Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Klanten klagen over bereikbaarheid internetbankieren ING

Pagina: 1
Acties:

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
nieuws: Klanten klagen over bereikbaarheid internetbankieren ING

Beter verwijderen jullie dit bericht en plaatsen jullie een bericht over de storing die een hoop websites getroffen hebben. Dit was lang niet alleen de ING maar een flinke storing op het Nederlandse internet. Telegraaf, ING, Rabobank etc. etc. allen lagen plat voor een deel van de gebruikers zoals ook in de reacties te lezen is.

It takes one to know one...

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Inderdaad een mooi stukje Telegraafjournalistiek, wat des te toepasselijker is aangezien de site van de Telegraaf er ook bij betrokken is.

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 15:40
dcm360 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:48:
Inderdaad een mooi stukje Telegraafjournalistiek, wat des te toepasselijker is aangezien de site van de Telegraaf er ook bij betrokken is.
Hoe is dit in vredesnaam Telegraafjournalistiek.

Ik ben helemaal geen stagiair

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vermoed dat dcm360 met zijn uitspraak "Telegraafjournalistiek" doelt op het feit dat het bericht 1 op 1 overgenomen lijkt te zijn van de website de telegraaf, welke bekend staat om niet veel achtergrond informatie of eigen onderzoek te doen. http://www.telegraaf.nl/o...internetbankieren___.html

dcm360 zal misschien ietswat teleurgesteld zijn in het gebrek aan diepgang dan wel niet afwezigheid van leesbare ict kennis welke onder tweakers over het algemeen meer aanwezig en van betere kwaliteit is dan de gemiddelde telegraaf lezer.

Mogelijk had hij op een site als tweakers verwacht dat het artikel wat uitgebreid zou zijn met extra informatie die ook terugkomt in de reacties.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Joost schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:51:
[...]

Hoe is dit in vredesnaam Telegraafjournalistiek.
Schreeuwende kop over hoe slecht ING nu weer is met z'n ICT. Aandacht trekken enzo. Terwijl het probleem helemaal niet is zoals het gepresenteerd wordt en eigenlijk ook helemaal niet klopt en vooral uit z'n context gehaald is. Dat is telegraafjournalistiek.

Het is een peering probleem, sommige AS'en kunnen niet met elkaar praten. Staat los van ING. Ebay, Telegraaf, EVE enz. hebben er net zo veel last van.

[ Voor 17% gewijzigd door johnkeates op 12-08-2014 14:00 ]

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het is inderdaad een schreeuwkop. ING geeft aan dat het vermoedelijk een peeringprobleem ergens is, en alsnog wordt de kop dat ING een storing heeft.
Hm, al lijkt dit meer af te leiden te zijn uit het nieuwsbericht op fok dan het nieuwsbericht hier. Wellicht is er andere informatie verstrekt

[ Voor 34% gewijzigd door dcm360 op 12-08-2014 14:06 ]

• Joost
johnkeates schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:59:
[...]

Schreeuwende kop over hoe slecht ING nu weer is met z'n ICT. Aandacht trekken enzo. Terwijl het probleem helemaal niet is zoals het gepresenteerd wordt en eigenlijk ook helemaal niet klopt en vooral uit z'n context gehaald is. Dat is telegraafjournalistiek.
Heb je de kop gelezen? 'Klanten klagen over bereikbaarheid internetbankieren ING' - dus niet: 'ING kampt weer eens met een beveiligingsprobleem'

Overigens hebben we juist anderhalf uur gewacht met het brengen van dit nieuws, om het brengen van non-nieuws te voorkomen. We kozen daarbij voor de insteek van ING, omdat daar de meeste problemen lijken te zijn - en dat de website van de Telegraaf er uit ligt, is voor ons niet relevant. Rabobank zijn we nog aan het uitzoeken. Als we de oorzaak weten, zullen we het bericht updaten/herschrijven of opvolgen met een nieuw bericht.

[ Voor 29% gewijzigd door Joost op 12-08-2014 14:08 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik denk het gevoel wat veel mensen hier willen overdragen (maar echt lomp verwoorden) is dat het nieuwsbericht ook heel anders had kunnen zijn.

Door even te wachten met plaatsen en wat onderzoek te doen had het ook het volgende kunnen zijn: "Veel sites onbereikbaar door peering-probleem"

Waarna je kan vertellen dat vele sites, waaronder ING er last van heeft. Nu lijkt het net alsof ING er wat aan kan doen. Ook al zeg je dat absoluut niet, dat is wel wat mensen lezen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Viper®
  • Niet online
Wat ik dan wel ironisch vindt...
Joost werkt sinds 2009 als nieuwsjager bij Tweakers. Hij heeft vooral interesse in internet, privacy, beveiliging en politiek. Regelmatig schrijft Joost een verdiepende achtergrond om actuele onderwerpen beter te belichten
Juist dan had ik een toevoeging verwacht over de algemene internet problemen.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Hoewel ik vind dat veel mensen in dit topic zouden mogen nadenken over de manier waarop ze hun kritiek uiten - wij zijn ook mensen die onze artikelen met toewijzing, inzet en passie schrijven - en ik vind dat de toon het enige is in dit topic wat niet op Tweakers thuishoort, snap ik waar het punt vandaan komt.

