HDD DOA of beginnersfout?

Pagina: 1
Acties:

• 00s3
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-11-2025
Beste tweakers,

Afgelopen weekend heb ik voor het eerst zelf een PC in elkaar gezet.
Kostte me een paar uurtjes en was niet heel erg ingewikkeld/gecompliceerd.

Echter het geval wil is dat mijn UEFI mijn HDD niet wil herkennen.
De SSD herkent de UEFI direct, ik heb daar dan ook W8.1 op kunnen installeren, echter de HDD (een WD Green 2Tb) vindt hij niet.

Ik heb de SSD losgekoppeld en de zelfde kabel etc. aan de HDD gehangen en ook dan vindt de UEFI de schijf niet.

Wanneer ik mijn PC opstart maakt de HDD wel geluid.. een soort van tja moeilijk uit te leggen.. tikkend, de schrijfkop beweegt geluid? (Als je ooit een kapotte UPC Mediabox hebt gehad, daarmee is dat geluid wel te vergelijken..) Dus de schijf maakt een minuut of twee wel geluid en dan wordt het stil..

Verder nog; hebben SATA schijven tegenwoordig nog zoiets als jumper instellingen nodig..? Ik heb er geen jumper bijgeleverd gekregen en de ruimte op de schijf om dit te doen is er wel.

Mijn vraag is dus: is dit een DOA :/ of heb ik een beginnersfout gemaakt bij het aansluiten?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet,

Ed

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-12-2025

nIghtorius

Poef!

Tikkende schijf die ophoudt te tikken na ongv. 2 minuten kan best wel eens vallen onder de categorie DOA.
HDDs horen niet te tikken.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• 00s3
Ok duidelijk..bedankt voor je antwoord.

Wanneer een schijf DOA is zal de UEFI deze ook nooit herkennen zeker?
En het aansluiten van een SATA kan ook niet verkeerd uitgevoerd worden?

Reden dat ik het vraag is dat ik zeker wil weten dat ik zelf niets verkeerd heb gedaan voordat ik een RMA aanmaak bij de leverancier.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heb je al geprobeerd de hdd aan een andere sata kabel te hangen, aan een andere sata poort en een andere stroomkabel.
Want daar kunnen ook gebreken inzitten.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:39

Rannasha

Does not compute.

00s3 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 09:40:
Wanneer een schijf DOA is zal de UEFI deze ook nooit herkennen zeker?
Hangt van het precieze defect af, maar normaal gesproken wordt schijf die bij levering al defect is niet herkend.
En het aansluiten van een SATA kan ook niet verkeerd uitgevoerd worden?
Je hebt zelf de stekkers gezien, die kunnen er maar op een manier in. Het enige dat fout kan gaan is dat je ze niet ver genoeg hebt geduwd.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• 00s3
Nee dat dacht ik dus ook.. stekkers zitten er goed in.. Jumper settings bestaan bij SATA niet meer zeker?
(had ook geen jumpertje er bij zitten).
Dat ding moet wel DOA zijn. Ik heb mijn leverancier inmiddels een e-mail gestuurd met een omruilverzoek en welke stappen ik moet volgen..

Wel balen, had graag mijn kast compleet gehad.

@Reepje, ja ik heb de HDD aan dezelfde kabels gehangen als de SSD (die wel werkt) en dat gaf hetzelfde resultaat.
Pagina: 1