[Advies] Aankoop 27inch monitor voor m.n. films en series

Pagina: 1
Acties:

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik zoek een?
Monitor ter vervanging van mijn 'oude' Acer 22 inch met TN-Paneel. Dit scherm is te klein en is kortom niet geschikt voor films en series kijken. Nu wil ik de overstap maken naar iets groters met 27 inch, want ik ben bang dat stap na 24 inch te klein is. Ik zoek dus een mooi scherm die geschikt is voor met name films en series kijken, en erbij wat surf en office werk.

Wat is je budget?
Voor het scherm heb ik +/ €200 over, minder is altijd beter natuurlijk :+

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een lichte voorkeur voor Samsung en LG schermen, omdat ik er goede ervaringen mee hebben en ik het design ook altijd mooi vind. Maar ik sta open voor andere merken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het scherm komt in mijn kamer op het bureau te staan. De kijkafstand als ik er achter zit is ongeveer 65-70 cm en als ik films ga liggen kijken ongeveer 190 cm. Bij office en internet gebruik is de omgeving 'normaal' tot redelijk licht, en bij films en series altijd donker

Extreme kijkhoeken, lage input-lag en korte responstijd zijn niet het belangrijkst. Wat ik juist wel belangrijk vind is een 'mooi' design met kleine bezels. Daarnaast een goed contrast, ontspiegeld scherm met mooie kleuren en een egale backlight.

Onderzoek
Als eerste ben ik me gaan verdiepen in de verschillende technieken, en uitgaande van dit..

TN - erg goedkoop en snel, maar smalle kijkhoek en mindere kleurweergave
MVA/(S-)PVA - duurder, maar beste kijkhoek en betere kleurweergave.
(H-/S-)IPS - duurst, goede kijkhoek, beste kleurweergave. Wel soms last van te fel wit ('sparkling').

..Ben ik voornamelijk gaan kijken naar IPS/PLS schermen aangezien die de 'beste' kleurweergave hebben. Een selectie met mijn wensen in het achterhoofd waren deze. Gebaseerd op prijs, design en paneel. Nu viel het me op dat ze allemaal een statische-contrastverhouding hebben van 1000:1.

De statische-contrastverhouding opgeschroefd en toen kwam ik uit op deze schermen. Dit zijn allemaal modellen met MVA.

Mijn vraag is, wat is voor mijn situatie de betere keuze de ''eerste'' selectie of de ''tweede''. Wat raden jullie aan en zijn er eventueel ander zaken of schermen die ik over het hoofd gezien heb?

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01 19:42
Als films en series de main focus zijn zou ik een MVA scherm aanraden. IPS geeft ips glow and zwart is meer grijs. Dit ga je echt wel merken in met name donkere scenes.

• benbaba
  • Niet online
xingchen schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:19:
Als films en series de main focus zijn zou ik een MVA scherm aanraden. IPS geeft ips glow and zwart is meer grijs. Dit ga je echt wel merken in met name donkere scenes.
Dan heeft MVA de voorkeur in donkere scenes, maar hoe is dit als een film wat kleurrijker is en minder grauw? Heeft overall / all-round (A)-MVA dan nog steeds de voorkeur boven IPS?

Films gaan er inderdaad veel op gekeken worden, maar surfen en wat office werk gaat ook gedaan worden.

Inmiddels na wat verder verdiepen en reviews lezen heb ik de selectie kunnen verkleinen na in totaal 4 schermen. Waarvan er twee IPS zijn en twee A-MVA.

IPS
LG 27EA63V-P / Samsung S27D390H

A-MVA
BenQ GW2760HS / Iiyama X2783HSU-B1

Op dit moment is mijn dilemma de keuze tussen de twee technieken. De onderste twee zijn vergelijkbaar en komen goed uit de test bij prad.de

