Multimedia/Game PC 900-1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Maartendc
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-01 11:24
Na een lange tijd ga ik weer nieuwe desktop pc aanschaffen. Deze zal gebruikt worden voor verschillende doeleinden met gamen als hoofdtaak.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

1. Gamen: Dit omvat vooral RPG's (The Witcher 3), RTS games zoals Rome Total War II en sporadisch ook FPS/Actie games zoals Battlefield 4 en Watch Dogs. Een andere belangrijke game die ik veel zal spelen is Football Manager. Een goede SSD en processor maken een enorm verschil in snelheid bij deze game.
2. HTPC gebruik: films/serie kijken en collectie onderhouden en muziek luisteren. PC zal hiervoor ook gekoppeld worden aan een Pioneer VSX-422-K versterker en een LG tv.
3. Sporadisch gebruik van Photoshop en opnamesoftware (het opnemen van een gitaar). Deze software zal alleen gebruikt worden voor lichte projecten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
900-1000 euro. Assembleren doe ik zelf. Budget is natuurlijk het liefst inclusief verzendkosten, al zit 4AllShop op een paar minuten rijden dus wellicht zijn er geen verzendkosten. Kan het bestellen van al je componenten bij één shop korting opleveren?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur is aanwezig inclusief dvd-speler/brander.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een SSD is een must en een goede geluidschip ook. Iemand ervaringen met een aparte geluidskaart? Ik heb vorig jaar een leuk geluidsysteempje gehaald en zal al mijn muziek via deze pc gaan afspelen. Ik wil dus geen kwaliteitsverlies qua geluid.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb één voorkeur: de Fractal Design Define R4 Pearl Black. Het is één van de mooiste behuizingen die ik sinds tijden heb gezien en qua kwaliteit zit het ook goed dus dat is mooi. Verder heb ik het liefst een Intel processor maar ik sta voor alles open

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik multitask veel met mijn pc. Vaak veel schermen, internetpagina's en programma's tegelijkertijd aan staan (wat een hel werd met mijn huidige laptop). Aangezien ik deze pc ook als een soort htpc ga gebruiken ben ik ook benieuwd of ik 'm permanent op mijn tv aangesloten kan houden. Of kost dit teveel kracht als ik een game ga spelen?
Toekomstbestendigheid is ook iets waar ik zwaar aan til. Hierbij bedoel ik niet alleen dat ik met een huidige build lang vooruit kan maar dat er ook ruimte is voor upgrades. Heb ik over 3 jaar behoefte aan een nieuwe videokaart en RAM dan moet dit wel passen op het moederbord.
Qua energieverbruik niet echt hoge eisen. Ik woon in een studentenkamer en wij betalen niet per kamer hetgeen we verbruiken. Een vrij stil systeem zou mooi zijn aangezien ik ook slaap in deze kamer en als mijn pc een keer 's nachts dient aan te staan dan is het natuurlijk mooi dat hij redelijk stil is.

Ga je overklokken?
Nee, eerder een paar goede upgrades in de toekomst.

Eigen samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,98€ 169,98
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,05€ 69,05
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 359,-€ 359,-
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 82,77€ 82,77
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,05€ 66,05
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 83,65€ 83,65
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.003,14

Deze build is grotendeels gebaseerd op de laatste BBG waar ik me wel goed in kon vinden. Ik heb nog geen aparte processorkoeler toegevoegd omdat ik niet ga overklokken en omdat ik met deze samenstelling al over mijn maximale budget zit. Het is natuurlijk een meerwaarde voor een nog stillere pc maar ik heb de komende maanden wat meer financiële ruimte om deze alsnog aan te schaffen. Het is voor nu geen extreem belangrijk component.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik zou een 1TB kleinere HDD nemen (sowieso is de WD Red voor NAS), zodat er plaats is voor een losse koeler:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H97 GUARD-PRO€ 78,40€ 78,40
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 359,-€ 359,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Fractal Design Define R4 Titanium Grey€ 88,-€ 88,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1XFX 550W Pro€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 975,13

De Seasonic G-series PSU is ook prima en bespaard je jaarlijks iets op je energierekening.

