Allround / Lightroom / Gamesysteem, €1000 - €1500.

Pagina: 1
Acties:

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:16
Ik ben na 5 jaar laptops op zoek naar een nieuw allround / game systeem en wil jullie graag vragen om jullie expertise :). Ik heb er best goed over nagedacht wat ik wil maar ik merk toch dat topics hier altijd tot nieuwe inzichten leiden bij mensen. Eerst beantwoord ik de vaste vragen, daaronder staat toelichting en extra vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allereerst wil ik zeker 2 jaar vooruit kunnen met games. Op dit moment speel ik voornamelijk BF4. Daarnaast gebruik ik Lightroom en wil ik zo soepel mogelijk fotobewerking kunnen doen. Naast die hobby's gebruik ik het systeem voor software development, maar dat heeft weinig invloed op mijn eisen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt me tussen de 1000 en 1500 euro. Het liefst zo min mogelijk natuurlijk, maar ik wil vooral voor prijs/kwaliteit gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Dell 2713HM scherm, gamen moet dus soepel gaan in 2560x1440. Daarnaast heb ik een toetsenbord en muis :).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor mijn werk als developer heb ik 16GB RAM nodig, verder weinig eisen op dat vlak. Door de fotobewerking vermoed ik dat ik best baat kan hebben bij een i7 ten opzichte van een i5. Voor games ziet het er naar uit dat de R9 290 de beste opties is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua moederbord heb ik een lichte voorkeur voor Gigabyte of MSI. Asus is voor mijn gevoel vaak vrij beroerd qua prijs/kwaliteit, ASRock is volgens mij niet optimaal voor performance.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet specifiek, maar wel wat vragen. Zie hieronder.

Ga je overklokken?
Natuurlijk, ouderwetse tweaker die jaren geen pc heeft gehad. Maar ik vind een stilte ook wel wenselijk, dus ik maak het niet te gek.

Persoonlijke toelichting
Ik werk al een tijdje met een Dell l1702x laptop (voor wie het zich herinnerd, SSD faal Dell :+) als enige systeem. Daarvoor had ik een andere XPS, ik heb al met al 5 jaar geen desktop gehad. De l1702x raakt op het gebied van gaming een beetje op, verder is hij natuurlijk heerlijk snel met een i7-2670QM en 512GB SSD. Aangezien ik ook nog een 14" Dell Latitude werklaptop heb die net zo snel is heb ik niet meer echt behoefte aan een laptop. Om deze reden ben ik op zoek naar een nieuwe allround desktop.

Onderstaande systeem heb ik al samengesteld. Lijkt me op zich best goed gelukt maar er zijn nog wat openstaande vragen.

1) Gaat een i7 de moeite waard zijn?
Ik weet dat het voor gaming helemaal niets uit zal maken maar ik hoop met allround desktop werk zoals Lightroom wel voordeel te halen. Tegelijkertijd lees ik dat Lightroom 5 niet meer dan 4 threads doet dus dan helpt het totaal niet op dit moment. Ik ben er nog niet uit of het de moeite waard is.

2) Of zal ik gewoon mATX nemen?
Ik twijfel nog steeds tussen ATX of een Fractal Design Define Mini met MSI Z97M Gaming. Ongeveer even duur en mATX. Argument voor ATX: Betere koeling. Mogelijk handiger als ik ooit Crossfire zou willen. Op zich heb ik er ruimte voor, maar ruimte besparen is nooit een probleem.

