Sinds gisteravond ondervind ik random freezes van mijn systeem (onderaan dit bericht de specs, draai op Windows 7 64b). Dit lijkt vooral met GPU intensieve taken te maken te hebben, bv een game (Watch Dogs en Diablo geprobeerd) of met een YouTube filmpje.
Ook had ik hem reproduceerbaar crashend bij het alleen al openen van Catalyst Control Center.
De problemen:
Het geluid gaat 'hangen', de muis gaat voor 2/3 seconden stotteren en dan hangt het beeld vast. Soms valt daarbij ook gewoon het signaal naar de monitor weg. Toetsenbord reageert niet op de numlock (te zien aan lampje). Via teamviewer is dan ook geen connectie meer te leggen.
Monitor is via HDMI aangesloten en geluid gaat ook via de monitor.
Het rare is, op de achtergrond heb ik meestal teamspeak draaien, deze gaat via de geluidskaart van het moederbord en ten tijde van een freeze kan ik soms een aantal minuten door blijven praten en hoor ik ook de andere mensen. Het systeem hangt dus niet echt helemaal.
Daarnaast wil het ook wel dat hij hangt voordat ik ben ingelogd op het systeem. Mogelijke momenten:
Waar ik verder nu last van heb is dat de PC soms weigert op te starten. Ik krijg een beep wat lijkt op een lange en 2 korte. Volgens het boekje is dit een monitor of gpu error. Deze beep komt overeen met het opstarten zonder GPU, dan geeft hij dezelfde beep. Als ik PC dan uitzet en weer aan, dan kan het zijn dat hij wel weer opstart.
Wat heb ik geprobeerd:
Deze problemen heb ik een paar keer eerder gehad, alleen niet zo heftig als nu. Dat was toen een paar keer opnieuw opstarten en heb volgens mij toen alleen de memory er uit gehaald en er opnieuw ingedaan op exact zelfde plaats. Daarna is het 'vanzelf' overgegaan.
Als laatste mijn systeem, gekocht in januari 2011. Extra geheugen (set van 8GB) en SSD zitten er sinds 2013 in.
Ik zie het op het moment niet meer, ik dacht dat het aan de GPU lag, maar daar ben ik niet meer zo zeker van inmiddels.
Heeft één van jullie een heldere ingeving die mij kan helpen met dit vage probleem?
Update:
Memtest 12u laten draaien, geen issues gevonden.
Ook had ik hem reproduceerbaar crashend bij het alleen al openen van Catalyst Control Center.
De problemen:
Het geluid gaat 'hangen', de muis gaat voor 2/3 seconden stotteren en dan hangt het beeld vast. Soms valt daarbij ook gewoon het signaal naar de monitor weg. Toetsenbord reageert niet op de numlock (te zien aan lampje). Via teamviewer is dan ook geen connectie meer te leggen.
Monitor is via HDMI aangesloten en geluid gaat ook via de monitor.
Het rare is, op de achtergrond heb ik meestal teamspeak draaien, deze gaat via de geluidskaart van het moederbord en ten tijde van een freeze kan ik soms een aantal minuten door blijven praten en hoor ik ook de andere mensen. Het systeem hangt dus niet echt helemaal.
Daarnaast wil het ook wel dat hij hangt voordat ik ben ingelogd op het systeem. Mogelijke momenten:
- Na disk init, voor het laden van het OS.
- Na bewegende bolletjes van Win 7, nog voor het tonen van inlogscherm
- Na enter drukken bij wachtwoord invoeren
- Bij de overgang van welkomstscherm naar desktop.
Waar ik verder nu last van heb is dat de PC soms weigert op te starten. Ik krijg een beep wat lijkt op een lange en 2 korte. Volgens het boekje is dit een monitor of gpu error. Deze beep komt overeen met het opstarten zonder GPU, dan geeft hij dezelfde beep. Als ik PC dan uitzet en weer aan, dan kan het zijn dat hij wel weer opstart.
Wat heb ik geprobeerd:
- Driver sweeper er over heen gehaald in veilige modus, zodat alle oude drivers weg zijn.
Zonder drivers van AMD hangt hij ook.
Laatste stable (14.4) hangt hij.
Eerdere drivers die ik een half jaar lang stabiel gebruikt heb (beta 13.10) hangt hij ook. - Een oude installatie van windows die ik nog op een HDD had staan, die ik gebruikte voordat ik mijn SSD gekocht had en daarvoor 100% stabiel werkte, gaat nu ook hangen.
- Daarnaast heb ik een andere videokaart geprobeerd (pricewatch: Asus EN7600 GS Silent/HTD/256M), hiermee heb ik dezelfde problemen, freezes na een tijdje. Dit nog zonder drivers geinstalleerd te hebben.
- Memory eruit gehaald, verwisseld/omgedraaid, met 1 memory stick opgestart. De issues blijven.
- Nu draait een memtest, met 1 mem-stick. Die is al een uur bezig en nog niets gevonden. Deze laat ik lopen tot morgenvroeg, dus zal +/- 10 uur draaien.
Deze problemen heb ik een paar keer eerder gehad, alleen niet zo heftig als nu. Dat was toen een paar keer opnieuw opstarten en heb volgens mij toen alleen de memory er uit gehaald en er opnieuw ingedaan op exact zelfde plaats. Daarna is het 'vanzelf' overgegaan.
Als laatste mijn systeem, gekocht in januari 2011. Extra geheugen (set van 8GB) en SSD zitten er sinds 2013 in.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Phenom II X6 1055T Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gigabyte GA-870A-UD3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCIE | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Hitachi Deskstar 7K4000, 4TB | € 235,01 | € 235,01 |
| 1 | WD Blue WD7500AALX, 750GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master Elite 430 (Zwart) | € 44,- | € 44,- |
| 1 | Scythe Kaze Master Pro 3.5" | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seasonic M12II 520W | € 61,50 | € 61,50 |
| 1 | Samsung 840 series Pro 256GB | € 145,50 | € 145,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | |||
Ik zie het op het moment niet meer, ik dacht dat het aan de GPU lag, maar daar ben ik niet meer zo zeker van inmiddels.
Heeft één van jullie een heldere ingeving die mij kan helpen met dit vage probleem?
Update:
Memtest 12u laten draaien, geen issues gevonden.