printer aankoopadvies: door de bomen het bos niet meer zien

Pagina: 1
Acties:

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 15:22
Onze printer is aan vervanging toe. ik heb 2 dagen besteed aan het zoeken naar een goede vervangen maar weet nu niet meer waar ik het zoeken moet.Bij iedere printer lees ik slecht test results of slechte beoordelingen van gebruikers. Het lijkt wel alsof het kiezen van een printer het kiezen is tussen de minst slechte.

ik heb diverse bronnen bekeken en printers vergeleken.
De test van de consumentenbond en de reviews op bijv. kieskeurig.

Waar moet onze printer aan voldoen:
het moet een all-in-one zijn (printen, scannen, kopieren). Kleur en zwart wit.
De printer wordt relatief weinig gebruikt, af en toe wat printen, in de toekomst wellicht meer.
Het budget is max 100,-.

Omdat de pc op linux draait is linux support mooi meegenomen maar geen eis.

Welke printers heb ik bekeken:
een aantal brothers:
de j552DW:
http://www.brother.nl/g3v...40220/s_product/DCPJ552DW

Krijgt als negatief punt mee:

Nadelen

Scankwaliteit kleurenfoto slecht
Kopieerkwaliteit zwarte tekst slecht
De printer stopt met het afdrukken van kleurenpagina's als de zwarte inkt op is

Deze printer had ik eigenlijk op het oog, maar ik vind het laatste punt nogal vreemd...

de MFC-J5910DW:
http://www.brother.nl/g3....5910DW/s_detailType/specs

krijgt op de site van de consumentenbond positieve reviews, maar ik lees op andere sites negatieve berichten op de automatische papierdoorvoer die regelmatig hapert/niet werkt.

de J4110DW:
http://www.brother.nl/g3....0230/s_product/dcpj4110dw

scoort het slechtste in de consumentenbond test van de 3 brothers.
maar heeft wel a3 support en linux ondersteuning.

verder had ik gevonden:
de hp photosmart 5525 en 6525
maar waarbij het terugkerende verhaal is het uitdrogen van de kussentjes van de catridges. En blijkbaar hebben deze printers een heel hoog inktverbruik als je weinig print.

En tot slot nog een aantal pixma printers:
de mx475 en de mx 535.

De printer komt op een plank met een diepte van 30 cm. Het valt mij op dat de meeste printers allemaal zo rond de 50 cm zitten qua diepte...

Kortom,
Wie kan me wegwijs maken in dit woud van printers?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-12 21:50
Ik denk zelf, bij zo weinig afdrukken, dat je het best af bent met een laserprinter. De Pricewatch vond 7 all-in-one lasers onder de €100, maar die zijn echter allen zwart-wit. In kleur zijn ze helaas vrij prijziger :(

[ Voor 45% gewijzigd door ShitHappens op 10-08-2014 14:06 ]

Verwijderd

Grappig, ben met dezelfde zoektocht bezig, met ongeveer dezelfde resultaten!
Ik beperk me inmiddels tot de Brothers vanwege vooral hoge inktverbruik van veel Canons en HP.
Zelf heb ik in mijn lijstje nog de MFC-J4510DW staan, op dit moment mijn voorlopige favoriet; is die bij jou bewust al afgevallen?
Ik begrijp niet helemaal waarom de 5910 afvalt, doel je op de voetnoot of op airprint?
Eens; heel veel info en ik denk dat je de meeste algemeen beschikbare bronnen wel hebt aangeboord. Realiseer je ook dat het geven van een review eerder gebeurt bij ontevredenheid en ik heb geen zicht op verkoopcijfers; als er heul veul zijn verkocht is de kans op een enkele ontevreden klant groter...
Verder zal ook de verwachting meespelen; voor mensen die professioneel willen gebruiken zal een printer in deze prijsklasse wellicht eerder tegenvallen.

• DeRooney
Nou kijk eens aan. Kunnen we elkaar helpen :-)

De 4510 heb ik niet bewust naar gekeken. Ik denk omdat ik de 4110 al had meegenomen en ik er vanuit ging dat die aardig hetzelfde zouden zijn.

De reden dat de 5910 bij mij vooralsnog niet bovenaan het lijstje staat is dat hij qua score bij de consumentenbond weliswaar het beste scoort van de Brothers, maar dat ik een aantal berichten gelezen heb van mensen met hetzelfde probleem, namelijk de papier doorvoer.

