Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:37
Ik heb na lang wikken en wegen en een aanvankelijk verkeerde keuze nu toch een mooie server draaien op windows 7. Het betreft een hardwarematige RAID6 configuratie met een Intel G3420, een ssd en 8 x 6TB opslag. Ik gebruik deze server voor dingen als opslag, downloads (usenet en torrents) en ftp. Het hele zaakje zit in een Silverstone Grandia GD08B desktop case waarin plek is voor 5 fans van 120mm. Ik had in al mijn enthousiasme gekozen voor 5 x Coolink SWiF2-120P. Deze draaien op 800-1700 rpm, zouden stil moeten zijn (8,5dB op 800rpm) en kunnen lekker wat lucht verplaatsen zodat de boel goed koel blijft in dat kleine kastje. In de BIOS van het servermoederbord kan ik kiezen uit 4 fanprofielen. Ik heb het Optimal-profiel genomen, omdat die voor de stilte het gunstigste is.

MAAR.......de server is geen stofzuiger maar het fangeluid is voor een woonkamer echt veel te prominent aanwezig. En dat is ook de verwarring waar ik in verkeer. De fans draaien met 800-850rpm en zouden dus minder dan 10dBA aan geluid moeten produceren. Onhoorbaar dus als ik de verschillende reviews en testen mag geloven. Een heel licht zoempje als het in huis voor de rest muisstil is, had ik wel verwacht maar dit geluid hoor ik overal in de woonkamer echt heel duidelijk. En dat terwijl die fans maar 8,5dBA zouden produceren. Nu zijn ze wel met zijn vijven, maar dat zou nog steeds tamelijk onhoorbaar moeten zijn.

Hoe kan het dan dat het fangeluid toch zoveel meer is dan ik had verwacht? Maak ik een denk- of interpretatiefout? 5 x 8,5 dBA is toch tamelijk onhoorbaar? Of heb ik gewoon geen goede fans gekocht? Of is er iets anders aan de hand?

En....kan ik de fans toch langzamer dan de gespecificeerde minimumsnelheid van 800rpm laten draaien? Zo ja, hoe? En zo nee, welke fans die ik niet hoor zou ik dan in kunnen zetten. De bijvoorbeeld? Die draaien op een minimumsnelheid van 300rpm. De server wordt niet echt heet, maar als het toch wat warmer wordt, dan kunnen de Noctua's nog opschalen naar 1200rpm.

Inzichten worden zeer gewaardeerd. Wat zijn jullie gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 17:18
Om te beginnen maken 5 fans uiteraard ook 5x zoveel geluid (is niet 5x8,5 dBa, i.v.m. logaritme)

Maar waarschijnlijk heb je een ander probleem. De test waarbij 8,5 dBa is gemeten zal waarschijnlijk zonder kast zijn in vrije lucht, waarbij de ventilator bevestigd is aan een stuk beton/groot stuk staal. Oftewel de ventilator geeft dan geen trilling meer door, wat bij jou zeer waarschijnlijk het geval zal zijn. Verder creëert elk object wat je in de luchtstroom zet ook wat geluid, afhankelijk van het object kan dit veel of zeer weinig zijn.

Nu de mogelijke oplossing:
Kijk echt naar luchtstromen in de kast, waar de warmte ontstaat en hoe deze wordt afgevoerd.
-Persoonlijk vind ik 5 ventilatoren echt erg veel voor een systeem voor de woonkamer. Ik heb bijvoorbeeld zelf een kleinere HTPC kast waarin 2 ventilatoren zitten: 1 in de voeding en 1 op de CPU koeler. Ik weet dat sommige er anders over denken, maar IC's gaan echt niet zo snel kapot, 80 graden is echt niet zo groot probleem. Ook harde schijven kunnen best wel wat hebben.
-Verminder de overbrengende trilling van de ventilatoren, oftewel hang de ventilatoren in rubbers. Afhankelijk van de ruimte zijn er best simpele systemen voor te koop: http://tweakers.net/price...?keyword=anti%20vibration
-Zorg ervoor dat de luchtstroom niet wordt gehinderd, zodat je een grotere luchtstroom(waardoor je mogelijk weer een ventilator minder nodig hebt) krijgt en de vermindering van fluitgeluid. Hoe dichter het object bij de ventilator des te meer geluid je ervan krijgt. Stoffilters zijn hele mooie dingen, maar zijn helaas op dit punt vaak wel schuldig aan extra geluid.

