Probleem met auto versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 20:42

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Ik ervaar momenteel een vervelend probleem met een Pioneer GM5100T, deze valt semi-uit bij hoge volumes.

Ik heb de versterker aangesloten met 35mm² draad, daarnaast is de 12V+ 30A gezekerd, maar daar ligt het probleem dan ook niet.

Het probleem vind altijd plaats bij hoog volume. Als ik de versterker op normal zet en de radio harder zet dan valt heel het volume weg, maar de versterker blijft aan. Je hoort op dat moment heel zachtjes de muziek uit de speaker komen en na een paar seconden gaat de speaker na een plop ineens weer hard, tot het punt dat bovenstaand probleem zich herhaalt.

In eerste instantie dacht ik dat het door de speaker kwam, er zat een Pioneer subwoofer op aangesloten met een RMS vermogen van 400Watt en een maximaal vermogen van 1400Watt, aangezien de GM5100T maar 380Watt max kan leveren in bridge modus dacht ik het probleem gevonden te hebben. Niets bleek minder waar.

Vanavond heb ik er 2 speakers op aangesloten met een RMS vermogen van 125Watt en 250Watt maximaal en dit kan de versterker volgens de specificaties ook leveren, toch blijft bovenstaand probleem zich voordoen.

Nou heb ik zitten testen vanavond,
  • Het maakt niet uit of ik de RCA input gebruik of de level input.
  • Hoog volume op de radio en lage gain op de versterker, gaat het geluid vervormen maar versterker blijft het doen
  • Hoge gain op de versterker en laag volume op de radio de versterker werkt prima
  • Normaal volume op de radio en hoge gain op de versterker, geluid valt weg.
  • Gain op normal op de versterker, hoog volume op de radio, geluid valt weg.
  • Bij het gebruik van bass boost is het probleem aanzienlijk sneller aanwezig.
Hieruit concludeer ik dat het in de eind trap van de versterker zit en dat zodra de versterker veel vermogen moet leveren deze het niet aan kan en uitvalt.

Ik heb de versterker opgeschroefd en het massa punt is netjes, de condensators zien er goed uit, geen bolle of lekkende. Ik zie verder geen sporen van kortsluiting of gesmolten of verbrande onderdelen.

Nu weet ik wel het één en ander van elektronica maar er zitten zoveel onderdelen in deze versterker dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Datasheet:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oJKbaYvRtMHV8miVWWWZzqmK/medium.png

Specificaties versterker:
• Bridgeable 2-channel capability 2 x 250 W or 1 x 760 W (Max. Power)
• Continuous output power: 2 x 125 W or 1 x 380 W (4 Ω) 2 x 190 W (2 Ω)
• Load impedance capability (2 — 8 Ω)

Wie kan mij verder helpen, ik wil graag weten bij welke onderdelen ik moet beginnen te meten en wat eventueel de oorzaak kan zijn.

offtopic:
Dit is een principe kwestie geworden tussen de versterker en mijzelf. Die versterker gaat werken ook :X

EDIT:
Na wat verder onderzoek zit er een BPR58 weerstand los, één aansluiting is los van de print.

Het gaat om R595, op de tekening rood omcirkeld.

Formerly known as Ragdoll

• robertstev
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 09:37
je zou de eintrorren even na kunnen meten veel problemen komen daar bij versterkers vandaan als die niet meer goed zien dan gaat het mis wat ook kan is dat de voeding inzakt als die vermogen moet gaan leveren dit kun je testen door dit na te meten als de versterker aan staat pas op dit kunnen hogen spanningen zijn

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:57

franssie

Save the albatross

Hoe lang is de voedingskabel? Geen idee wat die weerstand doet maar beter even vast zetten en dan weer verder testen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
robertstev schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 00:21:
je zou de eintrorren even na kunnen meten veel problemen komen daar bij versterkers vandaan als die niet meer goed zien dan gaat het mis wat ook kan is dat de voeding inzakt als die vermogen moet gaan leveren dit kun je testen door dit na te meten als de versterker aan staat pas op dit kunnen hogen spanningen zijn
Die eind torren, welke zijn dat op tekening? Ik kan geen lijst vinden met onderdelen en welk onderdeel wat doet.