3) Voeding?
Ik heb i.v.m overklokken wat watt ;) marge genomen, of is een 520Watt voeding ook goed / raden jullie een hele andere voeding aan. Is een gold voeding het nou echt waard, of bespaard het me 5 euro over 5 jaar...? * Makkelijk ziet door de voedingen het stopcontact niet meer.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 298,49€ 298,49
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 125,77€ 125,77
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 359,-€ 359,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,93€ 82,93
1Scythe Mugen 4€ 36,89€ 36,89
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 127,66€ 127,66
1Seasonic M12II Evo 620W€ 69,95€ 69,95
1Crucial MX100 512GB€ 173,-€ 173,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.273,69

Noot: Ik heb een Windows 8 licentie.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-03 17:30

djunicron

*click-swoosh-thud*

Je hebt gelijk, ik heb laatst Lightroom 5.5 x64 op een i7 4790 gedraaid en een onder de verse update 5.6 x64 op m'n daily use i5 3570K en daar merk je dus totaal niets van.

Photoshop / Cam raw bruteforced volgens mij de meeste berekeningen over SSE, dus is hyperthreading in de regel niet zo nuttig. Voor development werk overigens wel, maar als je niets met de speciale instructiesets wilt doen, hoef je daar ook niet speciaal voor te upgraden. (microsimulatie en wiskunde onder pakketten die AVX goed ondersteunen -> i7)

In mijn ervaring werkt Photoshop goed met Nvidia, en wegens mijn RMA history bij AMD/ATI zal ik simpelweg nooit meer een Radeon kopen. CUDA werkt namelijk gewoon standaard netjes samen met CS5 en later, terwijl bij AMD je OpenGL versnelling krijgt en enkel VRAM gebruik door shadowing. Maar goed, ook lang niet alles modules gebruiken je GPU werkelijk en volgens mij is het in Lightroom alleen vrijwel zinloos om een zware videokaart te plaatsen.

Met zowel je case + Gigabyte Z97 bord + de voeding heb ik niets dan goede ervaringen. De i7 4790K met Mugen 4 zou ik alleen iet weten. Het was genoeg voor de stocksnelheden (@73 graden met AVX2 stress, 69 Tcase met SSE4.2) maar echt ruime OCs ga je niet halen. Dan zal je naar bijvoorbeeld
pricewatch: Corsair Hydro H100i kunnen overwegen.
Wat het verschil is? Met de huidige set kan je rustig op 4Ghz Turbo draaien en je kan het waarschijnlijk wel rekken van 3.8Ghz 4-core performance (8 threads dus) naar 4Ghz. Met de waterkoeler AIO set blijft het waarschijnlijk allemaal net een paar graden koeler terwijl 4.5Ghz een "makkelijke" goal is voor 24/7 gebruik, mits je zin hebt je in het OCen te verdiepen.

Dat geheugen is prima in orde, mijn go-to ram voor kantoor desktops, gezien de lokale leveranciers. Zowel m'n dev als m'n foto als m'n game systeem hebben 4 strookjes Crucial (sport / LP ).

Gigabyte vs ASRock wint Gigabyte bij mij keer op keer om één simple reden: de AMI BIOS die gewoon volledig is. Geen issues dus met Mac OS installeren of weirde hardware issues onder Linux.

Buiten dat ik dus een andere koeler op de CPU zou zetten, en geen Radeon zou kiezen, zou ik persoonlijk voor Adobe CC + Lightroom + games rustig ook dit systeem bouwen (maar dan met meer dan 16GB als het even kan - maar dat is geheel applicatie afhankelijk).

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Zover ik weet haalt een Lightroom geen voordeel uit een i7. Gaming ook niet, dus fijn o
voor een i5 4690k gaan!

Qua koeler zou ik gaan voor eentje van Thermalright, prima koelers voor een super duper laag prijsje:
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power

En als RAM dan eentje die Low-profile, CAS 8 i.p.v CAS 9 en 1,375V i.p.v 1,5V:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

Verder kan je in die case beter een niet modulaire voeding hebben. Als bronze raad ik de XFX 550W PRO aan of als Gold de Seasonic G-serie 550W.

Aangezien ik aanneem dat de PC vaak aanstaat met programmeren, Lightroom en gaming lijkt het me het verstandigst een Gold PSU te nemen.

