Goede, maar goedkope computer voor Solidworks en SketchUp

Pagina: 1
Acties:

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Voor mijn zwager wil graag advies over een (mag niets kosten) pc waarmee hij wel redelijk vlot kan werken met solidworks and sketchup. Dus kwam hij bij mij uit, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo erg meer erin zit (bijna tegen iedereen zeg ik dat elke pc tegenwoordig snel genoeg is, 99% doet niet meer als facebook en wat browsen). Dus mezelf een beetje verdiept. En kwam ik hierop uit.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het word een werkpc. Primair voor het ontwerpen van intreurs. (keukens, inbouwkasten, verbouwingen). Er zal gewerkt worden met SolidWorks (10 tot 20 onderdelen tegelijk, primair voor maatwerktekeningen en technische tekeningen) en SketchUp voor de rendering en maken maken van 3D visalisaties. Echter dit maar ongeveer 15% van de werktijd, dus zeg 1 a 2x renderen per week max. dus dat mag even tijd kosten.Verder de gebruikelijk office dingen, browsen, social media

- Geen videobewerking
- Geen games (tot zijn zoontje van 14 deze pc ontdekt :P)
- Geen multimedia (wat webradio tijdens het werk is wel fijn)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 750 inclusief assemblage (exclusief software). Maar indien echt beter mag het ook iets duurder.
Letterlijk opdracht "zo goedkoop als kan, maar zo duur als nodig".

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitoren. 2x Acer P241
Standaard logitech toetsenbordje en muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 264,51€ 264,51
1ASRock B85 Pro4€ 59,95€ 59,95
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 87,75€ 87,75
1Aerocool V3X Devil Red Edition€ 22,53€ 22,53
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 121,04€ 121,04
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,90€ 14,90
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 660,47

Dit is waar ik op uit kwam. Oke, er moet nog een voeding bij, maar kast is totaal onbelangrijk als het gaat om de "looks". Kast kan dus gekozen worden afhankelijk waar de rest van de spullen gekocht gaan worden. Twijfel nog over assamblage. Heb ik het verleden heel veel PC's zelf gebouwd, maar als het <25 euro is, denk ik dat ik het laat doen. Voorkeur is dan ook 1 leverancier.

Twijfel zit in de videokaart. Lees aan de ene kant dat dit standaard werk snel genoeg is en dat de processor belangrijker is. Maar het zou kunnen de I7 in te ruilen voor een I5 met een betere videokaart?

De SSD is er ook voor snelheid ingezet. 16 gig geheugen moet ook voldoende zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel I7 schijnt voor SolidWorks de beste keuze te zijn.
Asrock heb ik goede ervaringen mee, voor redelijke prijs.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet "lekker" werken met SolidWorks en SketchUp. Geen superduper-snelheidsmonster, maar ook geen "irritatie" met traagheid. (lastig snap ik). Op dit moment (maar dus ook geen solidworks/SketchUp) s de snelste PC daar in huis een deel inspirion 1520 zonder SSD. :+.

Ga je overklokken?
Absoluut niet. Hij moet vooral stabiel zijn en mijn zwager zal niet aan de instellingen komen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik zou gaan voor een i5, een i7 is wel wat sneller in Solidworks, maar de €100 extra vind ik niet waard. Ga voor de goedkoopste Haswell Refresh i5:
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed .

Verder zou ik qua case verder kijken, de kwaliteit van die cases zijn *#!@. Een goede en goedkope case kan je krijgen bij Cooler Master:
pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed)

Verder zou ik het eerste proberen zonder losse GPU, en als dat hem tevreden maakt: prima! Is het toch niet wat hij in gedachten had, kan je nog altijd een GPU als deze toevoegen:
pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING

Verder weet ik niet hoe het bij jou zit, maar een voeding heb je nog altijd nodig :)
pricewatch: XFX 550W Pro

En assemblage kost je geen €25, je zit al gauw tegen de €60 bij zowel Azerty als SiComputers (Alterate weet ik even niet, maar zal ook €50-€60 zijn). Bouw lekker zelf, bespaart je ook nog een hoop!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Bespaart hem een hoop :P niet mij. Maar ja, hij moet nog wat dingen voor mijn keuken doen, dus dat kan wisselgeld worden...

