Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:52
46 jaar. Waarschijnlijk door zuurstofgebrek bij geboorte na 7 maanden meer moeite dan anderen met studeren, opnemen van informatie. Van oorsprong boekhandelaar. Sinds 1995 in hele reeks ICT-baantjes gewerkt. Langste was net geen vijf jaar Door gedragsproblemen meerdere keren in problemen geraakt en ontslagen. Nu in therapie voor gedrag. Patroon lijkt dat ik wel de ict ingerold ben, maar vaak net het benodigde niveau niet had of kon halen. Ik werkte dus vaak op het randje van mijn mogelijkheden en de baas wilde eigenlijk net dat beetje dat ik niet kon geven of bereiken. Resultaat: Jaren frustratie, laag zelfbeeld etc.
Nu weer baantje in mkb-ictsupport, contract voor drie maanden omdat men eerst meer zekerheid over mijn niveau wilt. Ik ben soms 's morgens vroeg gewoon bang om te gaan. Faalangst knalt er dagelijks in. Therapie leert me ook wel om negatieve gedachten om te buigen, maar toch.
Er is een Bruna-winkel die over te nemen is in de buurt, ik heb de diploma's en de wetenschap dat ik toen nog wel graag naar mijn werk ging. Maar ook de wetenschap dat de retail in boeken zowat aan het overlijden is. Dillemma...? 20 jaar (met onderbrekingen 15) 'weggooien' en in een zeer onzekere markt voor mezelf beginnen? |:(

Reacher said nothing / Everybody counts or nobody counts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:11
Waarom ging je vroeger wel graag naar je werk? Omdat je het leuk vindt om een winkel te bestieren, of omdat je het leuk vindt om boeken te verkopen? Dat laatste gaat nu niet inderdaad niet veel worden ben ik bang, maar een Bruna verkoopt natuurlijk meer dan boeken. Als je de uitdaging aan kunt om creatief te zijn met zo'n winkel en er iets van te maken, zou ik het wel weten.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een kennis heeft al lange tijd een Bruna winkel, ze verkopen daar natuurlijk wel wat meer dan wat boeken. Ik denk dan persoonlijk niet dat je daar echt je 'boekhandelaartje' kan gaan spelen (zoals Verkaaik in Gouda), mensen komen daar voor tijdschriften en whatnot, ik weet niet of dat je ding dan wel is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:29

DjVe

Hatsaflats!

Retail is natuurlijk wel heel iets anders. Klantcontact moet je wel liggen en je moet in zekere zin ook kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doane
Klantcontact ligt me zeker en ik kan mensen goed overtuigen en ze meekrijgen in mijn verhaal :)
Therapeut vindt dat ik bezig ben mijn verantwoordelijkheid (weer) te ontlopen omdat ik liever zelf niet besluit.
Zit ook wel wat in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete_Sampras
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-07-2024

Pete_Sampras

Abominabele bavarois

Het is misschien vrij simpel commentaar maar heb je al eens een interesse/beroepskeuze test gedaan?
Misschien komt er iets uit waar je wat mee kan. Daarna na een halfjaar alsnog een keer dezelfde test doen en dan kijken of er noemenswaardige veranderingen in de twee tests zit.

Succes in ieder geval.

Old school gamer met een lag en een traan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doane
Pete_Sampras schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:05:
Het is misschien vrij simpel commentaar maar heb je al eens een interesse/beroepskeuze test gedaan?
Misschien komt er iets uit waar je wat mee kan. Daarna na een halfjaar alsnog een keer dezelfde test doen en dan kijken of er noemenswaardige veranderingen in de twee tests zit.

Succes in ieder geval.
Jawel. De eerste toen ik 12 was denk ik. Uitslag niet meer te vinden. Kleine tien jaar geleden nog een keer omdat ik het nu wel eens echt wilde weten. Heb het nog wel ergens liggen, maar ik weet nog dat het advies was: Toneel of cabaret....duh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Dat is k*t man, dat je je zo voelt op dit moment.
Mijn tip: Volg je hart. Je weet eigenlijk al wat je wilt, maar je hebt hoogst waarschijnlijk een angst die je tegenhoud.

P.S. En wat je graag doet, daar ben je overigens ook goed in. Talent gaat namelijk samen met datgene wat je graag doet.

[ Voor 27% gewijzigd door EvilItSelf op 11-08-2014 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doane
EvilItSelf schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:12:
Dat is k*t man, dat je je zo voelt op dit moment.
Mijn tip: Volg je hart. Je weet eigenlijk al wat je wilt, maar je hebt hoogst waarschijnlijk een angst die je tegenhoud.

P.S. En wat je graag doet, daar ben je overigens ook goed in. Talent gaat namelijk samen met datgene wat je graag doet.
Thanks voor de bevestiging. Nu nog het vlekje dat de boekenmarkt stuk is wegwerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wil je daadwerkelijk in een Bruna staan? Wat je daar doet heeft vrij weinig te maken met verkoopadvies en is niet veel meer dan achter de kassa staan en afrekenen. Wil je dat werk echt doen of is die optie interessant omdat de mogelijkheid tot falen een stukje lager is?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -hopsa-
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 16:39
Tsurany schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:24:
Wil je daadwerkelijk in een Bruna staan? Wat je daar doet heeft vrij weinig te maken met verkoopadvies en is niet veel meer dan achter de kassa staan en afrekenen. Wil je dat werk echt doen of is die optie interessant omdat de mogelijkheid tot falen een stukje lager is?
Als eigenaar van een Bruna winkel komt er natuurlijk wel meer bij kijken dan achter de kassa staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doane
Tsurany schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:24:
Dat laatste speelt bij mij een grote rol. Ik kan verkopen en een winkel runnen. De kans dat ik daar faal is inderdaad kleiner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

-hopsa- schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:32:
[...]

