Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vreemd probleem op thuisnetwerk.

Pagina: 1
Acties:

• dnbrainwash
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 13:42
Beste mede Tweakers,

Mijn sitatie is als volgt, ik probeer het uit te leggen maar ik snap zelf ook niet precies wat er nou is.

Mijn netwerk bestaat uit een ziggo ubee modem, daarop aangesloten zijn 2 desktops en tv via een kabel, een laptop en telefoon op 2.4 ghz en een telefoon op 5ghz.

Mijn huisgenoot kwam laatst dat zijn internet het niet meer deed. Ipconfig gaf aan dat hij in een ander subnet zat met een andere standaard gateway. Als hij deze benaderde kwam hij op een dd-wrt firmware terecht?! Hierna begon zijn laptop, en gisteren ook mijn telefoon dit regelmatig te hebben.
Er zit niks aan andere routers oid tussen. Hebben zelfs de kabels vervangen, windows opnieuw geinstalleerd. Maar op android telefoons gebeurd dus hetzelfde.
Het rare is, als je in die "modus" zit, zie je wel nog andere mensen in het netwerk die wel gewoon internet hebben. Maar op het modem komen is onmogelijk (want je zit in een ander netwerk) maar ook weer niet ofzo..
Er zijn geen vpn's ingesteld op het modem, nieuwe windows installatie's, het modem nogmaals gereset. Niks schijnt te helpen.

Niet geheel duidelijk maar ik snap er zelf ook niks meer van. 8)7

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:33

D4NG3R

kiwi

:)

DD-WRT firmware kom je niet zomaar bij, zit er een andere router aangesloten op het netwerk? Die software verschijnt namelijk niet zomaar uit het niets.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 18:20

Plato112

Da is toch nie normaal!

Hmm, lijkt wel alsof er ergens een tweede AP is met hetzelfde SSID. Tenminste dat zou ik vermoeden.

Speed limits are like herpes.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-11 20:32
Als je in dat dd-wrt subnet zit en je doet een IP adres lookup, zit je toevallig dan ook op een niet-Ziggo verbinding?

Heb je powerline spul aangesloten? Soms vang je daarmee de zooi van je overburen op :)

• dnbrainwash
Er zit niks anders aangesloten op het netwerk, er ligt er een router met dd-wrt erop in de kast, zonder stekker erin etc. :P

Een tweede AP met hetzelfde SSID zou voor draadloos mischien kunnen, maar bedraad zou dit toch niet mogelijk kunnen zijn?

Geen powerline spul, allemaal rechtstreeks op het modem.

Gisteren contact gehad met ziggo en na een uur aan de lijn te hebben gehangen komen ze het modem maar vervangen omdat niemand een idee heeft over wat dit zou kunnen zijn.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:32

Croga

The Unreasonable Man

dnbrainwash schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 08:38:
Een tweede AP met hetzelfde SSID zou voor draadloos mischien kunnen, maar bedraad zou dit toch niet mogelijk kunnen zijn?
Je geeft aan dat het de laptop en de telefoons zijn... Die gebruiken allemaal draadloos....
Ik gok dat iemand in de buurt een AP opgezet heeft met hetzelfde SSID als jij gebruikt. Verander je SSID en je password, gebruik een sterk password. Stel vervolgens je devices in dat ze niet met onbeveiligde netwerken mogen praten. Op die manier gaan ze vanzelf gillen als ze niet op jouw eigen netwerk zitten.

Ik geloof nooit dat dit iets met Ziggo te maken heeft; die gebruiken zowieso geen DD-WRT.

• dnbrainwash
Croga schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 08:43:
[...]

Je geeft aan dat het de laptop en de telefoons zijn... Die gebruiken allemaal draadloos....
Ik gok dat iemand in de buurt een AP opgezet heeft met hetzelfde SSID als jij gebruikt. Verander je SSID en je password, gebruik een sterk password. Stel vervolgens je devices in dat ze niet met onbeveiligde netwerken mogen praten. Op die manier gaan ze vanzelf gillen als ze niet op jouw eigen netwerk zitten.

