Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gielske
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-12-2020
Hallo allemaal.

Zit al een tijdje met een mysterie en ben benieuwd wat jullie kijk erop is. Mijn vriend en ik hebben een Huawei Ascend P6 en een Samsung Galaxy S3 (gt-i9300 met 2 standaard accus en een 2350 mah accu). Toevallig met een zelfde aansluiting voor lader/usb. Voor deze toestellen (en voor onze vele oude Nokia N-series modellen) hebben we meerdere kabels, 3 verschillende usb-netstroom adapters en 3 verschillende usb - 12v adapters. Allemaal met (volgens specs) dezelfde output. Wat ons beide echter opvalt is dat er een heeeeel groot verschil zit in laadsnelheid tussen 230v en 12v. Ongeacht welke combinatie kabel/adapter of te laden toestel we gebruiken.
Mijn vriend heeft een tijd terug verschillende opzetten doorgemeten en al haalde geen enkele combi de opgegeven output, verschil was er nauwelijks... Hierbij moet ik wel zeggen dat dit is gedaan met een meter die vooral voor auto's wordt gebruikt en dat we moesten opzoeken welke polen bij usb gemeten moeten worden omdat dat beetje uit de richting van onze kennis is...

Maar feit blijft dat als ik mijn samsung met 14% 's nachts aan kabel/usb-netstroom adapter leg, hij de volgende ochtend vaak nog niet verder dan bv 80% opgeladen. Ongeacht welk stopcontact of accu ik gebruik.
Maar een ritje van een uur of anderhalf in de auto met diezelfde kabel en een willekeurige usb/12v adapter kan hem van leeg tot bijna of helemaal vol laden.

Dit geldt niet alleen ook voor de P6 van mijn vriend, maar ook voor onze 2 oude Nokia N8 toestellen, mijn oude N97 mini en een andere geteste S3 (gt-i9305). En al weet ik dit laatste niet zeker, ook voor mijn iPod Classic.

Ik heb voor een 12v camping koelbox een omvormer net-12v. Uit nieuwsgierigheid heb ik die gisteren halverwege de avond in het stopcontact van de lader bij mijn nachtkastje aangesloten. En mijn telefoon daar aangelegd (lege standaard accu). Ruim voor middernacht was de accu vol. Dus maar meteen verwisseld voor de net zo lege 2350 accu. Toen ik paar uur later (vakantie, dus hoef er niet vroeg uit) keek, was ook die accu vol, dus de andere standaard accu erin gedaan. Volgende ochtend was ook die vol.
Voor de zekerheid vanmiddag de opgeladen accu's gecontroleerd en alletwee waren nog steeds vol...

Wat is hier aan de hand??? Het ligt duidelijk niet aan een specifieke adapter of kabel aangezien we zo goed als alle combinaties ondertussen wel hebben getest...
Ben ik gewoon blond en is het doodnormaal dat 12v sneller laadt dan 230v ondanks dat ze dezelfde output specificaties hebben?
Bestaat er misschien een app of zo die de power input tijdens het laden weergeeft waarmee ik misschien wat duidelijkere gegevens kan zien dan hoe lang het duurt om een batt volledig op te laden?

En voordat men begint over kapotte adapters/kabels...
Er liggen hier oa...
- Nokia usb kabels
- Nokia net laders
- Nokia snellader
- Samsung usb kabels
- Huawei usb kabel
- Huawei usb adapter
- tomtom 12v adapter
- Standaard samsung usb adapters
- Duurdere apart gekochte usb adapter waarvan ik ff niet op de naam kom
- Idem voor een duurdere 12v adapter
- Lidl 12v adapter voor 2x12v en 1xusb die in de auto iig nog het snelste lijkt te zijn van allemaal...
- En eerder besproken 230v-12v omvormer

Lijkt me sterk dat toevallig al onze 230v aansluiters kapot zijn terwijl alle 12v toevallig nog heel zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:45
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gielske
Allemaal 5V 1A.

Dat is juist wat me zo bezig blijft houden aan dit probleem... Dat ze allemaal gelijke specs hebben voor wat ik kan lezen op de zijkant of in de papieren voor zover ik die nog heb.

En voor de duidelijkheid... Mijn vriend is automonteur en zijn broer electricien en zij hebben beide geen antwoord voor dit raadsel. Alhoewel we alleen die ene keer echt iets hebben gemeten...