I5 toch voldoende? Dat is dan te overwegen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• MK_
  • Niet online

MK_

Cyberpope schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:03:
Bespaart hem een hoop :P niet mij. Maar ja, hij moet nog wat dingen voor mijn keuken doen, dus dat kan wisselgeld worden...
Haha, dat moet je zelf maar uitvogelen. None of my business :)
I5 toch voldoende? Dat is dan te overwegen.
Yep, een i5 is genoeg voor. Een i7 zal alles misschien wel ietsjes sneller doen, maar zoals gezegd vind ik de meerprijs het niet waard.

Ik heb nu even iets in elkaar geflanst VOOR JE ZWAGER (ik heb geleerd :)) en kom uit op dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 155,95€ 155,95
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 133,77€ 133,77
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 87,79€ 87,79
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,53€ 31,53
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 127,66€ 127,66
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,28€ 12,28
1XFX 550W Pro€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 750,72

Wat je ziet:
- De goedkoopste Haswell Refresh CPU
- Goedkope B85 MoBo (had je zelluf ook)
- Toch een losse GPU, zeker aangezien je 2 schermen gaat aanspreken
- Persoonlijke voorkeur voor Toshiba HDD
- Goede, maar goedkope kast
- Goedkope 16GB RAM
- Nog goedkopere ODD
- Goede PSU
- SSD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Al kan je met die GPU ook een goedkopere PSU nemen:
pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 18:33
Heb net even wat gegoogeld. SW lijkt baat te hebben bij een goede cpu, liefst een i7, maar ook bij een goede gpu (OpenCl). Blijkbaar wordt de geïntegreerde gpu niet echt aangeraden.

Voor zo ver ik me herinner zijn de AMD consumenten kaartjes toch wat beter als het op OpenCl aankomt dan de consumenten Nvidia kaartjes. Mocht dit effectief zo zijn dan zou ik voor een AMD kaartje gaan in combinatie met een i5 (gezien jouw budget).

(Een goede 450 watt voeding is trouwens ruimschoots voldoende.)

Je kan natuurlijk ook starten met een i7 platform zonder graka, om er nadien (als er nieuw budget is) een graka bij te prikken.

[ Voor 11% gewijzigd door melwasul op 12-08-2014 11:00 ]

Experience the mountains!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
MK1998NL schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:56:
Yep, een i5 is genoeg voor. Een i7 zal alles misschien wel ietsjes sneller doen, maar zoals gezegd vind ik de meerprijs het niet waard.
Oke. Dat verschil is dus niet zo groot.
Ik heb nu even iets in elkaar geflanst VOOR JE ZWAGER (ik heb geleerd :)) en kom uit op dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 155,95€ 155,95
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 133,77€ 133,77
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 87,79€ 87,79
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,53€ 31,53
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 127,66€ 127,66
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,28€ 12,28
1XFX 550W Pro€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 750,72

Wat je ziet:
- De goedkoopste Haswell Refresh CPU
- Goedkope B85 MoBo (had je zelluf ook)
- Toch een losse GPU, zeker aangezien je 2 schermen gaat aanspreken
- Persoonlijke voorkeur voor Toshiba HDD
- Goede, maar goedkope kast
- Goedkope 16GB RAM
- Nog goedkopere ODD
- Goede PSU
- SSD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Een SSD had ik er al in zitten dat was al een eis. Het moederbord kon al 2 schermen aan. Slechts op 1 wordt getekend, is het dan nog nodig om de GPU te nemen?
melwasul schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:58:
Heb net even wat gegoogeld. SW lijkt baat te hebben bij een goede cpu, liefst een i7, maar ook bij een goede gpu (OpenCl). Blijkbaar wordt de geïntegreerde gpu niet echt aangeraden.