Verder prima, niks aan veranderen en zo bestellen!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-03 16:24
Of je veel merkbaar verschil gaat zien tussen een snelle i5 processor en een snelle i7 processor betwijfel ik. Wel bij videobewerking (of goede multi-threaded software), maar dit doe je niet.
Langs de andere kant is de 4790K de snelste consumenten processor op de markt, met stock snelheid van 4,0Ghz. De Snelste i5 tikt momenteel 500Mhz lager, dus theoretisch zou je een continu 14% extra performance moeten hebben met de i7 4790K.
Het past binnen jouw budget, en als je effectief de snelste proc wilt hebben die op de consumenten markt voorhanden is dan kan je voor de 7i 4790K gaan. Maar verwacht niet bij fotobewerking heel grote snelheidsverschillen te zien t.o.v. de snelste i5.

Verder, zoals MK1998NL al aangaf, ga je in deze case beter voor de Thermalright True Spirit 140 Power koeler. Deze is iets koeler en iets sneller dan de Mugen 4 en zit in hetzelfde prijssegment. (Foei Tweakers dat jullie deze koeler niet meegenomen hebben in jullie grote vergelijkingstest :( )

Kwa voeding kan je ook naar deze gold voeding kijken: Cooler Master V-series. Dit zijn betaalbare gold voedingen die bijna presteren als platinum voedingen en zeer goed uit verschillende reviews komen.

Experience the mountains!

• Makkelijk
Tnx allen!

Toch overtuigd om de i5 te pakken. Tenzij iemand me weer ompraat zie ik hem zoals hier onder voor me dan. De i5 klokt over het algemeen erg goed over toch? Dat zou het verschil bij gelijk volume kleiner moeten maken ten opzichte van de i7 dus.

Die thermalright cooler staat inderdaad erg goed bekend zie ik. Was zelf volledig op de tweakers test afgegaan :+. Bij deze toch maar de thermalright. Zie geen voordelen in de Scythe (behalve dat ik goede ervaringen met het merk heb).

Dat je geheugen liever op een lager voltage hebt dan de 1,5V is nieuw voor me, maar op basis van wat lezen ook een no-brainer om die te pakken.

Kan ik van het bespaarde geld een gold voeding nemen. Hoe verhoud hij zich tegen de 30 euro goedkopere XFX? Behalve het verschil Gold-Bronze.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 207,39€ 207,39
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 125,77€ 125,77
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 357,25€ 357,25
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 35,45€ 35,45
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 139,85€ 139,85
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 83,65€ 83,65
1Crucial MX100 512GB€ 173,-€ 173,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.205,21

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Gold kan er uit als je jaren achtereen de pc intensief gebruikt. Of dat zo is kan je zelf bepalen. Qua kwaliteit is er niet echt een verschil.

• melwasul
Het belangrijkste verschil is de efficiëntie.

Ik weet niet hoe het met de G-serie zit, maar ik weet wel dat de oorspronkelijke XFX 550 watt geen Haswell voeding was (als in: geen ondersteuning voor de energiezuinige C7 power state). Ik weet niet of dit ondertussen in een nieuwere revisie is opgelost?

Dit hoeft trouwens geen probleem te zijn: je kan de C7 power state ook uitschakelen in het BIOS. Dan kan jouw cpu wel geen gebruik maken van deze zuinige toestand.

• Makkelijk
Wat is eigenlijk de reden dat je beter geen volledig modulaire voeding wilt in de Define R4, zoals MK1998NL zegt?

• melwasul
Makkelijk schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:34:
Wat is eigenlijk de reden dat je beter geen volledig modulaire voeding wilt in de Define R4, zoals MK1998NL zegt?
Nou ja... Beter...
Een niet modulaire voeding blijkt gemakkelijk weg te werken te zijn in de Fractal Design R4. De modulaire kabels wat moeilijker. Je kan dus gerust voor een niet modulaire voeding gaan, maar het is niet zo dat je een modulaire voeding moet vermijden in deze behuizing. Een modulaire voeding is met andere woorden niet zo zeer een voordeel in deze behuizing, terwijl dit in andere behuizingen meestal wel is (wat betreft orde en netheid).

