Gezocht: Iets snellers dan een GT640, maar wel STIL. (?)

Pagina: 1
Acties:

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Huidige situatie: 2 stuks GeForce GT640/GT430 fanloze GraKa's (2GB) in m'n grafische werkstation.
Wordt vooral gebruikt voor panorama stitching (PTGui Pro) en PS CS6 werk.
Vooral een stille werkplek is van belang. M'n huidige machine is vrijwel onhoorbaar en dat hoop ik ook zo te houden.

Twee stuks? Ja, omdat ik dan per aangesloten monitor (minimaal 2560x1440 resolutie) een apart kleurenprofiel met een colormunki kan maken.
De OpenCL GPU acceleration wordt gebruikt door vooral Photoshop, PTGui Pro en soms wat Blender experimenten.

Nu wil ik eigenlijk wel wat snellers dan die GT640 als GPU. Maar zover ik kan vinden zijn dit tot nu toe de snelste fanloze GraKa's. Of weet iemand wellicht iets snellers, maar dan wel geruisloos?
Er is wel een fanloze GT730; maar die is niet sneller dan de GT640...

Budget max 100-120 euro per kaart.

ps: game mogelijkheden zijn totaal onbelangrijk. ;)

Mooie Plaatjes   

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-02 20:56

Edmin

Crew Council

get on my horse!

>CAA

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Er zijn wel een aantal R7 (9?) 250's beschikbaar met passieve koeling, dat is zo ongeveer het beste wat je gaat vinden, toch al een stuk beter dan die GT640's.

Ik denk trouwens dat je CUDA bedoelt, want AMD heeft OpenCL, maar dat maakt verder ook niet uit voor die programma's.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Nee hoor, ik bedoel echt OpenCL, wordt gebruikt door o.a. PTGui Pro icm nVidia kaarten.

Ik zie b.v. een R7 240 silent kaart; maar de maximale resolutie is slechts 1920x1200, da's te weinig om m'n 2560x1440 schermen aan te sturen. M.a.w. die is niet van toepassing... :|

Mooie Plaatjes   

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hij kan wel OpenCL gebruik met Nvidia, zorgt alleen voor matige performance.

Mss kijken naar 750ti's met goede koeling? Ze verbruiken erg weinig, dus zorgen ook voor weinig warmte.

Overigens, voor OpenCL zou ik echt naar AMD kijken, passief schiet het alleen niet echt op. De hoogste performance ga je halen uit 2x R7 265's, echter, niet passief. Of/hoe erg je ze gaat horen hangt dan af van hoe goed de koeler op de kaart is, in welke kast je ze hangt en wat nog meer lawaai maakt op je werkplek.

2 van die kaarten in een gammele kast in een verder muisstille werkplek, dan ga je ze horen. In een kast als een Define R4 zul je versies met een [erg] goede koeler al veel minder snel horen. Zeker als je werkplek ook gewoon wat geluid heeft.

People as things, that’s where it starts.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-02 17:48
Ik las je topic...en daarna las ik dit: http://nl.hardware.info/n...50-zone-edition-bij-zotac Is dat misschien wat?

Hallo

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
M'n kast (Coolermaster Cosmos S) is groot en ruim en zit aardig vol (met diverse HDD's en SSD's) en veel geluiddempend materiaal. Alleen laagtoerige grote fans die gewoon heel stil zijn (je hoort op een paar meter afstand helemaal niks).
En m'n werkplek is akelig stil (heerlijk). Alleen getjirp van wat vogeltjes of spelend kind in de verte. Niks meer en vooral GEEN muziek. ;)

Die zotac GTX 750 klinkt veelbelovend, alleen hier "Over prijs en beschikbaarheid is tot op heden niets bekend." schiet ik niks mee op... :'(

ps: en nee, m'n HDD's zijn niet hoorbaar... :Z

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 12-08-2014 20:38 ]

