LAN poort op moederbord heeft kuren

Pagina: 1
Acties:

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Op dit moment heb ik problemen met de Lan poort op mijn moederbord, Gigabyte GA-F2A85XM-D3H.
De downloadsnelheid wisselt erg sterk. De ene keer rond de 3 Mbit en soms ook de volle 200 Mbit van UPC, maar dat was zelden de afgelopen weken.

Om heel veel zaken uit te sluiten is er vanmiddag een netwerkmonteur van UPC geweest. Deze man heeft het signaal doorgemeten en dat was dik in orde. Maar omdat hij de UPC modem niet vertrouwde heeft hij een nieuwe Thompson modem geïnstalleerd.

De laptops hier in de huis halen via de Wifi een keurige 50 Mbit.
Maar het probleem is de desktop hier in huis. De monteur plugde de kabel in zijn laptop en kreeg de volle 200Mbit. Daarna met mijn laptop en ook hier de volle 200Mbit.
Maar wanneer ik de kabel in de LAN poort stop achterop het moederbord gaat het fout. Een heel erg wisselende snelheid.

Vanmiddag heb ik een nieuwe Windows 8.1 install gedaan. Heel even kreeg ik de volle snelheid, daarna zakte alles weer in.
De laatste drivers gedownload van de site van Realtek, maar ook die gaf geen oplossing.
Via Realtek nog een diagnostiektool gedownload en die gaf aan dmv een aantal testen dat de hardware in orde is.

Dus moet ik het denk ik softwarematig zoeken. De duplexinstelling staat op auto, maar heb deze op 1Gbps gehad, maar ook dat werkte niet. Verder ben ik niet bekend met de adapter-instellingen dus die laat ik maar even zo.

Nu hoop ik dat jullie een oplossing hebben, want ik heb geen ideeën meer.
Een rigoureuze oplossing zou misschien zijn een nieuw moederbord met nieuw geheugen (QVL) maar dat wil ik echt als laatste, want dat gaat weer geld kosten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin bij de kabel...

Wat gebeurt als je de kabel die je nu in de desktop steekt in een van de laptops steekt?

Oslik blyat! Oslik!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-02 07:10
Ja kan ook een PCI netwerkkaartje aanschaffen. Kost je een paar euro en dan ben je als het probleem de LAN poort is daarvan verlost.

Dan hoef je het moederbord niet te vervangen en dat is weer een stuk voordeliger.

Dat een diagnose tools meld dat de hardware ok is. Maar hoe betrouwbaar is een test hiervan. Dat hij werkt klopt alleen haal je niet de snelheid die je wenst dus hij kan werken maar niet goed kan ook >:)

[ Voor 32% gewijzigd door MikeOO op 13-08-2014 11:08 ]

• Simbob
  • Niet online
De kabel is goed. Deze is verschillende keren getest in 2 laptops en door de netwerkmonteur van UPC.

Ik heb geen netwerkkaartje liggen, dus die ga ik zo bestellen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nielsopweg schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 11:07:
Ik heb geen netwerkkaartje liggen, dus die ga ik zo bestellen.
Niet dat Intel heilig is maar neem een Intel kaartje! Kost hooguit een tientje meer.

https://discord.com/invite/tweakers

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-02 07:10
Dus als jij een laptop naast je pc zet en je haalt de kabel uit de pc en steekt deze in de laptop dan haal je bedraad de gewenste snelheid.

Dan zit het probleem inderdaad in de PC.

Het kan natuurlijk zijn dat je nog niet alle drivers, chipset driver van het moederbord hebt geinstalleerd.
Soms helpt het om juist een wat oudere netwerkdriver te installeren ipv de nieuwste, check ook even Windows Update of daar mogelijk nog een driver wordt aangeboden die je kunt proberen.

Maar ik denk met een losse netwerkkaart dat je een goed test kan doen en dan weet je direct of de LAN poort het probleem is.

• Simbob
  • Niet online
Ik heb eerst getest met de Windows netwerkdriver, dus na een clean install geen extra driver geïnstalleerd.
Daarna getest met de drivers van Gigabyte, ook geen succes. En als laatste met de drivers van Realthek.

