Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tit4nNL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 14:50
Dag tweakers,

Ik heb recent een nieuwe installatie gekocht met de spullen:

Intel Core i5-4690K Boxed
Asus Z87-K
MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB
Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB
Corsair Carbide 200R Closed
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Logitech K120 (Internationaal)
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Cooler Master GM G750M
Kingston SSDNow V300 120GB

Ik heb een vaag fenomeen ondervonden de laatste tijd, die ik eerlijk gezegd ook al op mn laptop had, maar nu anders is.

Op m'n laptop:

Wanneer ik in games zit horen alle mensen op skype en teamspeak een vaag ratelend geluid. Dit geluid is ook hoorbaar wanneer ik bijvoorbeeld in Audacity start met opnemen en dan op een spel klik en er weer uit na 10 seconden. Je ziet dan in audacity dat voor die 10 seconden aan opgenomen tijd er een duidelijke input te zien is, die wanneer je hem afspeelt duidelijk klinkt zoals alle mensen in skype en teamspeak het beschrijven. Een soort geluid wat je hoort wanneer je een speelkaart in een fietswiel houd. Nou speelde ik voornamelijk DayZ als ik in teamspeak zat en op mijn laptop liep dat nog al belabberd. (25-30 fps). Waar ik destijds aan dacht waar het aan lag was dat er misschien electrical interference was tussen de fan kabels en de audio jacks sidepanel ding op mn laptop.

Op m'n gloednieuwe PC:

Toen ik voor 't eerst op m'n nieuwe computer in teamspeak ging en DayZ opstartte was de eerste reactie van iedereen: "Oh nee dat kutgeluid is weer terug!". Ik vond dit natuurlijk al meteen frapant want ik dacht dat het in mijn laptop ging om static interference met de fan van m'n laptop. Toen heb ik direct geprobeert om de koptelefoon(met microfoon) in de achterkant van de PC te doen, maar dat hielp niet. Het verschil nu tussen m'n PC en m'n laptop is dat ik het geluid zelf ook hoor, heel zacht en in de verte, maar koppijnveroorzakend nontheless. Als tijdelijke oplossing heb ik maar gewoon teamspeak op mn telefoon gezet en dat als microfoon gebruikt, wat opzich prima ging. Daarnaast is er nog een verschil wat ik merkte na een tijdje DayZ spelen. Wanneer ik rond draaide in het spel fluctueerde mijn fps nogal(fraps aangezet). Ik merkte direct dat het geluid exact meeveranderde met het aantal fps (x = y). Daarnaast is er nog een ander fenomeen wat ik niet altijd zie, maar vooral duidelijker is wanneer het scherm donker is. Het beeld wat ik heb lijkt een beetje alsof ik door een filmcamera ernaar kijk. Je ziet van die strepen van boven naar beneden gaan. Het is maar héél lichtjes en het gebeurt ook heel snel dus je ziet er normaal geproken niets van maar vond het nog wel het noemen waard. Ook dit gebeurde alleen maar tijden games en des te hoger m'n fps was des te duidelijker die strepen werden.

Wat ik al heb geprobeert of uitgezocht:

Ik heb al aardig rondgekeken op het internet naar dit probleem en er zijn 2 die erg gelijkwaardig worden bescreven als die van mij die ik vaak tegenkom.

De eerste is dat men zegt dat de kast van de computer niet geaard is. Ik heb uitgezocht dat normaal gesproken dit met de kabel vanaf de muur naar de PSU al gebeurt. Ik had gelzen dat soms door kostenbesparing de aardekabel niet word aangesloten in de stopcontacten, maar na het openmaken van het stopcontact bleken alle draden aangesloten te zijn. Ook heb ik gecontroleerd of de kabel van de voeding wel metalen uiteinden had om tegen de aardeplaatjes aan te komen en dat was ook zo.

De tweede wat ik vaak tegenkwam is dat de GPU capacitors veel straling oid afgeven en daardoor de kabels en andere componenten beinvloeden. Ik zou echt niet weten waarom videokaarten zo slecht ontworpen zou zijn, maar dat was schijnbaar op te lossen door ferriet ringen(geen idee wat het is of of ik het wel goed heb gespeld) maar die zitten volgens de meeste mensen al standaard in het chassis van de computer. En dan nog, die zou ik dan niet kunnen gebruiken voor als ik mn koptelefoon in de achterkant van mn pc deed of dat probleem met dat mn beeld strepen krijgt.