Voor zo ver ik me herinner zijn de AMD consumenten kaartjes toch wat beter als het op OpenCl aankomt dan de consumenten Nvidia kaartjes. Mocht dit effectief zo zijn dan zou ik voor een AMD kaartje gaan in combinatie met een i5 (gezien jouw budget).

(Een goede 450 watt voeding is trouwens ruimschoots voldoende.)

Je kan natuurlijk ook starten met een i7 platform zonder graka, om er nadien (als er nieuw budget is) een graka bij te prikken.
Dat had ik ook gevonden, dat het beter is te investeren in de CPU ipv de GPU. maar ik had ook gevonden dat een Nvidia beter zou zijn als een AMD. Maar het is een enorm doolhof.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-12 12:56
CAD programma's zijn allemaal single-threaded. De hyperthreading van een i7 biedt wat dat betreft dus geen meerwaarde. Alleen de hogere kloksnelheid van de i7-4790 geeft wat snelheidswinst, maar dat lijkt ook de meerprijs niet waard. En met kleine assemblies ga je denk ik ook niks merken van die snelheidswinst.

Je zou zelfs nog een Pentium kunnen kiezen. Een pricewatch: Intel Pentium G3420 Boxed heeft bijna dezelfde kloksnelheid als een i5-4460 en is daardoor ook bijna even snel voor het CAD werk.
Alleen voor het renderen (dat juist heel goed draait op meerdere cores) wordt dat ding wel heel erg traag.

Een i5 lijkt mij dus ook de beste keus.

OpenCL en CUDA hoef je niet naar te kijken. Volgens mij wordt dat helemaal niet gebruikt door SolidWorks en SketchUp. Als die programma's het wel gebruiken dan zal dat alleen voor het renderen zijn.

Verwijderd

Het hangt heel erg af of je zwager met textures werkt of niet. Mijn sketchup gaat hangen bij textures op mn interne gpu, maar op de echte graka draaid SU zonder problemen. Als ik gewoon kale bestanden maak maakt het niet bijzonder veel uit.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
wappiewappie schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 09:29:
OpenCL en CUDA hoef je niet naar te kijken. Volgens mij wordt dat helemaal niet gebruikt door SolidWorks en SketchUp. Als die programma's het wel gebruiken dan zal dat alleen voor het renderen zijn.
Renderen gaat dus wel gebeuren in sketchup.
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 09:37:
Het hangt heel erg af of je zwager met textures werkt of niet. Mijn sketchup gaat hangen bij textures op mn interne gpu, maar op de echte graka draaid SU zonder problemen. Als ik gewoon kale bestanden maak maakt het niet bijzonder veel uit.
Textures zal hij wel mee gaan werken. Het is namelijk de bedoeling om mensen te laten zien hoe de keuken eruit kom te zien. Daarbij zullen dus echte kleuren en beelden van bv. tegelvloer en keukenkastjes gebruikt worden.

• wappiewappie
Cyberpope schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 09:53:
[...]
Renderen gaat dus wel gebeuren in sketchup.
Maar ook dan gebruikt sketchup geen OpenCL.
Ik zie het in ieder geval niet bij de systeemvereisten staan: http://help.sketchup.com/en/article/36208

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Dus? De geadviseerde videokaart is een goede keuze als ik dat begrijp? Gezien het eerdere advies van vastlopen bij renderen?

Verwijderd

wappiewappie schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 10:05:
[...]

