Voor mijn zwager wil graag advies over een (mag niets kosten) pc waarmee hij wel redelijk vlot kan werken met solidworks and sketchup. Dus kwam hij bij mij uit, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo erg meer erin zit (bijna tegen iedereen zeg ik dat elke pc tegenwoordig snel genoeg is, 99% doet niet meer als facebook en wat browsen). Dus mezelf een beetje verdiept. En kwam ik hierop uit.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het word een werkpc. Primair voor het ontwerpen van intreurs. (keukens, inbouwkasten, verbouwingen). Er zal gewerkt worden met SolidWorks (10 tot 20 onderdelen tegelijk, primair voor maatwerktekeningen en technische tekeningen) en SketchUp voor de rendering en maken maken van 3D visalisaties. Echter dit maar ongeveer 15% van de werktijd, dus zeg 1 a 2x renderen per week max. dus dat mag even tijd kosten.Verder de gebruikelijk office dingen, browsen, social media
- Geen videobewerking
- Geen games (tot zijn zoontje van 14 deze pc ontdekt
)
- Geen multimedia (wat webradio tijdens het werk is wel fijn)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 750 inclusief assemblage (exclusief software). Maar indien echt beter mag het ook iets duurder.
Letterlijk opdracht "zo goedkoop als kan, maar zo duur als nodig".
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitoren. 2x Acer P241
Standaard logitech toetsenbordje en muis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is waar ik op uit kwam. Oke, er moet nog een voeding bij, maar kast is totaal onbelangrijk als het gaat om de "looks". Kast kan dus gekozen worden afhankelijk waar de rest van de spullen gekocht gaan worden. Twijfel nog over assamblage. Heb ik het verleden heel veel PC's zelf gebouwd, maar als het <25 euro is, denk ik dat ik het laat doen. Voorkeur is dan ook 1 leverancier.
Twijfel zit in de videokaart. Lees aan de ene kant dat dit standaard werk snel genoeg is en dat de processor belangrijker is. Maar het zou kunnen de I7 in te ruilen voor een I5 met een betere videokaart?
De SSD is er ook voor snelheid ingezet. 16 gig geheugen moet ook voldoende zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel I7 schijnt voor SolidWorks de beste keuze te zijn.
Asrock heb ik goede ervaringen mee, voor redelijke prijs.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet "lekker" werken met SolidWorks en SketchUp. Geen superduper-snelheidsmonster, maar ook geen "irritatie" met traagheid. (lastig snap ik). Op dit moment (maar dus ook geen solidworks/SketchUp) s de snelste PC daar in huis een deel inspirion 1520 zonder SSD.
.
Ga je overklokken?
Absoluut niet. Hij moet vooral stabiel zijn en mijn zwager zal niet aan de instellingen komen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het word een werkpc. Primair voor het ontwerpen van intreurs. (keukens, inbouwkasten, verbouwingen). Er zal gewerkt worden met SolidWorks (10 tot 20 onderdelen tegelijk, primair voor maatwerktekeningen en technische tekeningen) en SketchUp voor de rendering en maken maken van 3D visalisaties. Echter dit maar ongeveer 15% van de werktijd, dus zeg 1 a 2x renderen per week max. dus dat mag even tijd kosten.Verder de gebruikelijk office dingen, browsen, social media
- Geen videobewerking
- Geen games (tot zijn zoontje van 14 deze pc ontdekt
- Geen multimedia (wat webradio tijdens het werk is wel fijn)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 750 inclusief assemblage (exclusief software). Maar indien echt beter mag het ook iets duurder.
Letterlijk opdracht "zo goedkoop als kan, maar zo duur als nodig".
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitoren. 2x Acer P241
Standaard logitech toetsenbordje en muis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-4790 Boxed | € 264,51 | € 264,51 |
| 1 | ASRock B85 Pro4 | € 59,95 | € 59,95 |
| 1 | Seagate Desktop HDD, 3TB | € 87,75 | € 87,75 |
| 1 | Aerocool V3X Devil Red Edition | € 22,53 | € 22,53 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 121,04 | € 121,04 |
| 1 | Asus DRW-24F1ST Zwart | € 14,90 | € 14,90 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 89,79 | € 89,79 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 660,47 | |
Dit is waar ik op uit kwam. Oke, er moet nog een voeding bij, maar kast is totaal onbelangrijk als het gaat om de "looks". Kast kan dus gekozen worden afhankelijk waar de rest van de spullen gekocht gaan worden. Twijfel nog over assamblage. Heb ik het verleden heel veel PC's zelf gebouwd, maar als het <25 euro is, denk ik dat ik het laat doen. Voorkeur is dan ook 1 leverancier.
Twijfel zit in de videokaart. Lees aan de ene kant dat dit standaard werk snel genoeg is en dat de processor belangrijker is. Maar het zou kunnen de I7 in te ruilen voor een I5 met een betere videokaart?
De SSD is er ook voor snelheid ingezet. 16 gig geheugen moet ook voldoende zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel I7 schijnt voor SolidWorks de beste keuze te zijn.
Asrock heb ik goede ervaringen mee, voor redelijke prijs.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet "lekker" werken met SolidWorks en SketchUp. Geen superduper-snelheidsmonster, maar ook geen "irritatie" met traagheid. (lastig snap ik). Op dit moment (maar dus ook geen solidworks/SketchUp) s de snelste PC daar in huis een deel inspirion 1520 zonder SSD.
Ga je overklokken?
Absoluut niet. Hij moet vooral stabiel zijn en mijn zwager zal niet aan de instellingen komen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......