Toon posts:

Inkomenszekerheid, crisis en verdwenen conjunctuurgolf?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.811 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
L.S.

Ik heb in 2011/2012 120 sollicitaties gedaan, had 20 gesprekken en ben 2 maal aangenomen voor langere tijd. In 2013/2014 heb ik 300 sollicitaties gedaan en ben geen enkele keer uitgenodigd.

Alle sollicitaties waren schriftelijk met geschiktheid, korte motivatie en CV.

Gaat het dan zo slecht (economisch) in Nederland? Wat zijn jullie ervaringen?

Aan mijn Nederlandse taalgebruik kan het niet liggen, want ik scoorde in 2011/2012, zeker gezien de crisis, die nog voortduurt, niet slecht.

Het kan zijn dat de conjunctuurgolf weg is en we voortaan een snel veranderende en kwakkelende economie hebben, met af en toe lichte groei en dan weer lichte krimp. Dan zou de hedendaagse kleine economische opleving in Nederland ook maar schijn zijn. Ik denk dat de brandhaarden in de wereld (denk aan Oekraïne en midden oosten) van nu, ook weer een domper zijn voor de wereldeconomie.

Met vriendelijke groeten,

@galien8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Voordat je in economische algemeenheden duikt, het zou helpen als we wisten welke functies je zoekt en wat in grote lijnen je profiel is (leeftijd, opleidingsniveau- en richting en ervaring). Ik denk dat de scherpere analyses die gegevens nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Volgens mij omschrijf je hoe een conjunctuurgolf werkt. Ups en dienst, onder invloed van externe invloeden.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:53
In 2011/12 2x aangenomen voor langere tijd? En dan sinds 2013 weer op zoek?
Als je zo snel wordt ontslagen of vertrekt dan is dat een enorme rode vlag op je CV. Net als langdurig werkeloos zijn.

Bedrijven hebben het liefst iemand die nog een baan heeft. En op de 2e plaats komt iemand die werkeloos is maar minstens 3 jaar bij zijn vorige baan was (dan waarschijnlijk ontslagen omdat het bedrijf geen vaste werknemers wil en niet wegens incompetentie).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Dat was ook mijn eerste reactie, wat is die ""langere tijd" waar TS het over heeft? Los daarvan vind ik het wel een interessant topic omdat TS een duidelijke kentering tussen 2012 en 2013 beschrijft. Die kan ik niet meteen plaatsen. In de software development lijkt de markt sinds een jaar juist aan te trekken (hoewel hij daarvoor ook niet zo slecht was), en is het momenteel zelfs een beetje een gekkenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19
TS lijkt te willen proberen zijn vorige (ontspoorde en gesloten) topic weer te herhalen. Voor wie wil weten waarom TS niet wordt aangenomen, is dat topic wel interessant leesvoer. Het symptoom blijft hetzelfde: TS wil graag een externe oorzaak aanwijzen, want dan is het niet zijn eigen schuld dat hij geen baan weet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:13

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 22:23
lol, heb wel moeten lachen,..

Maar voor de TS, mensen die alleen maar wijzen naar de economie vindt ik zelf (persoonlijke mening) meer zoekende naar externe schuld.

wees eerlijk naar jezelf, beoordeel je eigen kwaliteiten, en kijk wat de vraag in de markt is. Als deze echt niet met elkaar aansluiten dan ligt het probleem misschien bij jezelf en niet de economie.
Je geeft aan 300 sollicitaties te hebben gedaan, knap zelfs al was dit voor ZZP werk. Mijn eerste gedachte is , misschien moet je dan is naar jezelf kijken.

hoe ziet mijn cv er uit, wat zijn de kwaliteiten die ik kan aanbieden, hoe presenteer ik mijzelf, hoe kom ik over, wat zijn de terugkoppelingen, prijs, kwaliteit, kan zo nog wel even verder gaan.

Dit alle is gefocust op eigen kwaliteiten, pas als dit in lijn ligt kan je misschien met de vinger gaan wijzen naar externe factoren. zelfs al zou het de economie zijn, wat ga je er aan doen, de zelfde cv naar elke opdracht sturen heeft al bewezen niet het antwoord te zijn. misschien is investeren in nieuwe competenties die matchen met de nieuwe vragen uit de markt. je geeft aan ZZP werk te doen, dus dat betekend ook investeren in eigen ontwikkelingen om mee te kunnen blijven met de markt en ontwikkelingen.