Verder een bordje met M.2-aansluiting, als is de G1.Sniper B5 ook een prima bordje!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:51
Prima lijst van MK1998NL, alleen de kast is zeer slecht leverbaar bij de meeste webshops die worden aangegeven op de Pricewatch pagina van dit product. Ik zou deze omwisselen door de R4 Pearl Black die wel goed verkrijgbaar is en ook 6 euro goedkoper is.

https://ko-fi.com/apart

• MK_
  • Niet online

MK_

Ja, dat is eigen keuze. Ik vind de Titanium Grey persoonlijk mooier :) Als de TS de zwarte mooier vind, dan neemt hij de zwarte.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02 12:24
De lijst van MK ziet er goed uit. Aparte cpu koeler is toch wel fijn hoor.. Mocht je later toch nog meer opslagruimte nodig hebben kun je altijd een extra hdd kopen, toch? Of iets meer uitgeven voor 2tb

GIMJ

• Maartendc
Is inderdaad ook een mooie die Titanium Grey! Maar ik ga voor de Black versie die ik net iets meer prefereer. Bedankt in ieder geval voor jouw lijstje MK. Wellicht (ook met oog op het budget) inderdaad een betere keuze om een andere HD te nemen. 1TB is voor nu genoeg en ik kan er altijd nog eentje bijhalen. Een goede besparing. Met de XFX voeding zou ik ook weer een paar tientjes besparen. De Seasonic is inderdaad zuinig maar ik gaf aan dat dit niet een enorm belangrijk punt voor mij is aangezien ik het de komende 2 jaar niet ga merken op mijn energie rekening. Een beetje in tegenspraak met mijzelf dus ;) Mijn voorkeur gaat nog wel steeds uit naar de G1. Simpelweg omdat hij een Optische (audio) uitgang heeft (zo sluit ik de pc het liefst aan op mijn versterker) en één van de betere geluidschips heeft (weliswaar van moederborden binnen dit prijssegment). Maar ik weet niet wat een M.2-aansluiting, dus misschien kan dit me van gedachten veranderen? ;)

Nu er door MK's goede suggesties wat budgettaire ruimte ontstaat is er ook plaats voor een processorkoeler. Nu ben ik alleen nog niet helemaal overtuigd van de Gelid. Komt niet geweldig uit de Tweakers test: 'produceert vrij veel geluid in de constante temperatuur-metingen'. Is de Cooler Master Hyper 212 EVO dan geen betere keuze?

• MK_
  • Niet online

MK_

M.2 is een snellere aansluiting. M.2 SSD's zijn op het moment nog duur, maar misschien voor de toekomst. De G1.Sniper B5 is een prima bordje, wel even er oo letten dat je minimaal biosversie F6 hebt.

Over de testresultaten ben ik zelf niet zo te spreken, want de Gelid Tranquillo Rev 2 is een prima en stille koeler. Zo word hij ook in andere reviews omscherven. De 212 Evo is ook een prima koeler, dus als dat je beter laat voelen...

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb precies het systeem van je lijst hier staan Maartendc.

Werkt prima! Vrijwel alle games kunnen eenvoudig op ultra gedraaid worden met een goede framerate.
Zelf staat deze pc ook bij mij op m'n kamer en heb ik hem geregeld in de nacht aanstaan. Via de kast is het mogelijk om de snelheid van de ventilatoren te regelen, deze zul je heel lichtjes horen op de hoogste stand en op de middelste stand, hoor je deze vrijwel niet. De kast is ook ontzettend stil.