Zoals vaker besproken in GR zijn problemen met bereikbaarheid van bankiersites erger dan die van andere sites. Verstoringen in het betalingsverkeer zijn daadwerkelijk een ontwrichting van de maatschappij; mensen en bedrijven kunnen elkaar niet betalen. Als dat gebeurt bij veruit de grootste bank van Nederland, is dat des te meer zo.

Ondanks dat we ons er volledig van bewust waren dat de informatie nog niet volledig was, hebben we toch al een artikel gepubliceerd, juist met als insteek ING omdat daar de meeste ontwrichting zit. Als je De Telegraaf even niet kan lezen, so be it.

De aanvullingen die mensen geven in reacties zijn, voor zover wij kunnen nagaan, geruchten en/of educated guesses; het is niet uit te sluiten dat het gaat om inside information, maar dan nog moeten we het kunnen verifiëren voordat we het onder eigen autoriteit durven plaatsen.

Daar is Joost mee bezig: hij is van plan een tweede artikel te maken met daarin veel meer info over de oorzaken en gevolgen van wat hier gebeurt. Maar je ziet: het is half vier en het verhaal is nog lang niet rond met verifieerbare en correcte informatie. Omdat hij dat - correct - voorzag, hebben we besloten om dus alvast een eerste artikel te publiceren.
Door even te wachten met plaatsen en wat onderzoek te doen had het ook het volgende kunnen zijn: "Veel sites onbereikbaar door peering-probleem"

Waarna je kan vertellen dat vele sites, waaronder ING er last van heeft. Nu lijkt het net alsof ING er wat aan kan doen. Ook al zeg je dat absoluut niet, dat is wel wat mensen lezen.
Als jij wacht op een betaling, maakt het je geen bal uit of ING er iets aan kan doen of niet. Het verstrekken van de feitelijke informatie dat veel mensen ING niet kunnen bereiken is in dit geval in onze ogen belangrijker dan wat jij aandraagt. En zoals je terecht constateert: het staat er niet. Ik ga ervan uit dat mensen de berichten die het belangrijkst voor hun zijn het beste lezen en dat ze er dus minimaal uit halen wat er nu instaat :)

Ik vind dat uit de reacties in dit topic een groter vertrouwen had kunnen spreken in ons werk. Uiteraard zijn we bezig met de technische achtergronden hiervan en uiteraard publiceren we daarover zodra dat kan. Ik vind dat iedereen daarvan uit mag gaan - en als je dat nog niet kunt lezen, dan zijn we er dus vermoedelijk hard mee bezig om dat rond te krijgen. Het zo hard mogelijk toeteren van termen als 'Telegraafjournalistiek' is weinig opbouwend, getuigt van reacties die met weinig respect worden geschreven en dragen in mijn ogen weinig bij aan het beter maken van Tweakers - iets waarvan ik hoop dat iedereen die op het Feedback-gedeelte van het forum komt juist zijn steentje aan wil bijdragen :)

• Viper®
  • Niet online
arnoudwokke schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:36:
Ik vind dat uit de reacties in dit topic een groter vertrouwen had kunnen spreken in ons werk. Uiteraard zijn we bezig met de technische achtergronden hiervan en uiteraard publiceren we daarover zodra dat kan. Ik vind dat iedereen daarvan uit mag gaan - en als je dat nog niet kunt lezen, dan zijn we er dus vermoedelijk hard mee bezig om dat rond te krijgen. Het zo hard mogelijk toeteren van termen als 'Telegraafjournalistiek' is weinig opbouwend, getuigt van reacties die met weinig respect worden geschreven en dragen in mijn ogen weinig bij aan het beter maken van Tweakers - iets waarvan ik hoop dat iedereen die op het Feedback-gedeelte van het forum komt juist zijn steentje aan wil bijdragen :)
Ben ik het persoonlijk niet geheel mee eens.

Het roepen van Telegraafjournalistiek heeft inderdaad weinig toevoeging, echter is het feedback forum specifiek voor feedback. Uit deze tekst haal ik een beetje dat feedback alleen maar positief mag zijn, alsof negatief niet toegestaan is. Dit is waarschijnlijk niet zo bedoeld maar zo komt het voor mij nu een beetje over.
Verder zou het totaal niet reageren op artikelen of feedback juist een indicatie moeten zijn van weinig toewijding en bijdrage. Het feit dat mensen reageren betekent dat ze artikelen lezen en op basis van hun mening en andere een discussie aangaan. Op het moment dat dat niet meer gebeurt is er iets niet goed.

Voor mij zou een regeltje bij het artikel omtrend iets als "Wij als echte tweakers zijn natuurlijk aan het uitzoeken wie het zaakje nu weer stuk gemaakt heeft." net dat beetje informatie geven.

