Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PersianBoy
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-01-2022
Beste lezers,

Ik ga dinsdag een 840 Samsung SSD bestellen voor mijn N56VB notebook + een HDD caddy voor mijn HDD.
Nu wil ik graag een clean install van Windows 8.1 hebben. Ik heb bij de laptop geen recovery CD's gekregen en mijn Recovery partities zijn beschadigd (zie mijn andere topic).

Nu maak ik mijn zorgen over mijn Windows licentie ik weet niet of windows zich automatisch nog activeert als ik Windows 8.1 op mijn SSD installeer terwijl de laptop is geleverd met 8.0.

Ik lees op Internet dat mijn windows key in de BIOS zit en hij automatisch wordt meegenomen als ik windows installeer. Maar ik heb alleen een legele windows 8.1 thuis liggen die ik heb gebruikt voor mijn recente gaming PC build (licentie is dus al gebruikt) maar het gaat puur over de CD die ik nog kan gebruiken.

Maar wat moet ik doen met de activatie van Windows? heb ik een windows 8.0 of 8.1 key in mijn BIOS en welke OS moet ik installeren? (8.1 OEM heb ik legaal liggen)

Thanks!

EDIT: in heb in mijn mailbox nog een Windows 8.0 Pro productcode van een upgrade die ik had aangevraagd voor een laptop met Windows 7. Er staat nergens dat het om een UPGRADE versie gaat maar miss kan ik daar iets mee?

[ Voor 10% gewijzigd door PersianBoy op 10-08-2014 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik toevallig dezelfde notebook en daar direct een Samsung 840 Pro 256GB SSD ingezet. Ik heb mijn originele harddisk gewoon gekloond naar de SSD en daarna, aan de hand van een tooltje van Samsung, Windows geoptimaliseerd voor SSD.

Voor een clean install zijn er, volgens mij, generieke serienummers te vinden om tijdens de installatie te gebruiken. Daarna zou Windows dan de key uit je "BIOS" moeten halen om te kunnen activeren. Maar dat heb ik zelf dus niet gedaan.

Ik heb overigens wel wat issues gehad bij het upgraden naar Windows 8.1, nadat ik mijn Windows 8 naar de SSD gekloond had. Wat het nou precies veroorzaakt heeft weet ik niet, maar ik heb toen via een recovery console de uefi boot moeten herstellen.

Veel plezier met je SSD. Ik heb er in ieder geval geen seconde spijt van gehad, ook al heb ik wat probleempjes gehad waarvan ik vermoed dat ze toch wel veroorzaakt zijn door het klonen van het OS naar de SSD. Als het goed is, heeft je notebook met een snelle SSD ongeveer 8 seconden nodig om te booten tot op de desktop. Echt een verademing.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2014 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PersianBoy
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-01-2022
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 14:47:
Zelf heb ik toevallig dezelfde notebook en daar direct een Samsung 840 Pro 256GB SSD ingezet. Ik heb mijn originele harddisk gewoon gekloond naar de SSD en daarna, aan de hand van een tooltje van Samsung, Windows geoptimaliseerd voor SSD.

Voor een clean install zijn er, volgens mij, generieke serienummers te vinden om tijdens de installatie te gebruiken. Daarna zou Windows dan de key uit je "BIOS" moeten halen om te kunnen activeren. Maar dat heb ik zelf dus niet gedaan.

Ik heb overigens wel wat issues gehad bij het upgraden naar Windows 8.1, nadat ik mijn Windows 8 naar de SSD gekloond had. Wat het nou precies veroorzaakt heeft weet ik niet, maar ik heb toen via een recovery console de uefi boot moeten herstellen.

Veel plezier met je SSD. Ik heb er in ieder geval geen seconde spijt van gehad, ook al heb ik wat probleempjes gehad waarvan ik vermoed dat ze toch wel veroorzaakt zijn door het klonen van het OS naar de SSD. Als het goed is, heeft je notebook met een snelle SSD ongeveer 8 seconden nodig om te booten tot op de desktop. Echt een verademing.
Oke, ik heb een programma gevonden die de key van mijn Windows 8.1 heeft. Kan ik nu zonder zorgen windows 8.1 installeren via een originele CD? de kans bestaat dat hij hem uit de BIOS pakt en zo niet heb ik die aparte key nog?

Haha zeg ik het goed zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PersianBoy schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 17:25:
[...]

Oke, ik heb een programma gevonden die de key van mijn Windows 8.1 heeft. Kan ik nu zonder zorgen windows 8.1 installeren via een originele CD? de kans bestaat dat hij hem uit de BIOS pakt en zo niet heb ik die aparte key nog?

Haha zeg ik het goed zo?
Gewoon proberen en zorgen dat je de originele harddisk nog even laat zoals hij nu is. Mocht het echt foutgaan, dan kun je altijd dat OS nog naar je SSD klonen. Ik meen alleen wel, dat je eerst 8 zult moeten installeren en daarna moet upgraden naar 8.1. Maar nogmaals: ik heb zelf de andere route genomen dus ik weet het niet uit ervaring (meer van "horen zeggen").