• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-01 15:07
Beste tweakers, sinds een weekje of 2 knippert de rode led van mijn Sony Bravia kdl 32ex500 , zeven keer achter elkaar om precies te zijn.

volgens het internet horen deze codes bij de knipperende led:
Afbeeldingslocatie: http://i964.photobucket.com/albums/ae126/Mr_Mod/ex500blinkcodes.jpg

Volgens de elektronicaservice (rijnmond voor de geinteresseerde) betreft het een foutmelding voor de voeding van de televisie.

Mijn televisie is helaas alweer uit 2010, de garantie is daardoor verlopen. Het beste waar ik op kan hopen is een coulanceregeling van Sony. Om nu de kosten van een reparatie te besparen (dit is niet de moeite waard mijn inziens want voor hetzelfde geld heb ik een nieuwe televisie) wil ik kijken wat de mogelijkheden zijn voor mezelf om wat aan te pakken.

De achterkant heb ik er al afgeschroefd en er valt mij niks op, geen stinklucht van verbrande elektronica of iets dergelijks. Wie of wat heeft hier ervaring mee, graag specifiek bij een Sony Bravia en weet waar ik mij het beste op kan focussen om te proberen deze foutmelding eruit te krijgen, OF om eventueel van te voren te controleren of het ter reparatie brengen niet teveel gaat kosten?

TL:DR
TV geeft foutmelding, ik wil zelf eerst controleren of ik iets kan oplossen zonder voor een te dure reparatie te betalen.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:47

Bever!

3

Je moet eisen dat de winkelier de tv herstelt of vervangt. Een tv van vier jaar oud moet conform zijn. Fabrieksgarantie is beperkter dan waar je recht op hebt.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:09
Wordt hij niet te warm? Of gaat de fan wel draaien in de tv?

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Kwam dit tegen:

"TECHNICAL SUPPORT

ANZ
ISSUED: 18 June, 2010

Model No:
KDL22BX300
KDL26BX300
KDLxxEX400
KDLxxEX500
KDLxxEX600
KDLxxEX700
KDLxxHX700
KDLxxHX800
KDLxxHX900

SUBJECT: TV will not turn on and shows 7 flash error (Temp)
SYMPTOM: TV will shut off after AC ON due to error detect, Standby LED will blink 7 times (Thermal Error). Error may not happen immediately after Power on and may be difficult to reproduce.
CAUSE: This symptom is caused by faulty RGB Sensor on H PCB. Sensor causes fault on I2C bus (same as Thermal sensor). This is then incorrectly reported as Thermal Error."

• mathelicious
Dank jullie wel, dat verhaal van een sensor is een hoopvolle oorzaak. Nieuwe sensor en dan kan ik weer verder, als dat de oorzaak is.

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 21:21
Hej;

Dit heb ik 4 maandjes terug gehad bij mijn 40ex500 exact hetzelfde probleem!
voor expertise aangeboden bij CE repair in Mijdrecht => en kreeg een offerte voor de reparatie.
Ik was NETTO ( inc BTW ) +- 1 stuks uurloon en het vervangende printplaatje waar de sensor op zit ( LED-bar ofzo; rare omschrijving op de factuur ) totaal 120,- kwijt. Printje kostte heel 13,- maar het uurloon he...

Enfin hij was +- ( door bestellen van het onderdeel ) 10 werkdagen in Mijdrecht. Ondertussen een mooie Panasonic 50GT60 maar neergezet beneden en de Bravia is na die tien dagen op de slaapkamer aangekomen.

Even voor de goede orde. 120,- was ik kwijt en je krijgt 3 maanden garantie op de reparatie en tja het zijn wat centjes maar ik krijg voor 120,- geen nieuwe 40" tv terug denk ik zomaar.

Hij doet het nu nog steeds trouwens; goed werk door de mannen van CE-repair.

(PS 0,0 coulance van SONY; ik weet niet of je daar iets van moet "vinden" het aparaat is immers gewoon buiten fabrieksgarantie..... en nogmaals soms zit het mee en soms zit het tegen )

Vervelend de 7x blinking rood; ik ken het; zeker omdat de TV van 2010 was en niet zo oud is in mijn beleving; tja soms zit het mee en soms tegen.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:47

Bever!

3

Seven_of_Nine schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:48:
Hej;

(PS 0,0 coulance van SONY; ik weet niet of je daar iets van moet "vinden" het aparaat is immers gewoon buiten fabrieksgarantie..... en nogmaals soms zit het mee en soms zit het tegen )
Als je de winkelier had aangeschreven om het defect te verhelpen had het jou niets gekost. Dit is namelijk jouw recht als consument. Zonde dat je niet weet waar je recht op hebt, je hebt geen relatie met Sony maar met de winkel.