Wel ben ik gegaan voor de volgende harde schijf: pricewatch: WD Green WD20EZRX

Dit in verband met dat deze lekker stil is en toch snel. Bij gamen is het mogelijk om de ventilator snelheid van de GPU zelf in te stellen, zelf zet ik deze vaak op 60% waardoor de GPU lekker koel blijft, het geluid is dan wel duidelijk hoorbaar, maar valt al snel weg bij het aanzetten van het game geluid.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:51
mobstaa schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:50:
Bij gamen is het mogelijk om de ventilator snelheid van de GPU zelf in te stellen, zelf zet ik deze vaak op 60% waardoor de GPU lekker koel blijft, het geluid is dan wel duidelijk hoorbaar, maar valt al snel weg bij het aanzetten van het game geluid.
Warmte voor je GPU is pas een probleem als hij té warm wordt, daarvoor maakt het niet uit. Als jij zelf de fans op 60% zet elke keer, heb je eerder kans dat hij juist minder lang mee gaat.

https://ko-fi.com/apart

• Maartendc
MK1998NL schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 17:58:
M.2 is een snellere aansluiting. M.2 SSD's zijn op het moment nog duur, maar misschien voor de toekomst. De G1.Sniper B5 is een prima bordje, wel even er oo letten dat je minimaal biosversie F6 hebt.

Over de testresultaten ben ik zelf niet zo te spreken, want de Gelid Tranquillo Rev 2 is een prima en stille koeler. Zo word hij ook in andere reviews omscherven. De 212 Evo is ook een prima koeler, dus als dat je beter laat voelen...
Helder! Is het overwegen waard, al is een SPDIF uitgang wel een relijke pré voor me maar misschien zijn er nog andere bordjes die beide heeft.
Over processorkoelers weet ik weinig dus bedankt voor de relativering wat betreft de Tweakers review, vond het opmerkelijk het verschil in de testresultaten (aangezien ze ongeveer hetzelfde kosten) dus vandaar (helemaal niet bedoeld ten nadele van jouw suggestie overigens).

@mobstaa Leuk om de ervaringen van een vergelijkbaar systeem te lezen! Klinkt goed, zeker het gedeelte over de ultra instellingen ;) Mag ik vragen welke games hier zoal onder vallen?

Even nog iets anders. Zou iemand nog antwoord kunnen geven op mijn vragen uit de topic start? Dan met name over het verhaal PC permanent aansluiten op mijn televisie. Ik zal het even visueler maken: ben een game aan het spelen op mijn hoofdbeeldscherm (monitor) en op mijn tv staat een Spotify scherm waar ik ondertussen muziek regel of iets anders opzet (internetpagina, Youtube filmpje you name it). Eigenlijk een soort tweede scherm dat niet continue gebruikt wordt maar waar ik binnen 2 seconden wel toegang toe wil hebben zonder dat ik steeds de HDMI kabel in moet pluggen. Zo'n permanente aansluiting, ga ik dat erg voelen qua prestaties met dit systeem?

• MK_
  • Niet online

MK_

Dat kan zeker. Prestatie in-game word ietsjes lager, maar dat je nu zegt dat het veel verschil maakt... maximaal 5 fps denk ik. Browsen, YouTube enzovoort nemen grafisch niet veel kracht. Kortweg: het kan :)

• Maartendc
Thx voor de toelichting!

Nu deze build staan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,05€ 66,05
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 357,25€ 357,25
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,86€ 48,86
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 29,-€ 29,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 961,83

De G1 blijft staan, prijs/kwaliteit + de soort aansluitingen geven de doorslag. Alleen dus even opletten op een mogelijke bios update? Iedereen mag hier nog gerust op schieten want ik bestel waarschijnlijk pas over een kleine 2 weken. Ik ga ook even kijken of ik een mooie deal kan maken door alle onderdelen bij één shop te bestellen. Bedankt alvast voor de aanvullingen (MK vooral ;) ) en hoor graag nog andere reacties als die er zijn. Anders ga ik dit moois bestellen over twee weekjes!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Waarom geen Club3d? Is sneller, goedkoper en evengoed goed gekoeld.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Ja ik zou ook voor de Club3d kiezen het is toch 2tientjes wat je of in je zak kan houden of de 4690 kiezen.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• MK_
  • Niet online

MK_

Let wel op dat de Club3D 3 sloten gebruikt in plaats van 2 op de Sapphire. De i5 zou ik gewoon fijn laten bij de i5 4590, het verschil merk je alleen in je portemonee.

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Kijk hier eens voor H97 en Z97 bordjes met digitale optische uitgang en M.2. Het goedkoopste bordje in deze lijst kost amper €10 meer.