Mooie Plaatjes   

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ehtweak schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 20:35:
M'n kast is groot en ruim en zit aardig vol (met diverse HDD's en SSD's). Alleen laagtoerige grote fans die gewoon heel stil zijn (je hoort op een paar meter afstand helemaal niks).
En m'n werkplek is akelig stil (heerlijk). Alleen getjirp van wat vogeltjes of spelend kind in de verte. Niks meer en vooral GEEN muziek. ;)

Die zotac GTX 750 klinkt veelbelovend, alleen hier "Over prijs en beschikbaarheid is tot op heden niets bekend." schiet ik niks mee op... :'(
HDD's kunnen anders ook een flinke bak herrie maken, vooral 7200TPM.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-02 20:09

Plato112

Da is toch nie normaal!

http://www.sapphiretech.c...id=2130&psn=&lid=1&leg=0#
Deze kan iig de resolutie aan die je wilt hebben.
Hoe snel die is weet ik niet, maar valt ruim binnen budget: pricewatch: Sapphire R7 250 1GB Ultimate

Speed limits are like herpes.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Hmmm, nou ga ik twijfelen. Blijf ik bij Nvidia GPUs of schakel ik over naar AMD GPU's?
Want als er een toepassing is die gebruikt maakt van CUDA ondersteuning, dan mis ik die weer bij een AMD GPU. :?

Ik zie veel verhalen langskomen dat OpenCL toepassingen sneller draaien op AMD GPU's dan op Nvidia GPU's.
Maar b.v. die Sapphire R7 250 heeft 'slechts' 1GB aan RAM. Terwijl PS CS6 en PTGui juist het liefst zoveel mogelijk RAM willen. En vergelijkbare (silent) GPUs van Nvidia hebben vaak al 2GB RAM aan boord.
En daarnaast speelt de maximale resolutie een rol. Minimaal 2560x1440 of liever nog hoger voor b.v. een UHD monitor (upgrade in de toekomst?).

Mooie Plaatjes   

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
Die 2GB RAM van je GT 640's zijn DDR3, de R7 250 heeft 1GB GDDR5 (er zijn ook 2GB versies, maar die hebben ook DDR3). GDDR5 heeft een veel hogere bandbreedte, dus al mag je dubbel zoveel geheugen hebben, het is zoveel trager dat dat eigenlijk niets uit maakt.

En die Sapphire doet toch 2560x1600 volgens de eigen website? Die vermelde resolutie is meer een limiet van de bandbreedte van Dual-link DVI dan van de videokaart zelf, die Sapphire versie heeft DisplayPort 1.2 wat meer bandbreedte heeft en in theorie wel 4K ondersteunt (van wat ik in reviews na even zoek vind over de R7 250 is dat 4K werkt).

Welk model GT 640 heb je? Ik vind bv een GT 640 van EVA met 2GB DDR3 en die doet ook maximaal 2560x1600 omdat die geen DP heeft, alleen HDMI en DL-DVI.

Of je CUDA ondersteuning nodig hebt of niet, moet je zelf weten, maar het zou zonde zijn om je GPU's te gebruiken voor OpenCL wat beter loopt op AMD om die CUDA optie achter de hand te houden en nooit te gebruiken.

Als alternatief kun je zelf aan de slag gaan en een snellere videokaart zoals de GTX 750(Ti) of R7 265 van de koeler ontdoen en voorzien van een aftermarket passieve koeler zoals deze: http://www.arctic.ac/eu_en/accelero-s1-plus.html. Die koeler vermeldt de GTX 750 niet, maar wel de 650 en die werd warmer. Ik vond dit artikel (http://www.tomshardware.c...passive-cooling,3757.html) waarbij een GTX 750 Ti voorzien wordt van de passieve koeler van een Sapphire HD7750, maar ze zeggen zelf dat het met de Accelero S1 Plus ook moet lukken, je moet er wel voor boren en die is groter dan de Sapphire koeler, maar je hebt normaal wel plaats in die Cosmos S? Op een R7 265 zou die Accelero S1 zonder problemen moeten passen.

Een beetje spijtig dat fabrikanten zelf niet snellere passieve videokaarten uitbrengen terwijl het dus wel mogelijk is.

