Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWitcher
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-08 13:10
Nog niet zo lang heb ik een nieuw systeem aangeschaft en in elkaar gezet met de R9 290X in crossfire maar deze wordt erg warm onder load. De ene 290X raakt de 94 graden aan terwijl de andere niet over de 60-70 graden komt. Gelukkig treed er geen termal throttling op maar ik vind het wel vreemd. Ik heb niet het reference model maar de MSI Radeon R9 290X Gaming 4G met de Twin Frozr IV koelers erop. Volgens tests zouden deze aftermarket koelers de GPU toch zo'n 10 graden koeler moeten houden dan de stock koeler. Wat kan het probleem zijn? Mijn kast is overigens de Graphite 760T (goede airflow, toch?) en ik heb 2 intake fans aan de voorkant (standaard), 3 fans op de bovenkant (exhaust) en nog eentje aan de achterkant (ook exhaust).

Is waterkoeling een optie, en dan alleen een loop met de 2 GPU's? M'n CPU word wel warm maar niet te warm, namelijk ongeveer 70 graden (i7 4790). Ik heb totaal geen ervaring met waterkoeling dus hoe moeilijk is dit en wat gaat me dit kosten? Er staan wel veel positieve verhalen over watergekoelde 290X's op internet, daarmee zou hij met ongeveer 40-50 graden moeten droppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-09 21:53
Hey,

Ik heb hetzelfde probleem met 2 r9 280x in crossfire, de bovenste kaart gaat richting de 93 graden terwijl de onderste niet boven de 60 uit te krijgen is.

Deze kaarten zitten in een zalman z11 waar nieuwe fans in zitten die ik zelf zo geplaatst heb dat ik een goede airflow krijg, ik begon hiermee meet 1 kaart die niet boven de 60 graden kwam.

na het bijplaatsen van een tweede kaart kreeg ik de bovenste niet meer koel en word deze dus 90+ graden.
Dit komt bij mij doordat de hdd/cd/bay's de kaart aan 1 kan insluiten en aan de andere kant de nieuwe kaart airflow onmogelijk maakt.

ik heb dit opgelost door een pringles bus doormidden te snijden, de ene kant aan een intake fan te plaatsen en het andere eind tussen de GPU's, niet heel netjes maar het zorgt wel voor -10/15graden.
de bovenste kaart komt niet meer boven de 85graden uit. }:O

Kijk eens goed of jij er niet voor kan zorgen dat er een goede airflow loopt naar de bovense kaart toe, afvoer gaat als het goed is door de achterkant van je kaart.

Als je geen ervaring hebt met watercooling is kan het een duur geintje worden, mischien is het volgende dan wat makkelijker voor je:

pricewatch: Arctic Accelero Hybrid II 120

heb er zelf geen ervaring mee maar ziet er veel belovend uit.

http://extreme.pcgameshar...kommen-8.html#post6154976

[ Voor 6% gewijzigd door nldbobg op 12-08-2014 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LByronC
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-07 15:05
Ik heb momenteel een enkele R9 290x watergekoeld in een loop met een i5 4670k.
Onder load gaan ze niet hoger dan 55° dus dat zit wel goed.
Het is wel een grote initiële investering, denk €250+
Het was ook mijn eerste ervaring met watercooling, maar het is makkelijker dan het lijkt.

Een richtprijs voor jou setup zou ik schatten op min. €350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Weet je wat het probleem is in jouw geval?

Je plaatst 2 kaarten met koelers die de warme lucht wegblazen van de kaart, terug de behuizing in.
2x een 290X onder load ontwikkelen enorm veel warmte. Die warmte moet je goed kunnen afvoeren.

Zorg dus voor een goede outtake van lucht :)

Wat misschien slimmer zou zijn geweest, is als je deze 2 kaarten kocht met de standaard koeler.
De standaard koeler blaast lucht door de kaart, zodat de warme lucht enkel aan de achterkant eruit komt.
Hierdoor creëer je geen onnodige warmte binnen de behuizing zelf, maar de koelers maken wel meer geluid :)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
hoeveel ruimte zit er tussen de eerste en tweede kaart ?
als er maar 1 centimeter tussen zit kan ik best geloven dat de bovenste 90+ graden wordt
want hij zuigt namelijk alle warme lucht van de onderste aan ;)
dus als je één van beide kan waterkoelen gaat het normaal opgelost zijn

Bv kraken G10 met een H55 , 60 , 75 , 80I

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWitcher
Er zit 1 open PCI-E slot tussen de kaarten dus niet echt veel ruimte. Verder ben ik niet echt erg enthousiast om een G10 of die artic accelero te gebruiken want het schijnt dat die je VRM niet goed koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Axon legt het probleem goed uit: je hebt in-game 2 250w kacheltjes op een paar centimeter van elkaar. Je moet echt zoveel mogelijk lucht in en uit je kast verplaatsen. Waterkoeling kan daarbij helpen omdat je de warmte als het ware verplaatst. Reference koelers waren ook slim geweest, gezien die een flink deel van de lucht naar buiten blazen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWitcher
Meh, die reference coolers maken een heel irritant geluid.

Als ik voor waterkoeling ga wat heb ik dan allemaal nodig en welke blocks kan ik dan het beste gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick1992
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-06 21:23
Full cover blocks van ek . Je ken alles opzoeken op highflow.nl
Pagina: 1