Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cisco 7979: van sccp naar sio

Pagina: 1
Acties:

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Beste mensen,

Ik heb sinds enkele dagen een cisco 7970 ip telefoon hier waar ik er standaard vanuit ging dat dit apparaat via sip communiceert,

Nu is dat niet zo.. Volgens de firmware informatie draait ie op sccp.

Nu wil ik graag deze telefoon overzetten van sccp naar sip, echter ben ik hiervoor op zoek naar hulp

De tutorials op internet zijn al geruime jaren oud alsmede de topics die ik hier tegenkom.

Kan iemand mij helpen met dit probleem?

Sorry, type is 7970

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je hebt een Cisco contract nodig om de SIP firmware down te loaden bij Cisco. Heb je de juiste type telefoon, want ik kan type 7979 niet vinden. Alleen type 7970G zie in de ljist van beschikbare telefoons.

• shure-fan
Beste pliz,

Bedankt voor je reply,

Het type telefoon is een 7970..... Tikfoutje. (Tikken op de ipad)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
idd, sip firmware nodig en via tftp is die op de telefoon te flashen

• shure-fan
Ik heb de volgende sites geprobeert en gelezen.

https://supportforums.cis...-7970g-phone-sip-firmware

http://www.cisco.com/c/en...tes/79xx_834.html#wp53660

http://drivers.softpedia....SR41-Download-336336.html

en nog wat topics hier op got,

echter zijn alle sites die ik tegenkom dermate oud dat je niks aan hebt.

Het frustreert me enorm, waarschijnlijk is de oplossing nieteens zo moeilijk, echter zie ik em niet..

Als iemand me betaald kan helpen is het ook goed (dat ik bijvoorbeeld de telefoon opstuur ofzo, of sip image op afstand kan inladen)

• plizz
  • Nu online
Gebruik je die telefoon i.c.m. pbx of alleen standalone?

• shure-fan
Ik wil em graag samen met mijn centrale gaan gebruiken: elastix (asterisk)

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 20:36
Ik denk dat je hier wel een eind mee zult komen.

Het is allemaal niet zo moeilijk, zeker niet als je al ervaring hebt met TFTP.

• plizz
  • Nu online
PeterEs schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:59:
Ik denk dat je hier wel een eind mee zult komen.

Het is allemaal niet zo moeilijk, zeker niet als je al ervaring hebt met TFTP.
Je kunt er niks meer als je die bestanden niet hebt. Hij heeft alleen sscp firmware, dus schiet lekker op.
Kun je bij je leverancier vragen voor de SIP firmware? Het zal niet gratis zijn denk ik.

• PeterEs
Je krijgt de firmware alleen van Cisco als je een supportcontract hebt. Dat supportcontract is zeker niet gratis

Tip: Kijk ook eens op het support forum van Cisco.

• shure-fan
Hoi Peter, ik heb idd geen contract lopen bij cisco en ben ook niet van plan dat te gaan doen.

dat support forum is 1 van de links die ik bovenstaand aangegeven heb waar ik niet veel aan heb...

Als iemand meeleest en de mogelijkheden heeft om deze telefoon te flashen naar sip, dan wil ik er ook gerust wel voor betalen.... Ik wil gewoon dat die telefoon werkt,

Echter met de ouwe rommel die circuleert op internet raak ik niet veel wijzer (frustratie)

Ik heb cisco ook al gemaild, en wacht op antwoord van ze

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
http://software.cisco.com...lifecycle=&reltype=latest

wellicht een google actie op de filename?

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:43
Cisco mailen heeft weinig zin. Voor software heb je een supportcontract nodig (zoals al aangegeven) en je praat over een product wat al sinds 2008 niet meer verkocht wordt en wat sinds juli 2013 niet meer gesupport wordt. Ook om die reden zal Cisco de boot afhouden en is het nogal logisch dat er 'ouwe rommel op internet circuleert'.

Daarnaast weet ik niet wat het doel van het toestel wordt (anders dan bellen/gebeld worden) maar deze toestellen doen (met de SIP firmware) naast de primaire belfunctie niet heel veel bijzonders zover ik weet.

Trek eerder een paar euro uit voor een nieuw SIP toestel wat ook door de fabrikant ondersteund wordt (Yealink is bijvoorbeeld een populair en betaalbaar merk).