@Plato112: De R7 250 is ook met 2GB DDR3 te krijgen, maar dat is dus niet aan te raden.

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

ehtweak schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:17:
Hmmm, nou ga ik twijfelen. Blijf ik bij Nvidia GPUs of schakel ik over naar AMD GPU's?
Want als er een toepassing is die gebruikt maakt van CUDA ondersteuning, dan mis ik die weer bij een AMD GPU. :?

Ik zie veel verhalen langskomen dat OpenCL toepassingen sneller draaien op AMD GPU's dan op Nvidia GPU's.
Maar b.v. die Sapphire R7 250 heeft 'slechts' 1GB aan RAM. Terwijl PS CS6 en PTGui juist het liefst zoveel mogelijk RAM willen. En vergelijkbare (silent) GPUs van Nvidia hebben vaak al 2GB RAM aan boord.
En daarnaast speelt de maximale resolutie een rol. Minimaal 2560x1440 of liever nog hoger voor b.v. een UHD monitor (upgrade in de toekomst?).
Over de 1GB heb je gelijk, maar het rare is dat passieve R7 240's wel met 2GB te krijgen zijn.
De Sapphire R7 250 kan ook een hogere resolutie (tot 4K) aan op Displayport en HDMI.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Twijfel, twijfel...
Vooral dat gebrek aan 2GB varianten bij AMD zit me niet lekker. Want vooral de stitching software maakt daar gretig gebruik van. Hoe meer RAM, deste beter.
Liever 2 x zoveel geheugen dat wat trager is, dan slechts de helft wat snel is. ;)

En zelf een actief gekoelde GraKa ombouwen naar passief gekoeld? Hmm, liever niet. Vroeger al eens gedaan, maar dat is slecht bevallen. Werd toch heet en gaf uiteindelijk contactproblemen, nog afgezien van dat achteraf opgebouwde koelers in de weg zitten als er twee kaarten tegelijk in moeten.

De huidige GT 640 is een Asus 2GB Silent uitvoering.

Toch wel jammer (in mijn geval) dat alles gericht is op gamen en veel minder op kwalitatief goede kaarten voor grafisch werk (voor een redelijke prijs!).

Mooie Plaatjes   

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Deze:
http://www.palit.biz/palit/vgapro.php?id=2378
en
http://www.powercolor.com....asp?id=535#Specification
gevonden.

De Palit lijkt na kort googlen nog niet verkrijgbaar te zijn (te nieuw) en de Powercolor heeft even in de pricewatch gestaan maar is daar weer uit.
Misschien is het dus het beste om even te wachten.

In ieder geval het volgende forum in de gaten houden: http://www.silentpcreview.com/forums/viewforum.php?f=19
Daar heb ik bovenstaande info ook vandaan :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Die PowerColor SCS3 R9 270 klinkt goed, maar is te duur... :-( Ik zie prijzen > 150 euro voor alleen al de actief gekoelde versie.

En die Palit GTX 750 Ti KalmX zie ik op amazon.de voor rond de 130 euro/stuk staan.

Zou nou zo'n AMD R9 270 (veel) sneller zijn dan die Nvidia GTX 750 Ti? (ze hebben beiden 2GB RAM).?

Hmmm :-( zit ik de specs van een MSI R9 270 (die bood iemand aan bij V&A) te bekijken, blijkt de maximum resolutie op DVI te laag te zijn... :-(

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 13-08-2014 09:12 ]

Mooie Plaatjes   

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Is per product verschillend, de PowerColor kan iig wel hoge resolutie aan zie: http://www.powercolor.com....asp?id=535#Specification

En ik weet uit eigen ervaring dat MSI specs soms niet kloppen want volgens de site van MSI kan mijn GTX 760 ook geen 2560x1440 aan op DVI, terwijl ik dat hier gewoon vrolijk draai. Moet ik nog bijzeggen dat de internationale en Nederlandse site elkaar ook nog tegen spreken.
Als DualLink-DVI ondersteund is, dan kun je volgens mij altijd t/m 2560x1440 aan.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
ehtweak schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 08:33:
Die PowerColor SCS3 R9 270 klinkt goed, maar is te duur... :-( Ik zie prijzen > 150 euro voor alleen al de actief gekoelde versie.

