Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lenovo IdeaPad G50-70-01675 of Hp elitebook 840?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

In een ander topic heb ik laptop advies gevraagd voor mijn studie. Nu zijn er twee laptops over gebleven na veel rondkijken, maar ik kan niet kiezen... Graag jullie advies.

1. Lenovo ideapad-g50-01675
+ i7-4510U processor
+ 1 TB SSHD geheugen
- t.o.v van de HP maar 8 GB SSD
- iets zwaarder en groter scherm dan de HP

http://www.campusshop.nl/...g50-70-01675/details.aspx

2. HP Elitbook 840
+32GB SSD cache
+ 14" scherm t.o.v 15.6" van de Lenovo
+HP is voor mij een bekender merk dan Lenovo
- 500 GB geheugen, de helft van de Lenovo
- i5-4200U processor t.o.v van de i7 van de Lenovo

http://www.campusshop.nl/...litebook-840/details.aspx

Er zijn nog twee vragen:
- Is de bouwkwaliteit van Lenovo beter dan HP of andersom? Is er een groot verschil tussen of maakt het eigenlijk niet uit welk merk?
- De HP heeft een Intel® HD Graphics 4400 videokaart, de Lenovo een AMD Radeon R5 M230 2 GB videokaart. Welke is beter?

Ik neig naar de HP vanwege de (voor mij) hogere naamsbekendheid, de transporteerbaarheid en het grotere SSD geheugen. De Lenovo heeft in het algemeen betere specs.

Wie helpt mij de knoop doorhakken?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
ik kan niet echt goed beoordelen hoeveel je gaat merken van ssd cache. of je de transporteerbaarheid belangrijker vindt dan de prijs is ook aan jezelf.
ik zou voor de lenovo gaan.
qua bouwkwaliteit ontlopen ze elkaar denk ik weinig.

de lenovo is goedkoper en heeft betere specs. het scherm is wat groter, wat in mijn ogen tijdens gebruik practisch is, en de grafische kaart is een stuk beter. Maar als de HP blijkbaar een concurent is, dan zijn de betere specs blijkbaar geen must.

als dat echter niet het belangrijkste is, en het 50 euro prijsverschil geen probleem is, zou het kunnen dat bij licht gebruik de hp sneller aanvoelt, en makkelijker mee te nemen is. deze is immers ook maar 1,6 kg ipv 3,2 kg bij de lenovo. en dat merk je echt wel als je hem mee moet nemen.
maar dat komt dus door het kleinere scherm, en de lagere schermresolutie, en o.a. het ontbreken van een dvd speler.
de hp zal een stuk langer meegaan qua accuduur,

dat van die ssd zul je dus even voor op een reactie van een ander moeten wachten.

[ Voor 22% gewijzigd door engelbertus op 12-08-2014 18:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
engelbertus schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 17:54:
ik kan niet echt goed beoordelen hoeveel je gaat merken van ssd cache. of je de transporteerbaarheid belangrijker vindt dan de prijs is ook aan jezelf.
ik zou voor de lenovo gaan.
qua bouwkwaliteit ontlopen ze elkaar denk ik weinig.

de lenovo is goedkoper en heeft betere specs. het scherm is wat groter, wat in mijn ogen tijdens gebruik practisch is, en de grafische kaart is een stuk beter. Maar als de HP blijkbaar een concurent is, dan zijn de betere specs blijkbaar geen must.

als dat echter niet het belangrijkste is, en het 50 euro prijsverschil geen probleem is, zou het kunnen dat bij licht gebruik de hp sneller aanvoelt, en makkelijker mee te nemen is. deze is immers ook maar 1,6 kg ipv 3,2 kg bij de lenovo. en dat merk je echt wel als je hem mee moet nemen.
maar dat komt dus door het kleinere scherm, en de lagere schermresolutie, en o.a. het ontbreken van een dvd speler.
de hp zal een stuk langer meegaan qua accuduur,

dat van die ssd zul je dus even voor op een reactie van een ander moeten wachten.
Bedankt voor je reactie! Het ontbreken van de dvd-speler is voor mij geen probleem... twijfel nog steeds over het gewicht van de Lenovo en de sdd, nog even afwachten :)

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 16:16
Die lenovo heeft gewoon 8 GB SSD Cache op de HDD zelf. Die 32GB heeft iets meer ruimte om wat meer veel gebruikte bestanden op te zetten (je kan er zelf niet aan, gaat vanzelf) maar als het theoretisch gezien minder dan 8 GB is, ga je geen verschil merken tussen de twee.