Tip van Erikje is waarschijnlijk het beste als je er echt mee verder wil, daarmee is het namelijk wel te vinden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Bart op 14-08-2014 15:49 ]

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• PeterEs
shure-fan schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 13:11:
Hoi Peter, ik heb idd geen contract lopen bij cisco en ben ook niet van plan dat te gaan doen.

dat support forum is 1 van de links die ik bovenstaand aangegeven heb waar ik niet veel aan heb...

Als iemand meeleest en de mogelijkheden heeft om deze telefoon te flashen naar sip, dan wil ik er ook gerust wel voor betalen.... Ik wil gewoon dat die telefoon werkt,

Echter met de ouwe rommel die circuleert op internet raak ik niet veel wijzer (frustratie)

Ik heb cisco ook al gemaild, en wacht op antwoord van ze
Heb je dat topic op het cisco forum waar ik naar link heel goed gelezen? Er wordt daar gelinkt naar de firmware die je nodig hebt.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
Volgens mij is voor de SIP firmware geen support contract nodig. Althans, even gekeken en normaal gesproken staat er bij zulke software dan een slotje om aan te geven dat dit nodig is. Dat staat hier niet bij dus als je een CCO account hebt zou je hem gewoon moeten kunnen downloaden.
Mits je een CCO account hebt kan je hem daar volgens mij dus inderdaad gewoon downloaden.

Als je TFTP server op hebt staan zet je een xmldefault.cnf.xml met de volgende inhoud:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<Default>
  <callManagerGroup>
  <members>
    <member priority="0">
      <callManager>
        <ports>
          <analogAccessPort>2002</analogAccessPort>
          <digitalAccessPort>2001</digitalAccessPort>
          <ethernetPhonePort>2000</ethernetPhonePort>
          <mgcpPorts>
            <listen>2427</listen>
            <keepAlive>2428</keepAlive>
          </mgcpPorts>
        </ports>
        <processNodeName>172.16.1.10</processNodeName>
      </callManager>
    </member>
  </members>
</callManagerGroup>
<loadInformation8 model="Cisco 7970">SIP70.8-0-3S</loadInformation8>
</Default>

Heb deze niet getest, heb wel ergens een versie liggen die volledig correct is maar even niet bij de hand. Uiteraard moet ook nog even de specifieke firmware versie aangepast worden aan die je gaat gebruiken.Tevens plaats je hier de uitgepakte firmware bestanden. Je hebt daar dan dus een heel rijtje bestanden (.zip downloaden en niet de cop.sgn).

XMLDefault.cnf.xml
apps70.9-3-1ES26.sbn
cnu70.9-3-1ES26.sbn
cvm70sip.9-3-1ES26.sbn
dsp70.9-3-1ES26.sbn
jar70sip.9-3-1ES26.sbn
SIP70.9-3-1SR4-1S.loads
term70.default.loads
term71.default.loads

Zorg ervoor dat option 150 van DHCP naar je TFTP server verwijst. Herstart de telefoon en als het goed is zou hij hem moeten gaan upgraden.

De reden volgens mij dat de berichten online allemaal wat ouder zijn is waarschijnlijk omdat het proces in de jaren bijna tot niks is veranderd. Ook voor verschillende modellen telefoons is het vrijwel gelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Shinji op 14-08-2014 19:08 ]

• plizz
  • Nu online
Shinji schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 18:39:
Volgens mij is voor de SIP firmware geen support contract nodig. Althans, even gekeken en normaal gesproken staat er bij zulke software dan een slotje om aan te geven dat dit nodig is. Dat staat hier niet bij dus als je een CCO account hebt zou je hem gewoon moeten kunnen downloaden.
[...]
Mits je een CCO account hebt kan je hem daar volgens mij dus inderdaad gewoon downloaden.
Hmm je hebt gelijk. Ik kon het zo downloaden zonder probleem. Maar is het bestand wel genoeg de telefoon naar SIP te flashen?

• Shinji
Jup, zip uitpakken en de "handleiding" volgen die ik heb getypt en dan zou die naar SIP geflasht moeten worden.

Hij start op, krijgt IP adres met option 150 (tftp ip) dan haalt hij daar xmldefault.cnf.xml op. Daar in staat welke firmware hij moet hebben. Die vergelijkt die met zijn eigen firmware, als het anders is zoekt hij het .loads bestand die in de zip staat en nog wat andere bestanden. Na firmware flash gaat hij op eenzelfde manier op zoek naar waar die moet registreren. Ik heb geen kennis van asterisk dus hoe je dit in moet stellen geen idee maar je zal zo'n xmldefault.cnf.xml aan moeten passen dat hij naar de asterisk server verwijst.

