Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

vraag over beveiligen van open netwerken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar informatie over een bepaald type netwerk, maar ik weet de juiste termen niet. Ik kom dus niet eens voorbij de stap 'gebruik de zoekmachine' 8)7

Het bestaat uit een publiek netwerk, waar wordt ingelogd met een usernaam en een wachtwoord. Vervolgens wordt over een ander (niet publiek) netwerk internet toegang verleend.

Hoe heet deze combinatie van publiek en niet publiek netwerk?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Captive portal? (De inlogpagina van een hotspot netwerk bijvoorbeeld)

Of bedoel je tunneling? Waarbij het verkeer 'getunneled' wordt naar een ander netwerk.. Google daar eens op ;)

[ Voor 45% gewijzigd door MisteRMeesteR op 13-08-2014 23:06 ]

www.google.nl

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Ik zou zeggen dat het 'type netwerk' een hotspot is, en dit (veelal) gebruik maakt van een captive portal

Verwijderd

Topicstarter
dat zou kunnen, maar niet alleen. Ik heb het zien langskomen bij een middelbare school maar ook bij mensen die in mijn gebouw wonen (maar ik heb overigens geen idee wie de eigenaar is). Het lijkt mij een stuk beter dan een gedeelde sleutel, vandaar dat ik dit vraag.

edit: captive portal lijkt een match, nu twijfel ik weer waarvoor het tweede netwerk gebruikt wordt.
Met tunneling in deze context vind ik methoden om de beveiliging te omzeilen. Ook bruikbare informatie, maar vast niet wat je bedoelt?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2014 23:24 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit klinkt als de constructie waar je eerst een VPN of een soortgelijke verbinding opzet voor je naar de buitenwereld kunt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 18:55

donny007

Try the Nether!

Klinkt als Radius authenticatie met gebruikersnaam en wachtwoord?

[ Voor 9% gewijzigd door donny007 op 13-08-2014 23:54 ]

/dev/null

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:18:
dat zou kunnen, maar niet alleen. Ik heb het zien langskomen bij een middelbare school maar ook bij mensen die in mijn gebouw wonen (maar ik heb overigens geen idee wie de eigenaar is). Het lijkt mij een stuk beter dan een gedeelde sleutel, vandaar dat ik dit vraag.

edit: captive portal lijkt een match, nu twijfel ik weer waarvoor het tweede netwerk gebruikt wordt.
Met tunneling in deze context vind ik methoden om de beveiliging te omzeilen. Ook bruikbare informatie, maar vast niet wat je bedoelt?
Normaal gesproken werkt het (een hotspot) ongeveer als volgt:

Je meld je aan bij een open netwerk,

De firewall blokkeert al je verkeer behalve naar specifieke adressen (waar de captive portal draait), een proxy zorgt er meestal voor dat je http(s) verkeer omgeleid word naar de betreffende portal.

Bij de captive portal meld je je aan, eventueel met een wachtwoord, en dan word jouw client, (vaak) op basis van mac adres gewhitelist in de proxy/firewall

Verwijderd

Topicstarter
OK, helder. Ik kom al een heel eind verder nu.

Bedankt voor jullie tijd en moeite.
Pagina: 1