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:02

br00ky

Moderator Harde Waren
En als aanvulling, bij een niet-modulaire voeding komen de kabels uit 1 punt, die je in 1 beweging achter het moederbordpaneel kan positioneren, terwijl bij een (semi)modulaire voeding de kabels uit verschillende punten van de voeding komen, waardoor het iets minder net oogt. Voor prestatie etc maakt het niks uit en als je geen ster bent in kabelmanagement al helemaal niet.

• Makkelijk
Ah nee goed punt! Als de SATA aansluitingen maar modulair zijn zodat ik geen troep er in heb is het wat mij betreft goed. Ik denk dat bovenstaand systeem hem wel gaat worden!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-03 17:30

djunicron

*click-swoosh-thud*

Lijkt mij niets mis mee dit systeem. De Thermalright is inderdaad superieur aan de Ashura (ofzo) en Mugen 4 van Scythe, welke hetzelfde kosten. Een goed jaar terug nog met de Spirit 140 gewerkt welke toen €55 kostte en dat was prettig. Thermalright is kwalitatief simpelweg beter dan Scythe. Nog geen Noctua niveau, maar goed...

Deze voeding is ook prima, heb er alleen nog maar met één ooit gewerkt, maar daar hing dan wel meteen een Sandy + 2x 660Ti aan en dat was nog geen extreme opgave voor deze voeding. (liep koel en stabiel)

Persoonlijk zou ik met weinig schijven erin inderdaad wel een modulaire S-ata stroom voorziening willen, maar inderdaad in de R4 in ATX maat is het ook weer niet zo'n groot probleem om wat kabels weg te binden. Uit m'n hoofd kan je ze namelijk meteen anchter de voeding of eventueel naast de 3.5 bays "oprollen" en fixeren, zonder dat je er dan nog last van hebt. Kost je niets anders dan geduld, wat ik overigens voor veel van de bakken die ik bouw niet echt heb.

Mijn excuses dat ik niet meteen oppikte uit je eerdere lijstje dat je CL9 ram had zitten. Geheugen timing is overigens wel belangrijk voor PS / Lightroom, probeer het wat strakker af te stellen als het kan. Ik zou zeggen eerst naar XMP -> T1 -> kijken hoeveel je de rest omlaag kan krijgen zonder dat je de CPU extra stressed -> eventueel nog het aantal mhz pushen. Maar goed, dat is echt pas iets voor nadat je de CPU naar een wenselijke snelheid en een minimaal voltage hebt gekregen en de winst is in de orde van de 1-5%...

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-03 12:46
@djunicron
Photoshop gebruikt helemaal geen CUDA: http://helpx.adobe.com/nl...hotoshop-cs6-gpu-faq.html
Sowieso maakt de videokaart niet zo heel veel uit. Alles sneller dan een HD4600 levert geen snelheidswinst op.

Ik vind het ook opvallend dat je begint over de snelheid van het geheugen. Dat is al jarenlang geen issue meer bij Intel cpu's. Ik kan het mis hebben hoor. Misschien dat PS de uitzondering op de regel is.
Heb je daar toevallig een benchmark van?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Over LR, mijn ervaring is dat LR wel meer dan 4 threads kan spawnen maar alleen maar fysieke cores gebruikt en geen logische. Wil je dus meer export snelheid dan moet je naar een 6-core. Binnenkort wel betaalbaarder met de nieuwe Haswell-E instapper.

Qua interactiesnelheid wil je zo veel mogelijk mhz. Als je niet gaat overclocken dan zou ik altijd voor de 4790K proberen te gaan, ook al heb je niet zo veel aan HT.

specs

• Makkelijk
Even een update, om het eindresultaat vast te leggen voor het archief :).