Maar ook dan gebruikt sketchup geen OpenCL.
Ik zie het in ieder geval niet bij de systeemvereisten staan: http://help.sketchup.com/en/article/36208
Elke computer kan zo'n beetje sketchup wel aan, maar of die ook echt vloeiend draaid. Ik werk het liefst met alle textures op high res en aan, maar dat houd de intel HD4600 interne kaart niet bij. Ik zou er een (redelijk goedkope?) graka in stoppen.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
deze werd eerder geadviseerd.

pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING

• MK_
  • Niet online

MK_

Dat was ik :)

Waarom ik die aanraade? Voornamelijk omdat hij niet super duur is, 2GB VRAM is wel fijn (voor gaming te weinig, maar gaat hij toch niet doen), en voor die kun je een lekker goedkope PSU nemen omdat hij niet veel stroom gebruikt (de be quiet! die ik linkte).

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
MK1998NL schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:22:
[...]

Dat was ik :)

Waarom ik die aanraade? Voornamelijk omdat hij niet super duur is, 2GB VRAM is wel fijn (voor gaming te weinig, maar gaat hij toch niet doen), en voor die kun je een lekker goedkope PSU nemen omdat hij niet veel stroom gebruikt (de be quiet! die ik linkte).
Ik begreep juist dat die CAD-programma;s weinig doen met het geheugen op dergelijke videokaarten of zit ik fout? Zal even uitzoeken of hij openGL 1.5 ondersteund, want dat is weer aan te raden vanuit sketchup. (daarvoor is 64mb al voldoende aan video-geheugen :P )

• MK_
  • Niet online

MK_

Kan nog veranderen :

En moet je zelf even opzoeken, ben geen lopende encyclopedie :) en kan waar ik nu ben even niet opzoeken voor je.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Dat kan ik ook makkelijk zelf.. de GX 750 chipset ondersteund in elk geval OpenGL versie 4.4. dus dat moet goed zitten.

Ik op website van MSI staat niets, maar ik ga er vanuit dat als de chipset het ondersteund de MSI het ook wel zal ondersteunen. Of maak ik daar een fout in.

[ Voor 40% gewijzigd door Cyberpope op 13-08-2014 14:00 ]

• melwasul
MK1998NL schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:22:
[...]

2GB VRAM is wel fijn (voor gaming te weinig, maar gaat hij toch niet doen)
Ik vraag me al een tijdje af hoeveel video geheugen je eigenlijk nodig hebt om vlot te kunnen gamen. In dit artikel (weliswaar daterend van 2009, maar in mijn ogen actueel aangezien de resoluties waarop veelal gegamed wordt niet veranderd zijn: 1920 x 1080 is nog steeds de standaard gaming resolutie) wordt met name geclaimd dat 2 GB video geheugen enkel nut heeft wanneer je gamet op 1920 x 1200 of meer, in combinatie met de hoogste visuele effecten en AA. Aangezien de meeste mensen gamen op een lagere resolutie concludeer ik dan dat 2 GB video geheugen meer dan zat genoeg is om full-hd te gamen, en meer dan 2 GB video geheugen enkel zinvol is bij ultra-HD resoluties.

Zo niet dan graag wat feedback met bronvermelding.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Voor dat hierover een hele leuke, nuttige en langdurige discussie over ontstaat.. In mijn vraag is er geen sprake van gaming.

• MK_
  • Niet online

MK_

Tegenwoordig zit je net rond de 2GB VRAM op 1080p. Op het moment is 2GB net genoeg, maak voor een gaming PC wil je toch dat je de komende spellen ook goed kan spelen? Maar misschien het foute topic? De zwager van de TS gaat namelijk niet gamen.

• melwasul
Dit heeft idd niets met de TS te maken, maar ik vroeg het me gewoon af.
Waarom is het video geheugen gebruik dan zo veel meer t.o.v. enkele jaren geleden, terwijl de resolutie identiek is? Ik zou immers denken: gelijk aantal pixels resulteert in een gelijk geheugengebruik...

Verwijderd

melwasul schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:06:
Dit heeft idd niets met de TS te maken, maar ik vroeg het me gewoon af.
Waarom is het video geheugen gebruik dan zo veel meer t.o.v. enkele jaren geleden, terwijl de resolutie identiek is? Ik zou immers denken: gelijk aantal pixels resulteert in een gelijk geheugengebruik...
Even Off topic nog, heel simpel, texture/map/viewdistance grootte.
Kijk naar watchdogs... Je scherm is dan niet groter, je laad wel veel meer pixels in.

