Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kernafval
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
Beste kenners

Mijn desktop uit 2008 begint zo onderhand tergend langzaam te worden tot op het punt dat zelfs bij het openen van 'Mijn Documenten' de boel af en toe volledig vastloopt. De primaire harde schijf (waar dus het besturingssysteem op zit; Windows Vista Home Premium) zit vol. Nu ben ik wat op het internet gaan zoeken en heb ik gezien dat het erg kan helpen om de huidige HDD te vervangen door een SSD. Ik heb daar echter een aantal vragen over, hopelijk kan dit forum mij verder helpen.

-Levert de overgang naar SSD ook met mijn huidige configuratie een goede snelheidswinst op of zou ik ook andere componenten moeten upgraden om echt een significant verschil te merken?
Processor: Intel core 2 Quad Q6600 @2.4 GHz
Videokaart: AMD Radeon HD 6800 Series (Twee jaar geleden geplaatst tegelijkertijd met een nieuw moederboard; oude was stukgegaan)
RAM: 4 GB

-Moet de nieuwe SSD wat betreft geheugen even groot zijn als de oude HDD? Kan het me niet voorstellen, maar om compabiliteitsproblemen te voorkomen: de huidige HDD is 294GB groot (dat geeft de computer aan) en ik ben aan het kijken naar de 500GB grote 840 EVO SSD van Samsung.

-Met de bijgeleverde software van Samsung zouden de bestanden en programma's (dus ook het besturingsprogramma) vrij eenvoudig van de HDD naar de SSD gekloond kunnen worden. Houdt dit in dat programma's die nu geinstalleerd staan (games, videobewerkingsprogramma etc) op de HDD één op één geinstalleerd zullen staan op de nieuwe SSD? Evenals dat het besturingsprogramma geinstalleerd staat en dus uiteindelijk de SSD de HDD direct vervangt, zonder dat je buiten de snelheid verschil merkt TOV dat de HDD er nog inzat?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Als je wil klonen is een grotere ssd tov hdd wel makkelijk.
En ja met de Samsung software hoef je daarna niks opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik jou was zou ik de gelegenheid aangrijpen om meteen naar Win 7 64 bit over te gaan. HDD eruit, SSD erin, daar win 7 op installeren, je programmas installeren en als dat klaar is je HDD er weer aanhangen. Knikker je de Vista installatie gewoon weg en behou je al je bestanden.

Persoonlijk denkik namelijk sterk dat Vista de vertragende factor is, en niet zozeer je HDD.
Mijn ouders hebben een vergelijkbare PC met win 7 en dat loopt als een tierelier :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Inderdaad. een schone installatie (evt met win 7) is het beste.

Klonen van je oude schijf naar ssd gaat een flinke snelheidswinst geven, maar een schone installatie op ssd is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
inderdaad, niet klonen. Ik weet niet of je bad sectors op je schijf hebt. Dan kun je al helemaal geen kloon maken. Dan slaat het programma vast. Bij mij hing ook alles vast op mijn laptop maar sinds dat de samsung ssd in mn laptop zit loopt alles als een zonnetje :D

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:08
Als je installatie zo langzaam is,dan wil je die niet meer klonen... Dan kopier je eigenlijk het probleem over op je ssd. Een nieuwe install op die hdd zal al heel wat verschil brengen. Een ssd is wel absoluut een must dus dat zou ik zeker doen:). Draai je vanaf 2008 met dezelfde install van windows of heb je die laatst nog opnieuw geinstaleerd?

[ Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 03-11-2014 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
hee jantje en freekie, is wel een 3 maand oud topic he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik hem al op aangesproken; bij voorkeur dergelijke meldingen voortaan per topicreport. :)
Pagina: 1