Overigens speelt formaat bij mij ook mee. De printer komt op een plank met een diepte van 30cm. Daar een printer met een diepte van 50 cm + stekker (als die aan de achterkant zit) plaatsen is niet erg handig.

Al hoop ik wel dat de papier doorvoer van de brothers niet ook aan de achterkant zit...Dat heb ik nog niet eens gecheckt.
Over het 3e negatieve punt van de 552DW heb ik de klantenservice van Brother gemailt. Daarvan heb ik dit antwoord gekregen:
Het klopt dat de machine niet print als niet alle cartridges gevuld zijn.
dat kan je op 2 manieren interpreteren:
1. hij print niet als niet alle catridges geplaatst zijn
2. hij print niet als er catridges leeg zijn

Ik heb het nu als 1. geinterpreteerd. Dus dat alle cartridges in ieder geval geplaatst moeten zijn. Dat vind ik zelf geen probleem.... Heb dat overigens voor de zekerheid nog wel gevraagd.

overigens zie ik wel dat de specificaties van printers op de consumentenbond site voor geen meter klopt. afmetingen e.d. zijn heel anders dan wat gespecificeerd is op de brother website. 1 van beide klopt dus niet. voorbeeld:
afmetingen J552DW:
consumentenbond:
Afmetingen printer (hxbxd) : 16,6 x 45,8 x 52 cm (die volgorde klopt sowieso al niet: hxbxd)

brother:
Afmetingen (b x d x h): 480 x 290 x 186 mm

support voor Linux:
consumentenbond: nee
brother site: ja

aanvulling:
onderstaande is nog de reactie op mijn aanvullende vraag:
Als een van de 4 cartridges leeg is print de machine niet mee.

De printer geeft ruim op tijd aan of de Cartridge vervangen moet worden.

U krijgt een melding op het scherm van de printer maar ook op het scherm van uw computer.
beetje jammer dus...

aanvulling 2:
als je een account hebt voor de site van de consumentenbond vind je hier een vergelijk tussen 3 brothers:
http://www.consumentenbon...IO&productCode=797248_AIO

(als de informatie klopt).

[ Voor 33% gewijzigd door DeRooney op 11-08-2014 12:51 ]

Verwijderd

Hmm, geldt dat niet-printen voor alle Brothers of alleen specifiek dat model, weet je dat ook? Vrees het ergste..
Raar die verschillen in specs, mag aannemen dat Brothers eigen specs dan kloppen.
Dat zou jouw probleem met afmetingen oplossen, toch?! (J552)
Dat van die papier doorvoer is ook een leuke om nog te checken, dat kan wel wat extra ruimtebeslag vergen en/of heel onhandig uitkomen. EDIT: zie op deze site bij vergelijking Brotherprinters bijna overal staan Papierinvoer: achter, lade... :-(
Hoop dat er nog wat mensen reageren met ervaringen, ook met de andere printers.
Helaas geen Consbond account toch wel benieuwd op welke aspecten de printers goed/slecht scoren als je ziet hoe weinig de specs uit elkaar lopen... hangt vooral aan persoonlijke voorkeur denk ik, oftewel: zelf goed weten wat je belangrijk vindt!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2014 14:27 . Reden: extra info gevonden ]

• DeRooney
waar zie je dat, over die papierlade?

heb de j552dw in de pricewatch opgezocht, maar daar zie ik het niet. op de brother product pagina ook niet.

Verwijderd

Hier: http://tweakers.net/price...;335827;298564/categorie/
(als de link werkt...).
Bereikt via tabblad Reviews (in rode balk bovenaan deze bladzijde)> Componenten en randapp> printers en scanners> printers> selecteer Brother ... dan naar tabblad specificaties, vrij onderaan.
Ik zie nu dat de 552 de enige was in mijn vergelijkinkje die alleen 'lade' vermeld; bij de 4110, 4410 en 4510 staat 'Achter, lade'.