• melwasul
OK, bedankt!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Gezien de voorkeur om hem bij 1 winkel te bestellen, kom ik hierop uit.
Laat even de videokaart buiten beschouwen, die komt er als hij toch niet snel genoeg blijkt.

winkelmandje

Nog laatste tips en hints voor ik op de bestel knop gaat drukken?

• MK_
  • Niet online

MK_

Voeding vervangen, slechte interne componenten.

Ga voor deze:
pricewatch: XFX 550W Pro

Case ga ik niet over zeuren, dus verder prima :9

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Voor die 3 euro... is die vervangen door een XFX. De toshiba HDD hadden ze niet en ik las over de seagate niet echt positieve dingen, dus dan maar de WD. (is wel 10 euro duurder).

[ Voor 57% gewijzigd door Cyberpope op 15-08-2014 09:38 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

En ietsjes langzamer :(

Dat is toch Megekko? Inderdaad, die hebben hem niet :(

De Seagate zou je naar kunnen kijken, maar als de HDD alleen word gebruikt als opslag, dan is de Green snel genoeg. Of je moet de HDD los bestellen :)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Zit een SSD (256GB) als opstart schijf en als systeem schijf. De HDD is dus puur opslag. En juist daarom skip ik de Seagate, want las daar wel erg onbetrouwbare signalen over.

Los liever niet. Alles bij 1 winkel heeft voorkeur.

• MK_
  • Niet online

MK_

Als het alleen opslag is, dan is de Green prima. Energiezuinig en stil.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Er zijn natuurlijk nog andere merken, denk aan Toshiba. Overigens is het onderzoek waar je waarschijnlijk aan refereert op zijn best slecht uitgevoerd, dus ik zou daar niet te veel conclusies aan verbinden. Dat is door anderen in middels ook al uitgebreid weerlegt. En daarnaast heeft MK een natuurlijke weerstand tegen seagate ;).

• MK_
  • Niet online

MK_

br00ky schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:49:
En daarnaast heeft MK een natuurlijke weerstand tegen seagate ;).
Stttt, niet zeggen. Je moet me helpen Seagate de wereld uit te helpen :)
Tsja, dat komt door persoonlijke ervaring, maar ik ga nirt weer het hele verhaal vertellen. Sommige zweren bij Seagate, anderen (zoals ik) niet. Maar hetzelfde is bij WD, Toshiba enzovoort.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
br00ky schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:49:
Er zijn natuurlijk nog andere merken, denk aan Toshiba. Overigens is het onderzoek waar je waarschijnlijk aan refereert op zijn best slecht uitgevoerd, dus ik zou daar niet te veel conclusies aan verbinden. Dat is door anderen in middels ook al uitgebreid weerlegt. En daarnaast heeft MK een natuurlijke weerstand tegen seagate ;).
Ik refereer niet aan onderzoek, maar gewoon de ervaringen zoals beschreven hier op T.net. Waar je dus ook nog op zoek zou moeten gaan een een seagate gemaakt in thailand ipv China...

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
En die ervaring, vooral recent hier op DAA zijn voornamelijk afkomstig van MK :P, die volgens mij wel op dat onderzoek gestoelt is (en wat matige eigen ervaring). 1 bron is geen bron, maar goed, je moet kopen waar je je veilig bij voelt. Je data is echter zo veilig als je back up!

