Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:27
Korte uitleg:
Ik heb een ww-uitkering. Mijn laatste werkgever is een onderwijsinstelling. Zij zijn zogenaamde eigenrisicodrager ww. Dit houd in dat de oudwerkgever verantwoordelijk is voor mijn reïntegratie en (deels) mijn ww betaald. Bij start ww gaf het uwv aan dat zij niets voor mij doen of gaan want werkgever verantwoordelijk. Zij controleren ook niet mijn sollicitaties. Alleen kwantitatief, dus of ik wel aan de verplichte hoeveelheid voldoe, niet inhoudelijk.

Op 29 juli krijg een brief van het uwv. Tot op heden hield u zelf uw sollicitaties bij. Dit gaat per 1 augustus veranderen, u bent dan verplicht om het op werk.nl door te geven. Huh? Pardon?

Contact opgenomen met het uwv. Ja dat is nieuw, per 1 augustus gaat alles van eigenrisicodrager weer naar het uwv. Tsja meneer wij wisten dat ook niet hoor. Hoorden we pas een paar dagen geleden en moesten het zo snel mogelijk doorvoeren voor 1 augustus. Daar heeft u een brief over gehad. Oh wacht ik zie dat niet in het systeem staan. Dat is vervelend. Maar u dient zich wel te houden aan de nieuwe regeling want anders gaan wij korten op uw uikering. Hoe kan ik me houden aan nieuwe regels waarvan ik niet op de hoogte ben gesteld? Meneer dat is uw probleem....

Rare gang van zaken. Geen info gekregen van het uwv. Geen info van de oude werkgever. Op internet is niets te vinden.

Mijn vraag is simpel. Weet iemand iets van deze nieuwe regels en/of wetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Wat is dan precies het probleem?
Wil niet solliciteren?
Wil je geen verantwoording afleggen?
Wil je gewoon je verhaal kwijt?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ManiacsHouse schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:49:

Rare gang van zaken. Geen info gekregen van het uwv. Geen info van de oude werkgever. Op internet is niets te vinden.

Mijn vraag is simpel. Weet iemand iets van deze nieuwe regels en/of wetten?
Ik heb al een aantal jaren te maken met het UWV en ik kan je alleen maar zeggen:
Kleur binnen de lijntjes, ga niet in discussie, accepteer wat ze zeggen en blijf beleefd, hoe gek ze je ook maken.
Ze hebben _altijd_ gelijk. Doe je iets niet volgens de regels, ook al wist je het niet, dan ben je een fraudeur en dat blijf je dan officieel voor de eerstkomende 5 jaar. Bovendien kan je terug betalen wat zij zeggen dat je teveel hebt gehad, samen met daaroverheen een boete van 100%
2.1 De plicht: iedereen moet de wet kennen
Eenieder wordt geacht de wet te kennen. Dit betekent niet dat een burger alle wetten
moet kennen. Dat zou onmogelijk zijn. Nee, het gaat hier om een juridische fictie. Dit
betekent dat de overheid de burger ook aan de wet mag houden als hij de wet niet kent.
Onwetendheid is geen excuus.
Voorbeelden van de plicht in de sociale zekerheid
Deze fictie speelt in de sociale zekerheid een belangrijke rol. Het staat in geen enkele sociale
zekerheidswet, maar de rechter verwijst er regelmatig naar. In de volgende gevallen is
onbekendheid met de regelgeving bijvoorbeeld geen excuus:
> Een te late aanvraag van een uitkering;
> Een te late aanvraag van een vrijwillige verzekering;
> Het nalaten van een verzoek om een draagkrachtmeting (een regeling voor personen die
hun studieschuld niet kunnen afbetalen);
> Het volgen van te weinig uren onderwijs waardoor het recht op studiefinanciering vervalt;
> Een te laat verzoek om ontheffing van de verzekeringsplicht voor de volksverzekeringen
Je kan aanvoeren dat dat onrechtvaardig is. Dat klopt...een paar miljoen mensen zijn je al voor gegaan.
Het probleem met het UWV is dat ze een uitvoerings/handhavings organisatie zijn. Zij maken de regels niet. Ze gaan alleen na of ze worden nageleefd. Je kan net zo goed gaan discussiëren met een snelheidscamera nadat hij je geflitst heeft.
Ze hebben zelfs de mogelijkheid niet om va de regels af te wijken al zouden ze het willen. Een paar jaar geleden was er bv een probleem met ZZP'ers die uit de WW een bedrijfje begonnen. Als ze precies deden wat het UWV van ze eiste, dan pleegden ze gewoon belastingfraude. Deden ze wat de belasting wilde, dan pleegden ze uitkeringsfraude. Oplossing? Jouw probleem...begin maar een rechtszaak tegen de Nederlandse staat.