En die Palit GTX 750 Ti KalmX zie ik op amazon.de voor rond de 130 euro/stuk staan.

Zou nou zo'n AMD R9 270 (veel) sneller zijn dan die Nvidia GTX 750 Ti? (ze hebben beiden 2GB RAM).?

Hmmm :-( zit ik de specs van een MSI R9 270 (die bood iemand aan bij V&A) te bekijken, blijkt de maximum resolutie op DVI te laag te zijn... :-(
Maximaal ondersteunde resolutie heeft meer met de interface te maken dan met de capaciteiten van de videokaart, om een desktop te renderen aan 4K zijn je GT 640's ook voldoende moesten die DisplayPort hebben. Het is Dual Link DVI en daarvan is de maximale resolutie bij 60Hz 2560x1440. Op DisplayPort ondersteunt die volgens de site van MSI 4K, dus waarom zou de videokaart dan plots te traag zijn voor 2560x1440.

En ja een R9 270 is een stuk sneller dan een GTX 750 Ti, verbruik en bijgevolg hitte liggen wel hoger, dus daarvan een passieve koeler zou waarschijnlijk wel groter zijn. De prestaties kunnen redelijk uiteen liggen zelfs met evenveel videogeheugen.

Wat betreft dat alle videokaarten in deze prijsklasse voor gaming zijn, wat jij zoekt is redelijk professioneel en professioneel spul kun je niet krijgen voor "redelijke" prijzen, tenzij tweedehands (daarvoor al eens gekeken bij V&A?). Eigenlijk zou jij een instap Quadro of iets dergelijks moeten hebben, zijn vaak ook passief gekoeld.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Voor OpenCL zijn de gamekaartjes volgens mij nog leuk zat.

People as things, that’s where it starts.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Ik draai nu via Dl-DVI 2 stuks Dell U2711's @ 2560x1440 60Hz. En dat werkt uitstekend.
Maar die eerder genoemde MSI kaart gaf bij de fabrikant toch echt een lagere maximale resolutie aan, dus dat risico wil ik gewoon niet lopen.

Quadro's zijn me gewoon te duur. En b.v. PTGui verwacht een 'standaard' OpenCL API i/f met het liefst 2GB RAM (of meer).

Ik merk nu dat als ik GPU acceleration inschakel, bij zowel PS CS6 alsmede bij PTGui Pro dat dat echt fors scheelt. Vandaar dat ik aan het zoeken was naar nog meer GraKa versnelling, zonder lawaai, tegen een redelijke prijs. :P

Maar ik blijf verder zoeken en puzzelen. Wellicht dat ergens nog een 2de hands snelle(re) kaart opduikt die niet zoveel lawaai maakt. Of toch de gok wagen en verwachten dat laag toerental koelfans op GraKa's niet buiten de kast te horen zijn...
...to be continued...

ps: tips + op/aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom. Tot nu toe heb ik al heel wat constructieve opmerkingen voorbij zien komen. :Y

Mooie Plaatjes   

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Ondertussen ook in Nederland verkrijgbaar, wel boven budget:
http://nl.hardware.info/p...-750-ti-kalmx-passive-2gb

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
Ik heb zelf een MSI gtx 760, dat is in de verste verte natuurlijk niet wat jij zoekt, maar de koeler die erop zit is echt onhoorbaar stil (naar mijn mening dan). Dezelfde koeler is ook terug te vinden op andere kaarten zoals de eerder genoemde gtx 750(ti), die gebruiken weinig stroom door de nieuwe architectuur waardoor ze nog minder warmte produceren en de kaart nog stiller is.