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 15-08-2014 13:00 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12 09:27

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Bij de computerboer waar ik gewerkt heb verkochten wij ook geen Seagate meer, het is mis gegaan toen Seagate maxtor(crashtor noem ik ze altijd) opgekocht heeft ;)

Nee maar even serieus, ook wij hadden gewoon meer negatieve ervaringen met Seagate dan WD/Toshiba naast dat de Seagates ook nog is meer herrie maken naar onze beleving.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-12 23:00

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Geen CPU koeler erbij? Wat stilte tijdens het renderen is wel fijn en je CPU is blijer onder de 60 graden. Kijk bijv. naar de scythe mugen 4 of de CM 412S.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
.ScorpionSquad schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:29:
Geen CPU koeler erbij? Wat stilte tijdens het renderen is wel fijn en je CPU is blijer onder de 60 graden. Kijk bijv. naar de scythe mugen 4 of de CM 412S.
Is toch een box CPU met CPU cooler??

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De stock intel koeler die er inderdaad bij zit is prima, wil je wat meer stilte is een aftermarket koeler aangewezen. Geen noodzaak, maar het kan fijn zijn.

• wappiewappie
.ScorpionSquad schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:29:
Je kunt ook overdrijven. Met luchtkoelling kun je de cpu sowieso niet onder de 60°C houden.
De Intel koeler is goed genoeg. Anders zou Intel die koeler ook niet meeleveren.

• MK_
  • Niet online

MK_

Tsja, AMD levert ook een koeler mee, en die is niet echt geweldig. Tenzij je naast een straaljager wil zitten. En dat meen ik serieus. Nu valt de Intel koeler nog wel mee, maar een losse koeler is altijd beter.

En anders misschien eens review lezen? Daarin kan je zien dat de temperaturen wel degelijk onder de 60° zijn te krijgen. Zelfs heethoofden van AMD. Kijk maar eens in deze review van Foritain, en daarin is te zien dat zelfs bij overclocks de temperaturen nog onder de €60 zijn.

• wappiewappie
Dat is heel andere cpu.

[ Voor 57% gewijzigd door wappiewappie op 18-08-2014 10:37 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Ik heb op mijn desktop (geloof AMD) ook een stockCPU. Geen probleem mee. Ook diverse intel-stock CPU's gebruikt. Ook geen klachten over.

Maar al deze pc's staan / stonden ook niet in mijn slaapkamer (los dat ze in de nacht meestal uit staan).

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12 11:12
MK1998NL schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:06:
Tsja, AMD levert ook een koeler mee, en die is niet echt geweldig. Tenzij je naast een straaljager wil zitten. En dat meen ik serieus. Nu valt de Intel koeler nog wel mee, maar een losse koeler is altijd beter.

En anders misschien eens review lezen? Daarin kan je zien dat de temperaturen wel degelijk onder de 60° zijn te krijgen. Zelfs heethoofden van AMD. Kijk maar eens in deze review van Foritain, en daarin is te zien dat zelfs bij overclocks de temperaturen nog onder de €60 zijn.
das niet duur, een temperatuur onder de 60 Euro....

en AMD levert koelers die net aan voldoen, dat hebben ze altijd gedaan. dit doet intel toch een beetje beter.
zullen stil zat zijn hoor, tijdens renderen kan je vaak weinig anders meer doen op de PC dus ff wegwezen is ook een ramp niet. mooi tijd voor een bakkie :)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Het heeft even ruim een maandje stil gelegen vanwege andere prioriteiten. Is er nog iets veranderd aan bovenstaand advies??

• MK_
  • Niet online

MK_

Cyberpope schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 22:25:
Het heeft even ruim een maandje stil gelegen vanwege andere prioriteiten. Is er nog iets veranderd aan bovenstaand advies??
Post anders even wat je in gedachten had, dan zijn we zeker dat we het over hetzelfde hebben :)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als het budget veranderd is, is een GPU toch wel prettig lijkt me.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Geen verandering in budget en ook niet in setup. Ten minste ik heb daar geen reden voor gezien, vandaar hier mijn vraag.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou beginnen met een 4690 ipv een 4460 iig, en dan met 8GB ipv 16. Tenzij je echt nu al weet dat je boven de 8 uitkomt, maar SW en Sketchup gebruik hoeft echt niet meteen een gigantisch ram gebruik te betekenen. En kan er geen GPU bij zoals al eerder vermeld? Ik zou zelf niet die 2 apps willen draaien zonder losse gpu.

