Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Koopadvies Macbook Pro Retina 13''

Pagina: 1
Acties:

• Octobersveryown
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-04-2024
Beste tweakers,

Ik ben aan het kijken voor een Macbook pro retina 13''. Ik heb hiervoor altijd op een Windows pc gewerkt, maar ik wil toch de switch maken. Nu ben ik echter nog aan het twijfelen welk model ik moet nemen.

optie 1:Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2014) 2,6GHz 128GB (€1032) excl btw incl €70 gift card Apple
optie 2: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2014) 2,6GHz 256GB (€1188) excl btw incl €70 gift card Apple

Beide laptops liggen binnen het budget, maar als student zijn elke euro's besparen meegenomen met het beste eind resultaat uiteraard. De laptop is voor zakelijk en school gebruik en ik kan de btw terugkrijgen. Dus voor mij zijn de prijzen excl. btw van belang.

Mijn huidige laptop heeft een hdd van 220 gb die eigenlijk altijd vol is. Dit zijn voornamelijk muziek, videos, foto's en de basic programma's. Op de Mac zal dit niet anders zijn. Ik kan dus optie 1 kopen en werken met een externe harde schijf, wat redelijk onhandig is als ik op pad ben. Of optie 2, die toch behoorlijk prijzig is voor een kleine hdd. Nu is er eventueel nog een optie 3 die mij wel interessant lijkt namelijk:

optie 3; Het kopen van optie 1; de 128 SSD meteen upgraden voor een grotere SSD schijf bijv. een 500 gb Samsung 840 EVO voor €177,67 excl btw voor een totaal aan € 1209,67 en een 128 SSD die ik weer kan verkopen voor zo'n €50,-

Wat raden jullie mij aan? Het installeren van de SSD is niet al te moeilijk zag ik al online, maar wel dat Apple er niet al te blij mee is als het gebeurd en niet alles compatible is.

Alvast bedankt voor de reacties

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
De SSD van een MacBook Pro Retina kan je alleen maar vervangen door een exemplaar van Apple zelf. Die zijn erg, erg duur.

Het beste is optie 2 lijkt mij. Je hoeft dan niet steeds een externe HD mee te nemen en je bent niet steeds bezig met of je nog ruimte over hebt op je SSD. Optie 1 kan net zo goed, en is waarschijnlijk ook nog goedkoper als je er nog een externe HD bij neemt. Een HD hoeft overigens helemaal niet groot te zijn, de pricewatch: WD Elements Portable Storage 1TB Zwart is bijvoorbeeld erg compact, heeft een USB 3.0 aansluiting en kost maar 49€.

• Octobersveryown
Is het dan wel aan te raden om voor de 2014 versie te gaan of kan ik dan net zo goed voor de late 2013 versie gaan met 2,4Ghz ipv de 2,6Ghz in de 2014 versie?

• peakrever
Het verschil is niet groot. Mijn advies is eigenlijk een Late 2013 midden model, dus de 256GB SSD en 8GB Ram. Die was vorige week te vinden voor 1429, ik weet niet of dat nu nog steeds zo is.

• Octobersveryown
Ze zijn er nog wel voor die prijs maar aardig schaars in mijn regio. En aangezien ik hem via het education van Apple kan kopen kost een 2014 me € 1437,48. Dan zou het zonde zijn die van 2013 te kopen, ook ivm de rest waarde mocht ik hem ooit weer verkopen. Ik denk dat ik er dan uit ben en voor de 256SSD 2014 ga, als een grotere SSD inbouwen duurder gaat worden dan verwacht. Die €70 cadeaubon kan ik dan gebruiken om bijv deze 1TB hardeschijf te kopen http://store.apple.com/nl...-speciale-editie?fnode=5f. Aangezien de overige accessoires er ver overpriced zijn.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:32
Als je hem nu gewoon bij een APR koopt heb je 10% korting op je Mac vanwege de Back2School acties (Ipv 6% en giftcard).

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Octobersveryown
APR?

• peakrever
Apple Premium Reseller. Oftewel de aMac, iCentre etc etc..

• Octobersveryown
Bedankt voor het advies, deze actie had ik nog niet eerder gezien!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
RobbieB schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 21:56:
Als je hem nu gewoon bij een APR koopt heb je 10% korting op je Mac vanwege de Back2School acties (Ipv 6% en giftcard).
Bij Amac krijg je geen 10% studentenkorting. Maar 6 % en 70 euro giftcard. Bij icentre en ivizi wel 10%

• TheAshcat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-11 19:45

TheAshcat

Death from Above

Zoals je zelf al aangeeft is je hardeschijf nu ook al constant vol. Ga voor de 256GB en koop een kleine (USB3) Hardeschijf voor wanneer hij weer vol begint te raken. (oudere) Projecten kun je eventueel kun je dan eventueel via de externe schijf draaien maar natuurlijk wil je de meest recente dingen op je standaard SSD hebben en je niet constant duk maken maken over hoeveel ruimte je op je hardeschijf hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door TheAshcat op 12-08-2014 01:42 . Reden: beter verwoording ]

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-11 21:53
Die gift card is trouwens alleen voor software te kopen in app store voor iOS of Mac. Je kan er helaas dus geen hardware mee kopen in de Apple store.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit topic ook doorgelezen: Macbook pro voor studie ? Daar staan nog een paar handige tips met betrekking tot kortingen op MacBooks wanneer je student bent.

(Ik heb dit topic gerapporteerd, Laptop Aankoop Advies hoort in het LAA subforum. )

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor de 256gb versie gaan. Zelf heb ik een 13 inch rMBP uit 2012 (8gb ram, 128gb opslag), maar ik merk gewoon dat ik ruimte tekort kom. Ik vond op dat moment de prijs van de upgrade à 300 euro echter veel te duur.

Zelf ga ik wachten op een 2015 versie van de 15 inch rMBP en ben ik op zoek naar een 512gb ssd, maar dat komt omdat mijn budget dit nu wat meer toe laat.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:18
En een schopje naar LAA :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

In geval van nood kan je wel wat SSD erbij kopen:

http://www.amazon.de/Tran...ywords=transcend+jetdrive

De 150 euro meerprijs voor de grotere SSD is voor mij een dealbreaker.
Pagina: 1