Ubuntu Server 14.04 - HDD probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooner
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-08-2024
Hey,

Ik ben voor het eerst aan het prutsen met Ubuntu server en had deze geinstalleerd. Na wat prutsen met LVM had ik /etc/fstab aangepast, maar had ik blijkbaar iets fout gedaan, aangezien ik nadien niet meer kon booten.

Geen probleem, ff reinstallen dacht ik, maar nu zit ik met het probleem dat de hdd waarop ubuntu de vorige keer stond geinstalleerd tijdens het installen mij geen optie meer geeft tot het kiezen of de partitie primary of logical is, en ik ze ook niet meer bootable kan maken (althans toch niet wanneer ik ze als physical device for raid zet)

Hieronder vind je een screenshot van de partition setup, waar je kan zien dat SCSI2 niet primary is ingesteld (omdat dit niet gevraagd werd) en ook dat er 1 MB free space is vooraan, en 73.2 kB free space achteraan.

https://drive.google.com/...DT21SSE0/edit?usp=sharing

Ik weet niet of dit echt een probleem is, maar ik zou toch willen weten waarom dit is, en hoe ik dit kan verhelpen.

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooner
Ik heb ondertussen de oorzaak gevonden, aangezien de tweede drive nu in dezelfde situatie zit :)

Bij het installen heb ik de drive zelf geselecteerd, waarna hij vroeg of ik een nieuwe lege partition table wou aanmaken. Als ik dat dus deed bij SCSI1, zat ik in dezelfde situatie (kan niet als bootable zetten bij raid, en 1MB + 73.2kB free space)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je al een werkend systeem hebt en je weet om een of andere reden je fstab te slopen, kan je het beste in een herstelmodus starten. Dus een Live CD omgeving en zo je huidige installatie proberen te herstellen. Daarom is het altijd verstandig om een backup te maken van config bestanden voordat je erin gaat werken. Vooral fstab is iets waar je liever niet in wilt zitten tenzij het echt nodig is en gezien je schijfindeling geloof ik niet dat je er iets aan moest veranderen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooner
Ik was oorspronkelijk deze guide aan het volgen: http://linuxhomeserverguide.com/server-config/LVM.php
ik had mijn volgroup eerder hernoemt, en wou deze ook aanpassen hierin, maar blijkbaar was dat geen goed idee :(

Maar in ieder geval wil ik een clean install nu, maar kan ik mijn raid partities niet meer als bootable zetten, gaat dit een probleem geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb eerder gezien dat een partitie niet bootable werd gemaakt. Maar hoe maak je de RAID? Gebruik je hardware RAID van de controller, of ga je voor software RAID? In geval van 't laatste moet je /boot BUITEN je LVM hebben (mag wel onderdeel zijn van je sRAID). Je moet alleen dan wel zelf zorgen dat je tweede schijf ook de GRUB bootloader bevat. Als je systeem UEFI ondersteund, moet je zelf zorgen dat op beide schijven een aparte ESP is, die uiteraard weer niet in je sRAID mag staan.

Commandline FTW | Tweakt met mate