EDIT:
PS: deze zin " Aan mijn Nederlandse taalgebruik kan het niet liggen, want ik scoorde in 2011/2012, zeker gezien de crisis, die nog voortduurt, niet slecht."

is niet correct Nederlands, waarom kan het niet aan jouw liggen ?

[ Voor 9% gewijzigd door maartendd op 13-08-2014 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik vind het in ieder geval erg knap dat je jouw gebruik van de Nederlandsche taal kunt koppelen aan een financiële crisis.

Crisis: mijn taalgebruik is goed.
Geen crisis: ik laat mijn taalgebruik wat varen en kan me wat meer fouten veroorloven.
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 06:34:
Ik heb in 2011/2012 120 sollicitaties gedaan, had 20 gesprekken en ben 2 maal aangenomen voor langere tijd. In 2013/2014 heb ik 300 sollicitaties gedaan en ben geen enkele keer uitgenodigd.
Iets met kwantiteit en kwaliteit. Ik zou eens iemand in de arm nemen die verstand heeft van de huidige manieren van sollicitatiebrieven schrijven en sturen. Zoals je het 20 jaar geleden deed is nu vast niet meer aan de orde.

[ Voor 51% gewijzigd door sypie op 13-08-2014 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Laten we er maar geen user-bash-topic van maken... (Excusez le mot). Als je vindt dat het topic hier niet hoort: negeer het dan, plaats een topicreport en wacht tot een lokale mod langskomt.

-

Twee keer een nieuwe baan in twee jaar tijd zal in een CV inderdaad niet goed staan als het een werknemer betreft, dan kan het goed zijn om dat in de CV te adresseren. Als het ZZP-klussen zijn dan is het echter prima. Dan kunnen er afhankelijk van de functie ook best twintig opdrachtgevers zijn in twee jaar.

Maar dat is offtopic. Ik heb, als semi-buitenstaander, wel het idee dat de markt aantrekt. Maar ook verandert (v.w.b. web development: 'cloud' / standaardtools, geen browserplugins, minder maatwerk, etc.)
Of er nog een conjunctuurgolf is met even hoge pieken als de laatste 50 jaar: geen idee.. Ik kan alleen maar hopen dat 'we' weer even gaan stijgen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het eerste wat ik mij afvroeg: Als je zoveel sollicatiebrieven de deur uit doet en (helaas) zo weinig wordt uitgenodigd voor een volgende ronde / volgend gesprek, solliciteer je dan wel op de juiste jobs?

Imho overschat je jezelf wellicht qua ervaring, kennis en de meerwaarde die jij zou kunnen bieden aan een bedrijf.

Ik neem mijn woorden terug, als je bijv. ook 10 brieven gestuurd hebt naar vakkenvuller, kassa medewerker, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:28
maartendd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 08:20:
is niet correct Nederlands, waarom kan het niet aan jouw liggen ?
In de voorloper van dit topic zie ik vaak de mogelijkheden om leeftijd te verbloemen in een sollicitatiebrief voorbij komen.

Wat mijn inziens hier nog bij zou helpen is te letten op het gebruik van "c" en "k". Het verkeerd gebruik hiervan zie je vooral bij ouderen mensen (sinds 1996 is nog maar één variant goed):
reakties = reacties
produkt = product
etc...

Als ik dit zie staan weet ik het direct in ieder geval, zie je niemand van <30 doen.

[ Voor 63% gewijzigd door assje op 13-08-2014 10:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ik herken dit ook geheel niet in de huidige markt.

Tuurlijk gaat het wel slechter dan in de jaren '90/'00, maar iedereen om mij heen heeft nog altijd binnen 2-3 maanden weer een baan. Misschien niet gelijk op niveau of leuk, maar wel dat er inkomen is. Die gaan dan dingen doen als oppassen/kassa/vakkenvuller, uitzend/detacheringswerk in (een of meerdere 0-urencontracten en zo proberen toch 20-40 uur per week te halen) of tijdelijk hetzelfde werk doen op lager niveau (zoals MBO met HBO achtergrond).
Alles om maar geen CV-gat te laten ontstaan, inkomen te hebben, referenties opbouwen.... En wie weet, als je ergens binnen bent en contacten hebt kunnen er nog wel eens extra kansen voordoen - zoals dat je met interne vacatures mee kan doen.