• DeRooney
Ah, kijk. Ik had alleen voor die 552dw gekeken en daar zag ik het niet staan inderdaad. maar gezien die anderen zal de 552dw het ook wel op die manier hebben.

schiet niet op. daarmee vallen ze ook af voor mij.

wat houdt "lade" in de tweakers vergelijking? Er is de mogelijkheid van achter, voor of lade.

de eerste 2 kan ik duiden maar de derde niet.

nu ik via tweakers filter, vind ik deze nog: Brother DCP-J315W

wellicht nog een optie?

heb deze selecties toegepast:
http://tweakers.net/categ...gbGyDrNLIxNgZqAlBFQurYWAA

[ Voor 58% gewijzigd door DeRooney op 11-08-2014 20:47 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) niet gelezen??

Aankoopadviesvragen horen in aankoopadviesfora.

Move OH -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

arjoderoon schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:17:
dat kan je op 2 manieren interpreteren:
1. hij print niet als niet alle catridges geplaatst zijn
2. hij print niet als er catridges leeg zijn

Ik heb het nu als 1. geinterpreteerd. Dus dat alle cartridges in ieder geval geplaatst moeten zijn. Dat vind ik zelf geen probleem.... Heb dat overigens voor de zekerheid nog wel gevraagd.
Budgetprinters vereisen vaak dat alle cartridges gevuld zijn. De duurdere modellen doen daar wat minder moeilijk over. Bij een budgetprinter moet de fabrikant het geld nu eenmaal aan de inkt verdienen want aan de printer zelf verdienen ze niet zo gek veel.

Als die printer het ook blijft doen als de kleureninkt op is dan zul je vanzelf de vervanging van die (dure) cartridges wat langer uitstellen en wat meer in zwartwit afdrukken. En dat zien ze liever niet.

Verwijderd

Ja je kunt dus blijkbaar specifiek zoeken op papierinvoer die NIET van achter is! Snap alleen niet dat er blijkbaar geen (Brother) printers zijn waarbij papierinvoer vanaf voorzijde gaat; lade hoeft toch niet perse alleen achter te zitten?
Of zouden voor en achter alleen staan voor losse (handmatig) papierinvoer?
Maar dan weet je bij alleen aanduiding 'lade' nog steeds niet of dat van voor- of achterzijde is?!
Zo heeft mijn huidige (Canon) printer bijvoorbeeld ook een lade, maar die is gewoon vanaf voorzijde te vullen. Wellicht toch maar even bij een winkel langsgaan om live te checken!

Ja die 315 neem ik nog even mee bij mijn vergelijking, wel een wat ouder model maar dat is voor mij geen probleem.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

downtime schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 01:02:
[...]

Budgetprinters vereisen vaak dat alle cartridges gevuld zijn. De duurdere modellen doen daar wat minder moeilijk over. Bij een budgetprinter moet de fabrikant het geld nu eenmaal aan de inkt verdienen want aan de printer zelf verdienen ze niet zo gek veel.

Als die printer het ook blijft doen als de kleureninkt op is dan zul je vanzelf de vervanging van die (dure) cartridges wat langer uitstellen en wat meer in zwartwit afdrukken. En dat zien ze liever niet.
Oplossing: zorg je toch dat je van elke soort er eentje hebt liggen?

Hoi!

• DeRooney
hmm gezien alle mitsen en maren kan je volgens mij beter gewoon op de gok 1 kopen en hopen dat het een goede gok is.
Ja je kunt dus blijkbaar specifiek zoeken op papierinvoer die NIET van achter is! Snap alleen niet dat er blijkbaar geen (Brother) printers zijn waarbij papierinvoer vanaf voorzijde gaat; lade hoeft toch niet perse alleen achter te zitten?
Of zouden voor en achter alleen staan voor losse (handmatig) papierinvoer?
Maar dan weet je bij alleen aanduiding 'lade' nog steeds niet of dat van voor- of achterzijde is?!
Misschien dat er nog iemand anders is die het antwoord weet?

Van brother heb ik een reactie gehad over de plaats van de papierlade. Ik zou zeggen: mail met brother. Verkoop [at] brother.nl
De lade zit bij de j552dw onderin aan de voorkant.

De afwijkingen in de afmetingen komen doordat de consumentenbond de afmetingen noemt van de totale ruimte die ingenomen wordt:
'Onze' afmetingen zijn gemeten met geopende printer, inclusief papier in de papierdoorvoer en stekkers, dus de ruimte die je printer daadwerkelijk inneemt.