Beetje jammer is alleen dat de 750 maar 1gb heeft en moeilijk verkrijgbaar is en dat de 750 ti te duur wordt.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

zelf heb ik een 2x Asus 7850 DC2, wanneer ik deze op 10%-40% fanspeed zet zijn deze gewoon niet te horen. en dan heb ik geen geluiddempende kast maar een onsubtiele Graphite 600T. een goede kaart van rond de 750Ti, 260X/ 265 (=7850) met een goede koeler; denk aan de TF4 of de DC2 van Asus is nagenoeg stil als je 'm op een testbench hebt, laat staan dat je 'm hoort in de kast.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Ik heb inmiddels de Nvidia kaarten (die kunnen binnenkort de V&A in) vervangen door twee stuks Asus R9270-DC2OC-2GD5.
De Asus R9 kaarten stonden te koop bij V&A en ik kon ze voor een schappelijk bedrag van iemand overnemen.

Zijn idd stiller dan ik dacht.
Alleen bij een stresstest begin ik de blowers echt te horen. De totale warmteproductie van m'n PC is nu wel toegenomen. Maar ja, met dit weer buiten, is het wel nodig... ;)

Nu nog ff stoeien met kleurcalibratie met een ColorMunki. Deze AMD kaarten gedragen zich toch anders dan de Nvidia GraKa's.

Qua snelheid scheelt het nogal t.o.v. de oudere GraKa's. Stitchen met b.v. PTGui Pro gaat beduidend rapper. :Y

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 22-08-2014 14:43 ]

Mooie Plaatjes   

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-02 00:23

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Daar heb je zeker geen miskoop aan gedaan, zeer leuke kaartjes en inderdaad mooi stil onder lage load natuurlijk :)

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
En dit was het resultaat van deze GraKa vervangings exercitie:

Kaarten gekocht, oude Nvidia's eruit, DDU utility gedraaid om zeker van te zijn dat alle oude driver restanten opgeruimd zijn, de AMD R9 270's geïnstalleerd + bijbehorende drivers.
Opnieuw de kleurenprofielen aangemaakt + calibratie gerund voor beide beeldschermen met de Colormunki calibrator + software en gaan met die pano banaan.
DDU utility: http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html

Hier wat getallen en indrukken die aangeven hoe effectief GPU acceleratie bij panorama stitching m.b.v. PTGui Pro werkt:
http://www.ptgui.com/versionhistory.html

Systeem: i7 980X met 24GB RAM en meerdere SSDs (aparte voor systeem en swap/temp partities)

-24 x TIFF files (Nikon D800E maximale resolutie), ieder ca. 100MB in grootte.
-Laden in PTGui Pro. Klik op 'align images' en ca. 35 seconden later, is het preview pano window klaar.
-Wanneer je nu op 'create panorama' klikt om een 1,2GB pano file van 60K x 6K pixels te creëren, duurt het slechts 10 seconden om te stitchen en nog een luttele seconde om het 1,2GB bestand te saven.
Wanneer ik tijdens het stitchen b.v. Speccy gebruik om de temperatuur v.d. videokaarten in de gaten te houden, dan zie je ook duidelijk de temperatuur fors oplopen, tijdens het stitchproces, om daarna weer gelijk te dalen. M.a.w. de kaart wordt echt gebruikt. Ook de fans op de videokaart beginnen dan wat harder te draaien om vervolgens weer rustiger te worden.
https://www.piriform.com/speccy

Wanneer je nu GPU acceleratie uitschakelt in PTGui Pro krijg je de volgende resultaten:
-'align images' duurt 40 seconden i.t.t. 35 seconden met GPU support ingeschakeld.
-'create panorama' duurt nu 40 seconden i.t.t. 10 seconden met GPU support ingeschakeld. M.a.w. een faktor 4x zo snel als GPU support aanstaat!

Op die manier werkt het allemaal een stuk vlotter en prettiger, kun je nog makkelijker experimenteren met verschillende projecties en versies. :Y
Moraal: specifieke fotobewerkingssoftware die GPU support implementeert heeft wel degelijk zin. 8)

Zo zie je maar, het is niet alleen maar gaming wat van snelle GraKa's gebruik maakt... ;)

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1