edit:

Stukje wettekst toegevoegd

[ Voor 26% gewijzigd door Ortep op 12-08-2014 15:40 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:27
JohnR schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:14:
Wat is dan precies het probleem?
Wil niet solliciteren?
Wil je geen verantwoording afleggen?
Wil je gewoon je verhaal kwijt?
Probleem is dat er geen informatie is te vinden en er ook geen informatie gegeven wordt over het hoe, wat en waarom. Daarnaast ben ik bezig met therapie waarin al een aantal stappen zijn gezet richting herstel en op termijn reïntegratie, dit samen met de Stichting MEE, mijn behandelaar en na de vakantie mijn oud werkgever. Er is totaal geen informatie gebracht of ook maar een bevestiging dat we op deze manier kunnen doorgaan. Erg fijn gezien mijn situatie die langzaam aan wat begint te stabiliseren.

Ik wil best solliciteren en werken. Echter is dat voor mij niet makkelijk gezien ik specifieke begeleiding nodig heb.

Dat het uwv altijd gelijk heeft is niet altijd zo. Op moment dat men de dreiging ziet geen gelijk te krijgen heb je als cliënt ineenswel gelijk. Dit alles om te voorkomen dat er voor het uwv negatieve jurisprudentie ontstaat.

Binnen de lijntjes kleuren want anders naaien ze je zou in NL niet moeten kunnen voor een semi-overheid. Het buiten de lijntjes kleuren is heel goed mogelijk. Daarin heb ik al een paar keer gelijk gekregen. Echter moet je doorzetten en je simpelweg niet laten chanteren...

Terug on-topic.
Lijkt mij niet dat uwv die zeggen geen verantwoordelijkheid te hebben in mijn geval ineens kunnen zeggen dat ze dat nu wel hebben. Daar moet dan ergens beleid voor zijn gemaakt of gewijzigd.
UWV zegt niet te weten waarom. Overheid.nl zegt via de telefoon voorlopig ook van niets te weten. Dus vandaar mijn vraag. Is er iets aangepast en wat?

Overigens het 'iedereen dient de wet te kennen' is een fijne dooddoener. Je hoeft ook niet heel NL op de hoogte te stellen dat er iets in de WW gewijzigd is. Echter in dit geval lijkt mij het meer dan normaal als iets best ingrijpend veranderd je daar van persoonlijk op de hoogte word gesteld.

Krijg net dit van het ministerie.
Geachte heer,

Wij weten niet op welke wijziging u doelt. Ook op de site van het UWV wordt niet aangegeven dat er sinds 1 augustus een verandering is in het eigen risicodragerschap in de WW. Zie onderstaande link:

http://www.uwv.nl/Werkgev...dragen_voor_ww/index.aspx

Ook voor re-integratie worden er geen wijzigingen aangegeven. U kunt het UWV om meer informatie vragen. In onderstaande link komt u een speciaal e-mailadres tegen van het UWV over dit onderwerp:

http://www.uwv.nl/Werkgev...e_integratiemiddelen.aspx

Met vriendelijke groet,

*knip*

Afdeling Publiek en Informatie

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Die weten van niks. En verwijzen naar UWV. Joepie van het kastje naar de muur.

[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 13-08-2014 19:05 . Reden: geen naam posten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

ManiacsHouse schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:39:
[...]

Probleem is dat er geen informatie is te vinden en er ook geen informatie gegeven wordt over het hoe, wat en waarom. Daarnaast ben ik bezig met therapie waarin al een aantal stappen zijn gezet richting herstel en op termijn reïntegratie, dit samen met de Stichting MEE, mijn behandelaar en na de vakantie mijn oud werkgever. Er is totaal geen informatie gebracht of ook maar een bevestiging dat we op deze manier kunnen doorgaan. Erg fijn gezien mijn situatie die langzaam aan wat begint te stabiliseren.