[ Voor 96% gewijzigd door DeRooney op 13-08-2014 10:09 . Reden: N ]

Verwijderd

ahaa, we komen er wel!
ga morgen maar eens shoppen en printers live bekijken, wie weet slaag ik ook nog!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Zonder het hele topic te lezen:

pricewatch: Epson Workforce WF-2540WF

Deze nu een tijdje in huis, review komt maar gaat nog even duren. Ben er zeer over te spreken. Gebruik hem zelden, maar hij start snel en print snel, en de prints en scans zien er uitstekend uit. Na enkele officejets te hebben versleten is het een hele verademing. Enige waar ik zelf niet zo blij mee ben met zelden printen is het gebrek aan een platte lade, en dat alles dus van boven moet. Maar voor 70,-- tot dusver heel erg happy. Misschien heb je er wat aan.

• DeRooney
Thanks! Ook hier staat in de specificaties op tweakers dat de papier invoer 'achter' is. Maar als ik je bericht mag geloven is dat niet zo.
Lijkt het erop dat we de info bij 'papierinvoer' hier niet te serieus moeten nemen?

Ander ding hierover: je zegt dat je papier van boven in moet voeren. Op het plaatje zie ik bovenop een tray met papier. Wat bedoel je precies met die zin? (Om te voorkomen dat ik hem verkeerd interpreteer).
Enige waar ik zelf niet zo blij mee ben met zelden printen is het gebrek aan een platte lade, en dat alles dus van boven moet.

[ Voor 44% gewijzigd door DeRooney op 13-08-2014 22:32 ]

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Papier staat vertikaal aan de achterzijde van de printer, en komt er dan horizontaal voor uitrollen? :) Die tray op de foto met wat papiertjes is enkel om een stapel papier te scannen, en staat los van het printen.

De specificatiepagina lijkt dus correct.

Verwijderd

Wordt papier dan niet stoffig en geel?

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Papier in een horizontale, niet afgesloten, lade was stoffiger. Geel heb ik zelf nog nooit meegemaakt, maar wellicht als je het heel lang in de zon laat staan? Goed afgesloten lades zijn helaas wat zeldzaam in dit segment.

De reden waarom ik zelf een horizontale front feed prefereer is omdat het eenvoudiger te benaderen is, en je minder ruimte boven de printer vrij hoeft te houden, nu moet je aardig wat ruimte vrij houden om een stapel papier in te voeren, anders kan je hem op een veel krapper plankje plaatsen. Onnodige extra hoogte dus. Maar verder erg tevreden over dat ding tot nu toe.

[ Voor 5% gewijzigd door Foritain op 14-08-2014 08:28 ]

• Roo
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Roo

He knows, you know

Ben ook op zoek naar een nieuwe printer in deze categorie. Wat ik in ieder geval wil is een eenvoudige manier om (redelijke) foto's te kunnen afdrukken vanaf android devices.

Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat HP hier erg goed in is, heb dus mijn oog laten vallen op een 5525 of 6525. Hoog inktverbruik: tja. Veel zal er niet geprint worden dus vraag me af hoe erg dit gaat zijn. Mijn huidige Photosmart heeft het jaren goed gedaan, maar is aan vervanging toe (mede vanwege de het ontbreken van Wifi).

Ben benieuwd of er ervaringen zijn met mobiel printen van foto's via Android op bijvoorbeeld de genoemde Epson WF2540 of de Brother printers?

Thank God for the Internet

Verwijderd

Het hoge inktverbruik hangt juist vaak samen met het weinig printen; koppen moeten steeds weer gereinigd ofzo waardoor per incidentele printopdracht veel inkt wordt gebruikt.

horizontaal niet afgesloten lade lijkt me idd ook niet ideaal...
Vanmiddag live check in een winkel nog steeds mijn plan A.

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-12 08:41

ghostman

dwarf

Zelf heb ik de Brother MFC J5910DW, misschien kan ik helpen als je een vraag hebt specifiek over deze printer? De lade van deze printer zit aan de voorkant, deze kun je er zo uitrekken. Stroom aansluiting zit aan de linker kant (van de voorkant bekeken).

Linkerkant van de printer zit: stroom, fax en telefoon aansluiting. Als je de printer openmaakt heb je een usb aansluiting en een ethernet aansluiting.

