Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:53
Ik lees al geruime tijd mee in het Gopro-topic. Daarin zag ik de afgelopen weken wat vragen voorbij komen over stabilitatiesystemen. Aangezien ik zelf ook het twijfelen ben zo'n een systeem aan te schaffen ben ik benieuwd naar jou ervaringen.

Er zijn verschillende producten op de markt. Op chinese verkoopsites staan systemen vanaf 50 euro. Andere (bekende) merken bieden systemen aan voor 100-200 euro (voor actioncams). Op Youtube staan verschillende DIY Steadicams.

Toch twijfel ik nu wat handig is. Ik heb de volgende punten op een rijtje gezet.

Voordelen steadicam:
-geen batterijen
-waterbestendig
-voordeliger

Voordelen gimbal:
-compacter
-hoef je niet te leren

Wat zijn ervaringen en waarom heb je juist voor dat systeem gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Interessante opties.

Opmerkelijk misschien dat je met de gimbal volgens mij niet omhoog of omlaag kan richten(?), aangezien hij altijd automatisch horizontaal blijft. Met een glidecam kan dat wel zo te zien. (maar ik heb ook maar 2 videos bekeken)

De iGlide lijkt me vooral erg mooi, en de prijs valt me op zich nog mee voor zo'n 'kwaliteits product', wat zijn waarde ook niet zo snel zal verliezen als de camera erop waarschijnlijk. Ook weer iets 'tegen' de gimbal, dat is toch weer elektronisch en zal dan misschien sneller 'slijten' en/of kapot kunnen.

(grotere versie, in gebruik)

[ Voor 18% gewijzigd door jesper86 op 12-08-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Laatst online: 09:53
Sommige gimballs hebben knopjes om de camera naar boven of beneden te draaien. De genoemde Feiyu-Tech kent zelfs verschillende modi. Zie deze video:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:27
Ik ben er ook al een tijdje over het aan inlezen. Het is een beetje lastig, de echte goede apparaten lijken allemaal >1000 euro te zijn. In de budget range is het zoeken.

De hague MMC komt in meerdere review goed eruit voor deze prijsklasse (60 euro). Het is dan ook een "normaal" product uit de UK ipv een chinese kloon.

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 13-08-2014 09:14 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:51
jesper86 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:17:
.................Opmerkelijk misschien dat je met de gimbal volgens mij niet omhoog of omlaag kan richten(?), aangezien hij altijd automatisch horizontaal blijft. .................
Er is een optie om via een potentiometer, joystick of follow mode eea te regelen.
De follow mode kan je aan/uit zetten en wordt meestal toegepast voor panning en omlaag/omhoog draaien van de camerera afhankelijk van de beweging. De horizon blijft dan wel altijd horizontaal.
Afhankelijk van de firmware is het mogelijk om een offset in te stellen wanneer de camera de beweging moet gaan volgen.
Op deze manier blijft het beeld bij snelle kleine bewegingen stabiel en als je de camera in een bepaalde hoek draait volgt de camera langzaam die richting.
Via een potentiometer of joy stick kan je de camera in een gewenste stand zetten. Bij bv quadcopters richt je de camera dan bv vooruit of omlaag.
De follow mode wordt daarom meestal toegepast als uit de hand gefilmd wordt met een gimbal systeem.

Ik vind de compacte "gopro" gimbal systemen helaas behoorlijk aan de prijs om even uit te proberen en heb daarom dit systeem gekocht om te experimenteren. Ik vind de resultaten die op Youtube staan een specticulair resultaat opleveren. Nadeel blijft natuurlijk het gebrek aan vochtbestendigheid.
Eerder heb ik eea geprobeerd met mechanische steady systemen, maar vond een korte stok bij vocht en regen altijd eenvoudiger.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 15-03-2015 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:41
Ik ben van plan vandaag of morgen een gopro 4 aan te schaffen, daarmee ben ik ook al aan het rondkijken voor een goede gimbal.

Ik dacht aan de Feiyu Tech G4, maar dan is de vraag, dewelke, want ik kom deze tegen en weet niet wat het verschil is (buiten de prijs dan).

http://www.cameranu.nl/nl...imbal-3-axis-voor-gopro-4

http://www.kamera-express...=cpc&utm_campaign=beslist

Ook is de vraag, is dit niet "overkill" voor een beginner? Feit is wel dat ik vanaf het begin direct goed materiaal wil kopen, en niet eerst een paar modelletjes wil testen waaraarn ik dan in totaal al zo'n 100€ à 200€ zou aan uitgeven alvoren dan toch deze te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
De vraag is hoe ga je de camera gebruiken? In de hand? Op een helm? Wat wil je filmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
Op vakantie's in de hand, is voornamelijk om de (dag)uitstapjes met het gezin te filmen, strand, zwembad, heen en terugreis (wagen en vliegtuig), etc...

Bij activiteiten zoals Buggy/quad/safari zal het uiteraard met een mount bevestigd worden, evenals tijdens mijn MBT tochten...

Uiteraard ga ik met zo'n Feiyu tech niet het zwembad induiken hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
Software matig ben ik nu aan het onderzoeken (icm een Sony camcorder met stabilisatie). Voordeel van software is dat je ook het onderwater beeld stabiel krijgt :) Toch is een mooie soepele bron opname veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Desperation schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:43:
Ik ben van plan vandaag of morgen een gopro 4 aan te schaffen, daarmee ben ik ook al aan het rondkijken voor een goede gimbal.

