i7 4790K + Z97X-UD3H boot niet, moederbord probleem

Pagina: 1
Acties:

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds afgelopen week een systeem bestaande uit de onderdelen in mijn sig. Dit werkte tot voor kort goed, totdat ik erachter kwam dat de processor te heet werd. Stock temperaturen waren namelijk under load in een ''simpele'' game als Wow 70-80c en in stresstesten werd de 100c makkelijk gehaald.

Ik heb dus de boel weer losgehaald en opnieuw (nieuwe) koelpasta van m'n Noctua koeler erop gedaan. Na het in elkaar zetten wilde mijn pc echter niet meer booten. Ik hoor een heel zacht alarm van m'n moederbord komen, m'n HDD led knippert vanaf het begin en na ongeveer 1 minuut reboot m'n hele pc.

Ik ben dus wat verder gaan kijken, en ik vrees dat het probleem te maken heeft met mijn moederbord socket pinnetjes. Ik heb wat foto's gemaakt:
http://imgur.com/PoZNBCi
http://imgur.com/oacTLec
http://imgur.com/HnlYcbX

Het lijkt alsof enkele pinnetjes zijn omgebogen, en als ik mijn vinger voorzichtig voel dan merk ik ook duidelijk verschil in het oppervlak.

Is dit nog te fixen, zo ja, hoe? Want ik heb weinig zin om m'n moederbord nu al RMA te sturen, of überhaupt af te schrijven. Verder weet ik uiteraard ook nog of mijn probleem hierdoor komt, maar het is momenteel het laatste redmiddel, aangezien het niet mijn gpu of ram is.

Alvast dank.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ten eerste heb je geen garantie op gebogen pennetjes in je socket. Dit zal tevens niet geaccepteerd worden als RMA zodra je defecte pennetjes aangeeft, door de winkel niet en fabrikant niet. Dit is 'user abused'.

Ja kan proberen ze terug te buigen maar dit is een rotwerk, het is met tot nu toe 2-3 keer gelukt maar het is erg afhankelijk van waar de pennetjes zitten. En als je de pennetjes verziekt is er een kans dat er meer kapot gaat cpu b.v. en dan ben je verder van huis. Ik heb het toendertijd gedaan met een pincet die 2 onderaan zullen misschien nog recht te krijgen zijn, die in het midden zitten zijn een stuk lastiger omdat de pennetjes erlkaar overlappen.

Als het niet lukt je verlies nemen en nieuw bord halen, het is helaas je eigen schuld.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Dat eerste vind ik ook wel logisch inderdaad :)

Ik ben ermee bezig geweest, maar dat is helaas niet te doen zonder de rest ook te verpesten. Momenteel zit ik met 10 gebogen pinnetjes, dus ik kan het ding beter in de vuilnisbak gooien.

Toch zonde, een week oud en 120 euro armer. Dan maar een nieuwe bestellen en weer een nieuw leermoment rijker.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 16:54
Heb je de CPU losgehaald bij vervangen van koelpasta? Waarom?? Ik zou een nieuw mobo halen en de hoop opgeven. 1 pennetje terug buigen is nog wel te doen, maar 10..

[ Voor 45% gewijzigd door Lumics op 10-08-2014 11:18 ]

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Lumics schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 11:16:
Heb je de CPU losgehaald bij vervangen van koelpasta? Waarom??
Dat heb ik altijd zo gedaan, wil geen smeerboel in m'n kast en vind het fijner om dat buiten de kast te doen.

• Lumics
Las Vegas schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 11:18:
[...]

Dat heb ik altijd zo gedaan, wil geen smeerboel in m'n kast en vind het fijner om dat buiten de kast te doen.
Die zin snap ik niet. Haal jij de CPU uit de socket, en smeert er dan koelpasta op?

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Lumics schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 11:19:
[...]

Die zin snap ik niet. Haal jij de CPU uit de socket, en smeert er dan koelpasta op?
Ja, zo is het me geleerd. |:(

• Lumics
Nee man! Echt waar? Ik dacht dat je een grapje maakte. Werkwijze is CPU in Socket stoppen. Dichtklikken. Beetje koelpasta (rijstkorrel op CPU en dan koeler erop. Kans is idd erg groot dat bij steeds uithalen van CPU er iets verbuigt. Die pennetjes zijn fragiel.

Wellicht ook even op youtube howto's kijken als je een nieuw mobo hebt.Niet meer naar die persoon luisteren!

YouTube: How to install a Cooler Master Hyper 212 EVO on Intel 1150

[ Voor 13% gewijzigd door Lumics op 10-08-2014 11:24 ]

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Lumics schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 11:22:
[...]

Nee man! Echt waar? Ik dacht dat je een grapje maakte. Werkwijze is CPU in Socket stoppen. Dichtklikken. Beetje koelpasta (rijstkorrel op CPU en dan koeler erop. Kast is idd erg groot dat bij steeds uithalen van CPU er iets verbuigt. Die pennetjes zijn fragiel.

Wellicht ook even op youtube howto's kijken als je een nieuw mobo hebt.
If only :D Is wel een dure les, maar voortaan haal ik de cpu er ook nooit meer uit alstie er eenmaal inzit. Wat een ergenis zeg dit.

En dan dacht ik nog even een nieuwe te kunnen kopen bij de MM vandaag, blijken die helemaal geen moederborden te verkopen. Dan maar wachten :)
Pagina: 1