Met de diagnostiek software van Realtek kan je een paar testjes doen en daaruit kwam niets uit, alle 5 de testjes geslaagd.
Dus dan denk ik dat er ergens iets softwarematig iets niet goed zit, maar ik heb het ook met een clean install van Windows.

Maar ik heb net een netwerkkaartje besteld en die wordt morgen geleverd, dus morgen is het misschien opgelost, dan wel iets uitgesloten.

• tinzarian
  • Niet online
Als de kabel werkt op andere computers dan blijft de desktop over. Software is eigenlijk al uitgesloten met een nieuwe install, maar om zeker te zijn zou ik even kijken wat er gebeurt met een live Linux usb stickje.
Ik zet mijn geld op een kapotte nic.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
redfoxert schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 11:10:
[...]

Niet dat Intel heilig is maar neem een Intel kaartje! Kost hooguit een tientje meer.
niet vergeten als je de mogelijkheid hebt om een PCI-E model te nemen...

die zitten niet met de gedeelde PCI bus :+

404 Signature not found

• Simbob
  • Niet online
Vanmorgen een nieuwe netwerkkaart is de pc gestoken. Na een paar speedtesten haalde ik de volle 200Mbit.
Net de pc opnieuw opgestart, maar nu kom ik niet hoger dan 4Mbit met verschillende speedtests.

Nu snap ik er echt helemaal niets meer van.

• redfoxert
  • Niet online
Watvoor kaart heb je gekocht? Ik zou toch eens een kabel vervangen en daarnaast je Windows nog eens opnieuw installeren met enkel de netwerk drivers als je die los moet installeren.

https://discord.com/invite/tweakers

• Simbob
  • Niet online
Een simpel kaartje 10/100/1000.
Kabel is goed, want wanneer ik de kabel in mijn laptop stop is er niets aan de hand.
Windows is van de week opnieuw geïnstalleerd, maar dat maakte niets uit.

Het rare is dat vanochtend de snelheid optimaal was, maar na een herstart van Windows weer niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wederom de vraag: wat voor kaart exact?

Je problemen waren met een Realtek chip. Je snapt hopelijk dat een losse kaart met exact dezelfde chip of iig zelfde driver hoogstwaarschijnlijk exact zelfde gedrag gaat vertonen... :o

Oslik blyat! Oslik!

• Simbob
  • Niet online
Sitecom LN-027
Op dit kaartje zit inderdaad ook een Realtek chip, maar dat staat nergens bij de specificaties op de site van Sitecom. Wel bij apparaatbeheer.

Wanneer ik het kaartje verwijder in apparaatbeheer en opnieuw opstart gaat het prima. Start ik de pc daarna weer een keer op gaat het mis.

Dat verklaart misschien een hoop. Ik zal zo kijken voor een ander kaartje.

[ Voor 23% gewijzigd door Simbob op 14-08-2014 14:39 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk even wat er op de chip staat, daar gaat 't om.

Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven en een Intel NIC halen. Die werken vaak wat stabieler, en lopen ook wat minder met drivers te klooien.

• Simbob
  • Niet online
Ok duidelijk.

Is dit een goede kaart?

pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter

• berri
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-01 11:48
Heb zoiets laatst ook gehad, twee dagen lopen zoeken en het bleek uiteindelijk een of andere accelerator ! te zijn die toegevoegd was aan de netwerkkaart. Check even in je netwerkkaart properties of er niet zoiets als netacc driver staat (ik weet de naam niet meer precies) en gooi die er maar uit.

NL, 1900Wp ZO, 3200Wp ZW, Collector vlakkeplaat 80l, EcolutionSolo warmtepomp 1.2kW, 1000kg Speksteen houtkachel, Marstek Venus V2 5.12/BMS213 FW153, Atag Lydos WPboiler, GEEN gas, HWp1

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zo`n kaart zit er in mijn router/server/nas voor de LAN side, presteerd beter dan de onboard Realtek 8111E chip.. welke nu aan de WAN side hangt :-) daarvoor voldoet die nog prima..

404 Signature not found

Pagina: 1