• shure-fan
Oke, ik ben een beetje verder in het hele verhaal,

Ik had al een tftp server draaiende, en ben na wat zoeken op internet de firmware tegengekomen.

Deze heb ik gedownload en staan idd dezelfde bestanden in die hierboven ook genoemd worden.
Ik heb een mapje aan de tftp server toegevoegd met die bestanden...

Ik heb aan de hand van Shinji, zijn handleiding een copie gemaakt van bovenstaand script, en gezet in een kladblok bestandje wat uiteraard eindigt op cnf.xml.

Dit bestand heb ik in het mapje op de tftp server gezet en server geherstart, minuutje later telefoon herstart..

Ik kreeg deze keer een melding die ik niet ken.

" client 192.168.0.bla:poort c:\opentftpserver\sip\xmldefault.cnf.xml, 2 blocks served"

naar mijns inzien is het begin igg gemaakt..

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Bekend issue, Flashen met TFTP is nasty bij deze toestellen ( 9950 en 9970 ) want de blocksize van de bestanden is te groot.

Ikzelf heb een mikrotik router ingericht als tftp server ( mikrotik neemt het niet altijd even nauw met RFC's en standaarden, en dat kwam me nu erg goed uit )

Ik heb afgelopen Campzone 15 telefoons omgeflashed zonder problemen. Eventueel kan ik de configs nog wel opzoeken.

• shure-fan
@miepermans: Waren dat ook 7970 telefoons? alle hulp is welkom aangezien ik er nu wel aardig een punthoofd van gekregen heb

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Van welke software versie kom je en naar welke versie wil je gaan? Als je van SCCP naar SIP gaat moet je vanop hetzelfde versie nummer vertrekken en daarna stap voor stap de minor releases doen totdat je aan de laatste nieuwe versie zit. (Telt eigenlijk voor zowel SCCP als SIP)

[ Voor 7% gewijzigd door RedShift op 16-08-2014 21:50 ]

• shure-fan
Hoi Redshift,

momenteel heeft de telefoon als loadfile sccp70.8-4-1R2S, en ik heb sip70.9-3-1sr4-1s klaar staan op de tftp server

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Toon eens je xml file dat je gemaakt hebt?

• shure-fan
Zal ik morgen even doen

• shure-fan
Ben ik weer,

Ik heb in feite het bestand van Shinji gecopieert, en het ip adres wat erin stond eruit gelaten (bij procesnodename)

en het sip bestandsnaam aangepast naar het bestand zoals ik em hier heb staan, oja en het modeltype telefoon heb ik overgenomen vanuit het toestel

<Default>
<callManagerGroup>
<members>
<member priority="0">
<callManager>
<ports>
<analogAccessPort>2002</analogAccessPort>
<digitalAccessPort>2001</digitalAccessPort>
<ethernetPhonePort>2000</ethernetPhonePort>
<mgcpPorts>
<listen>2427</listen>
<keepAlive>2428</keepAlive>
</mgcpPorts>
</ports>
<processNodeName></processNodeName>
</callManager>
</member>
</members>
</callManagerGroup>
<loadInformation8 model="CP-7970G">SIP70.9-3-1Sr4-1s</loadInformation8>
</Default>

Misschien overbodig om te zeggen, maar wil wel duidelijkheid scheppen, Ik wil het toestel gebruiken met mijn eigen asterisk centrale, en niet met een cisco callmanager

[ Voor 8% gewijzigd door shure-fan op 17-08-2014 12:47 ]

• shure-fan
Kikje,

• Shinji
Anders probeer je het eerst even met dezelfde firmware versie als die er nu op staat alleen dan SIP ipv SCCP. Overigens is het met zulk soort zaken gewoon veel trial en error. Soms is er ook nog een tussen release nodig als je van in dit geval versie eerder dan 8.3 komt. Dat lijkt in jou geval niet zo te zijn dus zou in principe niet nodig hoeven te zijn. Desondanks kan je wel proberen een versie te installeren die wat dichter ligt bij wat er nu geinstalleerd is. Misschien de laatste 8.X bijvoorbeeld.

• shure-fan
Ik kan het proberen ja, Heb ik vanavond wat te doen

Pagina: 1