Leuk idee en we hebben er dan ook al even mee gespeeld (ondertussen alweer bijna een jaar geleden). Ik heb zelf tijdens de ontwikkeling van het responsive design al een keer een wrapper gemaakt in de Android SDK. Dit was niet veel meer dan een webview die de site van Tweakers inladen en dan netjes responsive weer gaf. Ondanks dat dat prima werkte zagen we de meerwaarde hier niet zo van in.
Tweakers is een website en een website bezoek je in een browser. De afgelopen jaren zijn smartphones een begrip geworden waarbij app's onmisbaar zijn gebleken. Ook content-driven website's zoals Tweakers maar ook Nu.nl etc zijn meegegaan in de app hype. Dit bleek een goede zet want de consument ging steeds meer via zijn smartphone consumeren. Echter is het hier in mijn optiek al de verkeerde kant op gegaan. Content-driven websites zijn precies dat, een website met content en geen app. Om zo'n website is prima een app op te zetten en dat is dan ook veelvuldig gedaan. Dit bied veel voordelen maar ook een hoop nadelen. Om er maar een paar te noemen.
Voordelen:
Vindbaarheid binnen een app-store
Grotere offline caching mogelijkheden
Integratie met native functies
Nadelen:
Hoge ontwikkelkosten
Dubbele of zelfs drie, vier-voudige codebase
Alles meerdere malen moeten bijwerken en updaten
Hoe je het ook went of keer, de introductie van een app (Phonegap / Cordova of niet) heeft veel voeten in aarde en kost een bedrijf veel tijd en geld. Een content-driven website hoort in mijn optiek te blijven wat het is, een website. Indien elke website een app zou zijn, zou mijn smartphone bomvol staan met app's. Nu zijn het simpelweg bookmarks binnen een app, namelijk de browser. Steeds meer websites beginnen dit door te krijgen en zetten dan ook in op responsive. Naar mijn idee is het dus in het begin al verkeerd gegaan en zijn vele websites simpelweg niet functioneler binnen een app. Tweakers behoort daar in mijn optiek ook bij.
Indien een website een app lanceert zou dat een verlengstuk moeten zijn van die website daar een telefoon andere functionaliteiten bied, geen vervanging. Tweakers is goed te lezen op mobiel via de browser en indien Tweakers een app zou uitbrengen lijkt het me dan ook mooi als dit een verlengstuk wordt van die website i.p.v een (native) kopie.
Een voorbeeld daarvan zou zijn een Pricewatch app. Hiermee maak je in de winkel een foto met je smartphone van een barcode waarbij je in de Tweakers app direct de laagste prijzen uit de pricewatch te zien krijgt. Of een V&A app waarbij je direct een foto maakt en daarmee een advertentie online zet. Dit om maar wat te noemen.
We hebben momenteel dan ook (nog) geen behoefte om een app van de website te maken. Ook al is dit "simpel" te bereiken met Cordova. Ik zet simpel even tussen aanhalings tekens want zo heel erg simpel is het nog niet. Als we een app met Cordova maken wil je niet simpelweg een kopie van je responsive website. Dit zou immers weinig tot geen toegevoegde waarde hebben. Indien Cordova gebruikt word zal nog steeds enige ervaring van meerdere platformen nodig zijn. Voor iOS dien je te compileren op een Mac en voor BB, Android en WP8 op Windows. Dit is een gedecentraliseerd systeem en deze machines zullen dus allen moeten worden uitgerust met de benodigde SDK's en ontwikkel omgevingen.
Verder zou je dan ook graag native notificaties e.d. introduceren wat weer betekend dat je alsnog per platform code zult moeten gaan schrijven dat uniek is voor dat platform. Breiden we de website dus uit met een nieuwe feature zullen we alsnog handmatig en 1 voor 1 de Windows, Android, iOS en BB app moeten aanpassen om die functionaliteit ook daar te ondersteunen. Ik moet er persoonlijk ook niet aan denken dat hier in de toekomst eventueel Firefox OS en andere nog bij zouden komen
TL DR;
We hebben er naar gekeken, het is een interessant platform maar op dit moment geloven wij niet in een wrapper dat net zoveel kan als een responsive website. Simpel is subjectief en wil je het goed doen ben je er nog steeds veel tijd, geld en kennis aan kwijt.