RC Auto besturen d.m.v. RPi of Arduino

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netchip
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 11:09
Hey,

Het leek mij een leuk idee om zo'n modelauto ("radio controlled car") op een zodanige manier te modificeren, dat hij een vooraf ingeprogrammeerde route rijdt. Later zou ik dat kunnen uitbreiden naar routedetectie d.m.v. een, bijvoorbeeld, magnetisch veld.

Nu is mijn vraag, kent iemand het protocol van zo'n voltage regulator? Ik zou de modelauto ook kunnen besturen door middel van een draadloze module, als vervanging van een gewone controller.

Dank je,

netchip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
hoe je zoiets moet aansturen hangt af van wat voor modelauto het is.
Elk goedkoop speeldoesding werkt met 'iets wat de fabrikant bedacht heeft' en is niet een vast protocol.

Als je een modelauto hebt waarbij je een losse ontvanger en losse motorcontrollers hebt dan kan je die meestal aansturen als een standaard modelbouw servo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netchip
SA007 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 15:43:
hoe je zoiets moet aansturen hangt af van wat voor modelauto het is.
Elk goedkoop speeldoesding werkt met 'iets wat de fabrikant bedacht heeft' en is niet een vast protocol.

Als je een modelauto hebt waarbij je een losse ontvanger en losse motorcontrollers hebt dan kan je die meestal aansturen als een standaard modelbouw servo.
Ik ben opzoek naar een modelauto van relatief goede kwaliteit, niet een speelgoed ding, om precies de reden die je noemt.

Hoe werkt zo'n standaard modelbouw servo, qua besturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Het protocol van een spanningsregelaar? Die moet je even uitleggen. Besturing gebeurt door middel van servo's (PWM - puls breedte modulatie) en aandrijving door middel van een speedcontroller (PWM, SPI, I2C, van alles) op een motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netchip
Oyster schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 15:47:
Het protocol van een spanningsregelaar? Die moet je even uitleggen. Besturing gebeurt door middel van servo's (PWM - puls breedte modulatie) en aandrijving door middel van een speedcontroller (PWM, SPI, I2C, van alles) op een motor.
De spanningsregelaar regelt de spanning, en dus indirect ook de stroom naar de motor. Als je de spanning over de motor lager maakt, zal deze vanzelfsprekend langzamer gaan draaien.

Ik heb geen ervaring hier mee, het idee kwam in me op, en dit zijn eigenlijk de eerste stappen. Leek me een leuke programmeer uitdaging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netchip
Did some research.

De ontvanger is aangesloten op een regelaar, die de spanning over de motor regelt. De ontvanger is ook aangesloten op de stuur servo.

Nu is de grote vraag, hoe werken deze analoge signalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:37
Deze gast heeft gedaan wat jij wil (denk ik)
Maar dan met een tank ipv auto http://raspberrytank.ianrenton.com

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Hmm, je stuurt eigenlijk nooit dc-motoren aan door de spanning te regelen, dat gaat eigenlijk altijd met PWM, simpelweg, 50% van de tijd de motor aan, 50% uit is de motor op halve kracht.
Is simpeler en efficienter dan de spanning regelen en geeft een lager minimum en een meer lineair bereik.

Dat wordt dan gedaan door een controller, meestal zijn modelbouw controllers met een servo-ingang, dat zijn 3 draadjes met ground, signaal en +5v, en voor motoren vaak een aparte extra aansluiting die direct naar de accu gaat voor het vermogen.
Dat signaal is prima gedocumenteerd en kant-en-klare libraries voor, dus daar ga ik verder niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netchip
SA007 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 23:40:
Hmm, je stuurt eigenlijk nooit dc-motoren aan door de spanning te regelen, dat gaat eigenlijk altijd met PWM, simpelweg, 50% van de tijd de motor aan, 50% uit is de motor op halve kracht.
Is simpeler en efficienter dan de spanning regelen en geeft een lager minimum en een meer lineair bereik.

Dat wordt dan gedaan door een controller, meestal zijn modelbouw controllers met een servo-ingang, dat zijn 3 draadjes met ground, signaal en +5v, en voor motoren vaak een aparte extra aansluiting die direct naar de accu gaat voor het vermogen.
Dat signaal is prima gedocumenteerd en kant-en-klare libraries voor, dus daar ga ik verder niet op in.
Had dit ook al gevonden: PWM. Een 16 channel board van Adafruit, en daarop de stuur servo en de regelaar aansluiten. De regelt de toevoer naar de motor. Motor kan je niet direct regelen, niet die ik ken, in ieder geval.

Nu uitvinden hoe ik de juiste spanning over de regelaar ga krijgen met zo'n channel board. (moest iets van 12V of iets dergelijks zijn, bordje is veel minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-10 18:29

Rmg

Alle fatsoenlijke RC auto's gebruiken een electronic speed controller. (ESC of bij brushless motoren een BESC)

Deze heeft net als de stuurservo een servo signaal als input. Nou is een servo aansturen echt niet verder dan 1 google zoekopdracht...

Bijkomend voordeel is dat een BESC/ESC ook nog wel eens batterij bescherming kan hebben, wat bij lipo's wel fijn is

Spanning is ook al geregeld in zo'n RC wagen, je sluit de batterij aan op de ESC, die zorgt voor 5v naar het servo signaal dat je weer in de receiver op je wagen stopt.

Stuurservo krijgt dan dan dus stroom via Batterij->ESC->Receiver->Stuurservo

[ Voor 25% gewijzigd door Rmg op 11-08-2014 13:08 ]

Pagina: 1