PC herstarten werkt niet na moederbord upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Ik heb onlangs mijn pc ge-upgrade, nieuw moederbord, processor en geheugen.

Mijn oude SSD schijf met windows installatie geplaatst op het nieuwe moederbord. In eerste instantie wilde de schijf niet opstarten in AHCI mode, maar na een registeraanpassing ging dat prima.

Nagenoeg alles draait als een zonnetje, alleen wil de pc niet softwarematig herstarten. Windows sluit dan wel af, maar daarna blijft het zwart, fans etc. lopen door.

Ik heb gezocht op het forum, maar kan helaas geen oplossing vinden. Mijn voeding lijkt goed (Niet al te lange tijd ook vervangen).

Iemand een idee?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Gaat het om een fresh install van Windows of heb je je oude Windows installatie gebruikt?

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Na het verwisselen van een moederbord (metname als het een compleet ander bord is) is het aan te raden om toch een schone Windows installatie te doen. Anders heb je grote kans op gekke gebreken en soms komt het qua performance ook ten goede (nieuwe tov een oude install gebruiken).
Heel goed mogelijk dat daar ook je probleem in zit.

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Ik heb de oude Windows installatie gebruikt en wil ook liever niet her-installeren, maar deze fout opsporen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wellicht even met een bootmanager programma of met de Windows cd de bootloader repareren/herstellen.

Maar je hebt sowieso mazzel dat je pc überhaupt boot. Na het upgraden van de kern van je pc (cpu, moederbord) is het bijna altijd noodzakelijk om een fresh install van Windows te doen, omdat er anders rare problemen kunnen optreden of de pc wil überhaupt niet booten.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:22

Thomg

Aww yiss

Zou toch een schone installatie doen, er zullen vast nog wel veel meer problemen zijn die je nog niet opgevallen zijn...

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:49

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tja, zoals velen al gezegd hebben, een fresh install is sowieso beter.
Je hebt een nieuwe chipset, geheugen en processor, het is toch logisch dat Windows nu van slag is. Je kan altijd proberen de drivers van je oude chipset enzo te verwijderen en dan de juiste drivers te installeren, maar er blijven altijd resten achter.

Android developer & dürüm-liefhebber

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je naar een andere chipset gaat vind Windows dat niet leuk. Windows 7 of 8 boot meestal wel maar helemaal goed werken doet het nooit. Bij Windows XP was het zo dat je meestal niet eens in Windows kon komen en een BSOD kreeg bij booten. Zoals aangegeven, een herinstallatie dus.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:41

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Het kan ook goed gaan hoor, als Windows tenminste drivers heeft voor de nieuwe hardware. Dan zegt Windows tijdens de eerste keer opstarten gewoon iets als "Bezig met bijwerken", doet een reboot en klaar.

Dat was tenminste bij mij het geval, in apparaat beheer was de oude chipset driver verdwenen en vervangen voor de drivers van het nieuwe mobo en cpu.

Specs

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Je kunt ook een repair installatie uitvoeren over je oude installatie heen. Al je hardware wordt dan opnieuw gedetecteerd. Dat kan wel eens helpen.

Maar er kunnen nog andere oorzaken zijn zoals draaiende software die niet goed afsluit (antivirus) en bios instellingen (toevallig van een bios naar een uefi gegaan?).
Pagina: 1