Ik geloof nooit dat dit iets met Ziggo te maken heeft; die gebruiken zowieso geen DD-WRT.
Ik geef ook aan dat er 2 desktops en een tv bekabeld zitten. Sterker nog het probleem kwam als eerste voor op een desktop.
Daarnaast heeft het 2.4 ghz en het 5 ghz draadloos een ander SSID en het komt op beide voor.
(ze heten trouwens WOOT2.4GHZ en WOOT5GHZ, dus toevallig hetzelfde SSID lijkt me sterk :P)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk dat die DD-WRT router is ingesteld als repeater en dat DHCP op dat ding actief is. Als je dan pech hebt dan krijg je een lease van die DD-WRT en dan zit je nog wel op hetzelfde netwerk, maar zonder internet. Daarbij maakt het dan niet uit of je contact hebt met de DD-WRT of je andere router, omdat je op hetzelfde netwerk zit.
Gisteren contact gehad met ziggo en na een uur aan de lijn te hebben gehangen komen ze het modem maar vervangen omdat niemand een idee heeft over wat dit zou kunnen zijn.
8)7

Het kennisniveau bij helpdeskers wordt met de dag lager :'( WTF!

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 12-08-2014 08:53 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• dnbrainwash
Glashelder schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 08:53:
Ik denk dat die DD-WRT router is ingesteld als repeater en dat DHCP op dat ding actief is. Als je dan pech hebt dan krijg je een lease van die DD-WRT en dan zit je nog wel op hetzelfde netwerk, maar zonder internet. Daarbij maakt het dan niet uit of je contact hebt met de DD-WRT of je andere router, omdat je op hetzelfde netwerk zit.
Maar waar zit die DD-WRT router dan? Alles zit rechtstreeks op het modem aangesloten.
Zou het mischien een fout in de firmware kunnen zijn en dat we worden doorgeschoven naar het 'free wifi' netwerk in het modem zelf? Lijkt me nog sterk dat ziggo dat daar op zou laten draaien maar ik heb echt no clue wat het anders zou kunnen zijn.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 08:38
Glashelder schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 08:53:
Dit is zeer aannemelijk. Er zijn dan twee DHCP servers in het zelfde network. Waarbij de snelste die reageert het wint. Trek de stekker of reset hem eens goed.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dnbrainwash schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:00:
[...]

Maar waar zit die DD-WRT router dan? Alles zit rechtstreeks op het modem aangesloten.
Zou het mischien een fout in de firmware kunnen zijn en dat we worden doorgeschoven naar het 'free wifi' netwerk in het modem zelf? Lijkt me nog sterk dat ziggo dat daar op zou laten draaien maar ik heb echt no clue wat het anders zou kunnen zijn.
Die ligt toch in de kast? :P Als een wifi router in de repeater modus staat dan is deze aangemeld op het wifi netwerk dat je andere router uitstraalt. Deze wifi router straalt dit netwerk dan op zijn beurt weer opnieuw uit (vandaar repeater).

Die afspraak met Ziggo zou ik mooi afzeggen. Tijdverspilling van beide kanten..

edit: lees nu zonder stekker. Toch moet er iemand zijn met een DD-WRT router ergens die is aangemeld op je netwerk. Dat is gewoon de enige logische verklaring, want je hebt ook de WPA keys nodig om een repeater aan te kunnen melden.

En een fout in de firmware is vooralsnog wat onwaarschijnlijk. Dan zouden daar veel meer berichten over moeten zijn en vooralsnog zijn die er niet :)

[ Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 12-08-2014 09:19 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• dnbrainwash
Glashelder schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:16:
[...]

Die ligt toch in de kast? :P Als een wifi router in de repeater modus staat dan is deze aangemeld op het wifi netwerk dat je andere router uitstraalt. Deze wifi router straalt dit netwerk dan op zijn beurt weer opnieuw uit (vandaar repeater).

Die afspraak met Ziggo zou ik mooi afzeggen. Tijdverspilling van beide kanten..

edit: lees nu zonder stekker. Toch moet er iemand zijn met een DD-WRT router ergens die is aangemeld op je netwerk. Dat is gewoon de enige logische verklaring, want je hebt ook de WPA keys nodig om een repeater aan te kunnen melden.

En een fout in de firmware is vooralsnog wat onwaarschijnlijk. Dan zouden daar veel meer berichten over moeten zijn en vooralsnog zijn die er niet :)
Alles is al gereset naar fabrieksinstellingen (wel weer zelfde wachtwoorden ingesteld etc daarna.) maar dat maakte geen verschil. Ik zal vanavond alle wachtwoorden en netwerknamen eens veranderen.

En ja, die firmware, het was het enige wat in mijn hoofd nog 'logisch' zou kunnen zijn. :P
Pagina: 1