?

Ik zou de keuze van het moederbord eigenlijk niet laten afhangen van WiFi omdat je vrij eenvoudig en goedkoop een losse dongle kunt kopen die je bovendien makkelijker kunt oriënteren om de ontvangst te verbeteren. Met onboard WiFi heb je meteen die stalen kast vlak bij de antennes die gaat storen. Onboard WiFi beperkt de keuze ook nogal, met AC heb je al het goedkoopste moederbord gekozen en ik vind dat toch al wat duur met wat je er wilt in bouwen. Met WiFi N is er wel nog een H81 bordje van AsRock dat €25 goedkoper is (pricewatch: ASRock H81M-ITX/WiFi volgens de pricewatch heeft die geen SATA 600 maar volgens AsRock's website wel).

Ik zou wel eerder dit moederbord nemen: pricewatch: ASRock H81M-ITX, is nog goedkoper, heeft betere audio, en combineren dan met een dongle zoals deze pricewatch: TP-Link TL-WN822N, dan komt je build toch weer onder de €700.

Consoles hebben ook ingebouwde WiFi, maar die hebben heel beroerde ontvangst (zo is mijn ervaring met de Xbox360 Slim toch) en bovendien geen metalen behuizing.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
De g serie van seasonic past zeker. De meeste andere modulaire voedingen niet i.c.m. een lange videokaart om dat de PSU-uitgangen vaak over de gehele voorkant verspreid zitten (bij seasonic g mooi in 1 lijn aan de onderkant waardoor deze net onder videokaart doorgaan)

Ik ben ervarings deskundige, heb 3 node 304 builds samengesteld en 1 zelf gebouwd (2 voor vrienden)

[ Voor 16% gewijzigd door eL_Jay op 14-08-2014 16:26 ]

• Pepperoni
Nee modulaire voedingen geven in deze kast vaak een probleem als je een videokaart monteert, dat had ik her en der al gelezen.

Goede tips qua moederborden MacPoedel, alleen ik heb de hele handel inmiddels besteld :)
Maar wellicht heeft een ander er nog wat aan.

Ik ben de XFX voeding ook her en der tegengekomen in builds, dus zou moeten lukken. Is altijd een beetje spannend met zo'n kleine build. Als het goed is kan ik er morgen mee aan de slag, zal nog wel melden of het allemaal past.

Bedankt voor de reacties allen!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
eL_Jay schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 16:25:
De g serie van seasonic past zeker. De meeste andere modulaire voedingen niet i.c.m. een lange videokaart om dat de PSU-uitgangen vaak over de gehele voorkant verspreid zitten (bij seasonic g mooi in 1 lijn aan de onderkant waardoor deze net onder videokaart doorgaan)

Ik ben ervarings deskundige, heb 3 node 304 builds samengesteld en 1 zelf gebouwd (2 voor vrienden)
Weet je misschien of een L8 Be Quiet 430 W past in deze kast zonder videokaart?
Het is wel een modulaire voeding, maar zonder videokaart heb ik waarschijnlijk wel genoeg ruimte.
Pagina: 1