[Excel] CSV komma als delimiter gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-02-2024
Tweakers,

Ik heb een CSV file met veel lange teksten erin.
Deze is natuurlijk met komma's gescheiden, maar ik wil deze graag omzetten naar normale kolommen.

Als ik gebruik maak van Gegevens > Tekst naar kolommen, klopt het naar mijn gevoel nog totaal niet.
Helemaal frustrerend als de voorvertoning direct een goede weergave toont..

Bij inladen:
Afbeeldingslocatie: http://justrightwebdesign.nl/assets/images/excel/voor.png

Na correctie:
Afbeeldingslocatie: http://justrightwebdesign.nl/assets/images/excel/na.png

Voorvertoning:
Afbeeldingslocatie: http://justrightwebdesign.nl/assets/images/excel/voorver.png

Iemand die mij hier verder mee kan helpen? Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Welke versie van Excel gebruik je?

Heb je toevallig een kleine sample van je uiteindelijk bestand wat wij even kunnen proberen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
Bedankt voor je reactie.
Ik gebruik Excel voor Mac 2011. Een versie van het bestand is hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

Pinobigbird

doesn't share food!

In je bestand is het scheidingsteken niet een komma zoals je in je OP schrijft, maar een puntkomma. Open het bestand eens met Notepad(++) en je ziet dat er veel puntkomma's in staan. Excel maakt ervan precies zoals het moet doen: voor iedere puntkomma een nieuwe cel.

Ook de regeleindes zijn carriage returns (\r), de standaard bytes voor een nieuwe regel op een Mac. Excel maakt hiervoor dus ook een nieuwe rij.

De weergave van Excel is dus precies zoals je mag verwachten op basis van de input.
type;title;content;;;\r
page;Home;"""WELKOM bij BPMA"; het ÌÁndere training/coaching åÊ&;\r
BPMA is een onafhankelijkåÊtraining &;;;;\r
;;;;;\r
Vaak beperkenåÊorganisatieadviesbureaus zich tot het stroomlijnen van processen ‰ÛÒ daarmee over hetåÊhoofd ziend dat ook deze door mensen moeten worden aangestuurd. Ons uitgangspunt is dat zelfs de besteåÊstructuur geen stand houdt als menselijke belemmeringen niet zijn opgeheven. Het functioneren van de mensen binnen de organisatie; zowel op individueel niveau als binnen de bedrijfscultuur; zien wij als een integraal en onmisbaar onderdeel van een succesvolle aanpak.;;;\r
;;;;;\r
Kwaliteit en opleiding;;;;;\r
;;;;;\r

Hoe je bij de voorvertoning komt weet ik niet, want dat zou juist heel onlogisch zijn. Heb je het .csv-bestand misschien tussendoor opgeslagen in Excel, terwijl je de voorvertoning had o.b.v. een ander origineel bestand?

[ Voor 32% gewijzigd door Pinobigbird op 10-08-2014 19:31 ]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
Pinobigbird, thanks for je reply!
Dit was deels een fout van mij, ik het het bestand geüpload dat na doen van de "Tekst naar kolommen" correctie. Hier is het originele bestand te vinden, waar dus wél komma's worden gebruikt (hier ook nogmaals het bestand na correctie).

Het lijkt er dus op dat na een correctie alle rijen wel goed staan, maar alleen de eerste zin van de "content" tabel goed uitgelijnd staat. Graag zou ik de alles uit die kolom onder "content" krijgen ipv onder "type".

[ Voor 9% gewijzigd door Ronnyrr op 11-08-2014 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er worden komma's gebruikt in de tekst. "nnen de organisatie, zowel op", etc. Dat 'sloopt' ongetwijfeld de herkenning van Excel. Kan je geen betere export krijgen? Overigens worden in de teksten ook puntkomma's gebruikt zodat je daar ook niet mee kunt scheiden. Misschien een ander teken? (Of liever een meer gestructureerde export...)

Anders helpt handmatig corrigeren (komma's uit de tekst) misschien.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
Thanks, daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, des ondanks het heel logisch is dat er komma's in teksten zitten. Heb nu met php een andere seperator gekozen waarmee het me uiteindelijk wel is gelukt.

Bedankt voor de hulp! ;)
Pagina: 1