Nog een kleine aanvulling op het M.2 verhaal. Een M.2 SSD over pcie is inderdaad sneller (vooral in sequentieel lezen), maar M.2 hoeft niet over pcie te gaan. Correct me if I'm wrong, maar M.2 SSD's kunnen ook gewoon gebruik maken van SATA, en dan heb je natuurlijk geen snelheidswinst t.o.v. een reguliere SATA SSD. Dus bij een aankoop van een M.2 SSD goed opletten dat ie M.2 over pcie ondersteunt.

Experience the mountains!

• Darsstar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 11:15
melwasul schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 08:58:
Kijk hier eens voor H97 en Z97 bordjes met digitale optische uitgang en M.2. Het goedkoopste bordje in deze lijst kost amper €10 meer.

Nog een kleine aanvulling op het M.2 verhaal. Een M.2 SSD over pcie is inderdaad sneller (vooral in sequentieel lezen), maar M.2 hoeft niet over pcie te gaan. Correct me if I'm wrong, maar M.2 SSD's kunnen ook gewoon gebruik maken van SATA, en dan heb je natuurlijk geen snelheidswinst t.o.v. een reguliere SATA SSD. Dus bij een aankoop van een M.2 SSD goed opletten dat ie M.2 over pcie ondersteunt.
Klopt, sommige kunnen alleen overweg met een M.2 SATA SSD, andere met beiden. Misschien weer andere met alleen een PCIe M.2 SSD, ik weet niet meer of ik dit tegen ben gekomen of niet...

Ook is niet elk M.2 slot het zelfde gekeyed. ASRock's Z97 Extreme 6 heeft wat asrock een "Ultra M.2 (PCIe 3.0 x4)" slot. Wat betekend dat volgens wikipedia het wel een M-keyed slot moet zijn. Daar passen dan "M" en "B & M" keyed SSDs in. De Samsung XP941 is een M-keyed SSD en past niet in een B-keyed slot. De meeste M.2 SSDs die ik heb gezien zijn "B & M" keyed en passen dus in beiden soorten slots.

Wikipedia: M.2

• Maartendc
Dank nog voor de aanvullingen. De MSI H97M-G43 is ongeveer net zo duur als de G1. Ik vraag me af wat nou precies de plus- en minpunten zijn tussen deze twee. Afgezien van M2. Kan er ook weinig reviews van vinden, van de G1 wel en weet je dat het zo ie zo wel goed zit natuurlijk.

Dan even over de Club3D Radeon R9 290 royalAce. Is een optie waar ik nog niet aan had gedacht, presteert deze echt beter dan de Sapphire R9 290?

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
De reden waarom je van het MSI bordje veel minder reviews vindt is omdat dit een veel recenter bordje is. De H97 chipset is onderdeel van de series 9 chipsets van intel. De series 9 chipsets zijn nog maar een paar maanden geleden gereleased.

Belangrijkste verschilpunt is de aanwezigheid van het M.2 slot op het MSI bordje. Verder verschilt er functioneel niet zo heel veel. Zo heeft het gigabyte bordje naast een digitale optische uitgang ook een digitale coax uitgang terwijl het msi bordje enkel een digitale optische uitgang heeft. Het MSI bordje ondersteunt dan weer 7.1 geluid terwijl het gigabyte bordje 5.1 geluid ondersteunt. En zo zijn er nog wel wat kleine verschillen.

Verder ondersteunt het MSI bordje de volgende generatie intel processoren (Broadwell) en is de chipset nieuwer. Onder de motorkap zal er dus wel het 1 en ander veranderd zijn (mogelijk zijn enkele kleine foutjes opgelost) maar functioneel dus niet zo veel.

Sommigen adviseren het sniper bordje, anderen dan weer het nieuwere H97 bordje. Mijn voorkeur gaat uit naat de nieuwe series 9 chipset (H97 en Z97) en bijgevolg het MSI bordje, dat speciaal met de huidige Haswell refresh processoren gereleased is. Moet je tevens geen BIOS update (laten) doen om jouw processor te herkennen.