Verwijderd

Ik heb onlangs hetzelfde dilemma gehad als jij. Mijn budget heb ik uiteindelijk naar 300 geschroefd aangezien ik niet alleen veel films kijk maar ook veel game. Daarbij ontstond dan ook grote twijfel tussen een hoogwaardig TN scherm voor de hogere refresh rate en IPS voor de betere kleuren weergave.
Uiteindelijk kwam ik op de Eizo Fortis FS2333 uit.
Het is een is IPS wat ik toch graag had voor films kijken e.d. en had toch een redelijk lage inputlag. Ofwel beetje best of both worlds.
Ik moet zeggen ben erg blij met mijn keuze, de kleur weergave is inderdaad awesome vergeleken bij mijn oude acer TN. En mijn eerdere twijfels over donker zijn ook de wereld uit zwart is gewoon zwart.
Dus ik zou wat de kleur betreft zeker een IPS aanraden.
Moet wel toegeven dat wanneer je met witte achtergronden te maken hebt het allemaal een tikkie fel kan worden. Zeker als ik het scherm op bijvoorbeeld game mode zet. Gelukkig heeft dit scherm nog andere modes die dat ruimschoots oplossen, maar ik weet niet hoe dat bij andere schermen is.
+ je moet je afvragen of je voor alles wat je doet op je pc elke keer van mode wil wisselen.

• benbaba
  • Niet online
Bedankt voor je reactie.

Ik game tegenwoordig niet meer, dus daarvoor hoeft het scherm niet geschikt te zijn. Wat ik inderdaad veel hoor is dat de kleuren van IPS gewoon erg goed zijn. Vandaar dat ik ook twijfel tussen de twee technieken. Want alleen betere of goede zwart waarden, is niet voldoende, niet elke film of serie is bevat (veel) donkere scenes.

Aan de ene kant neig ik naar de IPS schermen, door de goede verhalen en omdat het de 'beste/duurste' techniek zou moeten zijn, en aan de andere kant aan de A-MVA door het hogere contrast en beter zwart-waarden.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

AMVA, hands down, kleurverschil tussen AMVA en een normaal IPS paneel ga je niet zien bij films. IPS is leuk als je echt "kleurecht" moet werken met photoshop, maar voor films kijken is IPS imo vrij ruk door het slechte contrast en ips glow.

Beter contrast merk je in iedere film, het verschil kun je al zien als iemand met zwarte kleding rondloopt, of een shot tegen de zon in.

People as things, that’s where it starts.

• xingchen
In de meeste LCD tv's zit trouwens een S-PVA/MVA scherm en geen IPS, juist omdat de zwartweergave van een VA type scherm veel beter is. Het kleurverschil is als je geen kleurkritisch werk doet naar mijn mening verwaarloosbaar.
Zie foto dat ik van het net heb geplukt, links een MVA en rechts een IPS:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PMbHa2t.jpg

• benbaba
  • Niet online
Thanks voor jullie reacties. Mijn gedachtegang is momenteel hetzelfde geworden. Ik denk dat ik voor mijn gebruik de IPS schermen doorstreep en ga kijken naar A-MVA. Nu nog de keuze welk A-MVA scherm.

Spelend in de Pricewatch, mijn eisen en reviews lezende kwam ik zoals eerder gezegd uit op de volgende twee schermen:

BenQ GW2760HS
Iiyama X2783HSU-B1

Beide scherm scoren een goed (gut) op prad.de, zie hier en hier. Ik heb hier de review eindscores naast elkaar gezet. Volgens mij verschillen de monitoren niet erg veel van elkaar. Wat ik als enige kan zien is het merk, en een veel hoger dynamisch contrast van de BenQ. Beiden zijn op tweakers door gebruikers ook goed gereviewd, alleen de Ilyama met ghosting, maar dat lees ik niet echt ergens anders terug.

Iemand die mij eventueel kan helpen met de keuze? Of voor welke zou jij gaan?

• xingchen
De ghosting bij de Ilyama is bij de gebruiker ervaren bij FPS games dus daar zou je dan geen last van moeten hebben. Al kunnen sommige mensen hier wel gevoeliger voor zijn natuurlijk.
Volgens mij gebruiken beide schermen gewoon hetzelfde paneel en zal er niet veel verschil tussen zitten inderdaad. Is dan maar net welke je zelf mooier vindt.

[ Voor 8% gewijzigd door xingchen op 11-08-2014 20:18 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

BenQ een Iiyama zijn idd meer bouwers dan eigen fabrikanten, dus wss dezelfde panelen in een iets andere behuizing.

Van BenQ weet ik dat de behuizing wat goedkopig oogt, glimmend zwart plastic, woohoo. De Iiyama ziet er iets minder glimmend uit.

People as things, that’s where it starts.

• benbaba
  • Niet online
Klopt, na wat zoeken ben ik erachter gekomen dat ze beiden de M270HVN02.0 AMVA (of AMVA+) paneel van AU Optronics (AUO) gebruiken.

Bedankt voor jullie hulp ik weet genoeg _/-\o_
Pagina: 1