Interne voeding ga ik nog meten, hier heb ik een uitdraai van gevonden.
franssie schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 00:32:
Hoe lang is de voedingskabel? Geen idee wat die weerstand doet maar beter even vast zetten en dan weer verder testen?
Voedingskabel is nog geen twee meter, daar ligt het probleem ook niet, andere versterker doet wel zijn werk op dezelfde aansluiting. Het gebeurt ook bij twee verschillende auto's

Uiteraard ga ik die weerstand vast zetten, maar zover ik op het schema kan zien zit deze op de linkerspeaker uitgang met nog een set van 3 weerstanden die allemaal 5 Watt 1 Ohm zijn. Er zitten er 4 op de linker speaker en 4 op de rechter. Daarnaast zit de losse weerstand op de +38.5dB's lijn.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De eind torren zijn de 2SA1673 en 2SC4388.
Heb je als eens gezien of je versterker in protectie gaat? Zou goed kunnen dat er DC op je uitgaan komt te staan soldeer die weerstand eens terug vast en controleer die andere (van de zelfde soort) ook maar. Bij hoog volume, gaan er grote stromen door die weerstanden vloeien en vermits er 1 los is krijg je een in balance en gaat de versterker in een soort protectie modus of de stroom gaat er gewoon niet door en valt het geluid weg.

En laat basboost en loudness aub afstaan, dat vervormt je signaal alleen maar negatief.

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 14-08-2014 09:04 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Damic schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:02:
De eind torren zijn de 2SA1673 en 2SC4388.
Heb je als eens gezien of je versterker in protectie gaat? Zou goed kunnen dat er DC op je uitgaan komt te staan soldeer die weerstand eens terug vast en controleer die andere (van de zelfde soort) ook maar. Bij hoog volume, gaan er grote stromen door die weerstanden vloeien en vermits er 1 los is krijg je een in balance en gaat de versterker in een soort protectie modus of de stroom gaat er gewoon niet door en valt het geluid weg.
Heb alle weerstanden vanmorgen gemeten, en de losse vast gezet. Alle weerstanden geven netjes 1Ohm.
De rest zit netjes vast.

Wat is de beste manier om die torren te meten? Met spanning erop of gaat het ook met Ohm meten?

De versterker heeft geen protectie led of iets dergelijks, alleen een power on led. Deze blijft gewoon branden als het probleem zich voordoet.
En laat basboost en loudness aub afstaan, dat vervormt je signaal alleen maar negatief.
Deze versterker heeft alleen bass boost en die gebruik ik niet, alleen om te testen.

[ Voor 71% gewijzigd door InFamous op 14-08-2014 09:31 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zo te zien is er rondom Q571 een terugkoppeling naar de voeding voor een overbelasting detectie, bij een te grote spanning over de weerstand wordt deze transistor actief. Met het losschieten van die weerstand is het niet ongewoon dat deze detectie ingrijpt.

[ Voor 23% gewijzigd door memphis op 14-08-2014 10:41 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Het zou het probleem kunnen verklaren, heb de weerstand vanmorgen gesoldeerd en ga vanavond even testen.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:07

Part

Helemaal niets.....

Het zou ook goed de + en - 37 volt voeding kunnen zijn.
Kijk een naar de elco's c957 tm c960. Weet je zeker dat die niet bol staan of lekken?

Meet de + en - 37 volt eens na bij belasting bv op testpunt tp96 en tp97

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Elco's staan echt niet bol en lekken ook niet, zelf niet een heel klein beetje.

Ik ga die ook even checken.

Update:
Probleem lijkt verholpen met het solderen van de weerstand. Ik ga het vanavond nog eens goed testen en belasten.

[ Voor 36% gewijzigd door InFamous op 14-08-2014 12:16 ]

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 12:20
Die weerstand is het probleem wel als hij los zat ja. Bij normaal bedrijf staan er 2 transistoren parallel aan elkaar om het vermogen te leveren. Als die weerstand los is blijft er maar 1 over, welke dus overbelast raakt en dus de beveiliging aanspringt.
Overigens zijn 1400W speakers op een (bv) 100W versterker geen probleem, zolang de impedantie maar klopt. De versterker kan een vermogen leveren en de speaker heeft een max vermogen wat hij aankan. Natuurlijk de versterker niet gaan oversturen, dat vinden zowel de speaker als de versterker niet leuk.

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Zojuist de versterker met drie kwart gain open en de radio op hard volume en de versterker blijft aan. Problem solved! Thanks guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Nog even een mooie afsluiting van dit topic, de versterker doet het na een goed weekend nog steeds goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:57

franssie

Save the albatross

Dank voor de afsluiting, goed dat je het gevonden hebt en ook zelf opgelost -> veel luisterplezier gewenst!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
franssie schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 23:13:
Dank voor de afsluiting, goed dat je het gevonden hebt en ook zelf opgelost -> veel luisterplezier gewenst!
Dat is al goed gekomen, speakers klinken een stuk beter dan rechtstreeks op de radio.

Pagina: 1