Experience the mountains!

• Maartendc
Dank voor deze aanvulllende informatie. Bovenstaande lijkt me ook in het kader van toekomstbestendigheid van het systeem een meerwaarde.
Dit is mijn systeem nu met een ander moederbord:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H97M-G43€ 74,55€ 74,55
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 355,85€ 355,85
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,99€ 47,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,62€ 26,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 965,68

Dit zal hem voor nu ook worden. Graag nog een check. Mocht ik geen overtuigende andere geluiden hoor dan bestel ik deze ergens morgen! (Alvast) bedankt iedereen!

• MK_
  • Niet online

MK_

Prima! Zie niet echt verbeterpunten, dus ik zeg doen!

• Maartendc
Ik ga denk ik toch voor de Club3D Radeon R9 290 royalAce ipv de Sapphire. De Club3D presteert goed in reviews/benchmarks, volgens mij niet slechter of zelfs beter dan de Sapphire en ik bespaar zo weer een klein beetje geld. Het enige waar ik mee zit is de aandachtige opmerking van MK1998 over het aantal slots (3). Gaat dit probleemloos passen op mijn MSI H97M-G43 moederbord? Kan ik probleemloos de juiste slots gebruiken, en wat is het nadeel dat de Club3D kaart 3 slots nodig heeft ipv 2 (zoals de Sapphire)?

Ik vraag het maar voor de zekerheid aangezien in een ander topic (deze) de boel in de praktijk toch niet optimaal aangesloten kon worden (al ging dat wel over andere componenten). Ik ga vandaag al de eerste boel ophalen bij een shop in de buurt maar ik wacht dan nog even met de videokaart. Hopelijk kunnen jullie mij nog even (snel ;) ) met bovenstaande helpen zodat ik met een gerust hart aan de slag kan!

[ Voor 3% gewijzigd door Maartendc op 18-08-2014 13:06 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Jaja, dat gaat passen :)

Het probleem in dat topic is de koeler, hij heeft een Thermalright, een joekel van een koeler. Omdat deze zo groot is, blokkeert hij het PCIe-slot. Met de Gelid Tranquillo zal je dat probleem niet krijgen, maar als je het je beter laat voelen kan je het bordje ook in een maatje groter krijgen:
pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO

Edit: en het nadeel van 3 sloten i.p.v 2 is dat je een extra slot op je MoBo niet kan gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door MK_ op 18-08-2014 13:13 ]

• Maartendc
Thanks, ik heb gelukkig niet zo'n enorme koeler inderdaad. Zat ook al aan dat Mobo te denken maar dat heft het kostenvoordeel van de Club3D een beetje op ;) De MSI H97M-G43 kan ik straks voor 76 euro ophalen. Als ik een duurder Mobo neem dan kan ik net zo goed mijn huidige setup houden met een Sapphire ;) Maar als het gewoon gaat passen vind ik het dus onzin om voor de Guard Pro te gaan. Mocht ik vandaag geen verontrustende geluiden meer horen over de volgende build dan bestel ik ook met een gerust hart de Club3D Videokaart.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H97M-G43€ 74,45€ 74,45
1Club3D Radeon R9 290 royalAce€ 336,50€ 336,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,99€ 47,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,62€ 26,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 946,23

• Maartendc
MK1998NL schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 13:12:
Edit: en het nadeel van 3 sloten i.p.v 2 is dat je een extra slot op je MoBo niet kan gebruiken.
Waar zou ik zo'n slot dan eventueel voor gebruiken? In de toekomst voor een extra videokaart, meer RAM oid?

• MK_
  • Niet online

MK_

Zover ik kan zien blokkeert hij 2x een PCI-poort. Dat hij eentje blokkeert krijg je altijd. Het andere PCI slot zou gebruikt kunnen worden voor WiFi, geluidskaart, controllers van bijvoorbeeld USB of FireWire. Het 2de PCIe 2.0 x16 slot (wat loopt op x4) blijft wel gewoon vrij.