• Seven_of_Nine
@Bever! - correct; had geholpen mits de beste winkelier (keten) nog zou bestaan anno 2014 maar helaas.
Kortom Sony dus destijds een belletje gedaan en direct via hun bij CE repair gekomen.

• mathelicious
Seven_of_Nine schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:48:
Hej;

Dit heb ik 4 maandjes terug gehad bij mijn 40ex500 exact hetzelfde probleem!
voor expertise aangeboden bij CE repair in Mijdrecht => en kreeg een offerte voor de reparatie.
Ik was NETTO ( inc BTW ) +- 1 stuks uurloon en het vervangende printplaatje waar de sensor op zit ( LED-bar ofzo; rare omschrijving op de factuur ) totaal 120,- kwijt. Printje kostte heel 13,- maar het uurloon he...

Enfin hij was +- ( door bestellen van het onderdeel ) 10 werkdagen in Mijdrecht. Ondertussen een mooie Panasonic 50GT60 maar neergezet beneden en de Bravia is na die tien dagen op de slaapkamer aangekomen.

Even voor de goede orde. 120,- was ik kwijt en je krijgt 3 maanden garantie op de reparatie en tja het zijn wat centjes maar ik krijg voor 120,- geen nieuwe 40" tv terug denk ik zomaar.

Hij doet het nu nog steeds trouwens; goed werk door de mannen van CE-repair.

Vervelend de 7x blinking rood; ik ken het; zeker omdat de TV van 2010 was en niet zo oud is in mijn beleving; tja soms zit het mee en soms tegen.
Bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat het probleem waarschijnlijk voor een redelijk bedrag op te lossen is. Zou je mij misschien van het artikelomschrijving van dat printplaatje kunnen voorzien, wellicht dat mijn lokale elektronicaboer nog wat kan regelen (en voor toekomstige gedupeerden die dit topic vinden).
Voor mij is het ook een tegenvaller, de tv draait wel al even maar ik verwachtte er toch nog wel wat langer mee te kunnen doen dan 4 jaar. Momenteel ben ik bezig om op mezelf te gaan wonen dus dit komt financieel echt niet mooi uit :-(
De meevaller is dat de gamepad van mijn WiiU nu mooi zijn waarde bewijst :)

• Seven_of_Nine
van de factuur:

Omschrijving werkzaamheden: Led print vervangen.
Materiaal: 1 x HLR MOUNT (IR PCB) - 13,49 ex btw

Meer heb ik niet qua documentatie; ik hoop dat het voldoende is!

• mathelicious
Oke, dat is prima. Bedankt voor je hulp

• mathelicious
Vanwege drukte met verhuizing nu pas weer een update.

Ik ben bij de Makro geweest, vestiging doet er (nu nog) niet toe, en heb daar te horen gekregen dat ik maar Makro Garant had moeten afsluiten. Dat dacht ik dus even niet!
De hele bestelling was in hun systeem zelfs al niet meer te vinden 8)7

Ik kan hem via de Makro laten repararen, daar zitten dan wel onderzoekskosten aan vast van een paar tientjes. De reparatie is dan NIET door Makro betaald, slechts geregeld! Daar ben ik het ook niet helemaal (of helemaal niet zelfs ) mee eens :-(

Bij de vestiging heb ik dus bot gevangen, daarom heb ik zojuist een brief gestuurd via de site (de voorbeeldbrief van consuwijzer gebruikt) met daarin mijn beklag en het voorstel om te repareren/vervangen van onderdelen of om mij een aanbieding te doen ter vervanging van mijn huidige televisie.

Daarbij heb ik gezegd binnen 2 weken bericht te willen, en dat de reparatie binnen een maand geregeld dient te worden (anders is de televisie straks opeens 4 jaar oud door tijd rekken van de makro :P )

Eens zien hoe gewillig en klantvriendelijk de Makro is, en hoe Sony dit afhandelt achter de schermen bij Makro

Wat zouden jullie een waardige vervanging/compensatie vinden van een toendertijd 550-600 euro televisie?

• mathelicious
Via de site van Makro nogmaals mijn beklag gedaan en zo waar nemen zij nu de onderzoekskosten op zich 8)

Kosteloos zal de reparatie niet zijn dus, maar ik kan nu nog altijd mijn geld in een vervangende televisie stoppen als de reparatie erg duur wordt. Makro heeft in een brief aangegeven dat de levensduur van de televisie 5 jaar zou moeten zijn dus ze hebben hun stukje verantwoordelijkheid genomen. _/-\o_

• mathelicious
Reparatiekosten zijn 93 euro, waarop Makro wateringen heeft aangegeven dit hele bedrag te betalen! 100% garantie dus, zeer netjes en ik ben dan ook echt te spreken over deze uitkomst _/-\o_
Pagina: 1