Toon posts:

[MBP mid 2010] Boot probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijd heeft de MBP van mijn vriendin opstartproblemen. Bij het (opnieuw) opstarten van de machine gaat het 9 van de 10 keer fout. De pc gaat aan maar vervolgens klinkt er een SOS signaal. Na gemiddeld 15x opnieuw proberen start de computer eindelijk door en is hij ook gewoon perfect te gebruiken. We hebben al verschillende dingen geprobeerd, maar tot nu toe is het probleem nog niet duidelijk. Overigens, naar slaapstand gaan en wakker worden gaat wel goed.

1. Temperatuur probleem?
Het probleem ontstond nadat de MBP ijskoud was en niet op wilde starten. Het op de verwarming leggen leek toen het probleem op te lossen, maar later met het warme weer kregen we hetzelfde gedrag. De computer was toen gewoon op kamertemperatuur en startte ook pas na meerdere malen proberen op.

2. RAM probleem?
Ik heb het RAM opnieuw in de laptop gezet maar dit maakte niet uit. Ook andere reepjes wilde niet helpen. Volgens de Apple Store A'dam was het RAM ook in orde na de memory check die ze hebben gedaan.

3. Moederbord probleem?
Geen idee hoe ik dat kan testen..

Wat overigens ook opvalt, is dat de tijd tussen het drukken op de aan-knop en het SOS signaal varieert van de 5 tot 12 seconden. Ik heb er te weinig verstand van, maar voor mijn gevoel zoekt de MBP naar het 'startpunt' van de schijf en kan die niet altijd vinden. Het zoeken duurt alleen soms wat langer. Ik weet niet of dat logisch klinkt, maar dan zou het een HDD probleem kunnen zijn.

Hebben jullie misschien suggesties wat we nog kunnen proberen? Thanks voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Als ik het zo lees is het inderdaad een HDD probleempje.
Iets om te proberen:
- Koppel alle externe apparaten los
- Opstarten met "Alt" ingedrukt houden

Kom je hiermee direct in het Bootmenu? Dan zou het inderdaad een HDD probleempje zijn.
Tip: Gooi er direct een SSD in :)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal het binnenkort problemen met de Alt toets. Er worden geen externe apparaten gebruikt.

Is het heel moeilijk er een SSD in te plaatsen? Kun je dan eerst van de HDD een back-up maken met TimeMachine en die teruggooien op de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:38
Carbon Copy Cloner mag je een keer gratis gebruiken, doet het erg goed.
SSD in de 2010 is niet moeilijk, zelfs ik kon het ;)