• Maartendc
Ah oke, dat is geen probleem voor nu aangezien ik dat niet ga gebruiken. De kaart sluit ik nu gewoon aan op een PCI-e 3.0 x16 neem ik aan?
De boel is nu besteld! Dank voor alle hulp, kan niet wachten om dit systeempje in elkaar te zetten. Mocht ik nog tegen problemen aanlopen dan laat ik het weten :)

• MK_
  • Niet online

MK_

Maartendc schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 14:38:
Ah oke, dat is geen probleem voor nu aangezien ik dat niet ga gebruiken. De kaart sluit ik nu gewoon aan op een PCI-e 3.0 x16 neem ik aan?
Klopt!
De boel is nu besteld! Dank voor alle hulp, kan niet wachten om dit systeempje in elkaar te zetten. Mocht ik nog tegen problemen aanlopen dan laat ik het weten :)
Veel succes! En natuurlijk veel plezier ermee :)

• OptiBenz1
  • Laatst online: 20-01-2023
Nog extra korting gekregen?

• Maartendc
Nee ik heb nu zo goedkoop mogelijk bij verschillende shops besteld. Je wenslijst op Tweakers geeft al een goede richting hoe je het beste kan bestellen. 4AllShop had niet alle onderdelen waardoor ik wel genoodzaakt was om bij verschillende shops te bestellen. Overigens zijn ze al een tijdje aan het verbouwen dus afhalen kan momenteel niet, hetgeen de verzendkosten dus niet wegstreept. Heb dus ook niks bij ze besteld omdat bij andere shops het goedkoper was.

Al met al ben ik tevreden met de prijs van ongeveer 960/967 euro.

• Maartendc
Inmiddels bijna alles binnen. De R4 kast is in het echt ook prachtig, al is hij wel iets groter dan ik dacht :P Maar dat geeft niet. Helaas duurt de levering van mijn voeding, processor en videokaart langer dan was aangegeven door SIComputers. Dus ik kan op zijn vroegst vrijdag pas aan de slag. Nu geeft me dat nog wel even tijd om na te denken over het te kiezen besturingssysteem.

Ik dacht dat ik daar wel over uit was, namelijk 8.1 maar mijn huisgenoot die al jaren actief is in de ICT sector raadt me toch nog Windows 7 aan. Het zijn een beetje de gebruikelijke redenen die hij aandraagt: werkt fijner e.d. met tevens de bewering dat Windows 8.1 'de Vista' van deze generatie is. Opzich kan ik daar wel inkomen. Ik moest ook erg wennen aan Windows 8.1 die op mijn ouders laptop staat. Tevens helpt het absurde nieuws over de 8.1 patch ook niet erg mee met de reputatie ervan. Windows 7 heb ik altijd fijn mee gewerkt en waarschijnlijk schakel ik zodra Windows 9 uit is, toch daar op over. Dus nu Windows 7 gebruiken totdat Windows 9 uitkomt vind ik niet eens zo'n vreemde redenering. Ik heb ook nog even gezocht naar gamingprestaties tussen 7 en 8.1. Ook daar geen baanbrekende resultaten om mijn keuze te vergemakkelijken.

Ik hoor graag jullie argumenten waarom ik wel voor 8.1 zou moeten kiezen of juist niet. Zijn er wel degelijk significante prestatieverschillen tussen de twee versies waardoor ik bijv. niet de volle kracht van mijn systeem kan uitnutten? Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.

• MK_
  • Niet online

MK_

Persoonlijk vond ik Windows 8 wel de "Vista", en W8.1 weer de "Windows 7" (al vond ik zelf Vista fijner dan 7, maar dat zal wel aan mij gelegen hebben). Windows 8.1 zou ik nemen, betere ondersteuning voor SSD, sneller, je kan gewoon instellen dat je standaard op het bureaublad komt en je kan zo'n start menuutje downloaden (Start Menu 8 dacht ik).

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Classic shell werkt hier ook wel erg fijn maar die gebruik ik zelf niet meer omdat ik toch alleen maar op de start knop druk als ik een programma zoek en dat is letterlijk startknop + typen en enter.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Maarten heb je een besturingssysteem (7) ergens al liggen? Dan zou ik namelijk deze nemen en anders de goedkoopste waar je handen op kan krijgen.
Hoewel update versies niet mogen van windows is het misschien handig om dat uit te zoeken op Google.