[ Voor 24% gewijzigd door maratropa op 28-09-2014 10:46 ]

specs

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Thanks voor de info. Maar ik ga het toch eerst zonder losse GPU proberen, deze kan er nog altijd bij.
overigens waarom de 4960? Wat is de meerwaarde voor dertig euro?

Mmmm... bijna alle prijzen zjn gestegen zie ik nu.. bummer.

Is trouwens een be-quiet voeding ook goed. de XFX is slecht leverbaar.

[ Voor 52% gewijzigd door Cyberpope op 28-09-2014 22:09 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Tijdens het bestellen stuit ik nu ook op de B85M Pro4 volgens mij alles hetzelfde, behalve wat hij niet heeft
1x pci Epress 16
1x pci express

Maar behalve een GPU ziet ik niet meer toegevoegd worden, dus kan ik net zo goed voor de B85M gaan of niet?

Dan gaat dit hem worden...
PC marc

Wil rond 13u op de bestelknop drukken...

Suggesties nog welkom.

(andere voeding omdat de XFX even niet leverbaar is. )

[ Voor 33% gewijzigd door Cyberpope op 29-09-2014 09:16 ]

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Helaas is ook die BQ niet geweldig (is weer een ander type dan die van 300w). Ik zal is even snel kijken bij megekko wat ze nog meer hebben voor een leuk prijsje ;)

En gevonden dit is wel een goed alternatief voor de XFX https://www.megekko.nl/pr...easonic-S12II-Bronze-430W

Edit:
En als je slim bent geeft je zwager 6 euro meer uit aan een behuizing die niet in de blikjes klasse valt, ga je later heel erg veel profijt van hebben naast dat deze ook een usb 3 aansluiting heeft.
https://www.megekko.nl/product/405/951646/Cooler_Master_N300

[ Voor 59% gewijzigd door DarkBlaze op 29-09-2014 10:12 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Thanks... Had gemist van de USB3.

Is dit dan niets?

Fractal Design Core 1000 USB3: https://www.megekko.nl/pr...tal-Design-Core-1000-USB3

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ja de core 1000 is ook wel een leuke behuizing, en ook die is niet gemaakt van blikjes aluminium was alleen weer iets duurder dus vandaar ;)

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:14
Als de cpu een haswell refresh is en het moederbord heeft een oud bios dan start het niet op, en kan je dus ook niet het bios updaten. Het zou niet cool zijn om een extra cpu te moeten halen om het spul werkend te krijgen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
haarbal schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:43:
Als de cpu een haswell refresh is en het moederbord heeft een oud bios dan start het niet op, en kan je dus ook niet het bios updaten. Het zou niet cool zijn om een extra cpu te moeten halen om het spul werkend te krijgen.
Wat? He? snap het even niet?

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

De vertaaling van wat haarbal zegt is, vraag even na bij megekko of het moederbord al met de juiste versie van de BIOS word geleverd die ondersteuning heeft voor de 4460.

Aangezien dit een nieuwe serie is hebben de oudere BIOS versies nog geen ondersteuning voor de xx60 en xx90 series. Dan start je PC niet op en heb je dus een probleem aangezien je dan een oudere serie moet hebben om hem te updaten.

[ Voor 20% gewijzigd door DarkBlaze op 29-09-2014 12:02 ]

• temmoku7
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-01-2016
Hallo Cyberpope,

Is het allemaal gelukt met het onderstaande?

Groeten,
Temmok7 ;w

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Ja hoor.. Is gelukt. Spullen zijn binnen en nu nog een keer in elkaar zetten.

• MK_
  • Niet online

MK_

Heb ik je al verteld dat we gek zijn op foto's? Nou, we zijn gek op foto's :9 Er is zelfs een speciaal topic voor, Het Show je Build! Topic :P

Veel plezier ermee en succes met bouwen!

Pagina: 1