Ik wil best solliciteren en werken. Echter is dat voor mij niet makkelijk gezien ik specifieke begeleiding nodig heb.
Dit klinkt eerder als arbeidsongeschiktheid dan als werkeloosheid. Als je werkloos bent is het eigenlijk simpel -> solliciteren. Als je arbeidsongeschikt bent (op wat voor manier dan ook) dan gelden er weer andere voorwaarden volgens mij. Dan moet je namelijk wel reïntegreren (of in ieder geval moet er bepaald worden of je kunt reïntegreren)

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ManiacsHouse schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:39:
[...]
Overigens het 'iedereen dient de wet te kennen' is een fijne dooddoener. Je hoeft ook niet heel NL op de hoogte te stellen dat er iets in de WW gewijzigd is. Echter in dit geval lijkt mij het meer dan normaal als iets best ingrijpend veranderd je daar van persoonlijk op de hoogte word gesteld.
Welkom in 2014...zo werkt het al tijden. Dat is het resultaat van de onderbuik van Nederland. Mensen met een uitkering zijn luie opvreters die op alle mogelijke manieren moeten worden gestimuleerd om aan de bak te gaan en die ook op alle mogelijke manieren op mogelijke fraude moeten worden betrapt. Ze zijn namelijk allemaal permanent bezig de zaak te tillen e zitten bier op de bank te drinken.

En fraude is zodra je wat voor vage regel ook overtreed. Zelfs als je dus moet kiezen tussen twee tegenstrijdige regels. Er zijn voorbeelden van mensen die _meer_ deden dan wat er van ze gevraagd werd en toch een maatregel kregen omdat dat tegen de regels was. Bijvoorbeeld te horen krijgen dat je 5 keer per week moet solliciteren en dan 20 keer solliciteren. Maar helaas zat er deze maand geen sollicitatie naar ongeschoold werk bij. Dus was deze maand niet aan de verplichtingen voldaan en volgde er een boete
Zelf liep ik er tegen aan dat ik met gemak 20% inkomen zelf kon regelen en dus 20% minder nodig had en dat ook aangaf. Maar dat werd vakkundig de grond ingeboord door het UWV. Ik kreeg zelfs onder vier ogen te horen dat ik dat vooral _niet_ moest doen omdat er dan aanvullende maatregelen zouden volgen die er voor zouden zorgen dat ik er 40-50% op achteruit ging. Dat hoorde ik van een medewerker van het UWV die niets me mijn geval van doen had. Mijn eigen werkcoach zou het me rustig hebben laten doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 12-08-2014 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 14:37
Snap nu niet zozeer het probleem van TS.

Ik ben een in 2013 zelf ook in aanraking gekomen met uwv door faillissement van mijn oude werkgever.
Mijn ervaring in dit hele traject is niks anders dan erg goed. De afhandeling ging vleiend , goede begeleiding en duidelijk geïnformeerd wat ik moest doen en wat voor mij gedaan zou worden.

Het hele werk.nl systeem is soms wat buggy, maar de rechten en plichten stellen geen ruk voor. Je aanmelden op een sollicitatie website telt al voor je telling. Een vrijblijvend telefoon gesprek ook. Ja zoom je makkelijk aan je 4 of 5 minimum per maand.

Ben uiteindelijk als ZZP verder gegaan en ook hierbij goede begeleiding, hierbij is het natuurlijk wel dat de behandelaar of aangewezen persoon aan jouw dossier hier doorslaggevend in kan zijn. Maar als jij kan aantonen er voor wilt gaan geven ze je wel te ruimte. Ik had daarbij binnen 2 dagen respons terug over mijn ondernemingsplan en kon zo beginnen, netjes na start 6 maanden later nog contact gehad.

In alle gevallen probeer direct contact te krijgen met je werk coach. Tel en plan een afspraak face to face in. Dit zorgt gewoon voor een stuk betere communicatie, en daardoor betere ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

maartendd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 08:06:

Ben uiteindelijk als ZZP verder gegaan en ook hierbij goede begeleiding, hierbij is het natuurlijk wel dat de behandelaar of aangewezen persoon aan jouw dossier hier doorslaggevend in kan zijn. Maar als jij kan aantonen er voor wilt gaan geven ze je wel te ruimte. Ik had daarbij binnen 2 dagen respons terug over mijn ondernemingsplan en kon zo beginnen, netjes na start 6 maanden later nog contact gehad.
Natuurlijk werken ze daar aan mee. Het doel van het UWV is niet specifiek om je aan een baan te helpen maar om je uit de uitkeringssituatie te krijgen op welke manier dan ook. Dus als jij ZZPer wordt zijn ze je 'kwijt' en hebben ze aan hun target voldaan. Bovendien hebben ze als extra voordeel dat je niet meer terug kan. Als je gaat vakken vullen bij de AH voor 3 maanden en daarna weer werkloos ben, dan moeten ze je weer een uitkering geven. Ben je ZZPer, dan ben je een zelfstandige en krjg je geen opdrachten? Jouw pech je hebt negens recht op, je moeten alles zelf regelen en verzekeren.
Dat was dus wat mijn werkcoach gewoon liet gebeuren, taak volbracht. Tot een andere die er niets mee te maken had me vertelde dat de regels zo waren dat het haast onmogelijk was om 'deeltijd' ZZPer te worden. Kort gezegd, voor ieder uur dat ik als ZZPer aan de gang zou gaan verloor ik ruim 2 uur WW recht. En wel permanent. Dus als ik in een week 4 uur zou werken verloor ik 8 uur WW en dat gedurende de rest van mijn leven. Dus de volgende week die 4 uurtjes niet? Pech...
Er is ook een regeling om je tijdelijk als ZZPer te laten beginnen. Daar adverteren ze flink mee. Natuurlijk, als je succes heb ben jij blij en zij ook, je hebt werk en zij zijn een 'cliënt' kwijt. Als je faalt dan kan je terug binnen 6 maanden. Voor hen niet erg, ze verrekenen wat je verdient hebt met je uitkering, het kost ze geen cent. Maar het nadeel voor jou is dat je wel 6 WW maanden hebt opgemaakt. Faal je na bv een jaar? Pech voor jou, feest voor het UWV, ze zijn je permanent kwijt.
Ik heb zelfs van dichtbij gezien dat iemand er enthousiast aan begon. Een week voor hij officieel toestemming had. Hij had zijn website online gebracht en niet gewacht. Bingo....meneer, u voldoet niet aan de regels, u krijgt niet de 6 maanden test tijd en u mag blij zijn dat we u uw uitkering niet afnemen vanwege fraude. U bent immers ondernemer en u ontvangt een WW uitkering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
niet helemaal correct.

er zijn 2 regelingen voor opstap naar zzp op basis van uren of de 6 maanden regeling. Voor deze laatste moet je wel goedkeuring krijgen door middels van ondernemingsplan maken en deze te laten goedkeuren.

Je krijgt 6 mnd lang een lagere uitkering dan voorheen, na 6 mnd kan je terug vallen al het niet werkt. zeg dat je 12 mnd ww recht heb dan val je terug naar de resterende 6 mnd alleen dan wel weer voor 70%.

Ga je verder met de onderneming dan stopt de uitkering. per 1 jan 2013 hoef je de uitkering niet meer te verrekenen met je winsten uit die periode. het is dus een gift. Dit was voor 1 jan 2013 anders, toen was er een verrekening met de verkregen uitkering.

je opgebouwde ww gaat niet weg ook al wordt je zelfstandig. zeg ik heb recht op 12 mnd en heb er 6 gebruikt in de opstart en wordt zelfstandig dan heb ik er nog 6 staan. pas als je je bedrijf opzegt en uitschrijft kan je nog aanspraak maken op de resterende 6 maanden.

in mijn geval wilde ik ook ZZP gaan doen, dit was iets wat al langer wilde. Deze regeling was daardoor voor mij persoonlijk de beste optie om dit op te pakken. Toch nog een basis betaling in de periode dat ik het werk uitvoer en wachtende ben tot eerste uitbetaling (werk als consultancy) dus facturatie van de hele maand vindt plaats op 1e van de nieuwe maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

maartendd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:02:

Ga je verder met de onderneming dan stopt de uitkering. per 1 jan 2013 hoef je de uitkering niet meer te verrekenen met je winsten uit die periode. het is dus een gift. Dit was voor 1 jan 2013 anders, toen was er een verrekening met de verkregen uitkering.
Klopt, mijn geval was van 2012. Dan hebben ze er tenminste iets van geleerd
je opgebouwde ww gaat niet weg ook al wordt je zelfstandig. zeg ik heb recht op 12 mnd en heb er 6 gebruikt in de opstart en wordt zelfstandig dan heb ik er nog 6 staan. pas als je je bedrijf opzegt en uitschrijft kan je nog aanspraak maken op de resterende 6 maanden.
Het probleem is de weken- en de jaren-eis. Zodra je dus meer dan een jaar als ZZPer aan de slag bent voldoe je niet meer aan de weken eis na 36 weken en an een jaar voldoe je niet meer aan de jaren eis
Wekeneis: basisuitkering
Heeft u in de laatste 36 weken vóórdat u werkloos werd, in minstens 26 weken gewerkt (een week is van maandag tot en met zondag)? Dan voldoet u aan de wekeneis. U krijgt een basisuitkering van 3 maanden. Het maakt niet uit hoeveel uur u per week werkte in die 26 weken.