Al dat gedoe over beter is echt gebruikerservaringen en niet open staan voor veranderingen.

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

• Maartendc
Ik kan ze allebei kosteloos krijgen dus geld is geen reden om voor de een of andere te kiezen. Vandaar mijn twijfels. Ik hoorde over windows 8 dat er behalve de interface ook gewoon wat andere issues waren. De interface wen ik wel aan maar aangezien ik de mogelijkheid heb om voor één van de twee te gaan (7 of 8.1) vroeg ik me af welke jullie zouden kiezen aangezien ik gemixte ervaringen/reacties hoor. Ik heb niet echt een voorkeur, ik vind Windows 7 erg fijn werken (doet wat het moet doen) en in Windows 8.1 zie ik ook potentie om het me eigen te maken. Dus ik neig nu naar het argument: 'waarom niet?'. Zolang er (behalve die laatste patch) geen grote (prestatie)issues zijn met 8.1, denk ik dat ik voor deze versie ga.

• jorisvdelsen
Nou, voor zover ik weet zijn de voordelen van Windows 8.1:
- betere ondersteuning voor SSD's
- "lichter'' voor de hardware
- betere performance in games

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
voor mij is het simpel, Ik zou alleen win7 gebruiken als ik al een licentie zou hebben. moest ik een nieuw OS halen, dan werd het zonder meer win8.1. en zo slecht is dat laatste echt niet. tis ff wennen dat zeker, was vista/7 ook.

Verwijderd

Gewoon W8.1. Je ssd komt veel beter tot zijn recht, je geeft zelf aan dat je er toch al wel aan zult wennen. Het is ook een lichter programma voor je computer dan W7. Al met al zou ik toch echt voor W8.1 gaan, en gezien de reacties ben ik niet de enige.

• Maartendc
It works! Vanavond eens even de boel flink uittesten. Ik heb nog wel 2 aandachtspunten:
- neem bij deze build een groter moederbord! Het past maar net, dan heb ik het met name over de huge! Videokaart. Het wordt nu nog zeer lastig om in de toekomst 2 reepjes ram bij te plaatsen de (buitenkant van de)videokaart komt een beetje tegen een paar vastklem-klipjes (weet geen beter woord) van de ram-slots aan. No big deal maar niet optimaal
- verder is het nog niet gelukt om de 2 voorste fans van de R4 behuizing/kast aan te sluiten. Hiervoor ontbraken kabels. De achterste fan en de processorkoeler/fan zijn wel aangesloten overigens. Maar iemand enig idee wat voor kabels ik nodig heb om deze 2 voorste fans aan te sluiten?

Alvast bedankt!

• MK_
  • Niet online

MK_

Eh, de komt de Fractal Design R4 niet geleverd met fancontroller? Gewoon hierop aanskuiten!

Ennuh... foto's? Vinden we leuk :) (vooral ik :9)

• jorisvdelsen
MK1998NL schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:34:
Eh, de komt de Fractal Design R4 niet geleverd met fancontroller? Gewoon hierop aanskuiten!

Ennuh... foto's? Vinden we leuk :) (vooral ik :9)
En wanneer kom jij, die mensen naar dat topic dirigeert, met je eigen build?

en ik

• MK_
  • Niet online

MK_

Foto's van een iMac zijn niet zo interessant. Maar binnenkort ga ik nog een PC bouwen voor een vriend (volgende week), ik zal daar wel foto's uploaden in Het Show je Build! Topic. En misschien komt er binnenkort nog een eigen build speciaal voor ETS2. Maar dat zal nog wel even duren...

• Maartendc
Het is al gelukt! Misschien is het toch niet zo handig om na je werk een pc om 10 uur 's avonds in elkaar te zetten ;) Foto komt hopelijk binnenkort. Nadeel van de geweldige Moto G telefoon is dat die een ongelofelijke crappy camera heeft..
Pagina: 1