Toon posts:

Bestaande kast upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De voeding van mijn moeder haar pc is op. Een mooi moment om dat ding een upgrade te geven. Eigenlijk bestaat de upgrade eruit dat alleen de kast en randapparatuur blijft. Dat is het plan althans. Het gaat om een ATX kast. Heb e.e.a. in gedachten en hoor graag jullie mening hier over.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Huis- tuin- en keuken. Mailen, surfen, textverwerken en geen spannende dingen verder.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Zo goedkoop mogelijk. Ik spreek niet over een absoluut maximum omdat prijs/kwaliteit meer van belang is als het nog een keer 5 tientjes extra kost. Ga uit van zo'n 300 eurotjes. Liever geodkoper natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Ja. De kast, toetsenbord, muis, beeldscherm, hardeschijf, dvd speler/brander.
Zoals eerder aangegeven moet het ATX zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
- 1 voeding
- 1 moederbord
- 1 cpu
- 1 SSD (128 of 256GB)
- 4GB RAM lijkt me voldoende
- 1 voeding

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Graag een stille, energiezuinige voeding.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee dat lijkt me niet nodig.

Mijn idee:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 80,01€ 80,01
1MSI A78-G41 PC Mate€ 51,47€ 51,47
1G.Skill F3-14900CL9D-4GBXM€ 42,80€ 42,80
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,82

Ofwel de BBG van juli met een ander moederbord.
Schiet u maar :)

Edit:
Ik hoor net dat Windows 8 erbij moet en dat het dan toch wat te duur wordt. Als jullie echt budget opties hebben hoor ik het graag. :P

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Zoiets is natuurlijk prima. Eventueel kan je ook nog denken aan een pentium, maakt qua prijs niet zo gek veel uit, maar dit gaat uitstekend werken.

Met je toegevoegde opmerking erbij, toch misschien een pentium, kom je ruim goedkoper uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3440 Boxed€ 68,77€ 68,77
1ASRock H81M-HDS€ 37,-€ 37,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 33,98€ 33,98
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 259,29

De keuze voor een microATX bordje is trouwens bewust. Goedkoper krijg je ze niet, en als het geen hele exotische kast is, past een uATX ook gewoon.

[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 11-08-2014 15:44 ]

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Wat is de huidige configuratie van haar pc? Misschien loont een volledige update de moeite niet...

[ Voor 5% gewijzigd door melwasul op 11-08-2014 15:46 ]

Experience the mountains!

Verwijderd

Topicstarter
Dat micro ATX ook gewoon past wist ik niet :)
Exotisch is de kast niet, wel een jaar of 10 oud inmiddels.

De huidige configuratie is in ieder geval een socket die niet meer verkocht wordt. 2gig intern geheugen dacht ik. Mobo dat erin zit is een MSI k8n neo 2 zo uit het hoofd. Ofwel: oldskool. Voeding is stuk, de gup zal niet nodig zijn gezien de onderdeel keuze. De gpu is een of andere sapphire van 10 jaar oud.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik snap de vraag van melwasul wel, misschien dat alleen een SSD al wonderen zou doen. Of in dit geval een SSD en voeding ;).

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:57:
Ik snap de vraag van melwasul wel, misschien dat alleen een SSD al wonderen zou doen. Of in dit geval een SSD en voeding ;).
Mja. 939 socket. Het zal een oud dual core processor zijn.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Office heeft niet veel nodig, in combinatie met een SSD kom je een heel eind. Je zou het zo kunnen proberen. Werkt dat toch niet voldoende genoeg, kan je altijd de rest erbij kopen.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 16:02:
Office heeft niet veel nodig, in combinatie met een SSD kom je een heel eind. Je zou het zo kunnen proberen. Werkt dat toch niet voldoende genoeg, kan je altijd de rest erbij kopen.
Ok goede tip :)
Werkt zo'n SSD een beetje knap op SATA 150?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 18:15:
[...]

Ok goede tip :)
Werkt zo'n SSD een beetje knap op SATA 150?
Het werkt sneller dan een HDD, maar natuurlijk niet zo snel als op een SATA III (SATA 600) slot.

Probeer het uit. Werkt het systeem als gehoopt? Nou, dan is je probleem opgelost. Is het toch niet wat je dacht? Prima, bouw je een nieuwer systeem en neem je de SSD weer mee.

Hoe dan ook, start met een SSD!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

[b][message=42696840,noline]
- 1 voeding

- 1 voeding
ghehe. 1+1 is 2.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Ik kan alvast zeggen dat een SSD via SATA 300 (SATA 2) fijn werkt! Veel sneller en soepeler dan een klassieke HDD. Die SATA 600 snelheden haal je enkel met sequentiële leesopdrachten. De veel vaker voorkomende random leesopdrachten halen beduidend lagere snelheden (nog steeds veel sneller dan een klassieke HDD). Ik verwacht niet dat SATA 150 voor random reads / writes een heel beperkende factor zal zijn.

Probeer het uit! Zoals aangegeven: ben je alsnog niet tevreden met de prestaties dan koop je nadien de rest er bij. Zo heb ik net m'n E6600 systeempje met SSD vervangen na bijna 8 jaar, en deze doet nu dienst als administratie pc bij m'n broer. De hoofdreden om deze te vervangen was om terug intensiever aan videobewerking te doen. Anders had ik nog enkele jaren verder gedaan met deze pc. Draait als een zonnetje (dankzij een SSD) 8)

Experience the mountains!

Pagina: 1