De meeste games heb ik nu vsync aangezet om de fps tot maximum 60 te houden omdat het geluid anders te intens hoog word en koppijn veroorzaakt. Bijvoorbeeld in League of Legends haal ik 300-400 fps(fraps) en is het geluid echt het geluid van een luide mug geworden die je 's nachts in je oren prikt tijdens het slapen.

Voor de rest heb ik niet echt veel informatie over dit probleem. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groet,

Tit4nNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09
Wow.

Als ik zo hoor dat de toonhoogte meeschaald met de fps, dan denk ik zelf dat het aan de gpu ligt. Tegenwoordig heeft amd een eigen audiochipje geplaatst in de gpu, het kan zijn dat die op een of andere manier interfereert met de spoeltjes op de kaart.

Toonhoogte is het aantal trillingen per seconde, des te meer fps, des te hoger de toon. Maar waar wordt de trilling dan door veroorzaakt? Zelf denk ik dus door wat interferentie door spoeltjes op de kaart.

Probeer eens die amd audio zooi uit te gooien en laat alle het geluid eens regelen door de realtek chip op je mobo.

Anders: Probeer er eens een andere gpu in te stoppen.

Wacht even:
die ik eerlijk gezegd ook al op mn laptop had, maar nu anders is.
Ehmmm
En dan nog, die zou ik dan niet kunnen gebruiken voor als ik mn koptelefoon in de achterkant van mn pc deed of dat probleem met dat mn beeld strepen krijgt.
De koptelefoon is het overeenkomende stuk. Probeer eens een andere koptelefoon/microfoon.

[ Voor 42% gewijzigd door Frozen op 11-08-2014 00:51 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
Google 'ns op "coil whine" of "coil noise"? Zijn wel wat filmpjes te vinden, dan kun je vergelijken of dat is waar jij ook last van hebt. De oplossing is meestal helaas niet zo eenvoudig, geloof dat er meestal wordt geadviseerd de kaart RMA te sturen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 08:05

vleesjus

echte vleesjus!

Coilwhine inderdaad. Hoe hoger de fps hoe hoger de toonhoogte van het geluid over het algemeen. Mijn 7970ghz heeft er ook last van namelijk. Strepen door het beeld komt gewoon doordat je videokaart meer dan 60fps er uit gooit en je beeldscherm dit niet bijhoudt. Oplossing voor beide is vsync aanzetten, dan is de coilwhine ook minder of weg namelijk. Of kaart RMA sturen en hopen dat je er een krijgt zonder coilwhine.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:49
Een GPU trekt veel stroom met enorme vieze pieken. Dit geeft storing in je gehele systeem door de voeding kabels. Meestal is dit geen probleem door de ingebouwde ontstoring op componenten, maar bij de wat goedkopere moederbord welke niet afgeschermde audio circuits gebruiken (vaak vlakbij de PCI-E connector) kan dit problemen opleveren.
Een ferrietkern om de peg kabel kan helpen, koop er wel een geschikt voor het vermogen, anders gaat de ferrietkern ook zoemen.

Als ik zo de afbeelding bekijk zie ik geen guard-traces om de audio chips.
http://content.hwigroup.n...s/xl/186835/asus_z87k.jpg
Zoals bij deze wel zo is, zelfs inclusief metalen huisje.
http://content.hwigroup.n...al1ty_h87_performance.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tit4nNL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 14:50
Frozen schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 00:46:
Wow.

Als ik zo hoor dat de toonhoogte meeschaald met de fps, dan denk ik zelf dat het aan de gpu ligt. Tegenwoordig heeft amd een eigen audiochipje geplaatst in de gpu, het kan zijn dat die op een of andere manier interfereert met de spoeltjes op de kaart.

Toonhoogte is het aantal trillingen per seconde, des te meer fps, des te hoger de toon. Maar waar wordt de trilling dan door veroorzaakt? Zelf denk ik dus door wat interferentie door spoeltjes op de kaart.

Probeer eens die amd audio zooi uit te gooien en laat alle het geluid eens regelen door de realtek chip op je mobo.

Anders: Probeer er eens een andere gpu in te stoppen.

[...]

Ehmmm
[...]