Geluid terug dringen is en blijft moeilijk, zeker als je je er op gaat concentreren. Het kan bijna altijd lager. Experiment er rustig op los, het is een klusje, maar je krijgt er wel iets voor terug.
:)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

En fan voor die prijs met die prestaties, waarom heeft niet iedereen die draaien?! Ik denk omdat wat je nu constateert, ze zijn niet zo stil als dat wordt geadverteerd. Daarbij creeer je met 5 fans ook een luchtstroom (tocht) die ook geluid met zich meebrengt.

• -Moondust-
Bedankt voor het meedenken. Het fatsoeneren van alle kabels helpt niet om het geluid te verminderen, althans niet hoorbaar. Trillingsvrij monteren lukt niet in mijn kast. Er passen geen rubbertjes in de gaten.

Ik heb nu de 5 casefans teruggebracht tot 2 die onder de 8 hdd's blazen, frisse lucht van onder langs de hdd's naar de achterkant van de kast. De hdd's zitten echt op elkaar gepakt in een hoek, dus daar moet wel een licht luchtstroompje langs. Het geluid is een tikkie minder, maar daarmee heb ik ook alles gezegd. Het gezoem in de woonkamer is nog altijd prominent aanwezig.

Ik heb op mijn server speedfan draaien, maar ik heb geen idee hoe ik de speed van 800-850 (volgens specs de minimumsnelheid) omlaag moet krijgen. Is dit uberhaupt wel mogelijk? Als ik de Coolinks naar 500rpm kan krijgen dan is het geluid wellicht acceptabel. Anders toch de Coolinks vervangen door de eerdergenoemde Noctua's (300-1700 rpm).

Mijn werkpc is met 2 zo goed als geruisloze casefans (Nexus Real Silent D12SL-12wél erg stil. Volgens de specificaties doet die fan 1000 rpm op 12V, maar volgens speedfan draaien ze op 600rpm. Ze zitten met een 3-pin molex op het moederbord. Betekent dit dat het moederbord deze op een lager voltage laat draaien? De luchtstroom is heeeel veel minder dan bij de Coolink fans (4-pin), maar het is wel de stilte waar ik naar op zoek ben. Het kan dus wel.

De andere grote herriemaker in de server is het 40mm fannetje op de RAID kaart. Die wil ik gaan vervangen door een Zalman koelblokje, maar daar moet dan wel een fan op staan. Ik weet nog niet hoe ik dat precies ga doen, maar een 120mm fan of vga cardkoeler ligt voor de hand. Iemand suggesties?

Ik zit zelfs te denken dat mijn servermoederbord een spelbreker zou kunnen zijn in het geheel. Servermoederborden zijn niet gemaakt voor stilte. Wellicht dat de fanprofielen daarom een stuk agressiever zijn dan bij desktopmoederborden.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:16
-Moondust- schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 00:52:
De andere grote herriemaker in de server is het 40mm fannetje op de RAID kaart. Die wil ik gaan vervangen door een Zalman koelblokje, maar daar moet dan wel een fan op staan. Ik weet nog niet hoe ik dat precies ga doen, maar een 120mm fan of vga cardkoeler ligt voor de hand. Iemand suggesties?
Fans op raidkaarten maken nogal eens herrie inderdaad.

Wat zit er voor voeding in? Daar zit ook nogwel eens een herriefan in :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:01
-Moondust- schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 00:52:
Bedankt voor het meedenken. Het fatsoeneren van alle kabels helpt niet om het geluid te verminderen, althans niet hoorbaar. Trillingsvrij monteren lukt niet in mijn kast. Er passen geen rubbertjes in de gaten.
Oldskool truc; pak een postbodeelastiek, knip een stukje uit en doe die om de schroef tussen de kast en de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
darkmage schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 11:09:
Wat zit er voor voeding in? Daar zit ook nogwel eens een herriefan in :)
Niet die van mij (be quiet! Straight Power E9 450W)
418O2 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 11:11:
Oldskool truc; pak een postbodeelastiek, knip een stukje uit en doe die om de schroef tussen de kast en de fan.
Ga ik doen, bedankt voor de tip. Maar het zal het zoemprobleem verwacht ik niet verhelpen. De fans maken gewoon teveel rpm om onhoorbaar te zijn.
Pagina: 1