Ik dacht aan de Feiyu Tech G4, maar dan is de vraag, dewelke, want ik kom deze tegen en weet niet wat het verschil is (buiten de prijs dan).

http://www.cameranu.nl/nl...imbal-3-axis-voor-gopro-4

http://www.kamera-express...=cpc&utm_campaign=beslist

Ook is de vraag, is dit niet "overkill" voor een beginner? Feit is wel dat ik vanaf het begin direct goed materiaal wil kopen, en niet eerst een paar modelletjes wil testen waaraarn ik dan in totaal al zo'n 100€ à 200€ zou aan uitgeven alvoren dan toch deze te kopen...
Zie de site van Feiyu Tech: http://www.feiyu-tech.com/
QD heeft zo te zien een nieuw bevestigingsmechanisme dat makkelijker is en meer camera's ondersteunt of zo.

Heb nu bijna een jaar zo'n G4 en dat werkt toch wel erg mooi. Kan ook best tegen een stootje kwam ik tijdens de wintersport achter. Ik filmde met de camera vlak boven de sneeuw tikte (op snelheid) per ongeluk de grond aan. Gimbal werkt nog steeds prima.

Het enige wat die dingen natuurlijk niet corrigeren zijn verschuivingen, alleen draaibewegingen worden gecompenseerd. Maar dat maakt de beelden al enorm veel stabieler en die verschuivingen zijn ook nog wel vrij goed achteraf met software te corrigeren. En door hem op een tactische manier vast te houden kan je er ook wel voor zorgen dat jouw bewegingen/trillingen niet resulteren in een verschuiving van de camera, maar van een kanteling/draaiing.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MercurialJS
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-05-2023
Afgelopen jaar ook een Feiyu G4 gekocht (via Amazon.de was het goedkoopst). Erg prettig werkt het. Je bent wel wat voorzichtiger omdat de GoPro niet goed beschermd meer is. Ook niet meer waterdicht (GoPro en/of Feiyu). Beelden zijn wel veel beter met stabilizer. Als je een stukje loopt of omhoog/omlaag is bijna niet te doen uit de losse pols terwijl met deze stabilizer je de footage prima kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Met het beschermende lensje en de rubber afdichting voor de connector op de achterkant kan de gopro ook wel redelijk wat hebben. Geen idee of je die ook los kan kopen, ik had ze bij de "The Frame" behuizing gekregen en gebruik ze nu ook wanneer ik hem in de gimbal heb zitten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Misschien is dit nog wat , zeker voor die prijs..

http://www.amazon.com/dp/B00S10KFTC?psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
Orion84 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:34:
[...]
Zie de site van Feiyu Tech: http://www.feiyu-tech.com/
QD heeft zo te zien een nieuw bevestigingsmechanisme dat makkelijker is en meer camera's ondersteunt of zo.

Heb nu bijna een jaar zo'n G4 en dat werkt toch wel erg mooi. Kan ook best tegen een stootje kwam ik tijdens de wintersport achter. Ik filmde met de camera vlak boven de sneeuw tikte (op snelheid) per ongeluk de grond aan. Gimbal werkt nog steeds prima.

Het enige wat die dingen natuurlijk niet corrigeren zijn verschuivingen, alleen draaibewegingen worden gecompenseerd. Maar dat maakt de beelden al enorm veel stabieler en die verschuivingen zijn ook nog wel vrij goed achteraf met software te corrigeren. En door hem op een tactische manier vast te houden kan je er ook wel voor zorgen dat jouw bewegingen/trillingen niet resulteren in een verschuiving van de camera, maar van een kanteling/draaiing.
En wat bedoel je juist met verschuivingen? De zaken die ik ermee zou willen doen kan je daar dan perfect mee doen, of eerder niet? Het is immers allemaal nieuw voor me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Met verschuivingen bedoel ik trillingen waarbij de camera verticaal of horizontaal (of een combinatie er van) beweegt. Een gimbal compenseert juist bewegingen waarbij de camera draait rond een (of meer) van de 3 assen (voorover/achterover hellen, linksom/rechtsom draaien, naar links of rechts kantelen).

Natuurlijke trillingen zijn vaak een combinatie van beide. En daarmee wordt het beeld al veel stabieler als je alle draai bewegingen over drie assen er uit haalt.

Voor gebruikt uit de hand zijn die Feiyu gimbals prima bruikbaar. Monteren op een voertuig kan wel, maar dan zal je iets van een constructie moeten verzinnen om het handvat van de gimbal in vast te klemmen. Daarbij heb je in dat soort situaties natuurlijk nog wel de nodige trillingen die een gimbal niet kan corrigeren. En dan zit je nog wel een beetje met het probleem hoe je hem beschermt tegen stof en water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:53
Lineaire trillingen zie je meestal ook niet terug in het beeld.
De beeldstabilisatie van de meeste lenzen compenseert daarom ook alleen maar roterende trillingen.
Alleen op korte afstand hebben lineaire trillingen invloed op het beeld. Vandaar ook bijv. de hybride IS in de 100mm macro lens van Canon. Die compenseert wel voor die lineaire trillingen.
Pagina: 1