De koptelefoon is het overeenkomende stuk. Probeer eens een andere koptelefoon/microfoon.
Heb geen andere GPU zo in t rond liggen en tis niet alleen deze koptelefoon. Ook wanneer ik boxen aansluit hoor ik et.
vleesjus schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:53:
Coilwhine inderdaad. Hoe hoger de fps hoe hoger de toonhoogte van het geluid over het algemeen. Mijn 7970ghz heeft er ook last van namelijk. Strepen door het beeld komt gewoon doordat je videokaart meer dan 60fps er uit gooit en je beeldscherm dit niet bijhoudt. Oplossing voor beide is vsync aanzetten, dan is de coilwhine ook minder of weg namelijk. Of kaart RMA sturen en hopen dat je er een krijgt zonder coilwhine.
Het probleem met vsync though, is dat in sommige spellen mijn fps randomly naar 40-30 dropt wanneer ik bepaalde acties verricht. Zoals in league of legends lag ik alle kanten op wanneer ik al iets simpels doe zoals auto attacken. Tijdens de animatie van het werpen van een speer oid krijg ik lag.
jeroen3 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:07:
Een GPU trekt veel stroom met enorme vieze pieken. Dit geeft storing in je gehele systeem door de voeding kabels. Meestal is dit geen probleem door de ingebouwde ontstoring op componenten, maar bij de wat goedkopere moederbord welke niet afgeschermde audio circuits gebruiken (vaak vlakbij de PCI-E connector) kan dit problemen opleveren.
Een ferrietkern om de peg kabel kan helpen, koop er wel een geschikt voor het vermogen, anders gaat de ferrietkern ook zoemen.

Als ik zo de afbeelding bekijk zie ik geen guard-traces om de audio chips.
http://content.hwigroup.n...s/xl/186835/asus_z87k.jpg
Zoals bij deze wel zo is, zelfs inclusief metalen huisje.
http://content.hwigroup.n...al1ty_h87_performance.jpg
Ik weet niet wat je bedoelt met guard traces etc, maar ik neem aan dat je dat stukje bedoelt wat audio 2 heet in de 2e link.
En de peg kabel, is zijn dat de kabels vanaf het frontpaneel naar de mobo? Die aan de onderkant erin gaan? Ik weet wel hoe ik alles moet aansluiten maar ik weet haast van geen een hoe ze heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:48

D4NG3R

kiwi

:)

In LoL drop je naar 40FPS met dit systeem? Speel je op 4K ofzo?

Zit de boel aangesloten op een geaard stopcontact?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:49
Guard trace is het goudkleurige spoor wat geheel langs het audio circuit gedeelte loopt.
PEG kabel is de 6 Pin plug op videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
In LoL moet je het beeld op borderless zetten met Vsync aan en/of cap op 60fps. In full screen was het beeld bij mij ook schokkerig en had ik ook last van framedrops, dat is/was een bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titelfix d/t

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:43

Thomg

Aww yiss

Tit4nNL schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 14:59:
Het probleem met vsync though, is dat in sommige spellen mijn fps randomly naar 40-30 dropt wanneer ik bepaalde acties verricht. Zoals in league of legends lag ik alle kanten op wanneer ik al iets simpels doe zoals auto attacken. Tijdens de animatie van het werpen van een speer oid krijg ik lag.
en hoe ze heten.
Wow... Sirieus? Ik weet niet waar jij op speelt...

• roflpantoffel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-08 14:45
Het geluid klinkt inderdaad als coil whine. De 7970 en de 280x hebben daar last van. VSYNC aanzetten helpt in de meeste gevallen zeer goed. Ik heb er zelf ook last van maar voor anderen via microfoon is dit nog nooit hoorbaar geweest. De hoogte en volume van het geluid neemt toe naarmate je meer FPS hebt.

Volgens mij verder niks aan te doen. Had er met mijn vorige AMD kaart ook al last van.

• WillemAtHome
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-07-2024

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

Coilwhine
Kan je niet een FPS begrenzer installeren? Zodat je niet vast zit aan vsync?
Boven de 120 fps heb je toch geen ruk aan extra fps.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 10:10
Iedereen zoekt het bij de PC maar hij had het ook al in zijn laptop..... En voor zover is het enige overeenkomende apparaat zijn koptelefoon? Hou die er eens uit, treed het dan nog op? Gebruik je misschien dezelfde muis? Bluetooth/draadloos?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Gebruikte je voor de laptop ook een externe monitor? En zo ja, had je die toevallig via VGA/DVI-A(of-I) aangesloten: dus analoog? Want dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn. Oplossing: DVI-D of HDMI kabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
De zoem door je speakers of headphone kan ook in een aantal gevallen voorkomen worden door geaarde, of juist niet-geaarde stopcontacten te gebruiken. Als het geluid echt uit de kast komt niet, dan hebben we het inderdaad over coil whine of het feit dat de audio chip van de GPU wordt benut ipv de Realtek chip.

Is altijd het proberen waard.

[ Voor 30% gewijzigd door Vayra op 29-08-2014 15:21 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Pagina: 1