Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 18:43
Hoi allen,

Ik ben een beetje laat met mijn advies-vraag: ben van plan morgen-avond al de laptop te kopen.
Maar ik twijfel nog maar tussen twee, dus wellicht kunnen jullie helpen de doorslag te geven! :)

Wat gaat je moeder met je laptop doen?
Word/Excel, internet, kaartspelletjes. Verder de belastingdienst (vandaar geen tablet of Chromebook)

Wat is je budget?
400 euro is de max

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop wordt niet meegenomen, maar moet 'onder de bank' kunnen als bezoek langskomt. Een desktop of NUC is vandaar geen optie

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Schermgrootte moet 15", verder om een beetje toekomst-proof te zijn zat ik te denken aan een i3. Waarschijnlijk kom ik met een celeron ook nog wel weg qua applicaties, maar mijn ervaring is dat laptops al snel 'oud' aanvoelen wegens nieuwe updates.

De keuze is nu tussen:

De Acer Aspire E5-571-38S4
pricewatch: Acer Aspire E5-571-38S4
Positief: snellere processor
Negatief: schijnt plastic aan te voelen

Lenovo IdeaPad G50-70-01614
pricewatch: Lenovo IdeaPad G50-70-01614
Positief: 30 euro goedkoper, DVD speler (al wordt die nooit gebruikt), dunner, positieve ervaring met merk
Negatief: scherm schijnt erg glossy te zijn

Zelf neig ik naar de Lenovo, want ik ken mensen met goede ervaringen met dat merk en ik kan 'm morgen-avond uit de winkel halen.

Heeft één van jullie bijvoorbeeld ervaring met:

- touchpad van deze laptops
- toetsenbord kwaliteit
- bouwkwaliteit
- merkervaring

Uiteraard hoor ik graag jullie expertise! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:02

P_Tingen

omdat het KAN

Je titel klopt niet met je dilemma: in de titel staat Asus.

Mijn persoonlijke voorkeur is alles wat niet Acer is, maar die is wat gekleurd door ervaringen om mij heen. Dus als ik moet kiezen uit: 1) een Acer of 2) dan kies ik 2)

Maar goed, los van merk denk ik dat je wellicht het beste uit bent door zelf een SSD in de laptop te monteren. Je moet daar dan wel rekening mee houden met je budget uiteraard. Inbouwen is normaliter doodsimpel en het levert je een bloedsnelle laptop op. Ook met een iets tragere processor, waardoor je niet meer een i3 hoeft te nemen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Ai... De titel is inderdaad fout, en ik zie niet hoe ik het kan aanpassen!

De SSD is een goed idee. Maar ik denk dan wel in combo met de i3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:02

P_Tingen

omdat het KAN

Nee, dat is de grap van een SSD. Die laat je laptop retesnel aanvoelen. Een processor is allang niet meer de bottleneck van een computer. Zeker voor alledaagse dingen als internetten, word, kaartspelletjes is een Celeron meer dan voldoende. Extra geld uitgeven voor een i3 is echt zonde van je geld; dat ga je er nooit en te nimmer weer uithalen. Tenminste niet met het gebruik dat je schetst.

Kijk ook nog eens naar de budgetlaptop BBG van juni waar een Dell werd besproken. Die kun je al vanaf 299 kopen (zie site Dell) en zijn goed. Ik denk dat de Pentium-versie, met SSD een hele goede laptop kan zijn voor je moeder. En dan ben je voor zo'n €350 klaar, incl SSD.

[ Voor 37% gewijzigd door P_Tingen op 13-08-2014 20:39 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Dank je, dat is inderdaad een goed punt!

Heb zelf ook toen een SSD in mijn MacBook Pro gezet. Was 4 jaar oud, voelde ineens weer als nieuw. Ik dacht dat dat kwam doordat Macs veel geheugen gebruiken en niet zo lekker swappen (zat al aan de max qua geheugen).
Maar ik begrijp van je reactie dat dit ook voor Windows geldt :)

Ik ga het zeker overwegen!

Het liefst koop ik de laptop zsm, aangezien ik het graag zaterdag klaar wil hebben.
Dus waarschijnlijk wordt het geen dell, maar er zijn genoeg andere opties.

• MatthijsZ
Ik heb uiteindelijk toch de Lenovo gekocht, aangezien ik het voor zaterdag moet hebben.
Bovendien kan ik gemakkelijker over 2 jaar upgraden naar SSD, dan later nog de processor veranderen.

So far: mooie laptop maar het scherm is te 'shiny' voor mij. Bouwkwaliteit is goed: toetsen zijn redelijk fijn, touchpad werkt erg goed, frame geeft weinig mee bij drukken.
Wel veel Lenovo crapware wat eraf moest.
Pagina: 1