[ Voor 93% gewijzigd door Gielske op 12-08-2014 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Wat blijft staan is dat als je toestel niet in een nacht vol raakt, dan is er iets mis met de betreffende laders oid. Sommige fabrikanten veranderen ook iets aan de laders zodat niet elke lader als AC lader wordt herkend (kortsluiten van twee usb pinnen bijvoorbeeld) en dus maar met 500mAh laadt maar goed je gebruikt ook de originele laders.

Hoe dan ook vreemd verhaal inderdaad. Normaal is het niet in ieder geval.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-06 10:35

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Installeer anders eens een app (Galaxy Charging Current *Lite*) die de laadstroom laat zien op je scherm. Ik heb gemerkt dat de S3 met de ene usb kabel sneller oplaad dan de andere. Laadstroom was dan ook een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131162

Als je wilt weten hoeveel er daadwerkelijk geladen word kun je de multimeter (amperage) er een keer tussen hangen. Of een dingetje zoals dit (als dat andere lastig is)

http://www.dx.com/p/3-3-l...ilver-284467#.U-m_OPl_uks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:52
Hier ook een Samsung galaxy S3 en die laadt met de bijgeleverde adapter in een paar uurtjes volledig op hoor! Heb wel (nu al 2x) een nieuw USB-kabeltje erin geprikt omdat de oude niet meer goed werkte en nog maar met zo'n 400 mA wilde laden. Zo'n kabeltje/stekkertje dagelijks gebruiken is blijkbaar niet zo bevordelijk.

Er is inderdaad een app voor (zie hierboven), leuk om eens mee te spelen. :)

Hoe heeft je kennis eea doorgemeten? Bij die 'snelle 12V' laders moet je toch echt een hogere stroom (daadwerkelijk rond de 1A) meten dan bij de laders die niet goed functioneren. Maar ik kan me voorstellen als je er een ampèremeter tussenknutselt (in een verlengkabel ofzo?) dat je dermate veel overgangsweerstand toevoegt dat je telefoon daadwerkelijk langzamer gaat laden.

edit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Fti6Qj1rdY1rsVOsMYhqcaZD/full.png
Dit doet mijn galaxy S3 met de standaard netadapter.
Mar.tin schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 01:11:
Usb in zijn standaard spec levert max 500 mAh, dat zou betekenen dat je een lege accu, laten we voor de lol even aannemen een 2350 mAh accu, in +- 5 uur moet kunnen volladen
Zo simpel kun je het niet stellen, een telefoon verbruikt natuurlijk ook nog iets als je hem aan laat staan tijdens het laden.

Ik had een defect kabeltje waardoor mijn telefoon nog maar met 400mA wilde laden en dat schoot toch echt niet op. Als ik de telefoon dan tijdens het laden ook nog eens ging gebruiken dan zag ik de accu zelfs leeglopen tot op het punt dat het toestel bij 0% gewoon uitviel. Met de adapter ingeplugd dus. :P

[ Voor 36% gewijzigd door Xander op 12-08-2014 09:57 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gielske
Hmm tnx voor alle feedback en double tnx voor die app... Ga hem meteen installeren!!! En wat verschillende combinaties testen... Ben benieuwd...

Edit:
Zo, die installeerde snel!!! Secondenwerk... Zit naast de 12v transformer met tomtom 12v-usb adapter en originele nokia kabel. Ref:999 max:1000 av:1000

Nokia kabel in de originele samsung 230v-usb adapter gestoken en ja hoor... Ref:999 max:500 av:500

De originele samsung kabel ligt hier ook. Dus de nokia usb kabel vervangen door de samsung en voorgaande tests herhaald... 12v wederom Ref:999 max:1000 av:1000
Maar met 230v Ref:999 max:400 av:400. Nog lager dus, en dit terwijl deze kabel en adapter samen bij mijn telefoon zijn geleverd!!!

Morgen ff wat andere combi's testen. Kijken wat er uit springt

[ Voor 86% gewijzigd door Gielske op 12-08-2014 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-06 10:35

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Je moet hem soms ook even de tijd geven. Kan best zijn dat die 1000 naar beneden zakt als de voeding toch niet zo stabiel lijkt.
Pagina: 1