Wij halen zelf altijd het inkt bij Plentyparts, daar hebben ze van die namaak dingen. 1 Maal groot zwart + alle kleuren voor iets van €15 totaal. In mijn ervaring print die dan net zoveel als met de normale Brother inkt.

Zelf heb ik wel een paar nadelen gevonden. Je moet de Brother printer app hebben voor Android als je wilt printen via je mobiel (met iOS geen ervaring). WiFi kan soms problemen leveren, voornamelijk als de router uit is geweest dan moet ik altijd opnieuw verbinding maken met de router.

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

• DeRooney
Thanks. Ik hoop dat die j552dw ook stekker aan de zijkant heeft. Dan ga ik de j552dw kopen.

Over die 5910: wat is jouw ervaring met de papier doorvoer?
Daar las ik met name klachten over op o.a. Kieskeurig en/of consumentenbond site.

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-12 08:41

ghostman

dwarf

Zelf heb ik nog 2 keer mee gemaakt dat het papier vast blijft zitten (Sinds januari 2013). Wat mij opviel is dat de in de lade ook A3 papier kan. Dus je moet met 2 hendeltjes het A4 papier echt in het midden krijgen. Als je het niet goed in het midden hebt zitten dan zou je eerder een vast loper krijgen dan als je hem goed in het midden hebt.

Hier onder een voorbeeld van de lade (Helaas klein formaat maar waarschijnlijk snap je het idee er achter.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/260vi1l.jpg

De groene hendeltjes wat je aan de zijkanten ziet houdt het papier op de plaats. Zoals ze nu op de afbeelding staan staat die op A3 formaat. Als je A4 er in wilt doen moet je die groene hendeltjes naar binnen heen drukken zodat het A4 papier in het midden komt te zitten en niet kan verschuiven. Soms gaat dit verkeerd en heb je het papier wat meer naar links bijvoorbeeld. Dan krijg je vaak een vastloper.

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

• DeRooney
thanks. Van Brother heb ik nu reactie gehad over de plaats van de stekkers bij de j552DW:
de stroomstekker ook aan de zijkant. De usb stekker gaat in de binnenkant van de printer.

en verder werd ik verwezen naar de support pagina van brother waar ik deze info zou moeten kunnen vinden (ben nog niet eerder op deze pagina terecht gekomen en heb nog niet gekeken). Wellicht dat we hier dezelfde info ook van de andere genomineerde brother printers kunnen vinden :-)

http://support.brother.co...ntrytop.aspx?c=nl&lang=nl

Verwijderd

Inimddels eigenaar van de 4110. Met dichte papierlade, van voorkant te vullen, brede range aan te gebruiken papierformaten, dubbelzijdig printen voor mij een prima keuze binnen budget.
printen vanaf tablet is nog niet gelukt, dit weekend nog maar eens proberen.
hier stekker idd aan achterkant en evt USB aansluiting binnenin.

• DeRooney
ik heb de j552dw besteld nu. Was nergens op voorraad dus het zal wel een uitlopend artikel zijn. Hoop dat ie nog komt. zou zonde van alle tijd en energie zijn als vervolgens blijkt dat de printer niet meer leverbaar is.

voorraad status is "tijdelijk niet op voorraad"

• DeRooney
Voor wie ook geinteresseerd is in de j552dw: hij is door onverwacht succes tijdelijk niet verkrijgbaar.
Brother zegt dat hij half september weer te krijgen is en dat dan de leveringsproblemen voorbij zullen zijn.

• DeRooney
Ik heb voor mijn ouders gezocht naar een all-in-one. Ik heb de goedkoopste die ik kon vinden, vergeleken met de j552dw van brother.

En mij valt op dat deze goedkope printers veel beter scoren op het belangrijkste onderdeel: printen. Hoe is dat mogelijk met zo'n prijsverschil? Ik overweeg nu ook maar de hp 2540 of de canon mg2550 te bestellen.

Zie de onderstaande pdf voor de scores van de consumentenbond. Iemand die hier een helder licht op kan laten schijnen?

https://www.dropbox.com/s...jking%20printers.pdf?dl=0

Edit: Ik heb mn bestelling voor de brother gecanceled en de hp 2540 gekocht. Omdat die op eenvoudig printen simpelweg beter scoort en de helft goedkoper is.

[ Voor 12% gewijzigd door DeRooney op 11-09-2014 22:18 ]

Pagina: 1