Als eigenaar van een Bruna winkel komt er natuurlijk wel meer bij kijken dan achter de kassa staan.
Klopt, maar hij gaf zelf aan dat hij verkopen leuk vond en goed kon.
Doane schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:41:
[...]
Dat laatste speelt bij mij een grote rol. Ik kan verkopen en een winkel runnen. De kans dat ik daar faal is inderdaad kleiner...
En dan is de vraag of je altijd op het bekende terrein wilt blijven of dat je toch door wilt zetten met je huidige route en jezelf wilt uitdagen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doane
Tsurany schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 14:29:
[...]

Klopt, maar hij gaf zelf aan dat hij verkopen leuk vond en goed kon.

[...]

En dan is de vraag of je altijd op het bekende terrein wilt blijven of dat je toch door wilt zetten met je huidige route en jezelf wilt uitdagen.
Klopt precies. Dat is de keuze die ik nu moet maken. Ik functioneer in de ICT-support op een redelijk MBO-niveau, zonder formele opleiding, wel certificaten en dus 15 jaar ervaring. Met wat investeren, is daar volgens collega's nog een beste mouw aan te passen. Maar wil ik dat nog? MKB ict-support is slopend qua snelheid. En ik ben geen snelstarter en multitasker. Op mijn voorhoofd staat 'manage me' ;)
Ik heb vroegâh een winkel zelfstandig moeten runnen en dat ging juist weer prima. Ook heb ik stagiairs begeleid en externen aangestuurd etc. Dus dat 'manage me' is ook niet altijd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14

_Arthur

blub

Doane schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 09:33:
Maar ook de wetenschap dat de retail in boeken zowat aan het overlijden is.
En daarom niet doen. Er zal nog wel een niche overblijven qua gedrukte boekvormen, maar het 12-in-een-dozijn zal toch snel digitaal gaan.

Want; waarom is die Bruna ter overname? Gaat het slecht? Wil de eigenaar het tent verkopen 'nu het nog kan'? Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doane
_Arthur schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:02:
[...]

En daarom niet doen. Er zal nog wel een niche overblijven qua gedrukte boekvormen, maar het 12-in-een-dozijn zal toch snel digitaal gaan.

Want; waarom is die Bruna ter overname? Gaat het slecht? Wil de eigenaar het tent verkopen 'nu het nog kan'? Etc.
Ga nog wel met de huidige eigenaar praten. Maar het zou natuurlijk makkelijk kunnen dat het zout in de pap er niet meer aan te verdienen valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doane schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 14:49:
[...]

Klopt precies. Dat is de keuze die ik nu moet maken. Ik functioneer in de ICT-support op een redelijk MBO-niveau, zonder formele opleiding, wel certificaten en dus 15 jaar ervaring. Met wat investeren, is daar volgens collega's nog een beste mouw aan te passen. Maar wil ik dat nog? MKB ict-support is slopend qua snelheid. En ik ben geen snelstarter en multitasker. Op mijn voorhoofd staat 'manage me' ;)
Ik heb vroegâh een winkel zelfstandig moeten runnen en dat ging juist weer prima. Ook heb ik stagiairs begeleid en externen aangestuurd etc. Dus dat 'manage me' is ook niet altijd.....
Wat jij merkt is dat je je eigenlijk het beste voelt in je comfort zone, en dat je buiten je comfort zone problemen hebt met presteren. Daarom is de hang er naar het veilige.
Boekhandel ken je, maar ik durf te wedden dat als je ergens anders in een winkel gaat staan, je het zelfde ervaart als toen je zelf die winkel nog had.
Feit is: ICT wordt, zeker op laag niveau, steeds meer lopende band werk. Dat gaat je op een gegeven moment tegen staan omdat je telkens getest wordt of je het wel kunt (in jouw ogen dan): iedere dag weer een nieuwe andere uitdaging. Daarnaast wordt je gedwongen naar simpel werl waarin de afwisseling eigenlijk ontbreekt.

Als ik jou was zou ik gewoon lekker bij een stel winkels gaan solliciteren als medewerker. Gemiddeld grote supermarkt ofzo. Verdient niet eens zo slecht :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robenroute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 06:54

robenroute

VuurDraad was fijn...

Je zou ook nog e.e.a. kunnen combineren: waarom niet een tijdje "stage" lopen in een ICT-shop?

Overigens, de enige manier om angsten te overwinnen is de confrontatie daarmee aan te gaan. Je verhaal lezend, denk ik dat je daar wel wat hulp/begeleiding bij nodig hebt, maar die kun je natuurlijk vragen. Wel blijven relativeren. Een gezonde dosis skepsis en twijfel is niet per se verkeerd, je moet er alleen niet ongelukkig van worden. Er met mensen over praten (en blijven praten) kan erg helpen. Het feit dat je met deze situatie de openheid hebt opgezocht (deze forums) betekent dat het met het praten wel goed komt. Dat heb je dus klasse gedaan! Dikke pluim.

Succes, Doane. Maar vooral veel plezier, want dat is toch wel het belangrijkste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doane
Allen dank voor de reacties en input. Heb gisteravond even naar de betreffende Bruna gekeken, het is een flinke winkel, recent verbouwd. Als de zaak nog zo loopt als ik nu denk, zal de prijs ook navenant zijn en zal ik naar de bank moeten. Dat afwegende tegen de ict-support waar ik nu in zit en redelijk wat ervaring in heb...ik wil er nog niet aan, maar de uitkomst gaat wel worden dat ik niet ga switchen. Inzetten op de therapie en om me heen blijven kijken...voelt goed, zo'n community! :)

Pagina: 1