Als ik me goed herinner wil je er geen games op spelen of zaken doen die iets van grafische kracht nodig hebben dus daar moet je niet naar kijken. En om eerlijk te zijn, de AMD R5 230M is maar marginaal krachtiger dan de Intel HD 4400 dus daar moet je niet naar kijken. Voor gewone kantoor zaken volstaat deze laatste ruim voldoende.

De HP heeft een anti-reflectie scherm, 14" én een hogere resolutie (=scherper/meer werkruimte), bijna dubbelle batterijcapaciteit en de processor lijkt mij ook snel zat voor wat je er uiteindelijk wilt mee doen.

Als een optische drive niet noodzakelijk is, is de HP sowieso de betere keuze. Het scherm is iets kleiner wat makkelijker mee te nemen is én je gaat nog eens meer informatie kunnen zien op dat scherm omdat de resolutie hoger is dan de Lenovo.

Het is het kleine prijsverschil wel waard.

• engelbertus
waarom is de amd grafische kaart maar marginaal beter dan de intel HD4400 ? wanneer je er een extra beeldscherm op aansluit, is dat dan nog steeds zo ( op minimaal FHD resolutie)? ga je niet merken dat de intel het interne geheugen van de laptop deelt met de overige processen ? dedicated geheugen zal toch een belangrijk voordeel hebben, lijkt mij?

maar in iedergeval als mobiliteit belangrijk (er is dan een beetje snelheidswinst) is zou ik ook voor de HP kiezen.. dan is de kleinere SSD cache ook niet belangrijk.

Verwijderd

Topicstarter
Heb gisteren de HP besteld, mobiliteit heeft toch de doorslag gegeven, het scheelt de helft met het gewicht meeslepen. Bedankt voor jullie hulp!

• Death1ord
engelbertus schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 21:46:
waarom is de amd grafische kaart maar marginaal beter dan de intel HD4400 ? wanneer je er een extra beeldscherm op aansluit, is dat dan nog steeds zo ( op minimaal FHD resolutie)? ga je niet merken dat de intel het interne geheugen van de laptop deelt met de overige processen ? dedicated geheugen zal toch een belangrijk voordeel hebben, lijkt mij?

maar in iedergeval als mobiliteit belangrijk (er is dan een beetje snelheidswinst) is zou ik ook voor de HP kiezen.. dan is de kleinere SSD cache ook niet belangrijk.
Als je gewone kantoor zaken gaat doen zoals de TS aangeeft dan ga je dat verschil echt niet merken. Het klopt wat je zegt als je iets meer grafische power nodig hebt maar gewoon op de desktop werken gaat dat echt niet voltrekken.

• engelbertus
Mijn laptop met t7250, 2 GB geheugen en geforce go 7300 heeft er soms aloeite mee als ik een externe monitor op FHD op aansluit via vga. Ik hoef niet te proberen om daar met wat warm weer iets als Candy crush op te spelen... Omdat ik CAD/ 3D wil gaan doen op het externe scherm lijkt het me daarvoor nodig een dedicated hou en geheugen te hebben. Het zal niet erg zware projecten zijn, maar toch. Maar als een Intel HD hou of Intel Iris hou daarvoor ook volstaat zou dat wel een uitkomst zijn, dan kan ik een kleinere lichtere laptop nemen, ipv een zwaar groot werkstation dat niet meer echt mobiel is...

• Death1ord
M'n laptop is constant verbonden met m'n full hd scherm via hdmi en hier wordt ook gewoon de intel HD Graphics gebruikt als m'n videokaart niet nodig is. Gaat goed, kan er zelfs een potje op gamen indien nodig.

Maar als je CAD e.d. gaat draaien moet je ook rekening houden met een krachtigere cpu en gpu zodat alles vlot gaat. Daar zijn veel betere laptops voor geschikt dan bovenste voorstellen.

• mbosje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:56
Ik heb het even mee gelezen, ik zit zelf te twijfelen om een soort gelijke laptop aan te schaffen. Puur voor studie, al kan het zijn dat ik een keer een CAD (2D) tekening moet maken. Dit zouden deze laptops toch nog wel moeten trekken, ik snap dat een 3d Model lastig word maar dit zou ik thuis kunnen maken.

:)

• Death1ord
Het gaat mogelijk zijn maar je moet gewoon geen vlotte prestaties verwachten. Een vriend van me heeft nog met Solid Works gewerkt op een standaard XP laptop enkele jaren geleden en dat ging ook prima.

Een 2D CAD tekening moet ook te doen zijn hoewel een full HD scherm dan wel prettig is.
Pagina: 1