Dit terzijde snap ik je opmerking en wat je probeert over te brengen. Wij tweakers zijn misschien nou eenmaal iets meer (of teveel) gewend van kwaliteit van artikelen of nieuwsberichten. Het feit dat iemand je vergelijkt met de telegraaf hoeft niet direct iets slechts te zijn, het kan ook aangeven dat je normaal gesproken boven dat niveau zit.

anyway :>

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Het roepen van Telegraafjournalistiek heeft inderdaad weinig toevoeging, echter is het feedback forum specifiek voor feedback. Uit deze tekst haal ik een beetje dat feedback alleen maar positief mag zijn, alsof negatief niet toegestaan is. Dit is waarschijnlijk niet zo bedoeld maar zo komt het voor mij nu een beetje over.
Uhmm dat komt dan niet goed over. Ik bedoel dat ik hoop dat iedereen op een opbouwende manier wil meewerken om Tweakers beter te maken. Wij waarderen het altijd als mensen de moeite nemen om hier te reageren, ook als het negatief is.
Voor mij zou een regeltje bij het artikel omtrend iets als "Wij als echte tweakers zijn natuurlijk aan het uitzoeken wie het zaakje nu weer stuk gemaakt heeft." net dat beetje informatie geven.
Vaak zetten we dat er ook bij (in iets andere woorden ;)), waarom dat nu niet is gebeurd, weet ik eigenlijk niet :)
Het feit dat iemand je vergelijkt met de telegraaf hoeft niet direct iets slechts te zijn, het kan ook aangeven dat je normaal gesproken boven dat niveau zit.
Hoewel ik geen fan ben van de methoden, de koppen en de ethiek van De Telegraaf, is het niet te ontkennen dat ze vaak nieuws als eerste hebben en - net als wij - niet afhankelijk zijn van persbureaus als het ANP en Novum.

• Joost
Ik heb vanmiddag gebeld met alle grote internetproviders en de AMS-IX, maar daar zijn geen problemen bekend. ING heeft inmiddels aangegeven dat de oorzaak lag bij een netwerkleverancier, dus dat is toegevoegd aan het stuk. Welke netwerkleverancier dat was, wil ING niet kwijt - het is mogelijk dat dat dezelfde is als van Rabobank en De Telegraaf, maar dat hoeft niet zo te zijn.

In de comments op het artikel wordt veelvuldig aangegeven dat de oorzaak zou liggen bij ProServe. Nu had ProServe inderdaad een storing vandaag, maar dat bedrijf heeft ING, de Rabobank en de Telegraaf niet als klant, dus dat is ongerelateerd.

We weten dus nog steeds niet waar het probleem lag. Bovendien ontkent de Rabobank dat er überhaupt problemen zijn en ik zie op Twitter niet veel klachten over die bank voorbij komen (het kan altijd gebeuren dat iemand een keer een foutmelding te zien krijgt).

Kortom: nog geen reden en nog niet genoeg info om een nieuw stuk te schrijven.

• johnkeates
Het was al vrij vroeg duidelijk dat het een probleem was tussen AS8220, AS702 en een paar Nederlandse ISP's. De kans dat grote internetproviders er wat van merken is klein, gezien het binnen een provider verschilt op welke gateway je zit, zelfs binnen een stad zit daar soms nog dik verschil tussen. Waarschijnlijk dus een hele kleine selectie routers die even niet met die AS'en konden babbelen. Dat gaat een IX ook niet door hebben. Maar een router of gateway kan duizenden mensen even in de problemen helpen, en dat zijn dan ook automatisch de mensen die gaan schreeuwen dat website xyz er uit ligt.

Waarschijnlijk had je juiste informatie kunnen krijgen door de NOC's te bellen.

Voor AS8220 is dat +44 (0)20 7390 7848
Voor AS702 is dat +1 800 749 0800

Daarnaast kan je bijv. op ING's AS (AS15625) zien dat er rond de 12e een klein piekje met een dalletje was.

http://bgp.he.net/AS15625

[ Voor 13% gewijzigd door johnkeates op 13-08-2014 02:50 ]

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Vandaag (hier is het nog vandaag) waren er meer dan 524,287 (2^19-1) routes in het Border Gateway Protocol actief. Zodra die 524,287 route er bij kwam gingen een heleboel dure maar oudere routers plat, want die ondersteunen een maximum van 524,287 routes in hun TCAM (soort omgekeert RAM, je geeft data en krijgt de addressen waar de data te vinden is). 1 miljoen entries in totaal. IPv4 routes hebben 1 entry nodig en IPv6 router 2. De standaard configuratie is 512K ipv4 routes en 256K ipv6 routes. Om dat te veranderen is er een reboot van de router nodig. Iets wat je bij een BGP router niet zomaar doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Kain_niaK op 13-08-2014 23:12 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

• johnkeates
Kain_niaK schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 03:09:Om dat te veranderen is er een reboot van de router nodig. Iets wat je bij een BGP router niet zomaar doet.
En toch kreeg ik van diverse NOC's emergency reloads en reboots op de mail binnen voor dit specifieke probleem :)

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Uiteraard ja, na dat het probleem er was. Niet voor het probleem ... toch? Welke netwerk engineer heeft zulke goede bazen dat die daar toestemming voor krijgt voor dat het probleem er is?

[ Voor 43% gewijzigd door Kain_niaK op 13-08-2014 23:00 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Pagina: 1