Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Herontwerpen thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• ingo92
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:25
Hallo,

Thuis hebben wij (uiteraard) een netwerk aangelegd, deels bekabeld en deels draadloos. Dit netwerk is in de loop der jaren stapsgewijs opgebouwd, en daardoor is het nu nogal een houtje-touwtje verzameling van apparatuur geworden. Naast dat het intussen nogal veel apparatuur is geworden, nogal ingewikkeld te begrijpen en duur in de energie, hebben we ook nog steeds performanceproblemen in het netwerk. Ik vermoed dat dit voor een belangrijk deel komt door de vele verschillende access points, waardoor het draadloze netwerk zichzelf stoort.
We zitten dus nu te kijken naar opties om het netwerk eens goed opnieuw in te richten, en hierbij leek mij de apparatuur van Ubiquiti wel wat.

Het huidige netwerk schematisch:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/33537341/Netwerk%20Thuis%20nu.png
Het internet komt in de kamer binnen via glasvezel, en koppelt hier aan een KPN experiabox. Hiervandaan loopt naast de telefonie en Interactieve TV een kabel naar een Linksys EA6700 die het internetdeel 'regelt' (deze is in de Experiabox in de DMZ geplaatst). Via een switch is hier een setje apparatuur bedraad aangekoppeld, en draadloos een printer. Verder vormt deze router het hoofd-access point voor de WiFi.
Omdat het huis nogal groot is was de WiFi niet overal fantastisch, en heb ik een zooitje extra AP's geplaatst. Op de bovenverdieping is via een homeplug-setje een oud Sitecomroutertje geplaatst, en beneden een TP-Link WR1043nd v1. Deze staan puur als AP ingesteld (DHCP e.d. uit, geen kabel in WAN). Beneden dient deze verder ook als switch voor de Xbox en een pc. In de tuin is verder in een bijgebouw ook een WR1043nd geplaatst als AP, maar daar is geen bereik van de overige netwerken (de tuin is aardig groot).

In huis wordt buiten de vermelde apparatuur draadloos gebruikt gemaakt van een aantal laptops, iPads, iPhones etc. Ik wil dus ook overal een fatsoenlijk bereik.

Zelf heb ik al een opzetje gemaakt van een eventueel nieuwe opzet met Ubiquiti-apparatuur:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/33537341/Netwerk%20Thuis%20Ubi.png
Overwegingen hierbij zijn:
- Het bereik van de AP in de woonkamer moet in het hele huis voldoende zijn, behalve beneden en in het kantoor (ook beneden). Hier is namelijk nogal dik gewapend beton aanwezig. Daarom beneden een tweede AP, waardoor die in de kamer tevens dichter bij de trap naar boven kan.
- Het tuinnetwerk is vrij ver weg, en voldoet momenteel, dus dat wil ik zo laten.

De vragen die ik jullie wil stellen zijn:
- Is er een verbetering te verwachten in het nieuwe netwerk, onder andere door de betere roaming-functies van de Ubiquiti-AP's?
- Is de lite-router voldoende, of kan beter de 5-poorts PoE-versie geplaatst worden, zodat de switches niet doorgelust hoeven worden?
- Zijn de gekozen managed switches voldoende, kan ik beter Ubiquiti-exemplaren aanschaffen (een stuk duurder), of is een niet-managed switch ook al goed?
- Is de opzet zo überhaupt een goed idee, of kan ik het beter anders inrichten?

Het budget heeft geen vaste limiet, maar we willen hier geen honderden tot duizenden euro's aan uitgeven. Een overzicht van wat ik voor mijn voorstel aan zou schaffen:
#ProductPrijsSubtotaal
2TP-Link TL-SG108E€ 29,22€ 58,44
2Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm€ 58,70€ 117,40
1Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router€ 149,99€ 149,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,83

Alvast bedankt voor jullie input!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:19

3DDude

I void warranty's

ik zou juist die Experia box eruit doen.

Daardoor kan je toch juist niet fatsoenlijk port forwarden enz?
Dat is gewoon een ernstige beperking van je netwerk.

Kijk op http://netwerkje.com/ voor een fatsoenlijke setup.

Be nice, You Assholes :)

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Ik heb je even een DM gestuurd voor een test/concept voor het vervangen van de experia voor een edgerouter.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• ingo92
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:25
Bedankt voor de reacties, en ook voor de DM. Ik heb momenteel niet het idee dat de Experiabox de grootste bottleneck is: NAT-problemen heeft de Xbox (in mijn ervaring de meest kritische) niet meer sinds ik de Linksys in de DMZ heb zitten, en bedraad is de performance zeer redelijk. Maar het verhaal van netwerkje.com klinkt erg eenvoudig en de moeite waard om binnenkort eens te proberen.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:43
ingo92 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 15:37:
De vragen die ik jullie wil stellen zijn:
- Is er een verbetering te verwachten in het nieuwe netwerk, onder andere door de betere roaming-functies van de Ubiquiti-AP's?
- Is de lite-router voldoende, of kan beter de 5-poorts PoE-versie geplaatst worden, zodat de switches niet doorgelust hoeven worden?
- Zijn de gekozen managed switches voldoende, kan ik beter Ubiquiti-exemplaren aanschaffen (een stuk duurder), of is een niet-managed switch ook al goed?
- Is de opzet zo überhaupt een goed idee, of kan ik het beter anders inrichten?
Uitstekende keus :P
De Edgerouter lite is prima in combinatie met een managed switch als je inderdaad de Experiabox wilt vervangen. Wel zou ik er voor kiezen om de UAP's niet op dezelfde verdieping te hangen. Dus 1 beneden en 1 boven. De plaatsing ervan is een kwestie van goed testen en proberen.

U+