Uiteindelijk zo besteld:
- Andere koeler i.v.m leverbaarheid Thermalright en overklokbaarheid.
- XFX 550W Pro voeding i.v.m gold het niet waard en vergeleken met seasonic stiller

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 199,90€ 199,90
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 124,77€ 124,77
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 357,95€ 357,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Noctua NH-D14€ 68,45€ 68,45
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 131,37€ 131,37
1XFX 550W Pro€ 52,50€ 52,50
1Crucial MX100 512GB€ 172,90€ 172,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.190,69

• melwasul
Top, veel plezier er mee!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce geen optie? Paar procent sneller, goede koeling (net als de Sapphire) en vooral goedkoper (en mooier, vooral in een dichte kast :+).

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Makkelijk
jorisvdelsen schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 15:32:
pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce geen optie? Paar procent sneller, goede koeling (net als de Sapphire) en vooral goedkoper (en mooier, vooral in een dichte kast :+).
TDLR: Als de Club3D leverbaar was was had ik die sowieso gekozen.

Nergens op voorraad voor die lage prijs. De Sapphire was goedkoper bij Megekko dan de laagste leverbare prijs voor de Club3D en de rest van de lijst kon ik het goedkoopst in zijn geheel bij Megekko bestellen.

De snelheid maakt me niet uit als de koeler goed is, ik klok de GPU toch over en ik heb er vrij veel vertrouwen in dat ze allebei gelijkwaardig zijn dan.

[ Voor 21% gewijzigd door Makkelijk op 22-08-2014 17:20 ]

• Makkelijk
Het loopt allemaal als een zonnetje :)

Spullen, Olé!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wOwn8MXFAySEJFJbRokfd6wj/full.jpg

Als ik in de tijd dat ik PC's bouwde merken als Fractal Design had gehad... De AOpen H600B was toendertijd een kwaliteitsfeest, de Coolermaster Centurion was huilen. Vergeleken bij deze Define R4 is het allebei huilen. Wat een kwaliteit en bouwvriendelijkheid. Hier het subtiele detail van het afstandsbus hulpstuk-duimschroefje. Vroeger accepteerde je gewoon dat je soms het moederbord er nooit meer uit kreeg, nu heb je dit _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bYkyop5qx00tOoBbNaRNlcZA/full.jpg

Mooi moederbord. Wat een beetje een warning is bij de Noctua D14 cooler is dat je eerst je processor in het socket moet plaatsen omdat de mount het veertje afknelt. Dit is dus na de tweede keer de koelermount plaatsen :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RB59GXpCv1Q6pf0ZjQokagN4/full.jpg

Kabelmanagement _/-\o_, wat een kast. Had ik op dit punt maar de voeding geplaatst zodat de 12V aansluiting nog te doen was :X.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lpmCaT2B01g2RAgCPV9Jihax/full.jpg

Dit is het punt waarop ik dus echt nog steeds te laat ben met de 12V :) Wat een prutser, die CPU koeler moet er straks echt weer af :*)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v3CLACJKALZZM7Bo1gf8dLnR/full.jpg

Enige tijd later is de binnenkant helemaal compleet. Lieve hemel wat clean 8)7
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sKh03JK1qJPeFfMxG6V1Efkw/full.jpg

Ik snap wel waarom géén modulaire voeding, maar achteraf had ik zelf toch liever semi modulair. Ja, dit is heel clean, maar je wilt de achterkant niet zien. Het past daar nog maar nauwelijks. Ach, dit is wel fraai inderdaad:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZkAr20ojfxmvjCVLng8URPgl/full.jpg

Het resultaat onder een hoekje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oK0EcU8J7cosP8FosND1vqIH/full.jpg

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

:9~

Veel plezier ermee!

[ Voor 79% gewijzigd door MK_ op 30-08-2014 18:21 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1