Ik ben na 5 jaar laptops op zoek naar een nieuw allround / game systeem en wil jullie graag vragen om jullie expertise
. Ik heb er best goed over nagedacht wat ik wil maar ik merk toch dat topics hier altijd tot nieuwe inzichten leiden bij mensen. Eerst beantwoord ik de vaste vragen, daaronder staat toelichting en extra vragen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allereerst wil ik zeker 2 jaar vooruit kunnen met games. Op dit moment speel ik voornamelijk BF4. Daarnaast gebruik ik Lightroom en wil ik zo soepel mogelijk fotobewerking kunnen doen. Naast die hobby's gebruik ik het systeem voor software development, maar dat heeft weinig invloed op mijn eisen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt me tussen de 1000 en 1500 euro. Het liefst zo min mogelijk natuurlijk, maar ik wil vooral voor prijs/kwaliteit gaan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Dell 2713HM scherm, gamen moet dus soepel gaan in 2560x1440. Daarnaast heb ik een toetsenbord en muis
.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor mijn werk als developer heb ik 16GB RAM nodig, verder weinig eisen op dat vlak. Door de fotobewerking vermoed ik dat ik best baat kan hebben bij een i7 ten opzichte van een i5. Voor games ziet het er naar uit dat de R9 290 de beste opties is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua moederbord heb ik een lichte voorkeur voor Gigabyte of MSI. Asus is voor mijn gevoel vaak vrij beroerd qua prijs/kwaliteit, ASRock is volgens mij niet optimaal voor performance.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet specifiek, maar wel wat vragen. Zie hieronder.
Ga je overklokken?
Natuurlijk, ouderwetse tweaker die jaren geen pc heeft gehad. Maar ik vind een stilte ook wel wenselijk, dus ik maak het niet te gek.
Persoonlijke toelichting
Ik werk al een tijdje met een Dell l1702x laptop (voor wie het zich herinnerd, SSD faal Dell
) als enige systeem. Daarvoor had ik een andere XPS, ik heb al met al 5 jaar geen desktop gehad. De l1702x raakt op het gebied van gaming een beetje op, verder is hij natuurlijk heerlijk snel met een i7-2670QM en 512GB SSD. Aangezien ik ook nog een 14" Dell Latitude werklaptop heb die net zo snel is heb ik niet meer echt behoefte aan een laptop. Om deze reden ben ik op zoek naar een nieuwe allround desktop.
Onderstaande systeem heb ik al samengesteld. Lijkt me op zich best goed gelukt maar er zijn nog wat openstaande vragen.
1) Gaat een i7 de moeite waard zijn?
Ik weet dat het voor gaming helemaal niets uit zal maken maar ik hoop met allround desktop werk zoals Lightroom wel voordeel te halen. Tegelijkertijd lees ik dat Lightroom 5 niet meer dan 4 threads doet dus dan helpt het totaal niet op dit moment. Ik ben er nog niet uit of het de moeite waard is.
2) Of zal ik gewoon mATX nemen?
Ik twijfel nog steeds tussen ATX of een Fractal Design Define Mini met MSI Z97M Gaming. Ongeveer even duur en mATX. Argument voor ATX: Betere koeling. Mogelijk handiger als ik ooit Crossfire zou willen. Op zich heb ik er ruimte voor, maar ruimte besparen is nooit een probleem.
3) Voeding?
Ik heb i.v.m overklokken wat watt
marge genomen, of is een 520Watt voeding ook goed / raden jullie een hele andere voeding aan. Is een gold voeding het nou echt waard, of bespaard het me 5 euro over 5 jaar...? * Makkelijk ziet door de voedingen het stopcontact niet meer.
Noot: Ik heb een Windows 8 licentie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allereerst wil ik zeker 2 jaar vooruit kunnen met games. Op dit moment speel ik voornamelijk BF4. Daarnaast gebruik ik Lightroom en wil ik zo soepel mogelijk fotobewerking kunnen doen. Naast die hobby's gebruik ik het systeem voor software development, maar dat heeft weinig invloed op mijn eisen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt me tussen de 1000 en 1500 euro. Het liefst zo min mogelijk natuurlijk, maar ik wil vooral voor prijs/kwaliteit gaan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Dell 2713HM scherm, gamen moet dus soepel gaan in 2560x1440. Daarnaast heb ik een toetsenbord en muis
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor mijn werk als developer heb ik 16GB RAM nodig, verder weinig eisen op dat vlak. Door de fotobewerking vermoed ik dat ik best baat kan hebben bij een i7 ten opzichte van een i5. Voor games ziet het er naar uit dat de R9 290 de beste opties is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua moederbord heb ik een lichte voorkeur voor Gigabyte of MSI. Asus is voor mijn gevoel vaak vrij beroerd qua prijs/kwaliteit, ASRock is volgens mij niet optimaal voor performance.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet specifiek, maar wel wat vragen. Zie hieronder.
Ga je overklokken?
Natuurlijk, ouderwetse tweaker die jaren geen pc heeft gehad. Maar ik vind een stilte ook wel wenselijk, dus ik maak het niet te gek.
Persoonlijke toelichting
Ik werk al een tijdje met een Dell l1702x laptop (voor wie het zich herinnerd, SSD faal Dell
Onderstaande systeem heb ik al samengesteld. Lijkt me op zich best goed gelukt maar er zijn nog wat openstaande vragen.
1) Gaat een i7 de moeite waard zijn?
Ik weet dat het voor gaming helemaal niets uit zal maken maar ik hoop met allround desktop werk zoals Lightroom wel voordeel te halen. Tegelijkertijd lees ik dat Lightroom 5 niet meer dan 4 threads doet dus dan helpt het totaal niet op dit moment. Ik ben er nog niet uit of het de moeite waard is.
2) Of zal ik gewoon mATX nemen?
Ik twijfel nog steeds tussen ATX of een Fractal Design Define Mini met MSI Z97M Gaming. Ongeveer even duur en mATX. Argument voor ATX: Betere koeling. Mogelijk handiger als ik ooit Crossfire zou willen. Op zich heb ik er ruimte voor, maar ruimte besparen is nooit een probleem.
3) Voeding?
Ik heb i.v.m overklokken wat watt
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 298,49 | € 298,49 |
| 1 | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 | € 125,77 | € 125,77 |
| 1 | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X | € 359,- | € 359,- |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 82,93 | € 82,93 |
| 1 | Scythe Mugen 4 | € 36,89 | € 36,89 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 127,66 | € 127,66 |
| 1 | Seasonic M12II Evo 620W | € 69,95 | € 69,95 |
| 1 | Crucial MX100 512GB | € 173,- | € 173,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.273,69 | |