Dat het kwa niveau minder is, valt uit te leggen met de crisis, maar ze hebben wel werk en dat verkoopt richting toekomstige werkgevers een stuk makkelijker.
' Tja, het was/is crisis, dus heb gepakt wat ik kon in afwachting van...'
' Tja, het was/is crisis, dus zit ik al jaren thuis...'.

Met maar liefst 300 sollicitaties waar niks uit komt, en daarvoor in 1-2 jaar tijd 2 banen die beide geen vorm van langdurig contact opleverden (vast contract, danwel max 3 jaar ivm geen vaste werkkrachten aannemen), gevolgd door langdurig (1-2 jaar?) werkloos ga ik dan toch eerder denken aan de persoon dan aan de crisis markt. Ik zie red flag na red flag na red flag... Even grof gezegd, ik denk niet dat mensen uberhaupt je brief lezen maar dat met die 3 punten je al direct op de afleg stapel terecht komt.

Ik vind het ook veelzeggend dat je alleen taalgebruik aan haalt, maar geen van de andere punten zoals of je realistisch bent over wat je kan vergeleken met de functies waar je op reageert. Denk aan competenties, relevente werkervaring (zowel soort werk als sector), referenties, functieniveau, salariseisen, etc.

Misschien dat sollicitatie trainingen een idee zijn, met name hoe je daarmee om kan gaan en jezelf weer in de kijker spelen?
Of toch een ander perspectief, zoals andere banen aanschrijven, mogelijk onder je gewenste niveau of sector, om in elk geval van het CV-gat af te komen en weer aan het werk te kunnen?

[ Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 13-08-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 15:29
Heel erg afhankelijk van de persoon, cv en eisen.

Ik werk nu bij mijn 4e ICT werkgever is 7 jaar tijd ong. Ik heb denk ik totaal 15 vacatures aangeschreven in die tijd en ben bij 10 uitgenodigd voor een gesprek bij 8 van deze ben ik werkelijk op gesprek gegaan. 2 van de 8 ben ik afgewezen en 2 van de 8 heb ik afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Als je 300 sollicitaties verstuurd zonder uitgenodigd te worden zou ik eerder aandacht gaan besteden aan de kwaliteit en niet de kwantiteit.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk haalt hij taalgebruik aan, omdat hij in zijn vorige topic daar (terecht) flink op afgerekend werd. Een andere reden kan ik me niet bedenken. Ik neem het advies van F J K ter harte en vertrek :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 13:52
Aangezien dit topic momenteel over correct taalgebruik gaat, kan ik het niet laten:
maartendd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 08:20:
mensen die alleen maar wijzen naar de economie vindt ik zelf (persoonlijke mening) ...

EDIT:
... is niet correct Nederlands, waarom kan het niet aan jouw liggen ?
Frappant dat je commentaar op de spelling van de TS hebt, maar zelf twee flinke fouten maakt.
Standeman schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 10:58:
Als je 300 sollicitaties verstuurd zonder uitgenodigd te worden zou ik eerder aandacht gaan besteden aan de kwaliteit en niet de kwantiteit.
Over kwaliteit van teksten gesproken -> stam + t.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Mijn ervaring is dat onze recruiter zelfs moeite heeft om junior developers te vinden. Voor de senior functie moet ik een recruiter gaan zoeken die international werkt.

Desondanks heb ik een kandidaat afgewezen op taalgebruik, maar dat was wel problematischer dan hier het geval. Die begreep het grammaticale concept van een zin niet eens.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09 21:51
Grappig hoe iemand een kanon afschiet en wegloopt zonder te kijken of hij wat geraakt heeft.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Emailtje sturen en afwachten noem ik geen solicitatie.

Langsgaan, en vragen of je C.V etc in goede orde is ontvangen en bla bla bla.

Dat noem ik solliciteren.

20 Mails per dag versturen kan ik ook wel en dan krijg je inderdaad dat er misschien 1 iemand erop reageert met bedankt maar helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door Mektheb op 13-08-2014 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik kreeg een flashback en blijf bij mijn standpunt.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.