Jareneis: verlengde uitkering
Voldoet u aan de wekeneis én heeft u de laatste 5 kalenderjaren voordat u werkloos werd ten minste 4 kalenderjaren gewerkt? En heeft u deze kalenderjaren voldoende gewerkt om ze mee te mogen tellen voor uw arbeidsverleden? Dan voldoet u aan de jareneis en krijgt u een verlengde uitkering.
in mijn geval wilde ik ook ZZP gaan doen, dit was iets wat al langer wilde. Deze regeling was daardoor voor mij persoonlijk de beste optie om dit op te pakken. Toch nog een basis betaling in de periode dat ik het werk uitvoer en wachtende ben tot eerste uitbetaling (werk als consultancy) dus facturatie van de hele maand vindt plaats op 1e van de nieuwe maand.
In jouw geval is he natuurlijk een prima oplossing. In mijn geval was het rampzalig geworden als ik het gedaan zou hebben.

Ik kon freelance trainingen gaan geven. Maar dat is geen vaste hoeveelheid werk. Gaf ik dan in week 15 4 keer een uur les, dan zeiden ze botweg: Ok, 4 keer een uur in mindering op uw uitkering (Logisch) Maar u moet als ondernemer ook rijtijden meerekenen en bv les voorbereiding en acquisitie. Laten we 'vriendelijk' zijn. Dat beperken we tot een uurtje per sessie. Dus trekken we 8 uur af van uw uitkering. Dat geld zou ik die week kwijt zijn, maar ook de week er na en de week daar na ad infinitum. Ook als ik geen les gaf. Zou ik daarna bv een week 6 keer les geven, dan ging er vanaf dat moment 12 uur af.
Ik was verbijsterd...ik ben dus naar zo'n zzp training geweest. Ik heb het daar nogmaals gevraag. Ja dat was correct werd er gezegd. Maar ik moest maar eens een businessplan schrijven. Dan konden ze het bekijken. Ik heb dat plan geschreven. Uitgaande van 30 weken dat ik les zou kunnen geven (vakantie periodes gaan er af enz.) en een 10 uur per week kwam het er op neer dat is ik netjes binnen de lijntjes kleurde en de regels volgde ik er ongeveer 12000 euro op achteruit zou gaan in het _gunstigste_ geval.

Ik heb het nog drie keer aangevochten..Nee, zo moest het en dat waren de regels.

Ok jongens, dan doe ik het toch niet en betaal me dan maar gewoon mijn uitkering uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
[b][message=42709653,noline]Ortep schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:49

Ik kon freelance trainingen gaan geven. Maar dat is geen vaste hoeveelheid werk. Gaf ik dan in week 15 4 keer een uur les, dan zeiden ze botweg: Ok, 4 keer een uur in mindering op uw uitkering (Logisch) Maar u moet als ondernemer ook rijtijden meerekenen en bv les voorbereiding en acquisitie. Laten we 'vriendelijk' zijn. Dat beperken we tot een uurtje per sessie. Dus trekken we 8 uur af van uw uitkering. Dat geld zou ik die week kwijt zijn, maar ook de week er na en de week daar na ad infinitum. Ook als ik geen les gaf. Zou ik daarna bv een week 6 keer les geven, dan ging er vanaf dat moment 12 uur af.
Ik was verbijsterd...ik ben dus naar zo'n zzp training geweest. Ik heb het daar nogmaals gevraag. Ja dat was correct werd er gezegd. Maar ik moest maar eens een businessplan schrijven. Dan konden ze het bekijken. Ik heb dat plan geschreven. Uitgaande van 30 weken dat ik les zou kunnen geven (vakantie periodes gaan er af enz.) en een 10 uur per week kwam het er op neer dat is ik netjes binnen de lijntjes kleurde en de regels volgde ik er ongeveer 12000 euro op achteruit zou gaan in het _gunstigste_ geval.

Ik heb het nog drie keer aangevochten..Nee, zo moest het en dat waren de regels.

Ok jongens, dan doe ik het toch niet en betaal me dan maar gewoon mijn uitkering uit
oke,

ja dat maakt het hele verhaal inderdaad anders. groot gelijk dat je het zo hebt aangepakt.
Pagina: 1